HelBin ongelmia

Tuli noista jousituksista mieleen ne ensinmäiset matalattiabussit joita taidettiin h69:llä ajaa vanhan liikennöitsijän toimesta... Takapenkillä ei pystynyt istumaan penkillä kiinni kun moottori tärisi niin paljon että alkoi päähän sattua joten piti istua etukennossa, jos nyt ei ihan kyykyssä...

Noista kalusto-ongelmista, onko keskipäivän h65a/h66a poistettu/hajonnut kaikki siniset (HelBi) kun nyt tuntuu että aina näkyy vain vanhoja STA Ikaruksia, etenkin eilen kuului kilometrin päästä kun kone oli kuin joku helvetinkone... Ja yhden kerran ihmettyi kun oli vanha telitön nysä 66a:lla ja ruuhka-aika läheni, oli varmaan täyttä...
 
No kyllä jokainen yhtään HelBin tilannetta tajuava tajuaa, että ei ne ihan huvikseen soittele toisia liikennöitsijöitä paikkamaan. Kyllä silloin taidetaan olla niin sanotusti vähän liemessä. Jos homma hoituisi kunnolla, niin kyllä siellä HelBi olisi sitä ajanut ihan normaalisti.

Olisiko vain merkki, että liikennöitsijöiden välillä yhteistyö toimii? Pienellä "säätämisellä" voi ratkaista monta isompaa ongelmaa. Ongelmia eli pientä työnjohdon päänvaivaa on kaikilla yrityksillä päivittäin. Siitäkin huolimatta, että työntekijöitä olisi jono ovella ja vapaata kalustoa piha täynnä.

Sekään ei vielä kerro totuutta, että kenen autolla vuoroa ajetaan. Auto voi olla lainassa ilman kujettajaa tai kuljettaja ilman autoa (,ja aivan mistä tahansa firmasta ja minne tahansa.)
 
Kyllä on maailma muuttunut niistä ajoista kun hkl:n bussit ajoivat. Autot pidettiin hyvässä kunnossa jopa palanut sisävalon loisteputki tai palanut ajovalo käytiin linjalla vaihtamassa. Töissä viihdyttiin hyvin, monelle hkl on ollut ainoa talo missä on oltu töissä. Hkl:n sininen bussi oli brändi siinä missä nokia tai fazerin suklaa. Maaseudulla aivan pohjoista myöten oli toive että pääsisi ajamaan joskus sitä sinistä bussia työkseen:)
Mutta hkl:n ja Sta:n ajoista on vain vähän hyvää jäljellä, ainoastaan huonoon kuntoon päässeet bussit. Millään ei ole mitään väliä, onneksi kuljettajien yhteishenki on vielä kunnossa.
Jos joku alkaa haukkumaan b10m alustaa, voipi mennä samalla haukkumaan sen åbergin linjan lahti 400:sen kun sattuu olemaan b10m alustalla. Itsekkin pidän juuri tuosta b10m alustasta. Mieleen painuvimpia muistoja oli kun sai ajella nivelellä linjoja H20,H39,H42,H65A,ja H66A. Ottaisin itsekkin mieluiten tuollaisen nivelen jotain ikarus teliä ennemmin:lol:
Kysymys kuuluu? Kauanko helsingin kaupunki katsoo Helbin koheltelua läpi sormien? Ehkä joku ostaa koko roskan pois (jos on jotain rahan arvoista).
 
Kummasti vaan muut liikennöitsijät pärjäävät kalustonsa kanssa. Jos HelBillä ja sen edeltäjillä on ostettu huonosti kunnossa pysyvää kalustoa, niin ei auta kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja vahvistaa korjaamotoimintaa niin, että autot saadaan pidettyä radalla.
No joo, hajoavat ne bussit HelBillä ehkä tiheämmin kuin muilla. Muut liikennöitsijät ovat ostaneet omassa käytössään hyväksi havaitsemaansa bussimallia, kun taas HKL Bussiliikenne/HelB on ollut kalustohankinnoissaan kokeilevampi. Joskus valitettavan huonolla lopputuloksella.

Myönnän kyllä, että esimerkiksi HelBin ja Pohjolan Liikenteen kaluston siisteydessä ja kunnossa on valitettavasti aivan liian suuri ero. Eikä voi oikein vedota Pohjolan Liikenteen kaluston pienempään keski-ikään, sillä suht' koht' samanikäiset bussit ovat aivan eri kunnossa riippuen siitä, onko valkoisessa kyljessä lila sirppi/kaari vai onko bussin yleisilme sininen.
 
HKL Bussiliikenne/HelB on ollut kalustohankinnoissaan kokeilevampi.

