Jottei väärä tieto leviä, niin viime- ja toissavuoden aikana HelBin voittamat uudet sopimukset on laskettu voitollisiksi.
Se syy, miksi vanhat sopimukset ovat olleet tappiollisia, on joidenkin kuluerien unohtuminen tarjouslaskennassa eli tunarointi.
Huomattavaa on myös, että viime vuoden tappio on paljon pienempi kuin toissavuotinen. Tästä vuodesta on vielä paha sanoa. Mikä tulee olemaan uuden sopimuksen aiheuttaman työpahoinvoinnin sairaslomien kustannukset. Nyt kun on saatu AKT-tyyliset työpäivät entisen hyvän HKL-järjestelmän tilalle, jossa työaikajärjestelyt olivat työssäjaksamisen kannalta huomattavasti järkevämmät.
Työssäjaksamisessa lienee ongelmia muissakin pk-seudun firmoissa. Senpä takia heitänkin pallon sinne, jolla olisi halutessaan huomattavaa vaikutusvaltaa asiaan, eli AKT:lle!
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Enempi työssäjaksamiseen vaikuttaisi jos työvuorosuunnittelijat tekisi järkeviä listoja ja ajokaavoja. Kaikkihan nuo on "tehty" työaikalakien mukaan muka. Kuskien ja luottamusmiesten pitäis kimpassa alkaa toimia epäkohtien korjaamiseksi paikallisesti, eikä aina huutaa vaan akt:tä apuun.
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Onhan se tavallaan liittojen asia, mutta jokaisessa ajokaavassa on uniikit virheensä. Vaikka miten paperia lukisit, mutta et ratintakana ole ollut niin ei tiedä mikä missäkin mättää. Ilman että kuskit rupee tekemään valituksia ajokaavoistaan ja niihin aletaan puuttua paikallistasolla, ei auta se akt:n puuttuminen mitään. Vaatii kuskien, työnantajan ja liiton yhteistyön että niitä muutoksia saadaan. Kuskien pitää tehdä ne tuntimuutosilmoitukset mikäli tauotkin menee ajoajaksi, ilman niitä ei varmasti tule muutoksi.
Oli aamulla oranssitakkinen korjaamonsetä H54 ratissa, tainneet kuljettajat loppua kesken![]()
En maalaile piruja seinille, mutta jotenkin tuntuu että syksyllä se kuski pula vasta räjähtääkin käsiin johtuen mm. lentokentän seutulinjojen sekä 194 ja 195 liikennöinnin myötä. Johtuuko rekrytointi ongelmat eri työehtosopimuksesta vai mistä, mutta kun pula on jo nyt kuskeista niin mitä se on sitten syksyllä.
Niin. Enää on ongelmana muutaman miljoonan tappiot per vuosi omistajalle eli meille stadilaisille veronmaksajille. Pikkujuttuja.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
HeLBin tarkoitushan on pitää hintatasoa kurissa. Se vaan näyttää onnistuvan huonosti sikäli, ettei HeLB pysty kilpailemaan kuin tekemällä tappiota. Silti tappioiden maksaminen tullee halvemmaksi kuin maksaa korkeampaa ostohintaa kaikesta liikenteestä. Ongelma vaan on siinä, että tappioita ei voi loputtomiin kattaa osakeyhtiön lainoituksella, koska velkojen ylittäessä varallisuuden OY pitää asettaa konkurssiin. Siinä ei auta, että velkoja on omistaja itse. Osakepääomaakaan ei voi loputtomasti korottaa. Ja juuri siksi, ettei tappiontasaus loputtomiin ole mahdollista, kilapilijat halusivat HeLBin osakeyhtiöksi.
Antero