Markkinaoikeuden sivujen mukaan kilpailun ratkaisusta on jätetty valitus markkinaoikeuteen 22.12.2015.
Noissa kilpailukierroksen 37 kustannuksissa on mukana lähes 40 auton kohde Pohjois-Helsingin liikennettä sekä lukuisia Espoon poikittaislinjoja, joten luvuista ei voi suoraan tehdä päätelmiä Länsimetron liityntäliikenteen tai Espoon joukkoliikenteen kustannuksista. Toisaalta joitakin uusia Etelä-Espoon linjoja tullaan liikennöimään nykyisten liikennöintisopimusten optioilla eli nämä linjat eivät olleet mukana tuossa kilpailussa. Ottamatta kantaa Länsimetron mielekkyyteen totean vielä, että kokonaan oma lukunsa on toki sitten se, että tulevat liityntälinjat tulevat tosiasiassa palvelemaan myös Espoon sisäisiä liikkumistarpeita kuten koulu-, asiointi- ja vapaa-ajanmatkoja (aivan kuten liityntälinjat Itä-Helsingissäkin) eli puhtaasti metron kustannuksiksi niitä ei oikein voi laskea.
Markkinaoikeuden sivujen mukaan kilpailun ratkaisusta on jätetty valitus markkinaoikeuteen 22.12.2015.
Markkinaoikeuden keskimääräinen käsittelyaika on n. 9 kk. Noin kuukauden sisällä tulee yleensä välipäätös, saako hankintasopimusta tehdä ennen varsinaista ratkaisua. Markkinaoikeuden ratkaisusta voi vielä valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jossa käsittelyajat ovat vielä pidemmät.
Jos markkinaoikeus kieltää välipäätöksellä hankintasopimuksen tekemisen ennen lainvoimaista oikeuden päätöstä asiassa, saa tilaaja tilata liikenteen väliaikaisesti oman vapaan valintansa mukaan keneltä tahansa tarjouskilpailuun osallistuneelta tai nykyiseltä liikennöitsijältä.
Liikennöintisuunnitelman uusimmassa luonnoksessa 12.1 sanotaan ettei linjan 20N reittiin tule muutosta. Lisäksi Lauttasaarentien kautta alkaa kulkemaan yölinja 112N.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:06 ----------
Voisi kuvitella että jatkossa linjan 20N yöliikenne hoidetaan nykyistä tiheämmällä vuorovälillä kun kerran 2-akselisilla ajetaan. Nykyisellä vuorovälillä ei millään kaikki mahdu lyhyisiin busseihin ainakaan pe-la aamuyöiden lähtöihin.
HSL on tänään julkaissut jälki-ilmoituksen tehdyistä sopimuksista. Kohteista 207a, 208, 211, 212, 213a ja 215 on tehty sopimukset voittaneiden liikennöitsijöiden kanssa. Kohteista 209b ja 210 on tehty väliaikaiset sopimukset Pohjolan Kaupunkiliikenteen kanssa eli ilmeisesti ainakin ne kohteet ovat markkinaoikeuden käsittelyssä. Kohdetta 214 (Transdevin voittama Lauttasaaren kohde) jälki-ilmoituksesta ei löydy lainkaan.
"Transdev Espoo Oy on pyytänyt Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hyväksyntää bussiliikenteen kohteen 214 liikennöintisopimuksen siirtämiselle Tammelundin Liikenne Oy:lle yhtiön merkittävän rakenneuudistusjärjestelyn johdosta."
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2016432-5.HTM
Joukkoliikenneharrastaja
Viimeisin muokkaaja hana; 25.02.2016 kello 19:00.
Transdev on siis supistamassa toimintaa rankalla kädellä, kun Lauttasaaren linjat annetaan Tammelundille, vaikka Transdevillä itsellänsä olisi Transdev Helsinki, jonka toinen varikko on ihan Tammelundin varikon vieressä ja toinen (Koskela) vielä lähempänä Lauttasaarta kuin Tattarisuo. Odotan nyt jännityksellä, tarjoaako Transdev enää ollenkaan HSL:n kilpailuihin, vai ajetaanko toiminta vaan alas nykyisten sopimusten päättyessä.