HelBin ongelmia

Kun en yritys tai kilpailutus lakeja sen kummemmin tunne niin jäin ihmettelemään seuraavaa asiaa.

Ylen radiouutisissa tuli tuossa aiemmin iltapäivällä uutinen, että Valio on myynyt maitoa liian halvalla jälleenmyyjille saadakseen markkinat kokonaan itselleen ja nyt Kilpailuvirasto on tutkinut tätä asiaa jo kolmisen vuotta ja ovat nyt sitä mieltä, että Valio joutuu maksamaan tälläisestä huijauksesta korvauksia.
Eikös tämä nyt perjaatteessa ole ihan verrannollinen asia tämän kanssa, jos Helbin tavoite on aiemmin ollut se ettei muut toimijat pyri kukoksi tunkiolle?

Tässä vielä linkki: http://yle.fi/uutiset/kilpailuvirasto_esittaa_valiolle_70_miljoonan_euron_sakkoja/6424876

p.s Meillä juodaan silti Ingman maitoa kun ässästä ei saa muuta 1,5L purkissa :p
 
Eikös tämä nyt perjaatteessa ole ihan verrannollinen asia tämän kanssa, jos Helbin tavoite on aiemmin ollut se ettei muut toimijat pyri kukoksi tunkiolle?

Tarkoitus ei kai ole ollut pitää kilpailijoita täysin pois pelistä, kuten Valio on koettanut tehdä, vaan pitää hintataso kohtuullisena. Tai sen minä olen tältä foorumilta ja nettiuutisista ymmärtänyt.
 
Onko HelB:n tulevaisuudesta mitään uutta tietoa? Huhuja kyllä on liikkeellä jos jonkinlaisia...
 
Tämän päivän Hesari kertoo, että HelB:n viime vuoden tappiot ovat jäämässä alle kahteen miljoonaan euroon, mutta Helsingin kaupunki valmistelee rajua tervehdyttämisohjelmaa, jolla yhtiö kuntoutuu tämän ja ensi vuoden aikana. Säästöohjelma viedään Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaostoon helmikuussa.

HS:n uutinen
 
Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti tänään HelB:n talouden tervehdyttämisstrategiasta. Päätöstiedote kertoo:
Salassa pidettävä julkisuuslain 17 §:n 1 momentin ja 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella 19.2.2013 saakka. Tiedotamme päätöksestä 19.2. ja päätös lisätään tähän tiedotteeseen.
 
Pikkulinnut liversivät seuraavanlaisia toimenpiteitä:

- Otetaan (vihdoin) käyttöön kuljetusalan yleinen TES eli AKT/ALT välinen sopimus
- Sta ja Hpa myydään
- Varikkokiinteistöt myydään kokonaan HKL:lle
- Maakaasubusseista luovutaan
 
Päätöstiedotetta on nyt päivitetty:
Konsernijaosto päättää antaa Helsingin Bussiliikenne Oy:lle ennakkosuostumuksen seuraaviin yhtiön talouden tervehdyttämisstrategiaan liittyviin toimenpiteisiin:
  • Helsingin Palveluauto Oy:n osakkeiden ja/tai liiketoiminnan myynti
  • Suomen Turistiauto -aputoiminimen puitteissa tapahtuvan tilausajoliikennetoiminnan myynti ja/tai alasajo
  • Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n osakkeiden myynti HKL-liikelaitokselle
  • nykyisten maakaasulinja-autojen määrän vähentäminen
  • Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä noudatettavan työehtosopimuksen vaihtaminen
Lisäksi konsernijaosto esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus päättäisi osaltaan hyväksyä Helsingin Bussiliikenne Oy:n tytäryhtiö HelB-Fleet Oy:n ja Nordea Rahoitus Suomi Oy:n väliseen luotonantoon liittyvän rahoitussopimuksen.
 
