Jokeri-hölmöilyä

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Bussi-jokeria on vetkuteltu vuosikausia. Rahasta kai se on ollut kiinni.
Mutta nyt on rahaa vaikka mihin. Sillä onko hullumpaa nähty: vihreät pysäkkikatokset kaivetaan pois ja tilalle laitetaan samanlaiset mutta siniset. Niin se on kai Jokerin "väri". Mutta hyvänen aika sentään. Pensseli ja maalipurkki jos se niin tärkeää on.
No ainakin urakoitsijat vievät jokalla potin kotiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Jokeri -hölmöilyä

Tässä nimenomaisessa tapauksessa en ole ihan varma kuka tuonkin hullutuksen maksaa, mutta on hyvin mahdollista, että JCDecaux kustantaa koko homman. Niin on ainakin laita normaalien katosten kanssa.

Jokeri-hulluttelu pitäisi saada nyt päättymään siten, että se alustava yleissuunnitelma valmistuisi pikapikaa ja sitten päätettäisiin raideyhteyden toteuttamisesta mahdollisimman pian. Sinnehän on ostettu varta vasten jotkut kivanväriset bussitkin, joilla ei sitten saa ajaa mitään muuta linjaa.
 
Vs: Jokeri -hölmöilyä

339-DF sanoi:
Sinnehän on ostettu varta vasten jotkut kivanväriset bussitkin, joilla ei sitten saa ajaa mitään muuta linjaa.

Onhan tuo kivaa imagonkohotusta joukkoliikenteelle, muttei nykyisellä meiningillä, kun vuorot ja linjat vähenee, ei mielestäni saada mitään hyvää aikaan. Kyselin YTV:ltä miten lopetettavan linjan 522 yhteys Lassila-Leppävaara korvataan? Vastaus oli linja 54, suurimmalle osalle riittää kyyti Pitäjänmäelle, siitä jatkavat saavat vaihtaa bussia. Suurin ryhmä kun saa mitä tarvitsee, se riittäköön.

On kyllä jotenkin kohtuutonta vaatia liikennöitsijältä yhdelle linjalle erilailla maalattavat ja sisustettavat autot, joilla ei muita reittejä saa ajaa. Tottakai asiallinen taso pitää olla kaikilla linjoilla, mutta...
 
Vs: Jokeri -hölmöilyä

Hujis sanoi:
Kyselin YTV:ltä miten lopetettavan linjan 522 yhteys Lassila-Leppävaara korvataan? Vastaus oli linja 54, suurimmalle osalle riittää kyyti Pitäjänmäelle, siitä jatkavat saavat vaihtaa bussia.

Ettei kävisi niin että siitä eteepäin jatkavat vaihtavat omaan autoon...
 
Lassilasta Leppävaaraan käyttäisin junaa. Vaihto A-junaan Huopalahdessa on samalta laiturilta (ei siis tartte käyttää tunnelia), eikä siinä pahimmoilleenkaan montaa minuuttia joudu odottamaan.
Joka tältä väliltä vaihtaa autoon 522:n lopetuksen takia, ei ole kovin kekseliäs liikenneyhteyksien kehittelijä.
 
Jokeri-hölmöily on vain yksi esimerkki meidän suomalaisen liikennesuunnittelun, ja miksei kaupunkisuunnittelun ylipäänsä, täydellisestä tehottomuudesta! Meillä tuhlataan aivan käsittämättömästi aikaa jahkailuun ja poliittiseen väittelyyn ja penninvenyttämisen pohdintaan. Ja mikä on nytkin tulos? Muistaakseni raide-Jokerista on ollut puhetta jo kymmenen vuotta, eikä sitä vieläkään ole saatu aikaiseksi. Nyt sentään bussiJ-okeri ilmestyy katukuvaan lopullisena versiona, miksei sitä voitu heti aloittaa ns. täyden kaavan mukaisena? Se, että vaaditaan yhdenmukaista kalustoa tietylle linjalle, on mielestäni vain hyvä asia. Esimerkkinä käyköön Kööpenhaminan mainio tapa käyttää erilaisia huomiväriosioita tavallisen kauniin keltaisen rinnalla erilaisilla linjatyypeillä. Esim. A-linjojen autoissa on punainen oikea etunurkka, S-linjoila sinivalkea raidoitus katonrajassa jne. Katosten vaihdattaminen kuulostaa kyllä hiukan suureelliselta, mutta toivottavasti ne samat kopperot kelpuutetaan sitten hamassa tulevaisuudessa raide-Jokerinkin matkustajia suojaamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Multsun poika sanoi:
Joka tältä väliltä vaihtaa autoon 522:n lopetuksen takia, ei ole kovin kekseliäs liikenneyhteyksien kehittelijä.

