Helsingin joukkoliikenneuutisia 1960-luvulta

Liittynyt
28 Lokakuu 2008
Viestit
143
Omasta sinikantisesta lehtileikevihostani löysin seuraavan uutisen HKL:n sinisten bussien pysähtymisestä Lauttasaaressa vuonna 1966:

Autojen pysähtyminen Lauttasaaressa

Jotta HKL:n linja 20V palvelisi Lauttasaaren itäosan pysäkkejä, linjan 20V autot eivät ole pysähtyneet Lauttasaaren keskiosan pysäkeillä aamupäivisin II suunnassa (Lauttasaari – Erottaja). Tämä on kuitenkin haitannut Katajaharjuntieltä kouluihin kulkevien matkustusmahdollisuuksia.

Palvelun parantamiseksi on muutettu järjestelyä 29. 10. -66 alkaen siten, että linjan 20V:n autoissa matkustajat päästetään pois kaikilla Lauttasaaren pysäkeillä, mutta autot eivät ota uusia matkustajia II suunnassa aamusta klo 9.15 saakka seuraavilla pysäkeillä (kuten nykyisin): 5 Lauttasaarentie 46; 6 Lauttasaarentie/Lemissaarentie; 7 Lauttasaarentie 32.

Kuljettajat saavat siis ajaa aamuisin em. pysäkeistä ohi, jos autoissa ei ole näille pysäkeille pyrkiviä matkustajia.
 
Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina 18.5.1969 itäsuunnassa

Näin uutisoitiin sanomalehdissä Sörnäisten rantatien ja Itäväylän uusista bussikaistoista. Bussikaistan liikennemerkkiä ei silloin ollut olemassa.

Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina itäsuunnassa

Linja-autoliikenteelle varatut omat kaistat otetaan 18.5.69 käyttöön Helsingissä Sörnäisten rantatiellä ja Itäväylällä. Tällä toimenpiteellä pyritään suuria matkustajamääriä palvelevan julkisen liikenteen nopeuttamiseen ja sen toimintaedellytysten parantamiseen.

Linja-autoliikenteelle on varattu ajoradan uloin kaista molempiin suuntiin. Tästä on seurauksena, että oikealta tuleva ja oikealle kääntyvä muukin kuin linja-autoliikenne joutuu käyttämään ulointa kaistaa risteysalueella. Oikealta tulevan ajoneuvon on siirryttävä välittömästi liittymisen tapahduttua esim. Kulosaaresta keskustaan ajettaessa linja-autokaistalta pois. Vastaavasti, jos yksityinen ajoneuvo aikoo kääntyä oikealle, sen tulee siirtyä linja-autoliikenteen kaistalle vasta vähän ennen risteystä ryhmityssääntöjen mukaisesti. Risteyksessä ainoastaan linja-auto saa ajaa ulointa kaistaa käyttäen eteenpäin. Muiden ajoneuvojen on käännyttävä oikealle.

Ajokaista linja-autoliikenteelle on varattu Hakaniemen (Sörnäisten rantatie) ja Herttoniemen liikenneympyrän (Itäväylän ja Linnanrakentajantien risteys) välisellä osuudella molempiin suuntiin.

Linja-autokaistat on merkitty siten, että ko. kaistojen alkuun kaistojen yläpuolelle asetetaan kehotustaulut ”Autoilijat, jättäkää reunakaista linja-autoille – Bilister, lämna yttre filen fri för bussar”. Kehotus toistuu kaikkien risteysten jälkeen, koska taulun vaikutuksen voidaan katsoa liikennemerkkien vaikutuksen tavoin päättyvän seuraavassa risteyksessä.
 
Linja-autokaistat käyttöön sunnuntaina 18.5.1969 itäsuunnassa

Sanomalehtikuva Sörnäisten Rantatien bussikaistasta. Santasalon ja Merikiidon rakennukset ovat edelleen olemassa vaikkakin uusien rakennusten ympäröimänä. Niiden välistä alkaa Vilhovuorenkatu. Rahastajarahastus oli valttia vielä noihin aikoihin.
 

Liitetiedostot

  • Rantatie.jpg
    Rantatie.jpg
    112.4 KB · Lukukerrat: 2,894
Kiskoton raitiovaunu

Lehtileike todennäköisesti Suomen ensimmäisestä nivelbussista. Artikkeli on todennäköisesti vuodelta 1969.
 

Liitetiedostot

  • Nivel.jpg
    Nivel.jpg
    97.2 KB · Lukukerrat: 2,583
Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien

Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen auto- ja raitiolinjoilla siirrytään 1.9.1966 syysliikenteen aikatauluihin. Tällöin tapahtuu raitiotieliikenteessä seuraava muutos:
Yöliikennelinja 4A lopetetaan ja yövuorojen vaunut linjalla 4 ajavat Kirurgille asti.

Autoliikenteessä tapahtuvat seuraavat reittimuutokset:

Linjan 17 reitti muutetaan pohjoispäässä seuraavaksi: Fleminginkatu – Aleksis Kiven katu (luoteeseen) – Inkoonkatu – Porvoonkatu – Kotkankatu.

Linjojen 50 ja 50A reitit muutetaan kulkemaan Alppilan kautta reittiä Helsinginkatu – Fleminginkatu – Aleksis Kiven katu – Viipurinkatu – Nordenskiöldinkatu – Reijolankatu – Mannerheimintie.

Linjan 81 reitti muutetaan kulkemaan koko Länsi-Herttoniemen läpi reittiä Hiihtomäentie – Kettutie – Siilitie.

Linjan 80 liikenne lopetetaan.

Ruuhka-aikoina liikennöidään linjaa 81A Rautatientori – Länsi-Herttoniemi.

Kaikkien linjojen liikennetiheydet ovat suurin piirtein samat kuin toukokuun liikenteessäkin. Eräillä linjoilla tapahtuu pieniä muutoksia, joista mainittakoon, että Lauttasaaren autolinjalla 20V alkaa arkisin päiväliikenne 12 min. väliajoin. HKL:n johtajan tekemä autovuorojen harvennusesitys on yhä pöydällä kaupunginhallituksessa.
 
Tutkimus bussilinjan n:eek: 17 muutoksesta (lokakuu 1966)

Kaupungin bussilinjaa n:eek: 17 jatkettiin toista kuukautta sitten Aleksis Kiven katua myöten Pasilan konepajan vaiheille. Emme ole vielä lähemmin tutkineet uuden järjestelyn vaikutusta linjan kuormitukseen, mutta aikomus on lähiaikoina, ehkä noin kuukauden kuluessa, tehdä tästä laskelmia, kertoi liikennejohtaja T. Riittinen.

Ruuhka-aikoina ovat bussit täynnä tällä uudella linjan jatkeella, mutta muina aikoina on vielä jokseenkin väljää. Tuntuu siltä, että kaikki paikalliset asukkaat eivät vielä ole oikein tottuneet käyttämään hyväkseen reitin muutosta. Kuormitus näyttää vielä olevan vähäisempää kuin aikaisemmin, jolloin linja kulki Aleksis Kiven kadun alkupäähän. Kenties talvi ja pakkaset saavat yleisön suuremmassa määrin käyttämään tätä linjaa muulloinkin kuin ruuhka-aikoina, totesi joht. Riittinen.

Nykyisin linja 17:n kulkuvälit ovat ruuhka-aikoina 4-5 min ja päivällä 6-7 min. Pyhäpäivisin bussi kulkee 8 minuutin väliajoin.
 
HKL:n autolinjan 17 reittimuutos 1.2.67 lukien

Linja 17 muuttuu pohjoisen päätepisteen osalta kaksihaaraiseksi siten, että nykyinen linjatunnuksin 17 liikennöivä linja muuttuu linjaksi 17A (Alppila) ja liikennöi nykyiseen päätepisteeseensä. Uutena haarana tulee linjatunnuksin 17 Fleminginkadulta Aleksis Kiven katua Pengerkadun risteykseen saakka (entinen linjan 17 päätepiste) liikennöivä linja. Linjojen tiheys on yhteisellä osuudella: Tungosaikoina 4 min., päivällä 6 min., aikaisillalla ja pyhäpäivisin 7,5 min. ja myöhäisillalla 10 min. Vastaavasti kummallakin haaralla ovat liikennetiheydet 8 min., 12 min., 15 min. ja 20 min., kun yhteiseltä osuudelta ajetaan vuorotellen kumpaankin päätepisteeseen.

Linjalla 17 ovat uudet pysäkit Aleksis Kiven katu 28, 12 ja päätepysäkki Pengerkadun kulmassa, sekä paluusuunnassa Aleksis Kiven katu 14 vastapäätä.
 
Joululiikenne vuonna 1966

Joululiikenne

Jouluaattona liikennöidään lauantaiaikataulujen mukaisesti
- noin klo 15.00 saakka raitiolinjalla 9
- noin klo 17.30 saakka raitiolinjoilla 1, 5, 7A ja 7B sekä autolinjoilla 11, 13, 14, 16A, 17, 18 ja 23
- noin klo 19.30 saakka muilla raitio- ja autolinjoilla

Ylimääräinen autoliikenne järjestetään reitillä Erottaja – Mechelininkatu linjatunnuksin 13 klo 15.00 – 19.33 välisenä aikana. Vaunut lähtevät erottajalta linjan 24 pysäkiltä ja ajavat reittiä Mannerheimintie – Arkadiankatu – Mechelininkatu – Hietaniemenkatu – Runeberginkatu – Et. Rautatienkatu – Arkadiankatu – Mannerheimintie – Erottaja. Mannerheimintiellä käytetään linjan 13 pysäkkejä ja Arkadiankadulla sekä Et. Rautatienkadulla linjan 18 pysäkkejä. Väliaikainen pysäkki on Mechelininkatu 8 kohdalla.

Raitiolinjojen 3B ja 3T vaunut ajavat klo 17.30 alkaen Arkadiankadun ja Runeberginkadun kautta.

Raitiolinjoilla 4S ja 10S sekä autolinjalla 50A ei liikennöidä jouluaattona.

Varsinaisilla yöliikennelinjoilla on liikennettä klo 23.00 – 01.30.

Joulupäivänä 25.12. alkaa liikenne sunnuntaiaikataulujen mukaisesti n. klo 11.20.

Huom! Lähempiä tietoja joulun liikenteestä sekä jouluaaton viimeisistä ja joulupäivän ensimmäisistä vaunuista antavat liikennekioskit ja puh. 478521/48.
 
Tässä pieni selvitysosa aikaisempiin HKL:n 60-luvun joukkoliikenneuutisiin:

Linja 17 ajaa Alppilaan 1.9.1966 lähtien
Yölinja 4A ajoi reittiä Erottaja – Munkkiniemi. Normaalireitistä lyhennetyn yölinjan 4A lopettaminen ja korvaaminen linjalla 4 on selvitetty Suomen Raitiotieseuran sivuilla www.raitio.org.
Linja 50 ajoi reittiä Sörnäinen – Pajamäki ja 50A ilmeisesti reittiä Herttoniemi – Pajamäki. Linjan 50 vanha numero ennen postinumeroihin perustuvaa linjanumerouudistusta oli 71. Tuosta uudistuksesta tulee Hesarin tietojen mukaan ensi vuodenvaihteessa kuluneeksi 50 vuotta (Hesarin palsta Tänään 50 vuotta sitten). Vanha reitti oli todennäköisesti Helsinginkatu – Mäntymäentie – Eino Leinon katu – Topeliuksenkatu – Mannerheimintie. Joka tapauksessa Töölönlahden pohjoispäässä nämä linjat ajoivat.

HKL:n autolinjan 17 reittimuutos 1.2.67 lukien
Linjan 17 pohjoinen päätepiste oli Aleksis Kiven kadun ja nykyisen Kinaporinkadun risteyksessä. Pengerkatu jatkui noihin aikoihin Helsinginkadun yli ja Vaasanhallin editse Aleksis Kiven kadulle saakka. Erittäin tiheässä sijainneet pysäkit Aleksis Kiven katu 28 ja 12 ovat samat kuin ovat olleet lähes näihin päiviin asti. Nyt pysäkit Aleksis Kiven katu 12 ja vastinpari Aleksis Kiven katu 14 vastapäätä on poistettu.

Joululiikenne vuonna 1966
Joululiikennetiedotteessa olevien raitiolinjojen reitit vuonna 1966 käyvät selville Suomen Raitiotieseuran sivuilta. Hietaniemen hautausmaalle ajavan linjan numerossa on todennäköisesti painovirhe, sillä klo 15.00 – 17.30 olisi ajanut sekä hautausmaalinja 13 että normaali linja 13. Hautausmaalinjan numero lienee ollut 13X tai jotain muuta.
 
Kiitos näistä historian havinoista!