Kokeileminenhan on loistava asia sinänsä, ilman kokeiluja polkisimme paikallaan. Vaikka jossain tilanteessa vaikuttaisi järjettömältä hankkia jotain tiettyä bussimallia, niin tulevaisuudessa siitä hankitusta kokemuksesta voi olla yllättävää etua ja yksityiset liikennöitsjiät voivat seurata perässä, kun joku muu on tehnyt testaustyön valmiiksi. Jos vaan viitsittäisiin tämän lisäksi kokeilla niiden kokeilubussien toimivuus, ettei tule aamuisin yllätyksiä :)
 
Viimeksi muokattu:
No joo, hajoavat ne bussit HelBillä ehkä tiheämmin kuin muilla. Muut liikennöitsijät ovat ostaneet omassa käytössään hyväksi havaitsemaansa bussimallia, kun taas HKL Bussiliikenne/HelB on ollut kalustohankinnoissaan kokeilevampi. Joskus valitettavan huonolla lopputuloksella.

Ja ikävä kyllä HelB:llä myös ne muiden liikennöitsijöiden hyviksi havaitsemat perusbussit ovat raatokunnossa, esimerkkinä vaikkapa 98-malliset Volvo B10BLE / Carrus City L -telibussit. 01-malliset sisaret sentään taitavat olla ihan siedettävässä kunnossa, mutta niillä onkin ajeltu lähinnä ruuhkavuoroja koko ikänsä.
 
Tuli noista jousituksista mieleen ne ensinmäiset matalattiabussit joita taidettiin h69:llä ajaa vanhan liikennöitsijän toimesta... Takapenkillä ei pystynyt istumaan penkillä kiinni kun moottori tärisi niin paljon että alkoi päähän sattua joten piti istua etukennossa, jos nyt ei ihan kyykyssä...
Taisivat olla liikennöitsijän kannalta hyviä autoja, kun kaikki nuo Metsälän Linjan matalalattiat pääsivät vielä erittäin hyvään käyttöön mm. Vainiolla Salossa ja Reissu-Ruodilla Lahdessa.
 
No joo, hajoavat ne bussit HelBillä ehkä tiheämmin kuin muilla. Muut liikennöitsijät ovat ostaneet omassa käytössään hyväksi havaitsemaansa bussimallia, kun taas HKL Bussiliikenne/HelB on ollut kalustohankinnoissaan kokeilevampi. Joskus valitettavan huonolla lopputuloksella.
HelBillä ei tunnuta harrastettavan ainakaan näkyvästi autojen kunnon tarkkailua muuten kuin kuljettajien tekemien vikailmoitusten perusteella. Valitettavasti moni ei tee vikailmoitusta, kun "ei siitä lapusta välitetä eikä autoa korjata". Minä rustaan mielelläni vikailmoituksia. Jos on vähänkin huonompi päivä, pienimmätkin puutteet noteeraan! Tänään jouduin tekemään romuläjä 9539:stä kaksi täyttä vikalappua, yksi ei olisi riittänyt mitenkään! :(
 
Tiedä sitten, johtuuko kaluston huonoudesta vai välinpitämättömästä korjaamotoiminnasta, mutta ikävä oli tänään kuunnella niinkin uuden bussin kuin HelB #810 takaoven korvia raastavaa narinaa.
 
Tiedä sitten, johtuuko kaluston huonoudesta vai välinpitämättömästä korjaamotoiminnasta, mutta ikävä oli tänään kuunnella niinkin uuden bussin kuin HelB #810 takaoven korvia raastavaa narinaa.
Tuossa tapauksessa taitaa olla kyse uuden auton lastentaudista eli keskusrasvarista ei tule rasvaa takaoven liikkuviin osiin. Pitäisi laittaa takuukorjaukseen Volvolle.
 
Tuo Helbin tilanne on aika paha kieltämättä. Yhtiö tekee tappiota kun ei tule kilpailutusvoittoja, toisaalta samalla on niin paha kuljettajapula ettei meinata pystyä edes nykyisiä linjoja hoitamaan. Eli toisaalta pitäisi saada voittoja, mutta niitä voittoja ei pystytä hoitamaan koska ei ole henkilöstöä. Saapi nähdä, että onko nykyinen tahti konkurssin alkua. Kovin kauaa tilanne ei voi tälläisenä jatkua..
 
Olipahan yllättävän isoja tappiolukuja. En oikein tiedä, miten noihin tulisi suhtautua. Onkohan uuden toimitusjohtajan alta putsattu pöytä ja siirretty vanhan tj:n kontolle kaikki mahdolliset kustannuserät. Kovin kauan tällaisia tappiolukemia ei mikään "oikea" yritys kestä.

Myös noi Saurin kommentit olivat surkuhupaista luettavaa. Esimerkiksi puheet toimialan huonosta kannattavuudesta ei kestä tarkempaa tarkastelua. HelB (STA+HKL) on ollut pääkaupunkiseudulla keskeisin toimija kilpailutuksen alusta lähtien. HelB on ollut määrittelemässä alan hintatasoa, kaluston laatua ja palvelutasoa markkinajohtajan asemassa. Eli yritys on itse ollut kenties merkittävin toimintaympäristön toiminnallinen ulottuvuus! :mad:
 
Takaisin
Ylös