HelBin ongelmia

Tämä nykyinen paikallinen työehtosopimus kyllä karkottaa monia sellaisia kuljettajia hakeutumasta HelBille, jotka olisivat valmiita vaihtamaan työnantajaa, mutta eivät työehtosopimusta. Täytyy muistaa, että periaatteessa kaikki uudet HelBille siirtyvät kuljettajat aloittavat ruuhkakuljettajina ja nämä työaikajärjestelyt eivät todellakaan kaikille kuljettajille sovi.

Toistan tässä ketjussa aiemmin sanomaani toisin sanoin: nykytilanteessa ei ole läheskään noin jäykkää systeemiä, vaan jos osaat paljon niin voit toivoa myös paljon vapaammin erityyppisiä työvuoroja...
 
Missäs sellaisia kuljettajia on? Käsittääkseni STA:lla oli Pääkaupunkilinjojen peruilta AKT-sopimuksella työskenteleviä kuljettajia, mutta eikö koko nykyisellä HelB:llä ole yksi ja sama sopimus?

Nimenomaan tästä on kysymys. HelBin AKT-sopimuksen alaiset kuljettajat ovat näitä STA-taustaisia viimeisiä mohikaaneja, jotka eivät ole suostuneet vaihtamaan työehtosopimusta. Käsitykseni mukaan monet heistä työskentelevät Koskelan varikolta käsin (en ole aivan varma asiasta). En osaa sanoa kuinka monta tällaista kuljettajaa on enää talossa. Puhutaan ehkä muutamista kymmenistä.

Se on totta, että enää HelB ei palkkaa uusia AKT-sopimuksen alaisia kuljettajia.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs sellaisia kuljettajia on? Käsittääkseni STA:lla oli Pääkaupunkilinjojen peruilta AKT-sopimuksella työskenteleviä kuljettajia, mutta eikö koko nykyisellä HelB:llä ole yksi ja sama sopimus?

Noin 24kpl Ruhassa ajamassa linjaa h39.
Nämä kuljettajat ovat juurikin näitä samoja Pääkaupunkilinjojen kuljettajia.

Ei siis Koskelassa, vaan Ruhassa.

Koskelassa ja Suomenojassa on eniten (vastentahtoisesti)kunnallisella sopimuksella työskenteleviä itsemaksavia
AKT-jäseniä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt kolmen viikon ajan jo tuskaisen raivostuneena seurannut linjan h23 ns. palvelutarjontaa. Likipitäen jokainen vuoro on myöhässä, oli vuorokaudenaika tai viikonpäivä mikä vain. Useita vuoroja jää myös ajamatta. Onko tässä mahdollisesti kaupungin huonoin linja jo? Kuljetttajina on vielä useimmiten puolikielisiä joille on ihan sama yrittääkö kysellä syitä myöhästymisiin yms. Linjaa vaivavat toki hakamäentien ja Ilmalan/ Länsi-Pasilan katutyöt, mutta tilanne on silti jo liki kestämätön.
 
Rahalla asiat ratkaistaisiin. Jos esim. veroäyriä nostettaisiin 1:llä ja ne sijoitettaisiin joukkoliikenteeseen oikealla tavalla, eli palkkoihin, työsuhdeasuntoihin, autoihin jne. Tällä tavalla saataisiin lisää myös kuskeja ja työviihtyvyyttä lisättyä.

Kas kummaa, kuntapäättäjätkin tämän tietää. Harva niistä kuitenkaan ovat valmiit tekemään tälläistä päätöstä. Valtuustoissa tämä asia tiedetään hyvin, mutta silti kukaan ei tälläistä ala valtuustoryhmän kanssa yhteisesti ajamaan.

Tuo veroäyrin nosto on jotenkin kummallinen asia. Kaikki ryhmät välttävät siitä puhumista. Pelkäävät ilmeisesti sitä, että asukaskato tulee. Mitenhän lienee, jos palvelut pelaa hyvin ja joukkoliikenne toimii, mihinkä ihmiset silloin häipyy.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo veroäyrin nosto on jotenkin kummallinen asia. Kaikki ryhmät välttävät siitä puhumista. Pelkäävät ilmeisesti sitä, että asukaskato tulee. Mitenhän lienee, jos palvelut pelaa hyvin ja joukkoliikenne toimii, mihinkä ihmiset silloin häipyy.

Eivät asukkaat todellakaan häviä veroäyrin noustessa. Hyvätuloisten kohdalla on huomattu, että asuinalueen viihtyisyys ja palveluiden pelaaminen on paljon tärkeämpää, veroäyrillä ei juurikaan ole väliä, jos asuinpaikka muuten miellyttää. Helsingin veroäyri on sitä paitsi nykyiselläänkin melko alhainen.
 
Lehtiyhtymän lehdissä pks:lla 31.8.08

Suomen Lehtiyhtymä sanoi:
Johtaako kuljettajapula bussivuorojen lakkauttamiseen tulevaisuudessa?
31.08.2008
Jani Jakonen

Bussinkuljettajanakin työskennellyt pääluottamusmies Hannu Toikkanen on huolestunut siitä, mistä tulevaisuudessa löytyy riittävästi kuljettajia. Hän ehdottaa parannusta palkkaan ja työoloihin.

Aikatauluun merkittyjä bussivuoroja on elokuussa jäänyt ajamatta poikkeuksellisen paljon.

Vakituisten kuljettajien puute on vaivannut pääkaupunkiseutua useasti aiemminkin ja ilmiöstä näyttää tulevan jokavuotinen.

Mihin kuljettajapula voi tulevina vuosina johtaa, kun pääkaupunkiseutu laajenee ja uusia joukkoliikenneyhteyksiä tarvitaan?

–Jos ei ole tekijöitä, johtaa se luonnollisesti ja vääjäämättä vuorojen vähentämiseen. Tällöin julkisten kulkuvälineiden varassa olevien ihmisten liikkumismahdollisuudet huononevat. Kaikkihan tähtäävät siihen, että ilmasto paranisi ja saataisiin ihmisiä siirrettyä henkilöautoista joukkoliikenteeseen, mutta sekään ei tule toteutumaan, jos pula pahenee, sanoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n JHL:n jäsenten pääluottamusmies Hannu Toikkanen.

Kova työvoimapula voi myös muuttaa palvelukonseptia, ennakoi bussiyhtiön edustaja.

Tulevaisuudessa bussinkuljettaja ei välttämättä enää neuvoisi matkustajia tai myisi matkalippuja.

–Jos seudun liikennöintialue laajenee merkittävästi ja kovin paljon lisääntyy tarve kuljettajista, niin silloinhan voi tulla eteen se, ettei kertakaikkiaan kotimainen työvoima riitä. Silloin yksi vaihtoehto on tinkiä kuljettajien nykyisestä kielitaitovaatimuksesta. Kuljettaja vain ajaisi ja muut palvelutehtävät jäisivät muille, esimerkiksi runkolinjan varrelle perustettaviin palvelupisteisiin. Se olisi vähän kuin metrossa nykyisin, visioi Concordia Bus Finland Oy:n liikennejohtaja Mårten Winqvist.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori sanoo, että aikataulujen harventamisen ja linjojen lakkauttamisen "täytyy olla vasta vihoviimeinen ratkaisu" työvoimapulaan.

–Seutu tarvitsee toimivan joukkoliikenteen, jotta ihmiset pääsevät työpaikalleen sujuvasti.

–Jos joukkoliikenteen määrä kasvaa, pitäisi pystyä kehittämään kuljettajien työehtosopimusten ehtoja. Se asettaa painetta alan palkkojen nostoon. Toisaalta samasta työvoimasta kisaavat myös muut kuljetusalan yritykset, eivät vain bussiyhtiöt, Hakavuori jatkaa.

Kuljettajien hankkimiseksi joudutaan tähyämään Itä-Eurooppaan, mutta ulkomaiseen työvoimaan ei voi täysin tuudittautua.

–Norjaan ja Ruotsiin on palkattu kuljettajia erityisesti Puolasta. Siellä tuntuu olevan ihmismassa, jolla on mielenkiintoa lähteä kuljetusalan töihin ulkomaille. Mutta pelastus ei ole se, että vain tuodaan ulkomailta lisää työvoimaa. Pitää myös miettiä, miten nykyiset työntekijät saadaan pysymään alalla, Winqvist sanoo.

–Suomessa eläköityminen tapahtuu kaikilla aloilla hyvin nopealla aikataululla. Maahanmuuttajien määrä tulee kasvamaan, se on ihan selvä, mutta on arvoitus missä määrin heitä saadaan kiinnostumaan tästä alasta, Hannu Toikkanen sanoo.

Helsingin Bussiliikenne Oy on kärsinyt koko tämän vuoden kuljettajapulasta. Winqvistin mukaan Concordialla ei ole jäänyt tänä vuonna vuoroja ajamatta.

Winqvist muistaa väärin: Helsingin sisäisessä lliikenteessä Concordialla on jäänyt enemmän ajamatta 1.1 - 31.7. kuin Helsingin Bussiliikenteellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen nyt kolmen viikon ajan jo tuskaisen raivostuneena seurannut linjan h23 ns. palvelutarjontaa. Likipitäen jokainen vuoro on myöhässä, oli vuorokaudenaika tai viikonpäivä mikä vain. Useita vuoroja jää myös ajamatta. Onko tässä mahdollisesti kaupungin huonoin linja jo? Kuljetttajina on vielä useimmiten puolikielisiä joille on ihan sama yrittääkö kysellä syitä myöhästymisiin yms. Linjaa vaivavat toki hakamäentien ja Ilmalan/ Länsi-Pasilan katutyöt, mutta tilanne on silti jo liki kestämätön.

Linja on varsin hyvä, muu liikenne (vai seisonta) vain saa bussit kulkemaan ajoittain pahastikin myöhässä. Siitä voi tulla illuusio ajamattomuudesta. Turha sitä on erikseen selitellä milloin millekin mutisijalle. Jaarittelu kuljettajan kanssa hidastaa matkaa entisestään kun samalla takana seisoo 5 muuta sisääntulijaa.

Voisin kuvitella linjojen 50, 58/B ja 59 kärsivän samoista ongelmista joten aihe kuuluu muualle kuin Helb-keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Linja on varsin hyvä, muu liikenne (vai seisonta) vain saa bussit kulkemaan ajoittain pahastikin myöhässä. Siitä voi tulla illuusio ajamattomuudesta. Turha sitä on erikseen selitellä milloin millekin mutisijalle. Jaarittelu kuljettajan kanssa hidastaa matkaa entisestään kun samalla takana seisoo 5 muuta sisääntulijaa.

Voisin kuvitella linjojen 50, 58/B ja 59 kärsivän samoista ongelmista joten aihe kuuluu muualle kuin Helb-keskusteluun.

Minä koen nämä myöhästymisen syyn utelut täysin aivottomana junttiutena. Onko sillä jotain väliä, aiemmin bussia ei tullut ja nyt tuli. Onko matkustaja vähemmän myöhässä paahdettuaan kuljettajaa? Ei. Muuttuuko mikään kun joka pysäkillä täytyy selittää syitä pokalle? -Kyllä. Myöhästytään lisää.

Lisäys: Toisekseen myöhästymisen syy liene aina jotenkin muuhun liikenteeseen liittyvä, tämän voisi aivoilla varustettu matkustaja tajuta itsekin.
 
Oletteko nimimerkit MCW ja Koala mahdollisesti itse juuri 23:n kuljettajia kun noin tuntuu teitä sapettavan matkustajan mahdollinen halu saada tietää myöhästymisen tai edellisen vuoron ajamattomuuden syy yms? Käsittämättömän töykeää kommentointia aiheesta. Asiakaspalvelussa on vastattava asiakkaan kysymyksiin. Korostaisin vielä, etten ole myöhästymisen syitä udellut ja näin ollen teidän mielestänne autoa lisää hidastuttanut, kuin kerran, saatuani teidän tekstien tasoista murahtelua vastaukseksi.

Ja kyseinen linja on palannut ruotuun, toki vuorojen on edelleen vaikeaa pysyä ihan prikuulleen aikataulussa, mutta selvästi nyt ovat syynä enää tietyöt. Vuoroja ei ole jäänyt ajamatta eivätkä autot ole olleet yli vartin myöhässä kuten elokuussa. Sikäli silloisen ongelman voi laskea kuuluneen Helbin listalle.

Kokonaan uusi asia on julkisuudessa jo ollut tieto tämän yhtiön jättitappioista. Kuinka jokin yiryts voi edes toimia enää kun tappioita ja velkoja on 9 miljoonaa? Mistä ihmeen pussista palkkarahat kaivetaan ja millä ostetaan polttoaine? Ja ensisijaisesti, kuka on vastuussa että julkishallinollisin varoin toimiva yritys on taloudellisesti noin retuperällä?
 
Talousongelmien, kaluston huoltamattomuuden ja huonojen työvuorojärjestelyjen ohella meille matkustajille ilmenevä ongelma on kuljettajien palvelutason vaihtelu äärimmäisyydestä toiseen.

Valitettavasti joukossa on niitä tyyppejä, joille me olemme edellä esiintyneitä nimimerkkejä lainatakseni "aivottomia juntteja" (siis emme ole tajunneet mennä omalla autolla?) tai "pokia" (siis jotain ihmisarvottomia otuksia?). Heidän ajatusmaailmassaan linjat on perustettu kuljettajia eikä matkustajia varten.

Toinen äärimmäisyys ovat ystävällisesti tervehtivät, useimmiten tasaisesti ja rauhallisesti ajavat kuljettajat, jotka jopa oma-aloitteisesti saattavat kertoa, miksi vuoro on myöhässä tai että autossa on vikaa. Heillä on tajua siitä, että joukkoliikenne on matkustustarpeiden asiallista hoitamista varten.

Ja tämä ei todellakaan ole mikään sukupuoli-, kansallisuus-, kielitaito- eikä ikäkysymys.

Tieto myöhästymisen syystä ei tietenkään nopeuta matkaa, mutta matkustaja voi sen avulla ehkä päätellä jotakin myös suunnittelemansa vaihtoyhteyden toimivuudesta. Jos kaupungin liikenteessä on isojakin sekaannuksia, niin koko matkareittiään saattaa joutua muuttamaan kiertotielle.

Kaikille ei yksi linja ole "all you need"!
 
Toivottavasti nimimerkit 23... & Ilmari... eivät liikaa provosoidu, mutta noin viiden vuoden ajokokemukseeni nojautuen voi sanoa sen, että olen harvemmin törmännyt siihen tilanteeseen, kun bussi on myöhässä, että matkustaja tulee vain "kysymään" syytä linja-auton myöhässä olemiseen. Yleensä matkustaja on enemmän tai vähemmän ärtyneessä mielentilassa, eikä millään tavalla yritä piilotella tätä asennetta "kysyessään" syytä myöhästymiseen. Usein jopa käy niin, ettei matkustajaa edes kiinnosta vastaus, vaan matkaa jatketaan "tervehtimisen" jälkeen suoraan bussin takaosaan. Yritä nyt siinä sitten jakaa asianmukaista informaatiota. Toisaalta, jos aidosti halutaan tietoa, miksi ollaan myöhässä, niin silloin tulisi kysyjälle myös asianmukainen vastaus antaa.

Joskus näille "asiakapalveluasennetta" vaativille matkustajille tekisi hyvää nähdä linja-auton asiakaspalvelutilanne (kohtaaminen) myös kuljettajan näkökulmasta. Se ei todellakaan ole kovin helppoa ylläpitää hektisessä kaupunkiliikenteessä koko työpäivän ajan neutraalia työasennetta. No ei tästä sen enempää...

Toinen mielenkiintoinen kysymys koskee myöhässä olemista. Kyllä keskustan kaupunkiliikenteessä pitäisi sallia 1-5 minuutin viivästymiset ilman matkustajien naamanvääntelyä. Keskusta-alueella liikenne- ja matkustajavirrat vain joskus ovat sellaisia, että joukkoliikenne ei etene etukäteen suunnitellulla tavalla. Joskus jopa yhden humalaisen matkustajan rahastamisessa menee useita minuutteja turhaa aikaa, ja jos paikalle joudutaan kutsumaan poliisi vuoro jää todennäköisesti ajamatta.

Uskokaa tai älkää kyllä tuo myöhässä oleminen lopulta rassaa kuljettajaa kaikista eniten. Viime kädessä tämä myöhässä oleminen tarkoittaa sitä, että ajosarjojen etukäteen suunnitellut tauot jäävät liian lyhyiksi. Voi jopa käydä niin, ettei päätepysäkille tuloajan ja seuraavan lähdön väliin jää lainkaan elpymisaikaa.

Vuoron väliin jäämiset ovat jo sellainen asia, johon pitäisi olla vastaus heti saatavilla, mutta valitettavasti kuljettajat eivät useinkaan tiedä syytä siihen, miksi edellinen vuoro on jäänyt väliin. Kuljettajien tieto muiden vuorojen tilanteesta rajoittuu siihen, mitä hän havaitsee oman bussinsa ohjaamosta! Yleensä kuljettaja voi vain arvailla syytä edellisen vuoron ajamatta jäämiseen. Jos matkustaja on oikeasti kiinnostunut siitä, miksi edellinen vuoro on jäänyt ajamatta, silloin on paras ottaa yhteyttä linjaa ajavan yhtiön työnjohtoon.
 
Oletteko nimimerkit MCW ja Koala mahdollisesti itse juuri 23:n kuljettajia kun noin tuntuu teitä sapettavan matkustajan mahdollinen halu saada tietää myöhästymisen tai edellisen vuoron ajamattomuuden syy yms?
Heh, itse ainakin osaan suhtautua aiheeseen huumorilla. Ja mitä ajamattomuuden syihin tulee, mahdollista puuttuvaa vuoroa ei usein edes havaitse. Joskus käy niinkin että nopeusrajoituksia noudattaen aletaan väittämään vuoron jääneen välistä. :lol:
 
Takaisin
Ylös