Näin uutisoitiin sanomalehdissä Sörnäisten rantatien ja Itäväylän uusista bussikaistoista. Bussikaistan liikennemerkkiä ei silloin ollut olemassa.
Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina itäsuunnassa
Linja-autoliikenteelle varatut omat kaistat otetaan 18.5.69 käyttöön Helsingissä Sörnäisten rantatiellä ja Itäväylällä. Tällä toimenpiteellä pyritään suuria matkustajamääriä palvelevan julkisen liikenteen nopeuttamiseen ja sen toimintaedellytysten parantamiseen.
Linja-autoliikenteelle on varattu ajoradan uloin kaista molempiin suuntiin. Tästä on seurauksena, että oikealta tuleva ja oikealle kääntyvä muukin kuin linja-autoliikenne joutuu käyttämään ulointa kaistaa risteysalueella. Oikealta tulevan ajoneuvon on siirryttävä välittömästi liittymisen tapahduttua esim. Kulosaaresta keskustaan ajettaessa linja-autokaistalta pois. Vastaavasti, jos yksityinen ajoneuvo aikoo kääntyä oikealle, sen tulee siirtyä linja-autoliikenteen kaistalle vasta vähän ennen risteystä ryhmityssääntöjen mukaisesti. Risteyksessä ainoastaan linja-auto saa ajaa ulointa kaistaa käyttäen eteenpäin. Muiden ajoneuvojen on käännyttävä oikealle.
Ajokaista linja-autoliikenteelle on varattu Hakaniemen (Sörnäisten rantatie) ja Herttoniemen liikenneympyrän (Itäväylän ja Linnanrakentajantien risteys) välisellä osuudella molempiin suuntiin.
Linja-autokaistat on merkitty siten, että ko. kaistojen alkuun kaistojen yläpuolelle asetetaan kehotustaulut ”Autoilijat, jättäkää reunakaista linja-autoille – Bilister, lämna yttre filen fri för bussar”. Kehotus toistuu kaikkien risteysten jälkeen, koska taulun vaikutuksen voidaan katsoa liikennemerkkien vaikutuksen tavoin päättyvän seuraavassa risteyksessä.