Joululiikenne vuonna 1966
Joululiikennetiedotteessa olevien raitiolinjojen reitit vuonna 1966 käyvät selville Suomen Raitiotieseuran sivuilta. Hietaniemen hautausmaalle ajavan linjan numerossa on todennäköisesti painovirhe, sillä klo 15.00 – 17.30 olisi ajanut sekä hautausmaalinja 13 että normaali linja 13. Hautausmaalinjan numero lienee ollut 13X tai jotain muuta.

Ei välttämätä painovirhe. Tiedä sitten, oliko jouluaatto noihin aikoihin yleinen työpäivä? Vuonna 1966 aatto osui lauantaille, ja kuten joululiikennetiedotteessa kerrottiin, ajettiin silloin lauantaiaikataulujen mukaan. Oltiin sitä töissä tai ei, niin vierailuliikenne Hietaniemeen alkoi jo iltapäivällä. Siksi poikkeuslinjan alkamiskellonaika 15.00 lienee oikea. Hietaniemeen ajettiin normaalisti tunnuksella 13S, tiedä sitten ajettiinko lisäliikenne tunnuksella 13X vai 13.
 
Kiitos näistä historian havinoista!

Ei välttämätä painovirhe. Tiedä sitten, oliko jouluaatto noihin aikoihin yleinen työpäivä? Vuonna 1966 aatto osui lauantaille, ja kuten joululiikennetiedotteessa kerrottiin, ajettiin silloin lauantaiaikataulujen mukaan. Oltiin sitä töissä tai ei, niin vierailuliikenne Hietaniemeen alkoi jo iltapäivällä. Siksi poikkeuslinjan alkamiskellonaika 15.00 lienee oikea. Hietaniemeen ajettiin normaalisti tunnuksella 13S, tiedä sitten ajettiinko lisäliikenne tunnuksella 13X vai 13.

Tässähän tulikin lisätietoa linjasta 13. Tuo 13S tuntuu jotenkin tutulta. Jouluaatto ei ollut työpäivä, mutta lauantaisin oli tuolloin vielä lyhyt työaika klo 7-12 tai 8-14. Sen takia jouluaattona ei ajettu ruuhka-ajan linjoja 4S ja 10S ja 50A. Lauantaisin näillä ja muilla ruuhkalinjoilla on todennäköisesti ollut liikennettä noin klo 12 - 15.
 
Hauskaa, että tuohon aikaan puhuttiin "autolinjoista", siinä missä nyt puhutaan "bussilinjoista".

Kuljettajien kesken termiä "yövaunu" käytettiin sekä raitio- että bussiliikenteen myöhäisillan työvuoroista.
 
Muistelen, että ainakin 1980-luvulla ja ehkä vielä 90-luvun alussakin HKL:llä oli autoliikenneyksiköt, ei siis bussiliikenneyksikköjä. Se tuntui vähän hassulta, koska stadilaisena kuitenkin aina puhuttiin busseista, ihan huolitellussakin kielenkäytössä. Linja-auto oli ehdottomasti kaukoliikennettä ja jotakin, joka esiintyi puhekielessä oikeastaan vain sanassa linja-autoasema.

Meidän luokalle tuli ala-asteella tyttö Loimaalta. Puhui linkkarista. Olimme suuria kysymysmerkkejä. Intissä hämäläiset puhuivat linkusta ja lomalinkusta. Osasin jo arvata, mistä oli kyse.

Mahtoivatkohan ammattilaiset puhella autoista vielä tuolloin 80-90-luvuilla? Siis siihen tyyliin, että tänään jäi viisi autoa sisään kuljettajapulan vuoksi tai korjaamolla on kolme risaa autoa, jotka saadaan huomenna jo liikenteeseen.
 
Muistelen, että ainakin 1980-luvulla ja ehkä vielä 90-luvun alussakin HKL:llä oli autoliikenneyksiköt, ei siis bussiliikenneyksikköjä.
Pitää paikkansa. Seppo Vepsäläinenkin oli HKL:n autoliikenneyksikön johtaja (vai olikohan nimike "päällikkö"?)ennenkuin hänestä tuli suunnittelujohtaja.

339-DF sanoi:
Mahtoivatkohan ammattilaiset puhella autoista vielä tuolloin 80-90-luvuilla? Siis siihen tyyliin, että tänään jäi viisi autoa sisään kuljettajapulan vuoksi tai korjaamolla on kolme risaa autoa, jotka saadaan huomenna jo liikenteeseen.
Kuljettajat ja muu liikennehenkilökunta puhuu työkaluistaan edelleenkin "autoina".
 
Takaisin
Ylös