X-linja suunnittelua

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
aki sanoi:
Joukkoliikennelautakunta hyväksyi uuden moottoritietä kulkevan linjan latokartanosta rautatientorille ehdotuksen mukaan. Linjan liikennöinti alkanee siis ensi vuonna ja linjatunnukseksi tulee ilmeisesti 68X.

Mitä muita linjoja olisi ruuhka-aikoina syytä nopeuttaa perustamalla esimerkiksi nopeampaa reittiä kulkeva X-linja?

Minusta potentiaalisimmat linjat tiheän vuorovälin kannalta olisivat linjat 71 ja 75.

71:sen tapauksessa olisi minusta järkevä muuttaa linja 71V kulkemaan Pihlajamäestä suoraan Lahdenväylää Keskustaan. Pihlajamäestä kun ei oikeastaan ole kunnolista nopeaa bussiyhteyttä keskustaan. Tällä tavoin saadaan myös nopeampia yhteyksiä Pukinmäestä Sörnäisiin.

Linja 75X olisi erittäin ajankohtainen ensi vuonna, kun Hakunilan suunnalla tapahtuu linjastomuutoksia mm. siten, että linjan 741 vuoroväli kasvaa. Eli osa 75:n vuoroista ruuhka-aikana siirrettäisiin kulkemaan Jakomäentien kautta Porvoonväylälle ja edelleen Lahdenväylälle jne. Tällä tavalla saataisiin paikattua Jakomäentien muuten heikkenevä vuorotarjonta ainakin ruuhka-aikoina ja samalla nopeuttaa yhteyksiä Heikinlaaksosta ja Puistolasta Keskustaan päin.

Kolmaskin idea minulla vielä olisi, joka pystyttäisiin toteuttaa sitten, kun Hakuninmaalla rakennettava Suvuntie valmistuu. Eli kaikki 47:n aamupäivällä Editalta lähtevät ja iltapäivällä Editalle ajavat vuorot ajettaisiin tavalliseen tapaan Maununnevan kautta Kaarelantietä, josta sitten käännytäänkin linjan 43 päätteelle ja edelleen Editalle. Varsin helppo tapa saada nopeampi yhteys Hakuninmaalta Keskustaan.
 
68:lle voi x-linja olla perusteltu (esim. 20 min välein ruuhka-aikoina). Latokartano kasvaa aika lailla ja sijaitsee kaukana juna-asemista ja vilkkaista yhteyksistä.
Pihjalamäen linjalle en pidä x-linjaa lainkaan tarpeellisena. Ostarin ohi kulkee näitä pikalinjoja jo nyt jatkuvasti. Niiden numerot vaan on 70, 73 ja 75, mutta Lahdenväylää ne ajaa nekin.
Pihlajamäestä pääsee keskustaan nopeasti vaihtamalla Pukinmäessä junaan.
75x en kannata myöskään.
Pikalinjoille voisi olla käyttöä pikemminkin jossain Munkkivuoren suunnassa. 18 kestää keskustaan tolkuttoman kauan, 20 min välein Manskua kulkeva 18x voisi jelpata ruuhka-aikoina.

Pikalinjoja voisi perustaa vaikka Hampurin E-verkon tapaan. Linjoja olisi runsaasti, mutta niitä käyttävä joutuis maksamaan pienen lisämaksun (esim 20 snt) ylimääräisestä laadusta. Jos toimii Hampurissa, miksei toimisi täälläkin. Sillä tavalla 71X, 75x ym voitaisiin toteuttaa. 18X olisi taattu menestys.
 
Multsun poika sanoi:
68:lle voi x-linja olla perusteltu (esim. 20 min välein ruuhka-aikoina). Latokartano kasvaa aika lailla ja sijaitsee kaukana juna-asemista ja vilkkaista yhteyksistä.
Pihjalamäen linjalle en pidä x-linjaa lainkaan tarpeellisena. Ostarin ohi kulkee näitä pikalinjoja jo nyt jatkuvasti. Niiden numerot vaan on 70, 73 ja 75, mutta Lahdenväylää ne ajaa nekin.
Pihlajamäestä pääsee keskustaan nopeasti vaihtamalla Pukinmäessä junaan.
75x en kannata myöskään.
Valitettavasti koko Pihlajamäen asukaskanta ei ole sijoittuneena Pihlajamäentiellä ostarin laidassa olevan pysäkin laidalle, josta arki- ja lauantaipäivisin rautatientorille saakka muuten ajaa vain linja 75. Linjan 71V ajattaminen Viikintien ja Arabian kautta on näennäisen turhaa, Arabiaan Pihlajamäestä pääsee linjalla 71, kuinka paljon lie Pihlajamäestä tehdään ainoastaan linjan 71V palvelevalle alueelle Viikintietä matkoja?

75X olisi matka-aikoja inhimillistävä vaihtoehto Heikinlaakson ja Puistolan omakotialueiden matkustajille. Aikanaanhan linjaa ajettiin pysähtymättä Jakomäessä, tietysti 741:n harvennusten jälkeen pysähtyminen voisi olla perusteltua.

Multsun poika sanoi:
Pikalinjoille voisi olla käyttöä pikemminkin jossain Munkkivuoren suunnassa. 18 kestää keskustaan tolkuttoman kauan, 20 min välein Manskua kulkeva 18x voisi jelpata ruuhka-aikoina.
Vaihda sporaan.

Multsun poika sanoi:
Pikalinjoja voisi perustaa vaikka Hampurin E-verkon tapaan. Linjoja olisi runsaasti, mutta niitä käyttävä joutuis maksamaan pienen lisämaksun (esim 20 snt) ylimääräisestä laadusta. Jos toimii Hampurissa, miksei toimisi täälläkin. Sillä tavalla 71X, 75x ym voitaisiin toteuttaa. 18X olisi taattu menestys.
Vielä lisää korotuksia?
 
18 pitäisi korvata ratikkalinjalla sen jälkeen, kun kampin raitiotie valmistuu. Ja korvaava linja pyörimään Munkkivuoren ja Munkkiniemen ympäristöön, jottei tarvitse kiskoja heti vetää perille asti. Myöhemmin sitten kiskot Ulvilantien lenkkiin ja Munkkivuoren ostarille. Krunikan päähän ei tarvitse montaa metriä rakentaa kiskoa.
 
Vesa Nurminen sanoi:
18 pitäisi korvata ratikkalinjalla sen jälkeen, kun kampin raitiotie valmistuu. Ja korvaava linja pyörimään Munkkivuoren ja Munkkiniemen ympäristöön, jottei tarvitse kiskoja heti vetää perille asti. Myöhemmin sitten kiskot Ulvilantien lenkkiin ja Munkkivuoren ostarille. Krunikan päähän ei tarvitse montaa metriä rakentaa kiskoa.
Äläs sotke tuota aihetta tähän.
 
Vastaan a-m:lle:

Ratikka palvelee M-vuorta melko heikosti, joten heitto "käytä ratikkaa" on asiaton". Toisekseen käytän enemmän koillissuunnan busseja mm. 71:tä, joten minulla ei ole tässä asiassa oma lehmä ojassa. Toivoisinkin enemmän analyyttista keksustelua pikalinjoista, eikä vain siitä miten oma matka sujuisi nopeammin.
Pikalinjojen lisämaksu ei nostaisi matkan hintaa, sillä ne olisivat lisätarjontaa eikä niitä ole kenenkään pakko käyttää. HKL:n tariffit on ihan kilpailukykyiset nyt. Itse olisin valmis maksamaan vuosikortin päälle 20 senttiä nopeasta yhteydestä/kerta. Uskon, että moni muukin. Miksei meille voitaisi antaa sitä mahdollisuutta?
 
Täsmennän asiattomaksi tuomittua kommenttiani: varmasti 18 tökkii kamppia lähestyttäessä, miksipä ei sitten vaihtaa neloseen matkan varrella?
 
Pyydän anteeksi omaa kommentiani, sävy oli turhan jyrkkä.

Neloseen vaihto on tietenkin mahdollista, tosin ei nelonenkaan kovin nopea ole (kuten ei mikään muukaan ratikkalinja). Toinen vaihtoehto M-vuoresta keskustaan on tietysti vaihtaa junaan Huopalahdessa (52:aa käyttäen) tai Ilmalassa (57+juna).
 
Multsun poika sanoi:
Neloseen vaihto on tietenkin mahdollista, tosin ei nelonenkaan kovin nopea ole (kuten ei mikään muukaan ratikkalinja). Toinen vaihtoehto M-vuoresta keskustaan on tietysti vaihtaa junaan Huopalahdessa (52:aa käyttäen) tai Ilmalassa (57+juna).
52A on muuten tosi-tosi-nopea juuri tällä välillä (Munkkivuori - Hpl:n asema). Kerran kokeilin. No joka tapauksessa se on ruuhkalinja eikä vuorovälikään nyt niin kovin tiheä ole. Täksi kesäksi linja vielä jää tauolle.
 