Enpä usko että kovinkaan moni autoon vaihtaa, sillä ruuhka-aikoina tuo väli on kyllä niin toivoton ajaa, että hermot siinä vain menee.

Juna on toki hyvä vaihtoehto, kuin myös kävely kehä 1:sen liittymään ja käyttämällä 512:sta. Itse satunnaisesti kuljen junalla duuniin, mutta junan käyttäminen lisää matka-aikaa, lähinnä johtuen Mäkkylän (minun tapauksessa siis kuljen etusijalla Mäkkylään) päässä kävelymatkan pitenemisestä. Tosin taas, jos bussiliikenne myöhästelee, ollaankin taas tasoissa, sitten pitää punnita käveleekö mieluummin, vai odottaako. Säätila on varmaan hyvä puntari :) Kokonaisuudessaan ei voi kyllä valittaa, kyllä kulkeminen järjestyy jatkossakin. Tosin ihmetyttää kyllä suorien yhteyksien lopettaminen muualle kuin keskusta-alueelle. Enkä halua pikkuasioista alkaa napista, tottakai pitää löytyä myös itseltä joustavuutta!
 
Eiköhä se ole niin että se on Ytv:llä nykysin trendi se vaihtaminen.. Mutta eipä ne päättävät herrat itse sitten joka päivä liiku bussilla ja vaihtaa sitten..
 
Hujis sanoi:
Tosin ihmetyttää kyllä suorien yhteyksien lopettaminen muualle kuin keskusta-alueelle. Enkä halua pikkuasioista alkaa napista, tottakai pitää löytyä myös itseltä joustavuutta!

Minuakin ihmetyttää. Lyhyellä matkalla vaihtaminen on yhtä sanonko mitä. Bussista junaan tai junasta bussiin se vielä menettelee, mutta jos vaihtaa bussista bussiin, niin vaihtoaikaa saa varata reilusti, koska busseja ei ole saatu kulkemaan aikataulun mukaan. Lyhyt matka kestää siten jopa kaksi-kolme kertaa enemmän vaihdollisena kuin vaihdottomana.
 
Jokerilla syksystä alkaen tulee olemaan ruuhka-aikaan 5 min vuoroväli, päivällä 10 min, illalla ja lauantaisin 15 min ja sunnuntaisin 20 min. Joten eipä tuota kauaa tarvinne odottaa.. Lisäksi aikataulut on jo nyt 550:n aikaan hiljalleen saatu viilattua melko pitäviksi, ja Helmin käyttöönotto pysäkki-infoineen parantaa vielä tilannetta. Tietysti päällekkäistä liikennettä voisi ylläpitää vaikka kuinka paljon kun vain rahaa kasvaisi puussa.
 
ilpo sanoi:
Jokerilla syksystä alkaen tulee olemaan ruuhka-aikaan 5 min vuoroväli, päivällä 10 min, illalla ja lauantaisin 15 min ja sunnuntaisin 20 min. Tietysti päällekkäistä liikennettä voisi ylläpitää vaikka kuinka paljon kun vain rahaa kasvaisi puussa.

Minusta 20 minuuttia on melko harva vuoroväli. Tosin pitää suhteuttaa tämä siihen, että suorilla junayhteyksilläkin on rantaradalla ja pääradan monilla asemilla tällainen vuoroväli arki-iltaisin. Jos matkustajamäärät sallivat, mikseipä Jokereita voisi ajaa päivisin 5 min välein ja iltaisinkin 10 min välein?

Jokerista huolimatta tärkeimmät suorat yhteydet suurten kerrostaloalueiden ja suurten työpaikka-alueiden välillä tulisi säilyttää. Vaihtoehtoisesti pitäisi vaihdot aikatauluttaa erittäin hyvin ja tehdä vaihtotapahtumasta miellyttävä. Kuten joku tässä ketjussa sanoi, Huopalahden asemalla on mukava vaihtaa, kun ei ole turhaa autoliikennettä.
 
Mitä itse olen 522:lla matkustanut, ei matkustajia yleensä ole Lassilan ja Leppävaaran välille kovin monta riittänyt. Näistäkin muutamista kovin harva on noussut Lassilasta kyytiin matkustaakseen Leppävaaraan. Mielestäni muutamaa satunnaista matkustajaa varten on täysin turhaa ylläpitää päällekkäistä liikennettä muun suht tiheän Pitäjänmäen ja Leppävaaran välisen liikenteen kanssa. Lassilasta voi kyllä kävellä 512:n pysäkille tai matkustaa 51:llä tai 54:lla Pitäjänmäelle ja vaihtaa siellä Leppävaaran suunnan linjoille. Valitettavasti kaikille mahdollisille yhteysväleille ei saada suoria yhteyksiä vaikka rahaa olisi käytettävissä moninkertaisesti nykyiseen verrattuna.
 
Miska sanoi:
Mitä itse olen 522:lla matkustanut, ei matkustajia yleensä ole Lassilan ja Leppävaaran välille kovin monta riittänyt. Näistäkin muutamista kovin harva on noussut Lassilasta kyytiin matkustaakseen Leppävaaraan.

Ruuhka-aikoina ihmisiä kyllä kulkee jonkun verran, mutta totta on kyllä että muuhun aikaan linjan käyttö on ollut aika vähäistä. Tietty tässä nyt on ollut vähän "oman tontin puolustamista" :)
 
Tuon 522 olisi voinu kyl säilyttää, mutta vaikkapa tehdä siitä ruuhka-bussi, niikuin 505:lle tehtiin jokunen aika sitten. Se olisi mielestäni iha fiksu, juuri sen Leppävaara-Lassila-välin takia..
 
Tiedä sitten, sopiiko havaintoni tämän otsikon alle, mutta menköön silti.

Tapahtui tänä aamuna hieman ennen kello kahdeksaa Oulunkylän aseman Jokeri -linjan pysäk(e)illä: Molempiin suuntiin menossa olleet linjan 550 bussit olivat seisahtuneena omille pysäkeilleen odottaessaan välipisteaikojensa mukaista lähtöaikaa. Ainakin tällä hetkellä Oulunkylän aseman pysäkit ovat samalla kohdalla katua, joten kaksikaistaisella kapealla kadulla ei ole toivoakaan päästä pysäkkien ohitse, mikäli molemmilla pysäkeillä on bussi seisahtuneena. Bussit seisoivat jonkin aikaa pysäkeillä ja Veräjälaaksosta päin alkoi kerääntymään autojonoa länteen menevän 550:n perään. Onneksi itään menevä 550 lähti liikenteeseen ja henkilöautot pääsivät ohittamaan paikan. Pieni viivytys oli liikaa yhden henkilöauton kuljettajalle, joten hän ilmaisi töötillä mielipiteensä tällaisesta toiminnasta.

Joukkoliikenteen valoetuisuudet ja omat kaistat kyllä ymmärrän, mutta ei kai sentään ole tarkoitus, että joukkoliikenne tuottaa tuolla tavalla viivytyksiä muulle liikenteelle...?
 
Takaisin
Ylös