Mitenköhän noiden kaasuautojen vähentäminen hoidetaan? Kenties sitä mukaa kun niiden liikennöintisopimukset päättyvät? Ensimmäisenä taitaa loppua linjojen h51, h52 ja h57 sopimus tämän vuoden lopussa joten sieltä vapautuu kaasuManneja myytäväksi, loput jäljelläolevat -02 kaasusäfflet voidaan myydä varmaan nopeastikin, eikös ne ole muutenkin enää vara-autoina?
 
Westendiltä jäi Citeliksiä, jotka ovat jossain ja joilla voinee sopivasti korvata Manit 504, 505 ja 727-736. Nobinalta jää Jokereita yli ja Anderssonilta Gd:tä joita voi hankkia sarjan 601-609 tilalle ja vuodenvaihteessa Nobinalta palautuu autot 722-724 ja 905-907 ja päättyvien sopimusten turvin voidaan hävittää 801-803, 901-904 ja 930-937.

:lol:
 
Westendiltä jäi Citeliksiä, jotka ovat jossain ja joilla voinee sopivasti korvata Manit 504, 505 ja 727-736. Nobinalta jää Jokereita yli ja Anderssonilta Gd:tä joita voi hankkia sarjan 601-609 tilalle ja vuodenvaihteessa Nobinalta palautuu autot 722-724 ja 905-907 ja päättyvien sopimusten turvin voidaan hävittää 801-803, 901-904 ja 930-937.

:lol:

Tuossakin iso osa taitaa olla toisenlaisia ongelma-autoja, jotka osaltaan ajoivat edellisen haltijan konkurssiin.
 
Konsernijaosto päättää antaa Helsingin Bussiliikenne Oy:lle ennakkosuostumuksen seuraaviin yhtiön talouden tervehdyttämisstrategiaan liittyviin toimenpiteisiin:
  • nykyisten maakaasulinja-autojen määrän vähentäminen

Maakaasulinja-autojen määrän vähentäminen tarkoittanee sitä, ettei kaikkia maakaasubusseja poisteta. 601-609 ja 901-904 jäävät luultavasti vielä liikenteeseen, koska 601-609 (7 kpl) on varusteltu ja tarjottu lentokenttälinjoille sekä 901-904 (3 kpl) linjalle h43. Varmasti poistettavia ovat loput 200-sarjan Säfflet, 504 ja 505. Muiden maakaasuautojen osalta joitakin parhaimpia saatetaan jättää liikenteeseen, muut varmasti myydään.
 
Maakaasulinja-autojen määrän vähentäminen tarkoittanee sitä, ettei kaikkia maakaasubusseja poisteta.

HelB:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori selventää asiaa tämän päivän Hesarissa. Tämän vuoden aikana lähtee vain 7 vanhinta kaasubussia (eli loput kaasu-Säfflet), mutta myöhemmin on tarkoitus luopua kaikista kaasubusseista. Lopuista luopumisen aikataulu riippuu siitä, miten nopeasti niille löytyy ostaja Euroopasta.
 
Jälleen melkoisen harhaanjohtavaa otsikointia YLE:ltä: "Helsingin bussikuskeille tulossa raju lomien vähennys". Tuosta saa kuvan, että asia koskee kaikkia Helsingissä ajavia bussikuskeja, vaikka kysymys on ainoastaan Helbin kuskien työehtosopimuksista. Myöskin tuo "raju" lomien vähennys on aika raflaava. Mun mielestä on ihan oikein, että samaa työtä tekevillä on yhtä pitkät lomat riippumatta siitä, millä bussifirmalla olet töissä.

Miten muuten käy Suomenojan biokaasulaitokselle nyt, kun Helb luopuu kaasubusseistaan? Käsittääkseni biokaasuvoimalaan investoitiin juuri kaasubussiliikennettä silmälläpitäen? Mahtaako voimalan tuottamalle biokaasulle löytyä jatkossa tarpeeksi käyttöä ilman kaasubusseja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös