Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/21

Viestiketju: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

  1. #1

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Omasta sinikantisesta lehtileikevihostani löysin seuraavan uutisen HKL:n sinisten bussien pysähtymisestä Lauttasaaressa vuonna 1966:

    Autojen pysähtyminen Lauttasaaressa

    Jotta HKL:n linja 20V palvelisi Lauttasaaren itäosan pysäkkejä, linjan 20V autot eivät ole pysähtyneet Lauttasaaren keskiosan pysäkeillä aamupäivisin II suunnassa (Lauttasaari – Erottaja). Tämä on kuitenkin haitannut Katajaharjuntieltä kouluihin kulkevien matkustusmahdollisuuksia.

    Palvelun parantamiseksi on muutettu järjestelyä 29. 10. -66 alkaen siten, että linjan 20V:n autoissa matkustajat päästetään pois kaikilla Lauttasaaren pysäkeillä, mutta autot eivät ota uusia matkustajia II suunnassa aamusta klo 9.15 saakka seuraavilla pysäkeillä (kuten nykyisin): 5 Lauttasaarentie 46; 6 Lauttasaarentie/Lemissaarentie; 7 Lauttasaarentie 32.

    Kuljettajat saavat siis ajaa aamuisin em. pysäkeistä ohi, jos autoissa ei ole näille pysäkeille pyrkiviä matkustajia.

  2. #2

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina 18.5.1969 itäsuunnassa

    Näin uutisoitiin sanomalehdissä Sörnäisten rantatien ja Itäväylän uusista bussikaistoista. Bussikaistan liikennemerkkiä ei silloin ollut olemassa.

    Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina itäsuunnassa

    Linja-autoliikenteelle varatut omat kaistat otetaan 18.5.69 käyttöön Helsingissä Sörnäisten rantatiellä ja Itäväylällä. Tällä toimenpiteellä pyritään suuria matkustajamääriä palvelevan julkisen liikenteen nopeuttamiseen ja sen toimintaedellytysten parantamiseen.

    Linja-autoliikenteelle on varattu ajoradan uloin kaista molempiin suuntiin. Tästä on seurauksena, että oikealta tuleva ja oikealle kääntyvä muukin kuin linja-autoliikenne joutuu käyttämään ulointa kaistaa risteysalueella. Oikealta tulevan ajoneuvon on siirryttävä välittömästi liittymisen tapahduttua esim. Kulosaaresta keskustaan ajettaessa linja-autokaistalta pois. Vastaavasti, jos yksityinen ajoneuvo aikoo kääntyä oikealle, sen tulee siirtyä linja-autoliikenteen kaistalle vasta vähän ennen risteystä ryhmityssääntöjen mukaisesti. Risteyksessä ainoastaan linja-auto saa ajaa ulointa kaistaa käyttäen eteenpäin. Muiden ajoneuvojen on käännyttävä oikealle.

    Ajokaista linja-autoliikenteelle on varattu Hakaniemen (Sörnäisten rantatie) ja Herttoniemen liikenneympyrän (Itäväylän ja Linnanrakentajantien risteys) välisellä osuudella molempiin suuntiin.

    Linja-autokaistat on merkitty siten, että ko. kaistojen alkuun kaistojen yläpuolelle asetetaan kehotustaulut ”Autoilijat, jättäkää reunakaista linja-autoille – Bilister, lämna yttre filen fri för bussar”. Kehotus toistuu kaikkien risteysten jälkeen, koska taulun vaikutuksen voidaan katsoa liikennemerkkien vaikutuksen tavoin päättyvän seuraavassa risteyksessä.

  3. #3

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina 18.5.1969 itäsuunnassa

    Sanomalehtikuva Sörnäisten Rantatien bussikaistasta. Santasalon ja Merikiidon rakennukset ovat edelleen olemassa vaikkakin uusien rakennusten ympäröimänä. Niiden välistä alkaa Vilhovuorenkatu. Rahastajarahastus oli valttia vielä noihin aikoihin.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  4. #4

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Kiskoton raitiovaunu

    Lehtileike todennäköisesti Suomen ensimmäisestä nivelbussista. Artikkeli on todennäköisesti vuodelta 1969.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #5
    Amatööri avatar
    Liittynyt
    09.12.2010
    Viestejä
    48

    oletus Vs: Kiskoton raitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hsiitari Näytä viesti
    Lehtileike todennäköisesti Suomen ensimmäisestä nivelbussista. Artikkeli on todennäköisesti vuodelta 1969.

    Ajeli Pihlajamäkeen linjaa 71. Katselin ihmeissäni "pienenä poikana" moista hirvitystä

  6. #6

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien

    Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien

    Helsingin kaupungin liikennelaitoksen auto- ja raitiolinjoilla siirrytään 1.9.1966 syysliikenteen aikatauluihin. Tällöin tapahtuu raitiotieliikenteessä seuraava muutos:
    Yöliikennelinja 4A lopetetaan ja yövuorojen vaunut linjalla 4 ajavat Kirurgille asti.

    Autoliikenteessä tapahtuvat seuraavat reittimuutokset:

    Linjan 17 reitti muutetaan pohjoispäässä seuraavaksi: Fleminginkatu – Aleksis Kiven katu (luoteeseen) – Inkoonkatu – Porvoonkatu – Kotkankatu.

    Linjojen 50 ja 50A reitit muutetaan kulkemaan Alppilan kautta reittiä Helsinginkatu – Fleminginkatu – Aleksis Kiven katu – Viipurinkatu – Nordenskiöldinkatu – Reijolankatu – Mannerheimintie.

    Linjan 81 reitti muutetaan kulkemaan koko Länsi-Herttoniemen läpi reittiä Hiihtomäentie – Kettutie – Siilitie.

    Linjan 80 liikenne lopetetaan.

    Ruuhka-aikoina liikennöidään linjaa 81A Rautatientori – Länsi-Herttoniemi.

    Kaikkien linjojen liikennetiheydet ovat suurin piirtein samat kuin toukokuun liikenteessäkin. Eräillä linjoilla tapahtuu pieniä muutoksia, joista mainittakoon, että Lauttasaaren autolinjalla 20V alkaa arkisin päiväliikenne 12 min. väliajoin. HKL:n johtajan tekemä autovuorojen harvennusesitys on yhä pöydällä kaupunginhallituksessa.

  7. #7

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Tutkimus bussilinjan n:o 17 muutoksesta (lokakuu 1966)

    Kaupungin bussilinjaa n:o 17 jatkettiin toista kuukautta sitten Aleksis Kiven katua myöten Pasilan konepajan vaiheille. Emme ole vielä lähemmin tutkineet uuden järjestelyn vaikutusta linjan kuormitukseen, mutta aikomus on lähiaikoina, ehkä noin kuukauden kuluessa, tehdä tästä laskelmia, kertoi liikennejohtaja T. Riittinen.

    Ruuhka-aikoina ovat bussit täynnä tällä uudella linjan jatkeella, mutta muina aikoina on vielä jokseenkin väljää. Tuntuu siltä, että kaikki paikalliset asukkaat eivät vielä ole oikein tottuneet käyttämään hyväkseen reitin muutosta. Kuormitus näyttää vielä olevan vähäisempää kuin aikaisemmin, jolloin linja kulki Aleksis Kiven kadun alkupäähän. Kenties talvi ja pakkaset saavat yleisön suuremmassa määrin käyttämään tätä linjaa muulloinkin kuin ruuhka-aikoina, totesi joht. Riittinen.

    Nykyisin linja 17:n kulkuvälit ovat ruuhka-aikoina 4-5 min ja päivällä 6-7 min. Pyhäpäivisin bussi kulkee 8 minuutin väliajoin.

  8. #8

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus HKL:n autolinjan 17 reittimuutos 1.2.67 lukien

    Linja 17 muuttuu pohjoisen päätepisteen osalta kaksihaaraiseksi siten, että nykyinen linjatunnuksin 17 liikennöivä linja muuttuu linjaksi 17A (Alppila) ja liikennöi nykyiseen päätepisteeseensä. Uutena haarana tulee linjatunnuksin 17 Fleminginkadulta Aleksis Kiven katua Pengerkadun risteykseen saakka (entinen linjan 17 päätepiste) liikennöivä linja. Linjojen tiheys on yhteisellä osuudella: Tungosaikoina 4 min., päivällä 6 min., aikaisillalla ja pyhäpäivisin 7,5 min. ja myöhäisillalla 10 min. Vastaavasti kummallakin haaralla ovat liikennetiheydet 8 min., 12 min., 15 min. ja 20 min., kun yhteiseltä osuudelta ajetaan vuorotellen kumpaankin päätepisteeseen.

    Linjalla 17 ovat uudet pysäkit Aleksis Kiven katu 28, 12 ja päätepysäkki Pengerkadun kulmassa, sekä paluusuunnassa Aleksis Kiven katu 14 vastapäätä.

  9. #9

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Joululiikenne vuonna 1966

    Joululiikenne

    Jouluaattona liikennöidään lauantaiaikataulujen mukaisesti
    - noin klo 15.00 saakka raitiolinjalla 9
    - noin klo 17.30 saakka raitiolinjoilla 1, 5, 7A ja 7B sekä autolinjoilla 11, 13, 14, 16A, 17, 18 ja 23
    - noin klo 19.30 saakka muilla raitio- ja autolinjoilla

    Ylimääräinen autoliikenne järjestetään reitillä Erottaja – Mechelininkatu linjatunnuksin 13 klo 15.00 – 19.33 välisenä aikana. Vaunut lähtevät erottajalta linjan 24 pysäkiltä ja ajavat reittiä Mannerheimintie – Arkadiankatu – Mechelininkatu – Hietaniemenkatu – Runeberginkatu – Et. Rautatienkatu – Arkadiankatu – Mannerheimintie – Erottaja. Mannerheimintiellä käytetään linjan 13 pysäkkejä ja Arkadiankadulla sekä Et. Rautatienkadulla linjan 18 pysäkkejä. Väliaikainen pysäkki on Mechelininkatu 8 kohdalla.

    Raitiolinjojen 3B ja 3T vaunut ajavat klo 17.30 alkaen Arkadiankadun ja Runeberginkadun kautta.

    Raitiolinjoilla 4S ja 10S sekä autolinjalla 50A ei liikennöidä jouluaattona.

    Varsinaisilla yöliikennelinjoilla on liikennettä klo 23.00 – 01.30.

    Joulupäivänä 25.12. alkaa liikenne sunnuntaiaikataulujen mukaisesti n. klo 11.20.

    Huom! Lähempiä tietoja joulun liikenteestä sekä jouluaaton viimeisistä ja joulupäivän ensimmäisistä vaunuista antavat liikennekioskit ja puh. 478521/48.

  10. #10

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Tässä pieni selvitysosa aikaisempiin HKL:n 60-luvun joukkoliikenneuutisiin:

    Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien
    Yölinja 4A ajoi reittiä Erottaja – Munkkiniemi. Normaalireitistä lyhennetyn yölinjan 4A lopettaminen ja korvaaminen linjalla 4 on selvitetty Suomen Raitiotieseuran sivuilla www.raitio.org.
    Linja 50 ajoi reittiä Sörnäinen – Pajamäki ja 50A ilmeisesti reittiä Herttoniemi – Pajamäki. Linjan 50 vanha numero ennen postinumeroihin perustuvaa linjanumerouudistusta oli 71. Tuosta uudistuksesta tulee Hesarin tietojen mukaan ensi vuodenvaihteessa kuluneeksi 50 vuotta (Hesarin palsta Tänään 50 vuotta sitten). Vanha reitti oli todennäköisesti Helsinginkatu – Mäntymäentie – Eino Leinon katu – Topeliuksenkatu – Mannerheimintie. Joka tapauksessa Töölönlahden pohjoispäässä nämä linjat ajoivat.

    HKL:n autolinjan 17 reittimuutos 1.2.67 lukien
    Linjan 17 pohjoinen päätepiste oli Aleksis Kiven kadun ja nykyisen Kinaporinkadun risteyksessä. Pengerkatu jatkui noihin aikoihin Helsinginkadun yli ja Vaasanhallin editse Aleksis Kiven kadulle saakka. Erittäin tiheässä sijainneet pysäkit Aleksis Kiven katu 28 ja 12 ovat samat kuin ovat olleet lähes näihin päiviin asti. Nyt pysäkit Aleksis Kiven katu 12 ja vastinpari Aleksis Kiven katu 14 vastapäätä on poistettu.

    Joululiikenne vuonna 1966
    Joululiikennetiedotteessa olevien raitiolinjojen reitit vuonna 1966 käyvät selville Suomen Raitiotieseuran sivuilta. Hietaniemen hautausmaalle ajavan linjan numerossa on todennäköisesti painovirhe, sillä klo 15.00 – 17.30 olisi ajanut sekä hautausmaalinja 13 että normaali linja 13. Hautausmaalinjan numero lienee ollut 13X tai jotain muuta.

  11. #11

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Kiitos näistä historian havinoista!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hsiitari Näytä viesti
    Joululiikenne vuonna 1966
    Joululiikennetiedotteessa olevien raitiolinjojen reitit vuonna 1966 käyvät selville Suomen Raitiotieseuran sivuilta. Hietaniemen hautausmaalle ajavan linjan numerossa on todennäköisesti painovirhe, sillä klo 15.00 – 17.30 olisi ajanut sekä hautausmaalinja 13 että normaali linja 13. Hautausmaalinjan numero lienee ollut 13X tai jotain muuta.
    Ei välttämätä painovirhe. Tiedä sitten, oliko jouluaatto noihin aikoihin yleinen työpäivä? Vuonna 1966 aatto osui lauantaille, ja kuten joululiikennetiedotteessa kerrottiin, ajettiin silloin lauantaiaikataulujen mukaan. Oltiin sitä töissä tai ei, niin vierailuliikenne Hietaniemeen alkoi jo iltapäivällä. Siksi poikkeuslinjan alkamiskellonaika 15.00 lienee oikea. Hietaniemeen ajettiin normaalisti tunnuksella 13S, tiedä sitten ajettiinko lisäliikenne tunnuksella 13X vai 13.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  12. #12

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Kiitos näistä historian havinoista!