Multsun poika sanoi:
18X olisi taattu menestys

Mielestäni 18X:ää järkevämpi ratkaisu olisi nykyisen 18:n nopeuttaminen bussikaistojen avulla. Samalla myös muut Munkinsuunnan bussilinjat kaukoliikennettä myöten hyötyisivät bussikaistojen perustamisesta osuudelle Tukholmankatu-Paciuksenkatu-Huopalahdentie. Lisäksi Haartmaninkatu on niin leveä, että parkkipaikat poistamalla siihenkin saataisiin bussikaistat molempiin suuntiin.
 
Pitäis saada joku sellane joka kulkee käytännössä Kehä I:sen päästä päähän. esimerkiksi 550Z/X Westendinasema-Kehä I-Itäkeskus vois olla sellainen, ruuhka-aikoina n. 15-20 min välein liikennöivä linja. Nopeuttaisi paljon tuota väliä. Ja samaan tyyliin vielä, ettei pysähtyisi kaikilla pysäkeillä, niikun 550:llä on nyt..
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Pitäis saada joku sellane joka kulkee käytännössä Kehä I:sen päästä päähän. esimerkiksi 550Z/X Westendinasema-Kehä I-Itäkeskus vois olla sellainen, ruuhka-aikoina n. 15-20 min välein liikennöivä linja. Nopeuttaisi paljon tuota väliä. Ja samaan tyyliin vielä, ettei pysähtyisi kaikilla pysäkeillä, niikun 550:llä on nyt..

Seuraavanlaista hanketta ollaan jo suunnittelemassa:
Tässä ketjussa on hieman käsitelty aihetta.
 
seutulinjoilta 363, 452 ja 453 poistetaan kesäliikenteen alusta X-vuorot ilmeisesti pysyvästi. Sinänsä järkevä ratkaisu koska nuo "pikavuorot" eivät ole juuri sen nopeampia kuin perusvuorot. Nämä olivatkin viimeiset seutulinjat joilla vielä oli X-vuoroja.
 
aki sanoi:
seutulinjoilta 363, 452 ja 453 poistetaan kesäliikenteen alusta X-vuorot ilmeisesti pysyvästi. Sinänsä järkevä ratkaisu koska nuo "pikavuorot" eivät ole juuri sen nopeampia kuin perusvuorot. Nämä olivatkin viimeiset seutulinjat joilla vielä oli X-vuoroja.

Näiden erohan normaaleihin linjoihin oli vain se, että matkustajat otettiin Helsingin keskustasta ja tiputettiin lähiöihin tai toisin päin, mutta matkan varrella olevilla pysäkeillä ei pysähdytty matka-ajan säästämiseksi.
 
Pikalinjasto ei sinänsä olisi lainkaan hullumpi idea, onhan noita X-linjoja ollut ennenkin joitakin kappaleita.Ja maailmalta esimerkkejä löytyy paljonkin, myös sellasia järjestelmiä joissa pikavuoromaksuja ei tunneta. Tampereellakin on pikavuoroja, samaan hintaan kuin muitakin. Helsingissä kannattaisi kyllä perusta pikalinjaversioita liki joka ilmansuuntaan, seitsenkymmpiset tosin tuntuvat hiukan turhalta kun on kuitenkin tarjolla kaupunkijuna+liityntälinjuriyhteys. Itään päin ei tietenkään mitään pikalinjoja tarvita. Varsinkin luoteiskulma Helsingissä kaipaisi nopeampia yhteyksiä, Munkkivuoren linjan pikavuorotarjonta olisi erittäin suotavaa. Tosin, mitäs HKL meni aikoinaan yhdistämään linjat 18 ja 35 ja vielä otti koko matkalle käyttöön Töölössä ns. keskustalinjojen pysäkit... Munkkivuoreen asti kun toisaalta kannattaisi jo vetää vihdoin tuo metrokin, mutta se on toisen ketjun aihe se. Luulisi jonkinlaisen pikavuoron kelpaavan linjoille 39, 40,66 myöskin.Näitä pikalinjoja ei tarvitsisi missään nimessä ajaa eri aktuja pitkin, vaan ensin voitaisiin karsia pysähdyspaikkoja.
 
Takaisin
Ylös