HelBin ongelmia

339-DF sanoi:
Kuka noita sopimuksia tulkitsee, so. mikä instanssi on päättänyt, että kuljettajapula on ylivoimainen este?
YTV ja HKL:hän niitä tulkitsevat. Taustalla oleva logiikka taitaa mennä jotenkin niin, että liikennöitsijöillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa työmarkkinoilla olevien kuljettajien lukumäärään. Kuljettajapulalla on taipumus näkyä pahiten isoissa yrityksissä, mutta sitä ei haluta sysätä näiden yritysten ongelmaksi, koska kuljettajapulan pohjimmaiset syyt eivät ole liikennöitsijöiden käsissä.

Uusia kuljettajia ei noin vaan palkata, koska kaikki kynnelle kykenevät (ja moni sellainen, joka ei kykenisikään) on jo töissä. Opetusministeriö ja Uudenmaan TE-keskus syytävät koko ajan valtavia summia uusien kuljettajien koulutukseen, mutta kurssitkin pyörivät vajaina koska päteviä hakijoita ei riitä tarpeeksi. Ainoa keino on tuoda kuljettajia ulkomailta, mutta sitä rajoittaa kuljettajien kielitaitovaatimus.

339-DF sanoi:
Tämäkin on totaalisen hullua.
Bussiliikenteessä ei kuitenkaan jätetä tahallaan ajamatta sen vuoksi, että saataisiin vähennettyä tappioita. Tahallinen ajamatta jättäminen johtaa hyvin äkkiä vastaaviin toimiin kuin mitä Turussa on käytetty Auto-Anderssonia vastaan.
 
Tänään tuli taas hyvä käytännön esimerkki HELB:n tilanteesta. Helsingistä tullessa linjan 248 kuljettaja ajoi Pitäjänmäen varikon pysäkille kuljettajanvaihdon vuoksi. Sitten ihmeteltiin, että missä uusi kuski luuraa. Vähän ajan kuluttua tulee uusi kuski mutta ilmeisesti väärä, joka lähtee pois. Vanha kuski joutuu soittamaan luultavasti ajomestarille hämmingistä johtuen ja lähtee loppujen lopuksi itse ajamaan vuoroa kohti Jupperia. Tähän kului aikaakin 10 minuuttia ja varmasti ajosarjat ovat nyt ihan sekaisin.
 
Tuossa kun joku nimimerkki puhui että nuoret kuljettajat vaihtaa taloa, olen sen huomannut tuolla ainakin Espoon puolella, kun nuo espoon linjat 20 ja 26 on aika ns. vakilinjoja mitä käytän, niin siellä on kyllä melkeen ne samat naamat joka päivä.. Toisaalta se on ehkä ihan kivakin, oppii tuntemaan kuskit matkustajia jne.. Tulee sellanen ns. Nuuksio meininki.. :D Samanlailla kun oli Åbergin linjan aikaan siellä, että kuljettajat ties missä pois jäävä henkilö asuu. Jota kautta se usein sitten pysähtyi siihen kotioven eteen joka oli ehkä 50 metriä ennen varsinaista pysäkkiä..
 
Kuljettajapulaan on vaikuttanut osaltaan varmastikin nykyinen kilpailutus ja sen seurauksena heikommat työsuhteet ja alan työsuhteista julkisuudessa oleva negatiivinen imago.

Kuljettajapula ei ole kuitenkaan uusi ilmiö. Muistaakseni myös 80-luvun lopussa lehdissä oli juttua, että HKL:n vuoroja jää kuljettajapulan vuoksi ajamatta.
 
simson sanoi:
Kuljettajapula ei ole kuitenkaan uusi ilmiö. Muistaakseni myös 80-luvun lopussa lehdissä oli juttua, että HKL:n vuoroja jää kuljettajapulan vuoksi ajamatta.
Kuljettajapula on vaivannut usein nousukausina. 80-luvun lopun kasinovuosina kuljettajapula taisi olla erityisen paha, mutta lama korjasi sen. 90-luvun lopulla tuli taas kuljettajapula, mutta se korjaantui 2000-luvun alkupuolen taantumassa. Nyt kuljettajapula näyttää taas nostavan päätään, noususuhdanteen lisäksi asiaan vaikuttaa varmasti suurten ikäluokkien jääminen eläkkeelle.
 
simson sanoi:
Kuljettajapulaan on vaikuttanut osaltaan varmastikin nykyinen kilpailutus ja sen seurauksena heikommat työsuhteet ja alan työsuhteista julkisuudessa oleva negatiivinen imago.

Voisi kuvitella että varsinkin nuorempien kuljettajien kohdalla työpaikan vaihtamiseen vaikuttaa myös nykyään kaluston (huono)kunto. Olin -90 luvun alussa Varhan korjaamolla työharjoittelussa, ja siellä vaihdettiin jopa matkustamon rikkinäisiä kattokaiuttimia uusiin (nykyään kuulostaa joo aika erikoiselta), ja muutenkin auto tosiaan oli korjaamolla niin kauan että kaikki oleelliset viat mitä siitä oli lueteltu, korjattiin. Nykyään tuntuu riittävän että auton saa aamulla käyntiin ja ajettua portista ulos. Sillä toimiiko siinä ns. mikään, ei ole pahemmin merkitystä.
 
Toivon kovasti, että seuraavalla TES-kierroksella saataisiin fiksumpi sopimus aikaiseksi nykyisen vaikeasti sovellettavan "sillisalaatin" tilalle.
 
Kuulin että Helb yritti saada kuljettajia lainaksi Lähilinjoilta ja joiltakin muilta yrityksiltä
 
Resiina sanoi:
Kuulin että Helb yritti saada kuljettajia lainaksi Lähilinjoilta ja joiltakin muilta yrityksiltä

Kyllä, ja saikin, mutta ihan lainaamiseksi homma ei tainnut jäädä. Ainakin Concordia vuokrasi kuljettajia ajamaan Helbin busseja elokuun kahden ensimmäisen viikon ajaksi. Tämän hetken tilanteesta en tiedä, että onko Helbillä vuokrakuljettajia ajossa.
 
Ei käsiittäkseni nyt ainakaan ole vuokrakuljettajia, olen jopa kuullut,
että nyt on liikaa kuljettajia, mutta ei sekän taida ihan pitää paikkansa.
Tänään ainakin koskelassa tarjottiin kovasti taas yltöitä.
 
HelB on jälleen Hesarin palstoilla: Bussiyhtiöiden yhdistämisista saatavia suuria säästöjä ei olekkaan kuulunut, vaan yhtiö oli edelleen 2,7 miljoonaa ekua pakkasella. HS kirjoittaa myös, että jos HelB olisi joutunut ottamaan korollista lainaa kaupungin korottoman pääomalainan sijaan, mukaanlaskettuna myös satunnaiserät, olisi tappio jopa miljoona euroa suurempi. Että näin.
 
Täytyypä muistaa, että HelBin raha-asioista taidetaan uutisoida herkemmin kuin esim. kahden Pääkaupunkiseudulla liikennöivän ulkomaisen bussifirman raha-asioista. Ehkä HelB mielletään edelleenkin kunnalliseksi organisaatioksi, josta on matala kynnys kirjoittaa...?
 
Niin, sitä kailotettiin suureen ääneen että säästöjä tulee yhdistämisestä. Kalusto maksaa, samoin korjaus, polttoaineet, vakuutukset, henkilökunnan palkka yms. yms. yms. Mistäköhän niitä 'dramaattisia' säästöjä oikein odotettiin tulevan??
 
Takaisin
Ylös