HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015

Automäärät jakautuivat siis seuraavasti: Pohjolan Liikenne 98, Nobina 94 ja Transdev 13.
 
Jos Transdev ei voita noin 100 auton liikennettä alkaa tosi suuret YT:t se koskee espoon sekä vantaan varikoita yhdessä että parempi olisi että jonkin laisia ajoja olis saatava.

Transdevn liikenne HSL-alueella kutistuu kovaa vauhtia. Vantaalla ajetaan enää muutamaa sisäistä ja seutulinjaa, Espoo menetettiin kokonaan. Eniten liikennettä taitaa olla ensi syksynä Helsingin sisäisessä ja Keravan suunnan liikenteessä.
Osalle TDF:n kuskeista löytyy varmaan jatkossa töitä pölhölältä mutta on sinne varmaan pyrkimässä myös nykyisiä nobinan kuskeja kun nobinakin hävisi liikennettä.
Mitenköhän TDF:n varikkojen käy ensi vuonna? Suomenojalle ei kai enää ole käyttöä ja lopulle liikenteelle riittäisi varmaan vähempikin kuin nykyiset Tuupakka, Hakunila, Tattarisuo ja Koskela. Tosin nämä varikot ovat sijainniltaan hyvissä paikoissa linjaston puolesta. Tuupakka kuitenkin supistuu taas kun sinne siirrettyjä Espoon linjoja ei ensi syksynä enää ole. Järkeviä linjoja Tuupakkaan ei oikein enää jää kuin 411 ja 421. Linjat 20 ja 21/B voisi varmaan ajaa Koskelasta jos siellä vaan on tilaa.
 
HSL:n tiedotteen mukaan voittoleikkuria käytettiin kohteen 210 (linjat 531, 531B ja 542) osalta, jolloin PL voitti toiseksi parhaalla tarjouksellaan.
PL on kokenut saman jo Kuopiossa, mutta HSL taitaa kokea ensi kertaa vapaaehtoisen liikaa maksamisen riemun.
 
Transdevn liikenne HSL-alueella kutistuu kovaa vauhtia. Vantaalla ajetaan enää muutamaa sisäistä ja seutulinjaa, Espoo menetettiin kokonaan. Eniten liikennettä taitaa olla ensi syksynä Helsingin sisäisessä ja Keravan suunnan liikenteessä.

Espooseen jää vielä linja 124 Tapiola - Tillinmäki, jota ajetaan linjan 31 sopimuksen optiolla. Myös linjaa 506 ajetaan optiolla, mutta se toki typistyy Helsingin sisäiseksi linjaksi Viikki - Meilahti. Ihan mahdotonta ei varmaan olisi, että Suomenojalle jäisi Koskelan tapainen pieni sivuvarikko, josta ajettaisiin Lauttasaaren linjoja ja linjaa 124, mutta toki muillakin varikoilla olisi noille linjoille tilaa.
 
Paljonko kukin liikennöitsijä hävisi autoja tässä kilpailutuksessa?

Mikäli oikein laskin, niin automäärien muutokset ovat ainakin suuntaa antavasti seuraavat:

Nobina: 94 - 126 = -32
Pohjolan Liikenne: 98 - 23 = +75
Transdev: 13 - 97 = -84

Lisäksi Pohjolalta vähenee linjastomuutosten takia linjoilta 106 ja 110 (uudet 113 ja 114) yksi auto (Tapiolan terminaalin valmistuttua vähenee vielä yksi) ja Kirkkonummen seutulinjoilta 4 autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli oikein laskin, niin automäärien muutokset ovat ainakin suuntaa antavasti seuraavat:

Nobina: 94 - 126 = -32
Pohjolan Liikenne: 98 - 23 = +75
Transdev: 13 - 97 = -84

Lisäksi Pohjolalta vähenee linjastomuutosten takia linjoilta 106 ja 110 (uudet 113 ja 114) yksi auto (Tapiolan terminaalin valmistuttua vähenee vielä yksi) ja Kirkkonummen seutulinjoilta 4 autoa.

Lisäksi HelB -16 autoa.
 
Joku näppärä voi laskea, että joko PL ohittaa Helbin HSL-liikenteessä bussien määrässä mitattuna? PL:llä taitaa jatkossa olla kaikki Mäkelänkatua kulkevat sisäiset linjat. Toisaalta Nobinalle ei jäänyt "keskustasta" mitään Helsingin sisäisiä. Toki heillä on Itä-Helsingissä vahva asema. Transdevin alamäki jatkuu ja jopa myynti voi olla tulossa. Helbikin todennäköisesti jatkaa pienenemistä Viikin Linjan alaisuudessa.
 
Joku näppärä voi laskea, että joko PL ohittaa Helbin HSL-liikenteessä bussien määrässä mitattuna? PL:llä taitaa jatkossa olla kaikki Mäkelänkatua kulkevat sisäiset linjat. Toisaalta Nobinalle ei jäänyt "keskustasta" mitään Helsingin sisäisiä. Toki heillä on Itä-Helsingissä vahva asema. Transdevin alamäki jatkuu ja jopa myynti voi olla tulossa. Helbikin todennäköisesti jatkaa pienenemistä Viikin Linjan alaisuudessa.

HelB ei ole vielä osallistunut uuden omistajansa ohjauksessa tarjouskierroksille. Uudella omistajalla on myös taipumusta luoviin yrityskauppoihin, joten voivathan ostaa myös kutistuneen Suomi-Transdevin, kun halvalla saavat.
 
Joku näppärä voi laskea, että joko PL ohittaa Helbin HSL-liikenteessä bussien määrässä mitattuna? PL:llä taitaa jatkossa olla kaikki Mäkelänkatua kulkevat sisäiset linjat. Toisaalta Nobinalle ei jäänyt "keskustasta" mitään Helsingin sisäisiä. Toki heillä on Itä-Helsingissä vahva asema. Transdevin alamäki jatkuu ja jopa myynti voi olla tulossa. Helbikin todennäköisesti jatkaa pienenemistä Viikin Linjan alaisuudessa.

Taitaapi juuri mennä. Nopeasti laskeskelin, että ensi syksystä alkaen HelBin automäärä on 270 ja Pohjolan 282.
 
Silmiin pisti että näköjään Leiniön liikennekin tarjosi muutamasta Espoon kohteesta. Tammelund puolestaan tarjosi kummastakin Helsingin sisäisestä kohteesta joten ilmeisesti yhtiöllä on haluja edelleenkin laajentua.
 
Noteerattavaa on myöskin, että Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab on tarjonnut uusiin autoihinsa USB-pistokkeet (18kpl) / auto. Kilpailu on edelleen HSL-liikenteessä kovaa, ja innovaatioilla voi näköjään saada aika paljon pisteitä!
 
Mielenkiintoinen tuo turvavideoinnovaatio. Millainenkohan se on?

Transdev taitaa hankkia LLE-120:sta sekä A1:ksi, että A2:ksi.
 
Takaisin
Ylös