94 % lähibussien kustannuksista maksetaan verovaroista

Riistämistä verrattuna mihin? Siihen, että renki tienaa kartellihinnoiteltua taksia ajamalla jotain vähän reilu 30 pinnaa alv 0 kassasta ja se on käytännössä vähemmän mitä on yhdenkään alan vähimmäispalkka. Loput menee valtiolle ja auton omistajalle.

Tällä hetkellä työvoimapula valtion säätelemällä alalla on sen verran suurta, että alle 38% alv 0 ei tarvitse ajaa missään.
Tietysti, jos myy itsensä liian halvalla, niin se on toinen juttu.
 
Riistämistä verrattuna mihin? Siihen, että renki tienaa kartellihinnoiteltua taksia ajamalla jotain vähän reilu 30 pinnaa alv 0 kassasta ja se on käytännössä vähemmän mitä on yhdenkään alan vähimmäispalkka. Loput menee valtiolle ja auton omistajalle.

Jos se on oma valinta jne. Halpatöissä töissä olleena olen nähnyt toisen puolen.

Hauska knoppi jostain muualta en muista missä, joku oli tutkinut ja huomannut että Uber-kuskit korkeasti koulutettuja, en muista prosentteja mutta korkea se oli perinteiseen kuskiin verratuna joka ei ole ainakaan tutkimusmaassa kovin koulutettu
 
Kutsuplus toimii kaiken lisäksi sillä alueella, missä tämän maan paras joukkoliikennekin on. Pitäisi kai olla päinvastoin?

Lähibussit taas pörräävät tyhjiä ympyröitään eivät suinkaan siellä, minne joukkoliikenne ei ulotu, vaan ihan tavallisissa lähiöissä. Ehkä käyvät jonkun syrjäisemmän kujan päässä, minne ei bussi kulje, mutta pääsääntöisesti niiden olemassaolo ei perustu siihen, että tarjottaisiin suunnitteluohjeen velvoittamaa joukkoliikennepalvelua syrjäseuduille. Poikkeuksiakin tuosta on, Tarvo ja Kaskisaari tulevat ekana mieleen.

Molemmat olisin valmis lakkauttamaan saman tien tarpeettomina ja kalliina. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettekö pakettiautoillekin olisi sijaa myös HSL-alueella. Kun Late puhuu palveluvelvoitteesta, ymmärrän hänen tarkoittavan HSL:n suunnitteluohjetta ja niitä kaikkein vähäväkisimpiä alueita, joille kuitenkin on tarjottava jonkinlainen joukkoliikenteen minimitaso. Maailmalla juuri tällaiset alueet ovat niitä pakettiautojen nichejä. Määritellään karttaan maantieteellinen alue, läiskä, jolle ei järjestetä mitään muuta joukkoliikennettä kuin puhelinsoitosta paikalle saapuva pakettiauto, joka vie sitten bussipysäkille, juna-asemalle tai tuon läiskän sisällä minne tahansa muuhun kohteeseen. Ajan voi varata etukäteen, mutta bussiin voi soittaa vaikka heti kuullakseen, milloin se ehtisi tulla noutamaan, jos menojalka alkaa vipattaa. Tällaiseen pakettiauto on kustannustehokas ratkaisu. Ei siihen, että surrataan ympäri ydinkeskustaa kutsuohjattuna eikä siihen, että ajellaan sekavia kiemurareittejä lähiöissä.

Tällaisia puhelinsoitosta paikalle saapuvia pakettiautoja ja taksiautoja on kai kolme HSL-alueella. Virka-ajan ulkopuolella korvataan näillä Keravan sisäinen linja 8 ja Vantaan sisäinen linja 335. Virka-aikaan puolestaan on määritelty Kirkkonummen kuntaan alueet, joilla pakettiautot/taksiautot pyörii. Olen käyttänyt näistä ensiksi mainittua palvelua ja se toimi hyvin. Soisin näillä korvattavan laajemmassakin mittakaavassa tavallisia bussilinjoja.

Tiettyihin paikkoihin palvelu ei kuitenkaan sovellu, nimittäin silloin kun pysäkki on liian lähellä. Jos Munkkiniemessä olevaan kerrostaloon, jonka lähin joukkoliikennepalvelu on 600 metrin päässä olevan nelosen pysäkki, saisi tilattua pakettiauton, mutu-tuntuma on se ettei sitä tilattaisi. Tällaisiin paikkoihin aikataulun mukaan pyörivä pakettiauto olisi parempi.

