X-linja suunnittelua

aki sanoi:
seutulinjoilta 363, 452 ja 453 poistetaan kesäliikenteen alusta X-vuorot ilmeisesti pysyvästi. Sinänsä järkevä ratkaisu koska nuo "pikavuorot" eivät ole juuri sen nopeampia kuin perusvuorot. Nämä olivatkin viimeiset seutulinjat joilla vielä oli X-vuoroja.

Hämeenlinnanväylän suunnalta linjalla 491 on vielä "pikavuoroja", mutta kyseessä onkin U-linja.

363:lta muistaakseni on aiemminkin lakkautettu X-vuorot, mutta matkustajien palautteen vuoksi ne palautettiin. Mielestäni Hämeenlinnanväylällä X-vuorot toimivat Vihdintietä paremmin. Varsinkin Kappatien ja Kalannintien pysäkeiltä saattaa liittyminen liikenteeseen kestää pitemmän aikaa.
 
JT sanoi:
Linja 75X olisi erittäin ajankohtainen ensi vuonna, kun Hakunilan suunnalla tapahtuu linjastomuutoksia mm. siten, että linjan 741 vuoroväli kasvaa. Eli osa 75:n vuoroista ruuhka-aikana siirrettäisiin kulkemaan Jakomäentien kautta Porvoonväylälle ja edelleen Lahdenväylälle jne. Tällä tavalla saataisiin paikattua Jakomäentien muuten heikkenevä vuorotarjonta ainakin ruuhka-aikoina ja samalla nopeuttaa yhteyksiä Heikinlaaksosta ja Puistolasta Keskustaan päin.

Toinen vaihtoehto nopeuttaa olisi palauttaa linja 741 takaisin suoraan Lahdenväylää ja Kehä III:a kulkevaksi. Jos oikein ymmärrän, niin linjan 741 kiertämisellä Jakomäen kautta on ajatuksena palvella keskustan suunnan ja Jakomäen välisiä yhteyksiä. Hakunilan suuntaan kulkee kuitenkin myös Vantaan 61.

JT sanoi:
Kolmaskin idea minulla vielä olisi, joka pystyttäisiin toteuttaa sitten, kun Hakuninmaalla rakennettava Suvuntie valmistuu.

Voisikohan Suvuntie mahdollisesti toteutua samalla kerralla kuin Jokeri II:n Hakuninmaan ja Paloheinän välinen tunneli? Jos se vaikka lähivuosina voisi toteutuakin. Joskus Suvuntien rakentamisen seurauksena on ehdotettu linjaa 450, joka jatkuisi Kaivokselaan. Tällä saisi linjan 47 sekä aiemmin linjan 450 ja nykyiset 452K-vuorot yhdistettyä.
 
simson sanoi:
Jos oikein ymmärrän, niin linjan 741 kiertämisellä Jakomäen kautta on ajatuksena palvella keskustan suunnan ja Jakomäen välisiä yhteyksiä.

741 ei sinällään Jakomäessä palvele kuin Jakomäen "laitaa", Huokotietä, josta ei muita yhteyksiä keskustaan ole. Niin ikään Vaaralassa Jakomäen ja Hakunilan välillä ei ole korvaavia linjoja Helsingin keskustaan. 741N ajaa myöhäisiltaisin Jakomäentien kautta linjan 77 reittiä.
 
741 siirrettiin ajamaan Vaaralan ja Jakomäen kautta siksi, että Vaaralan palvelutaso Helsinkiin suuntautuvassa liikenteessä oli kovasti puutteellinen. Vain 742 palveli siellä. 741:n reittimuutoksen jälkeen joukkoliikennematkustaminen Vaaralassa onkin lisääntynyt selvästi.
 
Hakunilan suunnan tuleviin muutoksiin (2007?) voi tutustua täällä

Mutta aiheeseen: X-vuorojen lopettaminen 363,452 ja 453:lla on hyvä esimerkki siitä kuinka valittajat saavat kyllä tahtonsa läpi, mutta hiljaiset tyytyväiset eivät. Alusta asti kyydissä päivittäin ollut ei-niin-tarkkavaisia ihmisiä, jotka heidän mielestään olisi pitänyt päästää ulos kesken kaiken. Ja tällöin kyse ei enää ole pikavuorosta.

Tosin tilaaja liikennöintiehdoillaan ja liikennöitsijät voisivat myös osallistua talkoisiin: määränpääkyltteihin "Pikavuoro/Snabbtur" (eikä määränpäätä) ja muuten kyltti tuulilasiin, pakollinen kuulutus/huuto ennen viim.pysäkkiä, Mitron-kylttien X muistuttaa K tai H:ta jne...

Jos nyt en ihan väärin muista niin ensimmäiset pikavuorot tulivat linjalle 84, ajankohdaksi veikkaisin syksyä 1977. 84:llä ei ollut vielä käytössä X:ää vaan keltaiset pikavuoro-kyltit, joista tuulilasin kyltti oli valaistu, sammutettuna oltiin taas tavallinen 84. Linjasto laajeni nopeasti: 1978 linjakartassa on 84:n lisäksi 91V (poikkeus vahvistaa säännön!), 94X, 96X ja 97X. Myöhemmin länteen pohjoiseen ajettiin ainakin 39X, 42X, 63X, 70X, 75X.

Ennen pikavuoro-aikaa ja varmaan päällekkäinkin oli ruuhka-aikaan tietyillä linjoilla Ensimmäinen poistumispysäkki -kylttejä: itse muistan ainakin 64:lta "Oltermannintie". Milloinkohan noista mahdettiin luopua?
 
ilpo sanoi:
Jos nyt en ihan väärin muista niin ensimmäiset pikavuorot tulivat ... ajankohdaksi veikkaisin syksyä 1977.

Ennen pikavuoro-aikaa ja varmaan päällekkäinkin oli ruuhka-aikaan tietyillä linjoilla Ensimmäinen poistumispysäkki -kylttejä: itse muistan ainakin 64:lta "Oltermannintie". Milloinkohan noista mahdettiin luopua?
Ainakin 1960-luvulla oli jo X-linjoja. Hakaniemen torille rakennettiin linja-autoterminaalikin, jota käyttivät erityisesti Tuusulantietä pohjoiseen ja siltä akselilta itäsuuntaan kulkeneet ruuhka-ajan X-linjat. Näissä vaunuissa oli tuo mainittu "ensimmäinen poistumispysäkki" -systeemi. Väkeä otettiin siis kaikilta kantakaupungin pysäkeiltä, mutta pois ei päästetty!

Mannerheimintien suunnalla Erottajalta yms. lähteneillä linjoilla taisi myös olla X-versioita, mutta siitä on heikommat muistot.
 
tkp sanoi:
63:lla on ainakin joskus käytetty tämän näköisiä kylttejä http://tinypic.com/view/?pic=261gnx3
Noita samoja kylttejä oli 1970 -luvulla myös idän suunnan linjoilla, esim. 97:n ensimmäinen poistumispysäkki oli Vanhanlinnantie Puotinharjussa.

Ilpolle tiedoksi että linja 91V:nkin kohdalla käytäntö yhtenäistettiin jossain välissä (en muista ajankohtaa) ja linjan tunnukseksi muutettiin 91X.
Valaistuja tuulilasin "Pikavuoro" -kylttejä ei muistaakseni ollut käytössä kuin 300 -sarjan autoissa eli liekö kyseessä ollut vain kokeilu.
 
Compact sanoi:
Hakaniemen torille rakennettiin linja-autoterminaalikin, jota käyttivät erityisesti Tuusulantietä pohjoiseen ja siltä akselilta itäsuuntaan kulkeneet ruuhka-ajan X-linjat.
Tässä yksi monista aikakautensa postikorttikuvista http://i3.tinypic.com/26230wp.jpg eli kokoelmani parhaimpia tähän aiheeseen liittyviä, jossa näkyy Hagiksen X-bussiterminaalia. Valokuvaaja on ollut asialla keskipäivällä toriaikana, eli seisovat bussit ovat päivätauolla parkissa seisovia YLH:n busseja odottamassa tungosaikaa. Osittain bussilaitureilla on myös parkissa pikkuautoja - torimyyjiä tms. Kun tungosaika alkaa, saapuvat myös siniset bussit varikoiltaan näille X-linjojen laitureille ja pikkuautot ovat silloin poissa jaloista.
 
Muistelen että 70-luvulla Hakaniemen terminaalista olisivat lähteneet ainoastaan linjat 51 Suursuon kautta Munkkiniemeen ja joku linja (taisi olla 97v) Mellunmäkeen, sekin vain ruuhka-aikoina.
 
Takaisin
Ylös