Sivu 1 / 31 123451121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/452

Viestiketju: HelBin ongelmia

  1. #1
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus HelBin ongelmia

    Ma 22.5 Helsingin Sanomat kirjoittaa HelBin vaikeuksista:

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135219984998
    Hoituri henkeen ja vereen.

  2. #2

    Liittynyt
    29.11.2005
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    63

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Ja kuskit, erityisesti nuoret kuljettajat(eli 20v alalla olleet)vaihtaa taloa,
    kun muissa yhtiöissä on parempi sopimus.
    Oliskohan HelBin johdon nyt syytä kattoa peiliin ja miettiä,
    että tulisko se toinen sopimus sittenkin halvemmaksi,
    kun porukka kerran vaihtaa taloa pelkän sopimuksen takia.

    P.S. Tarkoituksena ei ole aloittaa mitään sopimussotaa
    Keep on the road

  3. #3

    Liittynyt
    25.05.2006
    Viestejä
    2

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    No joo, huonot sopimukset tarkoittavat meillä kyllä lähinnä sitä, että olemassa olevia työnantaja ei noudata - eli siis sopimuksia rikotaan jatkuvasti ja työolot ovat todella ankeat. Kai sellaiseen kuka tahansa väsyy. Kun tuntuu, että kukaan ei välitä eikä halua kuunnella, lähdetään etsimään sitä parempaa työnantajaa, jolla on jonkinlainen aavistus siitä, miten työntekijöitä kohdellaan ja mitä varten sopimukset on tehty. Ja että niitä kuuluu myös noudattaa. En menisi AKT:n sopimuksien puolesta liputtamaan, JHL:n (ja HelBin oma kuljettajasopimus) olisi parempi, jos niitä vaan noudatettaisiin

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Mitä siellä HELBin varikolla sitten oikein tapahtuu, jos työolot niin ankeat ovat?

  5. #5

    Liittynyt
    29.11.2005
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    63

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut terhinen
    No joo, huonot sopimukset tarkoittavat meillä kyllä lähinnä sitä, että olemassa olevia työnantaja ei noudata - eli siis sopimuksia rikotaan jatkuvasti ja työolot ovat todella ankeat.
    Eikö sitten JHL voi tehdä asialle mitään,
    kun sopimusta kerran rikotaan?
    Keep on the road

  6. #6
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anticop
    Eikö sitten JHL voi tehdä asialle mitään,
    kun sopimusta kerran rikotaan?
    JHL on yleisesti aika vahva liitto, kummaliselta tuntuisi jos ei luottamusmiehet saa asioita eteenpäin...
    Hoituri henkeen ja vereen.

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: HelBin ongelmia


  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    12

    Thumbs down Vs: HelBin ongelmia

    Syytäkin kirjoitteluun on, tänään jäi taas reilu läjä vuoroja ajamatta. Seutulinjalla 102 puuttuu tänään toinen auto 2125 Kampin lähdöstä alkaen illan loppuun asti. Ajamatta jäävät siis lähdöt 2125, 2225, 2315, 0010 ja 0100 Kampista ja siitä välistä Otaniemestä. Vahvasti ei mene, jos ei neljässä tunnissa saada korvaavaa miestä tai autoa paikalle. 2055 vuoro Otaniemestä saapui kyllä linjalta Kamppiin, mutta ei enää lähtenyt takaisin.

    Sinänsä positiivista, että Kampin terminaalin laiturinäyttö osasi kertoa puuttuvista vuoroista, tiesi sitten käyttää linjaa 103.

  9. #9
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1290

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Niksu
    Seutulinjalla 102 puuttuu tänään toinen auto 2125 Kampin lähdöstä alkaen illan loppuun asti. Ajamatta jäävät siis lähdöt 2125, 2225, 2315, 0010 ja 0100 Kampista ja siitä välistä Otaniemestä. Vahvasti ei mene, jos ei neljässä tunnissa saada korvaavaa miestä tai autoa paikalle.
    Luulisi jo tilaajan puuttuvan tuohon...Sen että kierros jää ajamatta ymmärtää nyt vielä, mutta ilmeisesti Helb:llä ei ole edes halua parantaa palveluaan...

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp
    Luulisi jo tilaajan puuttuvan tuohon...
    Selvästikään pääkaupunkiseudun tilaajilla ei ole mielenkiintoa puuttua ongelmaan. Turussahan Auto-Andersson suljettiin kahdeksi vuodeksi ulos tarjouskilpailuista, koska se ajoi linjaa 19 väärällä kalustolla. HelBin rike jättää huomattava määrä lähtöjä ajamatta on paljon pahempi, mutta pääkaupunkiseudun tilaajat eivät puutu siihen mitenkään (ainakaan julkisesti).