Tässä on siis lueteltu konsepti 1 ja konsepti 2. Nämä eivät kata lähellä bussipysäkkejä asuvia vanhuksia ja vammaisia. Näiden kohdalla selvitettäisiin onko se taksikortti nyt kuitenkin halvempi ratkaisu.
 
Olen iloinen. Ks-lautakunta on tänään päättänyt virkamiesten esityksestä poiketen esittää kaupunginhallitukselle Kutsuplussasta luopumista. Kohta kuuluu näin: "Hsl:n tulisi vuoden 2016 aikana selvittää, voisiko Kutsuplus-palvelu toimia muuten kuin osana hsl:ää. Tässä taloudellisessa tilanteessa sinänsä hyvälle palvelukonseptille ei vaikuta olevan nykymuodossaan taloudellisia edellytyksiä vuoden 2016 jälkeen hsl:ssä." Merkillepantavaa on, että äänestys päättyi 0–9. Virkamiehet hävisivät aika kirkkaasti. Nyt pitää vain toivoa, että ääni kantaisi sinne kaupunginhallitukseen asti. Jos Helsinki ei tähän myönnä varoja, ei Höselikään voi touhua jatkaa.
 
Olen iloinen. Ks-lautakunta on tänään päättänyt virkamiesten esityksestä poiketen esittää kaupunginhallitukselle Kutsuplussasta luopumista. Kohta kuuluu näin: "Hsl:n tulisi vuoden 2016 aikana selvittää, voisiko Kutsuplus-palvelu toimia muuten kuin osana hsl:ää. Tässä taloudellisessa tilanteessa sinänsä hyvälle palvelukonseptille ei vaikuta olevan nykymuodossaan taloudellisia edellytyksiä vuoden 2016 jälkeen hsl:ssä." Merkillepantavaa on, että äänestys päättyi 0–9. Virkamiehet hävisivät aika kirkkaasti. Nyt pitää vain toivoa, että ääni kantaisi sinne kaupunginhallitukseen asti. Jos Helsinki ei tähän myönnä varoja, ei Höselikään voi touhua jatkaa.

Olisi sääli, jos Kutsuplus lakkautettaisiin ilman että sitä ensin kokeillaan laajemmalla alueella, vähintään niin että lentokentälle pääsee pari kolme vuotta. Lähibussit voi sen sijaan laittaa rullalle saman tien.
 
Kustannustehokkuutta saisikin lisätä, eli bussien määrää pitäisi vähentää kysyntää vastaavaksi - tai pikemminkin nykyistä aluetta voisi heti laajentaa nostamatta automäärää. Idea taksien hyödyntämisestä ruuhkahuippujen paikkaajina on mielestäni erittäin kannatettava.
 
Mitä tässä nyt olen seurannut niin pistää hymyilyttämään HSL:n päätökset. Espoossa lakkautettiin kutsulinja liian kalliina kun taas Vantaan puolella aloitettiin useampi kappale.

Lähibussien reitit nyt on serpentiiniä ja opin jo ennen kuin niitä aloin ajamaan että jos päätietä ajaa kaksi risteystä suoraan = eksyit reitiltä.

Onhan ne toki sosiaaliviraston ja kaupungin kanssa hienosti suunniteltuja reittejä että rollaattorimummot pääsee palvelutalolta kauppaan ja terveyskeskukseen mutta uusimmat reittimuutokset (mm. 237 pilkkominen) sun muut sähläämiset hyvin vaikeuttaa näidenkin "pakettiautojen" käyttöä matkustajien kannalta.

Eniten ihmettelen miksei kuljettajilta kysytty laisinkaan ennen muutoksia missä on eniten asiakkaita ja minne he menevät, nyt sitä valitusta saa kuunnella joka ikinen työpäivä. Talvea odotellessa. :)
 
Mahtaisiko kustannustehokkuus varmasti nousta, jos heikennettäisiin entisestään matkojen yhdistämisen mahdollisuuksia?

Pitäisi tehdä niin että lentoasema muodostaa yhden pisteen muun alueen ulkopuolella. Tällöin syntyisi paljon yhdistettäviä matkoja.
 
Takaisin
Ylös