HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015

Ei niin kovin hyvä. Metroa perusteltaessa luvattiin, että bussiliikenteen kustannukset laskevat noin 20 M€. Ja niiden tilalle tulevat sitten metron kustannukset, joista yksi Espoon oma arvio on noin 40 M€ vuodessa. Espoon joukkoliikenteen kokonaiskustannukset (bussit ja junat) ovat olleet noin 55 M€/vuosi. Junat luultavasti puuttuvat tuosta 46 M€ bussikustannuksesta. Mielestäni rehellistä uutisointia olisi ollut kertoa nimenomaan tästä kokonaisuudesta, ei luoda mielikuvaa siitä, että metro säästää 4,5 M€.

Antero

Noissa kilpailukierroksen 37 kustannuksissa on mukana lähes 40 auton kohde Pohjois-Helsingin liikennettä sekä lukuisia Espoon poikittaislinjoja, joten luvuista ei voi suoraan tehdä päätelmiä Länsimetron liityntäliikenteen tai Espoon joukkoliikenteen kustannuksista. Toisaalta joitakin uusia Etelä-Espoon linjoja tullaan liikennöimään nykyisten liikennöintisopimusten optioilla eli nämä linjat eivät olleet mukana tuossa kilpailussa. Ottamatta kantaa Länsimetron mielekkyyteen totean vielä, että kokonaan oma lukunsa on toki sitten se, että tulevat liityntälinjat tulevat tosiasiassa palvelemaan myös Espoon sisäisiä liikkumistarpeita kuten koulu-, asiointi- ja vapaa-ajanmatkoja (aivan kuten liityntälinjat Itä-Helsingissäkin) eli puhtaasti metron kustannuksiksi niitä ei oikein voi laskea.
 
Millainen aikataulu noitten valitusten käsittelyssä on?

Markkinaoikeuden keskimääräinen käsittelyaika on n. 9 kk. Noin kuukauden sisällä tulee yleensä välipäätös, saako hankintasopimusta tehdä ennen varsinaista ratkaisua. Markkinaoikeuden ratkaisusta voi vielä valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jossa käsittelyajat ovat vielä pidemmät.

Jos markkinaoikeus kieltää välipäätöksellä hankintasopimuksen tekemisen ennen lainvoimaista oikeuden päätöstä asiassa, saa tilaaja tilata liikenteen väliaikaisesti oman vapaan valintansa mukaan keneltä tahansa tarjouskilpailuun osallistuneelta tai nykyiseltä liikennöitsijältä.
 
Ens syksynä ei ole enään 20N.

Liikennöintisuunnitelman uusimmassa luonnoksessa 12.1 sanotaan ettei linjan 20N reittiin tule muutosta. Lisäksi Lauttasaarentien kautta alkaa kulkemaan yölinja 112N.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:06 ----------

Mitenkä Transdevin voittamassa kohteessa ei puhuta mitään teliautoista? 20N liikennöi myös viikonlopun aamuöinä ja silloinhan kaikki kalusto on telejä.

Voisi kuvitella että jatkossa linjan 20N yöliikenne hoidetaan nykyistä tiheämmällä vuorovälillä kun kerran 2-akselisilla ajetaan. Nykyisellä vuorovälillä ei millään kaikki mahdu lyhyisiin busseihin ainakaan pe-la aamuyöiden lähtöihin.
 
Nykyisellä vuorovälillä ei millään kaikki mahdu lyhyisiin busseihin ainakaan pe-la aamuyöiden lähtöihin.

Aika väljää niissä on ollut kun olen itse matkustanut. Vain pikkujouluaikaan on osa joutunut seisomaan.
 
HSL on tänään julkaissut jälki-ilmoituksen tehdyistä sopimuksista. Kohteista 207a, 208, 211, 212, 213a ja 215 on tehty sopimukset voittaneiden liikennöitsijöiden kanssa. Kohteista 209b ja 210 on tehty väliaikaiset sopimukset Pohjolan Kaupunkiliikenteen kanssa eli ilmeisesti ainakin ne kohteet ovat markkinaoikeuden käsittelyssä. Kohdetta 214 (Transdevin voittama Lauttasaaren kohde) jälki-ilmoituksesta ei löydy lainkaan.
 
"Transdev Espoo Oy on pyytänyt Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hyväksyntää bussiliikenteen kohteen 214 liikennöintisopimuksen siirtämiselle Tammelundin Liikenne Oy:lle yhtiön merkittävän rakenneuudistusjärjestelyn johdosta."

http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2016432-5.HTM

Tammelundista alkaa tulla jo merkittävä toimija HSL-alueella ja laajenemista ei ainakaan haittaa pienet hallintokulut ja Akt:n tessin ainakin osittainen noudattamatta jättäminen.
 
Viimeksi muokattu:
"Transdev Espoo Oy on pyytänyt Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hyväksyntää bussiliikenteen kohteen 214 liikennöintisopimuksen siirtämiselle Tammelundin Liikenne Oy:lle yhtiön merkittävän rakenneuudistusjärjestelyn johdosta."

Transdev on siis supistamassa toimintaa rankalla kädellä, kun Lauttasaaren linjat annetaan Tammelundille, vaikka Transdevillä itsellänsä olisi Transdev Helsinki, jonka toinen varikko on ihan Tammelundin varikon vieressä ja toinen (Koskela) vielä lähempänä Lauttasaarta kuin Tattarisuo. Odotan nyt jännityksellä, tarjoaako Transdev enää ollenkaan HSL:n kilpailuihin, vai ajetaanko toiminta vaan alas nykyisten sopimusten päättyessä.
 
Takaisin
Ylös