  11. #11
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Tuo on kyllä hävytöntä. Kyllä jostain olisi saatava kuria tuohon HelBin hommaan, ei se auta jos lehdissä tyyliin "toivotaan että tilanne korjaantuisi pian." Nyt vaan paljon palautetta YTV:n suuntaan, josko jotain alkaisi tapahtua.
    Hoituri henkeen ja vereen.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8042

    Angry Vs: HelBin ongelmia

    Onkos bussipuolellakin se tilanne, että jokaisesta ajamatta jääneestä vuorosta liikennöitsijä joutuu maksamaan sakkoa? Jos on, niin onpa kiva. Me helsinkiläiset veronmaksajat maksamme siis sakkomaksuja YTV:lle siksi, että Espoon bussilinjoja ei ajeta.

    Ja kaiken lisäksi vielä vaikuttaa vähän siltäkin, että nuo muutamat ajamatta jääneet vuorot eivät ole Hebulin ongelmista suurimpia

  13. #13
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Tilaaja ei maksa liikennöintikorvausta ajamatta jääneistä vuoroista ja yleensä niistä saa lisäksi sakkoa. Sakkoa ei joudu maksamaan, jos ajamatta jääminen on johtunut ylivoimaisesta esteestä, johon liikennöitsijä ei ole voinut vaikuttaa. Kuljettajapula lasketaan tälläiseksi esteeksi.

    Kuljettajapulan takia ajamatta jääneiden lähtöjen vaikutus liikennöitsijän talouteen riippuu sitten ihan sopimuksesta. Jos sopimuksesta tulisi normaalisti voittoa, tulee ajamattomista lähdöistä tappiota koska osa kuluista toteutuu joka tapauksessa vaikka lähtöjä ei ajeta. Jos sopimus taas on tappiollinen, voi olla että tappiota tulee vähemmän, kun esim. kuljettajan palkkaa ja polttoainetta ei tarvitse maksaa (ja normaalisti ajettaessa liikennöitsijän saama korvaus ei kattaisi ko. menoeri&#228.

    Joka tapauksessa kuljettapulan ollessa paha liikennöitsijän talous joutuu kuralle, koska ylitöitä teetetään sitten huomattavan paljon ja siksi liikennöintikustannukset nousevat.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.07.2006 kello 17:26.

  14. #14
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1290

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Sakkoa ei joudu maksamaan, jos ajamatta jääminen on johtunut ylivoimaisesta esteestä, johon liikennöitsijä ei ole voinut vaikuttaa. Kuljettajapula lasketaan tälläiseksi esteeksi.
    Onko itse aiheutettu kuljettajapula ylivoimainen este? :> Kun tuntuu HELB olevan ainut liikennöitsijä jolla pula on niin paha että vuoroja jää jatkuvasti ajamatta..

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8042

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Sakkoa ei joudu maksamaan, jos ajamatta jääminen on johtunut ylivoimaisesta esteestä, johon liikennöitsijä ei ole voinut vaikuttaa. Kuljettajapula lasketaan tälläiseksi esteeksi.
    Heh. Ei kuljettaja- tai vaunupula ole mikään ylivoimainen este. Palkataan lisää kuljettajia ja ostetaan lisää kalustoa. Aika tehotota hommaa, jos YTV sallii tuon ylivoimaiseksi esteeksi. Kuka noita sopimuksia tulkitsee, so. mikä instanssi on päättänyt, että kuljettajapula on ylivoimainen este?


    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Jos sopimus taas on tappiollinen, voi olla että tappiota tulee vähemmän, kun esim. kuljettajan palkkaa ja polttoainetta ei tarvitse maksaa (ja normaalisti ajettaessa liikennöitsijän saama korvaus ei kattaisi ko. menoeriä).
    Tämäkin on totaalisen hullua. Halpalentoyhtiömeininkiä. "Jaha, meillä on vain 12 matkustajaa tänään lennolla ja paluussakin vain 15. Perutaas koko lento, ihan sama millä ne matkustajat pääsee perille mutta näin me ei tehdä tappiota."

Sivu 1 / 31 123451121 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordian ongelmia
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 07.08.2009, 17:57
  2. Matkakorttien ongelmia
    kirjoittanut salama foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 25.02.2009, 18:44
  3. HelBin autokierrot
    kirjoittanut TSH foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 20.08.2008, 21:23
  4. HelBin nettisivut
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 27.05.2007, 19:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •