Talviaikataulut 2015-2016

Westendinasemalta 551 kulkee Pasilan suuntaan aamuruuhkassa kymmenen ja iltaruuhkassa 12 minuutin välein. 503, 504 ja 505 loppuvat, mutta tasavälisyys on 551:n ehdoton hyvä puoli. Munkkiniemessä joskus kaikki kolme menivät peräkkäin ja sen jälkeen 20 minuutin tauko.
 
Munkkiniemessä joskus kaikki kolme menivät peräkkäin ja sen jälkeen 20 minuutin tauko.

Aivan, onneksi tässä pääkaupunkiseudun bussiliikenteen ikiaikaisessa ongelmassa pikkuhiljaa sentään mennään eteenpäin. Tuolla Meilahden suunnallahan esimerkiksi aikanaan kun vielä oli 14 ja 14B, ne kulkivat usein ihan aikataulun mukaan noin minuutin välein. Ja oman kokemuksen perusteella todellisuudessa vielä useammin jommankumman hidastelun vuoksi. Samantyyppistä pulmaa on kai ollut vähän joka suunnalla varsinkin takavuosina.
 
Vähän oudolta kyllä tuntuu ratkaisu, että linjan 503 lakkautettaessa yhdelläkään bussilla ei edes teoriassa pääse Matinkylästä Meilahteen vaihtamatta.
Luulisi että sen verran olisi matkutajia ja halua palvella yliopiston ja ison sairaalakompleksin työntekijöitä, vierailijoita ja päiväpotilaita että ruuhka-ajan bussilinjaa tarvittaisiin.

Hyvin aiheellinen huomautus. Tottakai HSL on pakko yrittää säästää, karkaavia kuluja tietää korotettuja lippuhintoja mikä ei edistä joukkoliikenteen käyttämistä. Mutta tämä vaihtovimma on jo mennyt liian pitkälle. Ihminen on tunnetusti luoto niin että haluaa mukavuutta ja haluaa matkustaa samalla kulkuneuvolla paikasta toiseen ilman vaihtoja matkan varrella, varsinkin silloin kun joutuu matkustamaan säännöllisesti esim. työn tai harrastuksen takia. Kun länsimetro alkaa vuoden kuluttua ei enää pääsee mihinkään vaihtamatta kulkuneuvoa ainakin kerran, usein jopa 2-3 kertaa. Tämä maassamme vallitseva ainoan totuuden ilmiö, tässä tapauksessa matkustajien pompottaminen pakkovaihtamisen muodossa, tulee varmasti aiheuttamaan sen että ihmiset yrittävät käyttää henkilöautoja, mikäli vain mahdollista, joukkoliikenteen kustannuksella. Eikö ole todellakaan mahdollista säilyttää muutamia suosittuja suoralinjoja, ainakin ruuhka-aikoina, esim. silloin kun on runsaasti työpaikkoja, kouluja, sairaaloita jne. matkan varrella. Jonkinlaiseen tasapainoon olisi kuitenkin pyrittävä.
 
Hyvin aiheellinen huomautus. Tottakai HSL on pakko yrittää säästää, karkaavia kuluja tietää korotettuja lippuhintoja mikä ei edistä joukkoliikenteen käyttämistä. Mutta tämä vaihtovimma on jo mennyt liian pitkälle.

Toisaalta voidaan kai myös kysyä, miksi juuri Matinkylästä pitäisi olla vaihdoton yhteys Meilahteen, kun suurimmalla osalla HSL-alueen asukkaista tällaista yhteyttä ei ole.
 
Nuo 503, 504 ja 505 ovat menneet havaintojeni mukaan aika tyhjinä. Nousukohtaiset kustannukset noilla linjoilla 1.80 €, 2.08 € ja 2.23 €, mikä on enemmän kuin suurimmalla osalla koko liikennöintiajan kulkevista Espoon seutulinjoista. Linja 551 saattaa kulkea vielä tyhjempänä, sillä reitti on onnistuttu suunnittelemaan siten, että se ohittaa Otaniemen ja jää Westendinasemalle Tapiolan sisään ajamisen sijaan.
 
Kuinka niin? Alla kuvankaappaus pdf-aikataulusta:

Näytä liitetiedosto 2375

Ja tässä linkki netti aikatauluun, joka näyttäisi ettei Rautantientorlta ajettaisi. Mutta en ihmettele, HSL:n sivut on toiminut aikataulujen osalta muutenkin koko kesän heikosti. Etusivun hausta on vähän väliä puuttunut melkeinpä kaikki muut aikataulut paisti Helsingin linjojen. Lisäksi päättärit, väliajat jne. on näytetty ihan päin mäntyä.
657da96d04.png

d49b751271.png
 
Ja tässä linkki netti aikatauluun, joka näyttäisi ettei Rautantientorlta ajettaisi. Mutta en ihmettele, HSL:n sivut on toiminut aikataulujen osalta muutenkin koko kesän heikosti. Etusivun hausta on vähän väliä puuttunut melkeinpä kaikki muut aikataulut paisti Helsingin linjojen. Lisäksi päättärit, väliajat jne. on näytetty ihan päin mäntyä.

No noiden nettiaikataulujen sekoilu ei ole tosiaankaan uusi juttu. :D
 
Toisaalta voidaan kai myös kysyä, miksi juuri Matinkylästä pitäisi olla vaihdoton yhteys Meilahteen, kun suurimmalla osalla HSL-alueen asukkaista tällaista yhteyttä ei ole.

Niin tietenkin, mutta tarkoitin 503:n kaltaisia linjoja yleensä, eikä vain tätä linjaa.
 
Koska linjaluettelossa sallitaan pitkätkin nimet (esim. linja 739 Rautatientori - Päiväkumpu - Korso - Pohjois - Nikinmäki)
niin ihmetyttää
1) linjan 735 nimi (Tikkurila - Korso - Mikkola), itse lisäisinkin Tikkurilan ja Korson välille vähintään Havukosken (ja mielellään myös Jokiniemen)
2) linjan 631 nimeen (Tikkurila-Kulomäki), sillä se ei kerro välireitistä mitään, itse lisäisin tähän Koivukylän ja Rekolan
3) linjan 432 nimI (Martinlaakso - Petas - Kivistö - Kirkka), itse lisäisin tähän Vehkalan (ja/tai Vantaankosken) sillä Martinlaaksosta pääsee montaa reittiä Petakseen ja tämä linja menee Vantaankosken aseman ja (teollisuus)alueen halki joka muodostaa kaupunginosan.
 
Koska linjaluettelossa sallitaan pitkätkin nimet (esim. linja 739 Rautatientori - Päiväkumpu - Korso - Pohjois - Nikinmäki)
niin ihmetyttää
2) linjan 631 nimeen (Tikkurila-Kulomäki), sillä se ei kerro välireitistä mitään, itse lisäisin tähän Koivukylän ja Rekolan

Oikeastaan Leinelä ainakin kuuluisi tuohon, se kun on muissakin Leinelän linjoissa mainittu tarkoituksella juurikin sen vuoksi kun Leinelän aseman kautta ajelee. Leinelä ja Koivukylä. Korso näyttää olevan HSL:n sivulla mukana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjan 571 telibussi lähti tänään iltapäivällä n.klo 14.50 Martinlaakson terminaalista kohti Ylästöä täydessä seisomakuormassa ja etukilvessä teksti TÄYNNÄ/FULLSAT. Näinhän siinä siis käy että linja 571 ei yksistään riitä korvaamaan lakkautettuja linjoja 51, 55 ja 57 Myyrmäen ja Kartanonkosken välillä. Varmasti jotain lisävuoroja tai apulinja tuolle välille tullaan tarvitsemaan aamu -ja iltaruuhkiin.
 
Oikeastaan Leinelä ainakin kuuluisi tuohon, se kun on muissakin Leinelän linjoissa mainittu tarkoituksella juurikin sen vuoksi kun Leinelän aseman kautta ajelee. Leinelä ja Koivukylä. Korso näyttää olevan HSL:n sivulla mukana.

Olen ihmetellyt jo pidempään, miksei juna-asemia merkitä laittamalla nimen perään J sulkeissa samalla tavalla kun metroaseman nimen perässä on (M). Kun bussit saattavat ajaa kaupunginosan kautta ajamatta aseman kautta.
 
Takaisin
Ylös