HelBin ongelmia

Ja jatkoa seuraa, tälläkertaa tekniikan kanssa ongelmia, kertoo HS.

Yksi päivä tulin 75:lla tapani mukaan Puistolasta keskustaan päin. Koskelan varikon kohdalla oli kuljettajanvaihto. Kuljettaja heti alkuun otti huvittuneen ilmeen ja totesi seuraavalle kuljettajalle "ja tässä yksilössä olisi sitten vikaa ratin säädössä, jousituksessa, takaovessa ja pysäkkijarrussa". Kyseessä oli näitä ihan uusimpia, olisiko 2007-vuosimallin bussi. Joko HelBille ostettavat bussit ovat romuja tai mekaanikkotoiminta tökkii. Ei ole todellakaan ensimmäinen HelBin uusi bussi, jossa on vikaa, olen kuullut vastaavan tyyppisiä lauseita ennenkin kuskinvaihdossa.
 
Joko HelBille ostettavat bussit ovat romuja tai mekaanikkotoiminta tökkii.

Minä olen vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että sellaista bussia ei olekaan, joka ei vikaantuisi HelB:llä. HelB:n kalustosta iso osa on merkistä riippumatta ihan raatoja. On ihan tavallista, että esimerkiksi yhdellä HelB:n liikennöimällä linjalla voi bongata päivän aikana kolme pakoputkivikaisia autoa. HelB myös tuntuu tarvitsevan vähintään kaksinkertaisen määrän vara-autoja kuin yksityiset. Nyt tammikuussakin on jouduttu kaivamaan 10-20 seisomaan menossa ollutta autoa ajoon.
 
Minä olen vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että sellaista bussia ei olekaan, joka ei vikaantuisi HelB:llä. HelB:n kalustosta iso osa on merkistä riippumatta ihan raatoja.

Ensin vikaantuvat bussit, sen jälkeen vikaantuvat kuljettajat ja lopulta molemmat ovat raatoja. Ja HelB porskuttaa edelleen. Väsyneiden muihin taloihin lähteneiden kuljettajien tilalle laivataan Virosta lisää väkeä ja bussi kulkee taas pakoputki pöristen. Jos ei kulje, niin ostetaan uusi bussi, mutta ei palkata automekaanikkoja, niin pian sekin pörisee yhtälailla. Nykyajan kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan. Olen usein miettinyt näillä likaisilla ja rämisevillä HelBin Ikaruksilla matkustaessani, että eipä maailma paljoa häviäisi, jos koko firma menisi konkurssiin ja olisi vain yksityisiä liikennöitsijöitä. Raskaasti tappiollinenhan tuo yhtiö on kaupungille, kyllä sillä hinnalla maksaisi vähän enemmänkin yksityisten liikennöitsijöiden LAADUKKAAMMASTA palvelusta.
 
Minä olen vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että sellaista bussia ei olekaan, joka ei vikaantuisi HelB:llä. On ihan tavallista, että esimerkiksi yhdellä HelB:n liikennöimällä linjalla voi bongata päivän aikana kolme pakoputkivikaisia autoa.
Vai johtuisiko vikojen suuri määrä siitä, että nykyinen kalusto ei ole yhtä toimintavarmaa kuin esimerkiksi 1980 -luvulla hankittu kalusto? HKL:n 1980 -luvulla hankkimia Volvo B10M- sekä Scania N112CLB -alustoja on kehuttu varmatoimisiksi vai kultaako aika vain muistot?

Valitettavasti noita pakoputkivikaisia busseja on muillakin liikennöitsijöillä. Eikä nuo pakoputkiongelmat ole ihan uusia: Ainakin 1990 -luvun alussa eräs vihreillä busseilla Espoon suunnassa ajellut liikennöitsijä säesti Kampin linja-autoaseman elämää pakoputkivikaisilla autoillaan.
 
Jotain kertoo sekin, että muutama viikko sitten Åbergin Linja hälytettiin ajamaan e22 ja e52 ruuhkaan kun muuten olisi jäänyt ajamati kokonaan. Hyvin tuo ÅL voisi ajaa alihankintana kun niilläkin se Lahti 400:nen seisoo lähes koko päivän.
 
Jotain kertoo sekin, että muutama viikko sitten Åbergin Linja hälytettiin ajamaan e22 ja e52 ruuhkaan kun muuten olisi jäänyt ajamati kokonaan.
Hälyttämisellä tarkoitetaan yleensä hyvinkin pikaista tarvetta. Kyseinen vuoro oli sovittu edellisenä päivänä, joten en menisi kutsumaan sitä millään muotoa hälyttämiseksi. Ja mistähän Aleksi mahtaa tietää, että kyseinen vuoro olisi jäänyt ajamatta, ellei ÅL sitä olisi ajanut?

Jospa edelleen kirjoitettaisiin vain niistä asioista mistä oikeasti tiedetään, eikä kylvettäisi julkisella foorumilla kaiken maailman puppua.
 
Hälyttämisellä tarkoitetaan yleensä hyvinkin pikaista tarvetta. Kyseinen vuoro oli sovittu edellisenä päivänä, joten en menisi kutsumaan sitä millään muotoa hälyttämiseksi. Ja mistähän Aleksi mahtaa tietää, että kyseinen vuoro olisi jäänyt ajamatta, ellei ÅL sitä olisi ajanut?

Jospa edelleen kirjoitettaisiin vain niistä asioista mistä oikeasti tiedetään, eikä kylvettäisi julkisella foorumilla kaiken maailman puppua.

No kyllä jokainen yhtään HelBin tilannetta tajuava tajuaa, että ei ne ihan huvikseen soittele toisia liikennöitsijöitä paikkamaan. Kyllä silloin taidetaan olla niin sanotusti vähän liemessä. Jos homma hoituisi kunnolla, niin kyllä siellä HelBi olisi sitä ajanut ihan normaalisti.

Ja jos homma todella toimisi, niin ei eilen aamulla olisi jäänyt 20 vuoroa ajamatta. Oli vika sitten kuljettajapulassa tai kalustossa, se on sivuseikka. Tällä kertaa se oli kalustossa kuitenkin. Toivottavasti uusi varikko antaa sitten autoille paremman "yösijan".
 
Viimeksi muokattu:
Vai johtuisiko vikojen suuri määrä siitä, että nykyinen kalusto ei ole yhtä toimintavarmaa kuin esimerkiksi 1980 -luvulla hankittu kalusto? HKL:n 1980 -luvulla hankkimia Volvo B10M- sekä Scania N112CLB -alustoja on kehuttu varmatoimisiksi vai kultaako aika vain muistot?


Aikanaan kun asuin Vuosaaressa ja kuljettiin bussilla Itäkeskukseen, niin enpä nyt muista että montaakaan kerran olisi B10M hajonnut alta. Muutenkin kun ajattelee kaluston tasoa HKL->HKL-BLi->Helb, niin alaspäin on tultu kuin lehmän häntä. Aikaisemmin HKL:n autot oli haluttuja autoja käytettynä koska ne huollettiin säännöllisesti ja olivat siistejä. Nykyään ne taida olla enää kumpaakaan...
 
Aikanaan kun asuin Vuosaaressa ja kuljettiin bussilla Itäkeskukseen, niin enpä nyt muista että montaakaan kerran olisi B10M hajonnut alta.

Sen sijaan matkustusmukavuus näissä HKL-bussiliikenteen vanhoissa askeettisesti sisustetuissa Wiimoissa kuppipenkkeineen ei ollut paras mahdollinen. Meteli oli valtava ja kaikki töyssyt tuntuivat puutteellisen jousituksen takia. Olen iloinen, että vanhat rämisevät bussit on heivattu mäkeen. Matkustusmukavuus ei ole toisaalta parantunut sitten 1990-luvun alun, nimittäin City L -malli ja vanha Säffle vastavat minusta matkustusmukavuudeltaan uusia Lahti Scaloja. Ja kyllä ne vanhatkin mallit hajoilivat, ainakin Liikenne Oy:llä oli näitä Mersuja, niin niissä oli välillä paineilmasysteemit hajalla.

Jotenkin silti tuntuu, että tähän Kurviinkin jos joku bussi hajoaa, niin HelBin bussihan se on. Niitä (pääasiassa Ikaruksia) näkyy monta kertaa kuukaudessakin hajonneena tähän pysäkille hätävilkut päällä. Liikenne on tukossa ja kuljettajat kävelevät levottomina ohjaamosta peräosaan ja takaisin odottaen, jos joku vastaisi puheluun varikolla tai muualla. Hankalia tilanteita, matkustajat joudutaan heittämään pihalle ja matka keskeytyy, kun vikoja ei ole korjattu ajoissa, vaan esimies käskenyt jatkamaan matkaa vikavalon piipittäessä.
 
Sen sijaan matkustusmukavuus näissä HKL-bussiliikenteen vanhoissa askeettisesti sisustetuissa Wiimoissa kuppipenkkeineen ei ollut paras mahdollinen. Meteli oli valtava ja kaikki töyssyt tuntuivat puutteellisen jousituksen takia..


Yritätkö sanoa että B10M:n jousitus on jotenkin puutteellinen? Kun yleisesti on tunnettu että ko. alustassa on melkeinpä paras jousitus mitä busseissa on koskaan ollutkaan. Ja jos haluaa meteliä hakea, niin kannattaa hakeutua vaikka -94 mallisen N113/City-L:n takapenkille...
 
Vai johtuisiko vikojen suuri määrä siitä, että nykyinen kalusto ei ole yhtä toimintavarmaa kuin esimerkiksi 1980 -luvulla hankittu kalusto?

Kummasti vaan muut liikennöitsijät pärjäävät kalustonsa kanssa. Jos HelBillä ja sen edeltäjillä on ostettu huonosti kunnossa pysyvää kalustoa, niin ei auta kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja vahvistaa korjaamotoimintaa niin, että autot saadaan pidettyä radalla.
 
Hälyttämisellä tarkoitetaan yleensä hyvinkin pikaista tarvetta. Kyseinen vuoro oli sovittu edellisenä päivänä, joten en menisi kutsumaan sitä millään muotoa hälyttämiseksi. Ja mistähän Aleksi mahtaa tietää, että kyseinen vuoro olisi jäänyt ajamatta, ellei ÅL sitä olisi ajanut?

Jospa edelleen kirjoitettaisiin vain niistä asioista mistä oikeasti tiedetään, eikä kylvettäisi julkisella foorumilla kaiken maailman puppua.

Keskusteltiinpa terminologisella tasolla sitten "pikaisesta tarpeesta" tai "hälyttämisestä" (hälytystyön merkityksenhän varmasti toki ymmärrämme, se taas on asia erikseen), riittää kyllä alihankkijoilla töitä HELBin tilanteen rauhoittamisessa. Tammelund saa 28.01. alkaen linjalta 67 toisenkin kokopäivävuoron (huom kuukanko, päivitys automäärälistaan!) sekä yhden aamu- ja iltapäiväruuhkan ajettavakseen. Lisäksi yhtiön koko kalusto vara-autoineen on nyt kroonisesti paikkaamassa milloin milläkin linjalla ajamattomaksi muuten jääviä lähtöjä.

Ja tästä asiasta jopa oikeasti tiedän, enkä itsekään syyllisty julkisella foorumilla missään tapauksessa "kaiken maailman pupun kylvämiseen". HELBin tilanne on surullinen, senhän kaikki ymmärrämme.
 
Lisäksi yhtiön koko kalusto vara-autoineen on nyt kroonisesti paikkaamassa milloin milläkin linjalla ajamattomaksi muuten jääviä lähtöjä.

HelBin kannalta melkein säälittävää ja noloa. Millaista imagokuvaa se antaa yhtiöstä.. Sitten Tammelundi paikkaa sen minkä pystyy ja kerkiää. Sitten ollaankin liemessä lisää jos Tammelundilla alkaisi autot hajoamaan.
 
Sen sijaan matkustusmukavuus näissä HKL-bussiliikenteen vanhoissa askeettisesti sisustetuissa Wiimoissa kuppipenkkeineen ei ollut paras mahdollinen. Meteli oli valtava ja kaikki töyssyt tuntuivat puutteellisen jousituksen takia.
Jaa, mister kemkim ei ole tainnut ikinä ehtiä matkustamaan vanhalla kunnon etumoottoribussilla! Etusillallahan niissä ääntä riitti.
Volvo-mahureissahan ei ääntä ole missään päin autoa liikaa, nykyajan takatuupparit ovat monesti vanhemmiten takaa hyvinkin meluisia. Sitäpaitsi ei vanha hyvä luja Wiiman kori nykyisiin autoihin verrattuna rämissyt yhtään!
Untakin taitaa kemkim nyt nähdä, ei ne Ikarukset jää hätävilkut päällä tielle yhtään useammin kuin muutkaan. Jos joku lakkaa kulkemasta, niin se on kaasu-Säffle-daami!
 
Jos joku lakkaa kulkemasta, niin se on kaasu-Säffle-daami!

Kyllä kyllä, nehän vasta hajoavatkin. Ikävän usein silti on tähän kotipysäkille hajonnut busseja, monta kertaa kuukaudessa. Liikennekin on kyllä tiheää, että kyllä niitä ehtii hajoillakin. HelBiä ne kaikki ovat olleet, ei ole muiden firmojen autoja hajonnut. Kaikki ovat muistaakseni olleet aivan tietynnäköisiä, pitääpä tarkistaa lauri.1g.fi-sivustolta... Scania L94 UB / Ikarus E94. Tuo malli siis kyseessä. Voihan se toki olla sattumaakin, että juuri nämä ovat rikkoutuneet. Ovatko nämä niitä, joissa lattiat ovat pahvia ja jalka menee läpi, kun lattiavaneri on kastunut?

Noista kalusto-ongelmista, onko keskipäivän h65a/h66a poistettu/hajonnut kaikki siniset (HelBi) kun nyt tuntuu että aina näkyy vain vanhoja STA Ikaruksia, etenkin eilen kuului kilometrin päästä kun kone oli kuin joku helvetinkone...

Niitä uusia Volvoja, olisiko 8700 vai mikä, on näkynyt välillä. Muistan ainakin sen yhden, jossa on kissanruokamainoksia ulkona ja sisällä. Sen lisäksi on ollut STA:n telimallisia City L:iä. Ikaruksia on harvemmin näkynyt, onneksi. Kumma kun niitä Ikaruksia ei voida myydä Venäjälle ja ostaa Ruotsista laadukkaampaa käytettyä kalustoa tilalle. Ne Linjebussin Tanskasta tuomat bussit olivat itse asiassa ihan hyviä busseja upouusiin Ikaruksiin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös