HelBin ongelmia

Kerrottakoon tässä, että tuota kyseistä ajosarjaa on muutettu. Nyt auton pitäisi ehtiä vuorolle ajallaan.
Pitää paikkansa; itse ajan ko. ajosarjaa kohtalaisen usein ja siihen viime viikolla tullut muutos paransi aiemman ongelman kokonaan.
 
Helsingin bussiliikenne oy:n ongelmat ajamattomuudessa ja kuljettajien saamisessa taloon kuin jo olevien kuljettajien pysymisessä talossa poistuisivat kertaheitolla palkkauksen jälkeen jäämisen korjaamisella, joka tarkoittaa palkkojen korottamista tasokorotuksella 13 %, tämän poistaessa jälkeenjääneisyyden ja käynnissä olevien työehtosopimus-korotusten kohdistamisen oikean suuruisina kuljettajiin.

(Saa nähdä joko ylläpito vetää poroja sieraimiin ja poistaa tämän viestin asiattomana).
Nythän HelBin johto on tarjonnut lisäystä tuntipalkkaan, mutta samalla eräiden työvuorolisien poistoa. Eli käytännössä monilla palkka käytännössä laskisi. Toivottavasti tämmöinen sonta ei mene läpi. Surullista on, että HelBin johto ei ymmärrä firmansa parasta. Huonoilla työehdoilla varmistetaan työvoiman huono saatavuus ja pysyvyys myös jatkossakin. Onko jatkuva ylitöiden teettäminen ja ajamattomat lähdöt edullisempi vaihtoehto? Niin kauan kuin HelBin palkkaus on retuperällä, esimerkiksi Concordia voi huoletta juhlia kilpailutuskierroksilla, kun työvoiman saatavuus on taattu.
 
Millainen muutos siihen sitten tuli?
Yhtiön edustajana (CBF) en voi valitettavasti vastata tällaiseen yksityiskohtaa koskevaan kysymykseen, sillä ajosarjat sekä niiden rakenteet ovat yksi kilpailuvaltti bussiliikenteen kilpailutuksessa (on toki muitakin siihen vaikuttavia asioita). Sen verran voin kuitenkin todeta, ettei muutos vaikuttanut minkään linjan yleisöaikatauluihin, mutta paransi niiden toteutumista. Hyvä niin ja sitä sarjaa on nyt mukavampi kuljettajankin ajella.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Luulisi, että lomien ajoitusmoka on sen verran hallittavissa, ettei sitä vuodesta toiseen tapahtuisi.

Niinhän sitä luulisi, mutta... HelBin toimitusjohtaja on antanut YTV:lle kirjallisen selvityksen kuljettajatilanteesta ja ajamattomista lähdöistä ja siellä kerrotaan:
Tero Anttila sanoi:
Heinäkuun jälkeen liikennetarjonta palautuu talviliikenteen tasolle elokuun puolivälissä, mutta kuljettajat palaavat kesälomilta asteittain elokuun alun ja syyskuun puolenvälin välissä. Tällöin tilanne on monena vuonna ollut vaikea.

Tämä kielii mielestäni pahasta osaamisen puutteesta. Yksityisessä firmassahan kävisi niin, että kun tuollainen virhe tehtäisiin ensimmäisen kerran, niin lomasuunnittelija ja liikennepäällikkö saisi potkut. Jos virhe toistuisi vielä seuraavana vuonna, niin toimitusjohtaja lähtisi vaihtoon. Helsingin kaupunki "vastuullisena työnantajana" sen sijaan ei anna potkuja kenellekään, vaan kertoo vain apulaiskaupunginjohtaja Saurin suulla, että HelBiin pumpataan tarvittaessa lisää rahaa. Ongelmat eivät vaan ratkea lisärahalla, jos rahat käytetään vain sakkojen maksamiseen tilaajille.
 
Mitähän uutta tuo tiedote meille kertoi. Se on selvää, että kuljettajapulaa on, ja että lomat on laitettu huonosti. Kaikki myös tietävät, että HelBin liikennöinti vähenee, joten siinäkään ei mitään uutta. Nuo tiedotteet eivät sinäänsä auta, vaan konkreettiset teot.
 
Mitähän uutta tuo tiedote meille kertoi. Se on selvää, että kuljettajapulaa on, ja että lomat on laitettu huonosti. Kaikki myös tietävät, että HelBin liikennöinti vähenee, joten siinäkään ei mitään uutta. Nuo tiedotteet eivät sinäänsä auta, vaan konkreettiset teot.
Kuljettajapula ei hellitä, ennenkuin työskentelyolosuhteet saadaan parannettua niin, jotta henkilökunnan pako kilpailijoiden palvelukseen loppuu. Aiemmin oli päätetty, ettei talvilomia anneta ollenkaan ennen vuodenvaihdetta. Nyt kuitenkin niitä on jouduttu antamaan. Ilmeisesti vuodenvaihteessa lähtee niin paljon porukkaa vapaaehtoisesti muihin firmoihin, että keväästä tulisi muuten katastrofi, jos kaikki talvilomat olisivat vasta silloin...
Valitettavasti yhtiön johdolla taitaa olla kaupungin suojatyöpaikat, joissa saa tunaroida mielin määrin ilman pelkoa potkuista. Sääli vain, että kaupunki ja sen asukkaat joutuvat kärsimään siitä.
 
Huolto ja korjaamohenkilökunnan palkkaus on myös huonompi Helbillä. Huonompi palkkaus ja huonokuntoinen kalusto eivät motivoi uusia eikä vanhoja asentajia.
 
Huolto ja korjaamohenkilökunnan palkkaus on myös huonompi Helbillä. Huonompi palkkaus ja huonokuntoinen kalusto eivät motivoi uusia eikä vanhoja asentajia.

Mikähän siinä on niin vaikeaa nostaa palkkoja? Vai onkos tuo Helsingin Kaupungin palkoilla, jolloin ne luonnollisesti ovat pienemmät. Mikäli ovat, olisi syytä miettiä yhtiön asioita uusiksi. Ongelmia syntyy vielä lisää, jos HelB osallistuu tarjouskilpailuihin. Sen olisi nyt syytä miettiä monia asioita uusiksi, ennen kuin siirtyy kilpailuihin. Muut yhtiöt saavat paremmin kuljettajia, ja siten silloin paremmin pystyvät hoitamaan linjansa.
 
Mikähän siinä on niin vaikeaa nostaa palkkoja?

Mikähän oli herran elämänkokemus? Onko lauseessa "työnantaja joka nostaa palkkoja vapaaehtoisesti" mitään outoa? Eikö todella?

Rahaa on kiva jakaa jos sitä on mutta mistäs se raha taas tulikaan, puustako? Ei sillä että muita pienemmät palkan olisivat oikein mutta aika heikkoa varmaan tekisi nostaa niitä laakista.
 
Helppoahan se on. Lapsetkin sanoo, että äiti hakee seinästä lisää rahaa, jos loppuu kesken.

Niinpä, ja jos seinästäkin loppuu niin eikös tekstarivipillä saa aina lisää? ;) Voi kun elo olis helppoa, jos sormea heilauttamalla liksa nousis työtä vastaavalle tasolle.
 
Jos HelBin tilanne on todella niin surkea, ettei ole mahdollista edes pientä kannustusta antaa työntekijöille, niin ei voi vain mitään. Mutta niin kauan näin on, HelB kärsii kuljettajapulasta. Toivottavasti nyt yhtiö saataisiin kuntoon. Voisi EHKÄ auttaa, jos se myytäisiin yksityisille, jotka pumppaisivat firmaan lisää rahaa. Tuskinpa nykymuotona asiat kauheasti parenevat..
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän oli herran elämänkokemus? Onko lauseessa "työnantaja joka nostaa palkkoja vapaaehtoisesti" mitään outoa? Eikö todella?

Iästä riippumatta välillä on vaikea käsittää, miksi Suomessa on kuntatalous niin ahtaalla. Tulojen ja kustannusten jako valtion ja kuntien/kaupunkien välillä on usein tapetilla, joten tämän aiheen tiimoilta kannattaa seurata mediaa erityisen tarkasti.
 
Jos HelBin tilanne on todella niin surkea, ettei ole mahdollista edes pientä kannustusta antaa työntekijöille, niin ei voi vain mitään. Mutta niin kauan näin on, HelB kärsii kuljettajapulasta. Toivottavasti nyt yhtiö saataisiin kuntoon. Voisi EHKÄ auttaa, jos se myytäisiin yksityisille, jotka pumppaisivat firmaan lisää rahaa. Tuskinpa nykymuotona asiat kauheasti parenevat..

Ei mikään yleensä kauheasti parane ;) (kielioppihuomautus) mutta jonkin verran paranemista voidaan saada aikaan asiallisella keskustelulla. Tällä viikolla oli taas Radio Suomen Ylen Aikaisessa esillä mahdollinen joukkoliikenteen maksuttomuus, jonka suhteen on varsin voimakkaitakin mielipiteitä. Itse en kylläkään moista suunnitelmaa kannata, kunhan vain toin esille keskusteltavaksi.
 
Takaisin
Ylös