    Ei välttämätä painovirhe. Tiedä sitten, oliko jouluaatto noihin aikoihin yleinen työpäivä? Vuonna 1966 aatto osui lauantaille, ja kuten joululiikennetiedotteessa kerrottiin, ajettiin silloin lauantaiaikataulujen mukaan. Oltiin sitä töissä tai ei, niin vierailuliikenne Hietaniemeen alkoi jo iltapäivällä. Siksi poikkeuslinjan alkamiskellonaika 15.00 lienee oikea. Hietaniemeen ajettiin normaalisti tunnuksella 13S, tiedä sitten ajettiinko lisäliikenne tunnuksella 13X vai 13.
    Tässähän tulikin lisätietoa linjasta 13. Tuo 13S tuntuu jotenkin tutulta. Jouluaatto ei ollut työpäivä, mutta lauantaisin oli tuolloin vielä lyhyt työaika klo 7-12 tai 8-14. Sen takia jouluaattona ei ajettu ruuhka-ajan linjoja 4S ja 10S ja 50A. Lauantaisin näillä ja muilla ruuhkalinjoilla on todennäköisesti ollut liikennettä noin klo 12 - 15.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Hauskaa, että tuohon aikaan puhuttiin "autolinjoista", siinä missä nyt puhutaan "bussilinjoista".

    Kuljettajien kesken termiä "yövaunu" käytettiin sekä raitio- että bussiliikenteen myöhäisillan työvuoroista.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8043

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Muistelen, että ainakin 1980-luvulla ja ehkä vielä 90-luvun alussakin HKL:llä oli autoliikenneyksiköt, ei siis bussiliikenneyksikköjä. Se tuntui vähän hassulta, koska stadilaisena kuitenkin aina puhuttiin busseista, ihan huolitellussakin kielenkäytössä. Linja-auto oli ehdottomasti kaukoliikennettä ja jotakin, joka esiintyi puhekielessä oikeastaan vain sanassa linja-autoasema.

    Meidän luokalle tuli ala-asteella tyttö Loimaalta. Puhui linkkarista. Olimme suuria kysymysmerkkejä. Intissä hämäläiset puhuivat linkusta ja lomalinkusta. Osasin jo arvata, mistä oli kyse.

    Mahtoivatkohan ammattilaiset puhella autoista vielä tuolloin 80-90-luvuilla? Siis siihen tyyliin, että tänään jäi viisi autoa sisään kuljettajapulan vuoksi tai korjaamolla on kolme risaa autoa, jotka saadaan huomenna jo liikenteeseen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Muistelen, että ainakin 1980-luvulla ja ehkä vielä 90-luvun alussakin HKL:llä oli autoliikenneyksiköt, ei siis bussiliikenneyksikköjä.
    Pitää paikkansa. Seppo Vepsäläinenkin oli HKL:n autoliikenneyksikön johtaja (vai olikohan nimike "päällikkö"?)ennenkuin hänestä tuli suunnittelujohtaja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Mahtoivatkohan ammattilaiset puhella autoista vielä tuolloin 80-90-luvuilla? Siis siihen tyyliin, että tänään jäi viisi autoa sisään kuljettajapulan vuoksi tai korjaamolla on kolme risaa autoa, jotka saadaan huomenna jo liikenteeseen.
    Kuljettajat ja muu liikennehenkilökunta puhuu työkaluistaan edelleenkin "autoina".
    Joukkoliikenneharrastaja

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL:n raitiotien lakkautusesitys 1960-luvulla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 01.12.2023, 11:34
  2. Mark Kauffmanin värikuvat Helsingistä 1950-luvulta
    kirjoittanut vompatti foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.06.2013, 15:09
  3. HKL:n raitiotien lakkauttamisesitys 1960-luvulla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 07:50
  4. 1960 - 80 -lukujen kerrostalolähiöt
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 06.12.2006, 00:14
  5. Joukkoliikennepolitiikka 1960- ja 70-luvuilla
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 08.09.2005, 12:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •