HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015

Rehtori

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
388
18.8. päätetävänä HSL:n hallituksessa seuraavan kierroksen järjestäminen.

Tarjouskilpailuun 37/2015 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat

Kohde 207

112 Tapiola - Matinkylä
112N Tapiola - Friisilänaukio
118 Tapiola - Suurpelto - Lasilaakso
118B Tapiola - Suurpelto
125 Tapiola - Kuitinmäki - Espoonlahti
125B Tapiola - Kuitinmäki
125N Kamppi - Latokaski

Kohde 208

134 Matinkylä - Tuomarila
134N Kamppi - Tuomarila
136 Matinkylä - Tuomarila
160 Matinkylä - Latokaski
161 Matinkylä - Tillinmäki

Kohde 209

143 Matinkylä - Soukanniemi
145 Matinkylä - Suvisaaristo
147 Matinkylä - Kivenlahti
147N Kamppi - Kivenlahti
150 Matinkylä - Kivenlahti
150N Kamppi - Saunalahti
164 Matinkylä - Saunaniemi
165 Matinkylä - Kauklahti
165N Kamppi - Kauklahti
166 Vantinmäki - Kauklahti - Espoonkartano

Kohde 210

531 Matinkylä - Jorvi
531B Matinkylä - Kuitinmäki
542 Soukka - Jorvi

Kohde 211

532 Matinkylä - Leppävaara
533 Matinkylä - Järvenperä

Kohde 212

543 Leppävaara - Kivenlahti

Kohde 213

548 Tapiola - Jupperi
549 Tapiola - Jupperi
118N Kamppi - Suurpelto - Jorvi

Kohde 214

20 Lauttasaari - Katajaharju
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Ruoholahti

Kohde 215

64 Rautatientori - Itä-Pakila
65 Rautatientori - Veräjälaakso
66 Rautatientori - Länsi- Pakila
67 Rautatientori - Torpparinmäki
67N Rautatientori - Torpparinmäki
67V Rautatientori - Torpparinmäki

h64:n liikenne 1.1.2018 alkaen. Sopimukset 7+3 vuotta, mutta kohteissa 209 ja 212 4-7+3 vuotta (länsimetro).

Kilpailutuksessa yhteensä 198 - 206 autoa arkipäivinä.

Kilpailukierroksella 37/2015 HSL ottaa käyttöön rajoituksen liikenteen enimmäismäärälle, jonka yksi tarjoava yritys tai samaan konserniin tai tarjousyhteenliittymään kuuluvat yritykset voivat tältä tarjouskilpailukierrokselta voittaa. Kilpailukierroksella hankittavan liikenteen kokonaismäärä on poikkeuksellisen suuri. Rajoituksen tavoitteena on edistää ja turvata kilpailutilanteen säilymistä pääkaupunkiseudun bussiliikennemarkkinoilla sekä alentaa suuren liikennemäärän haltuunotosta ja muuttuneiden reittien liikenteen aloituksesta aiheutuvaa tuotannollista riskiä liikenteenhoidon laadulle. Rajoitus on EU:n uuden hankintadirektiivin tavoitteiden ja menettelytapojen mukainen. Enimmäismäärän rajoitusta voidaan säätää jatkossa kilpailukierroksittain. Vastaavanlaista rajoitusta on käyttänyt Kuopion kaupunki toimivaltaisena viranomaisena kilpailuttaessaan bussiliikenteensä.

Yhden tarjoajan hyväksi voidaan tällä kilpailukierroksella ratkaista sopimuskohteita enintään 110 linja-auton liikenteen verran. Mikäli kaikkien kilpailukierroksen kohteiden tarjousvertailun perusteella yksi tarjoaja voittaisi sopimuskohteet, joiden kohdemäärittelyssä ilmoitettu autopäivien lukumäärä yhteensä on suurempi kuin 110, näille kohteille lasketaan erotusluku. Erotusluku on tarjousten vertailupisteytyksessä parhaan ja toiseksi parhaan tarjouksen välisen piste-eron ja kohteen automäärän tulo. Kohteet asetetaan järjestykseen erotusluvun perusteella. Kohteita, joiden erotusluku on pienin, ratkaistaan toiseksi parhaan tarjouksen hyväksi erotusluvun mukaisessa järjestyksessä siihen asti, kunnes yhden tarjoajan voittamien kohteiden yhteenlaskettu automäärä on enintään 110. Näin rajoitusta sovelletaan siten, että muutettujen ratkaisujen yhteisvaikutus tilaajalle on hankintojen kokonaistaloudellisen edullisuuden kannalta mahdollisimman pieni.
 
Eikö jossain suunnitelmassa ollut, että 20 ajaisi Ruoholahteen, Ruoholahdenrannalle ja 21B Lauttasaaren metroasemalle?
 
Ihmettelen edelleen Lauttasaaren linjoja.Tarjouspyyntöasiakirjoissa on alkuperäiset linjat mutta HSL:n sivuilla kerrotaan muuttuneista suunnitelmista. Kummassa on totuus?

Eikös tämä ole länsimetron liityntäbussisuunnitelman mukainen linjasto?

Kohteen 214 linjat ja reitit:
20 Lauttasaari - Katajaharju
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Ruoholahti
 
Eikös tämä ole länsimetron liityntäbussisuunnitelman mukainen linjasto?

Kohteen 214 linjat ja reitit:
20 Lauttasaari - Katajaharju
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Ruoholahti

Suunnitelmassa linjat on esitetty näin:

20 Katajaharju - Ruoholahti
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Lauttasaari
 
Helsingin Seudun Liikenne - kuntayhtymä on päättänyt korjata tämän kilpailutuksen tarjouspyyntöä. Kaikki mahdollisesti saapuneet tarjoukset on kumottu, eikä uusia tarjouksia voi jättää ennen kuin hankintayksikkö on julkaissut Hilmaan ja Tarjouspalvelu.fi:hin korjausilmoituksen.
 
KORJAUSILMOITUS
25.8.2015

  • Poistettu (kohdan I jakso: Hankintaviranomainen) Helsingin Seudun Liikenne - kuntayhtymä nimen jäljessä oleva teksti "testijärjestelmä".
  • Korjattu "sopimus tai hankinnan (hankintojen) lyhyt kuvaus" kohdassa kohteen 214 reittikuvaukset.
  • Lisätty korjaus kohteen 207a suoriteyhteenvedosta.
  • Lisätty linkki Palvelu- ja myyntiohjeeseen.
  • Lisätty ruotsinkieliset liitteet 2, 3 ja 4.
 
Kohde 210 - linjat 531 ja 531B: Pitää kai olla Friisilänaukio eikä Matinkylä kuten alunperin ilmoitettu (ainoat linjat Friisilänaukiosta Nokkalan ja Matinkylän kautta päättäriin). Mutta oletettavasti myös korjattu pöytäkirjassa.
 
Kohteiden automääriä en löytänyt mistään... olisko jollakulla tietoa siitä, minkälaista kalustoa ja kuinka paljon kuhunkin kohteeseen vaaditaan?
 
Takaisin
Ylös