HelBin ongelmia

Myöskin tuo "raju" lomien vähennys on aika raflaava. Mun mielestä on ihan oikein, että samaa työtä tekevillä on yhtä pitkät lomat riippumatta siitä, millä bussifirmalla olet töissä.

Niin, raju on todella raflaavaa, sillä lomien pituuksissa on kyse vain muutamista päivistä, mutta ennenkaikkea laskentatavassa. Yleisen tes:n alla lauantai vähentää myös lomapäiviä, kun pyttytessissä lomaa ovat vain ma-pe. Yleisellä tessillä on kuitenkin pekkasvapaat, eli työajanlyhennys vapaat joita kertyy vuodesta riippuen 18-19, mutta joita ei lasketa lomaksi vaan ovat "työpäiviä" kuitenkin palkka tulee ja saat olla kotona. Lomaoikeus + pekkaset onkin yhtäkkiä enemmän, kuin hebulin kuljettajan nykyinen loma. Työajanlyhennys vapaat kertyvät pidemmästä kaksiviikkoisjaksosta pty = 76.30h ja akt = 80h. Todellisuudessa päivät ovat kuitenkin samanlaisia 4.45h - 11.30h pitkiä.
En tiedä vieläkö siellä pitää olla talossa se 15 vuotta, joka kv-tesin aikaan piti olla, ennenkuin saa edes täyden lomaoikeuden, joka on 39 päivää. Yleis tessillä saat vuoden työssä olon jälkeen täyden lomaoikeuden, eli 30 päivää + 18-19 pekkasta. Kv-tesin aikaan Helbillä pystyi ajamaan tunteja "kortille", jotka sai sitten käyttää vapaina, mutta tälläistä järjestelmää heillä ei enää ole, jollon he eivät voi ottaa "hermovapaata" muutoin, kun kesä- tai talvilomalla :D
Yleinen luulo helbin kuskeilla tuntuu olevan, että työnantaja voi mielivaltaisesti käyttää pekkasia miten sattuu, ja perjaattessa voikin arkipyhiin niitä käyttää. Mulle tuli viime vuonna kaksi "pakko"pekkasta joulun pyhille, jotka olisin joka tapauksessa ottanut pekkasina :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin, raju on todella raflaavaa, sillä lomien pituuksissa on kyse vain muutamista päivistä, mutta ennenkaikkea laskentatavassa. Yleisen tes:n alla lauantai vähentää myös lomapäiviä, kun pyttytessissä lomaa ovat vain ma-pe. Yleisellä tessillä on kuitenkin pekkasvapaat, eli työajanlyhennys vapaat joita kertyy vuodesta riippuen 18-19, mutta joita ei lasketa lomaksi vaan ovat "työpäiviä" kuitenkin palkka tulee ja saat olla kotona. Lomaoikeus + pekkaset onkin yhtäkkiä enemmän, kuin hebulin kuljettajan nykyinen loma. Työajanlyhennys vapaat kertyvät pidemmästä kaksiviikkoisjaksosta pty = 76.30h ja akt = 80h. Todellisuudessa päivät ovat kuitenkin samanlaisia 4.45h - 11.30h pitkiä.

Voiko siis sanoa, että työehtosopimuksen muutos muita vastaavaksi on HelB:in kuljettajille pääsääntöisesti positiivinen asia? Vai negatiivinen?
 
Voiko siis sanoa, että työehtosopimuksen muutos muita vastaavaksi on HelB:in kuljettajille pääsääntöisesti positiivinen asia? Vai negatiivinen?

Jotainhan voi tietysti päätellä siitä, että jo n. puolet Helbin kuljettajista ovat järjestäytyneet Akt liittoon ja loput kuuluvat jhl, jyty, joku kolmas, loimaan kassa tai ei mihinkään :eek:
Minä näen asian positiivisena ja jatkossa voisin harkita uudelleen Helbissä työskentelyä, jos nykyiseltä työnantajalta työt loppuisivat :D

Pääkaupunkilinjoilla oli aikanaan yleinen tes käytössä ja Sta:n sulautumisen jälkeen kuljettajilta vaadittiin siirtymistä kv-tesin piiriin. Silti niistä vanhoista Pääkaupunkilinjojen äijistä n. 15 on Helbissä yleisellä tessillä töissä :cool:
 
Niin, raju on todella raflaavaa, sillä lomien pituuksissa on kyse vain muutamista päivistä, mutta ennenkaikkea laskentatavassa. Yleisen tes:n alla lauantai vähentää myös lomapäiviä, kun pyttytessissä lomaa ovat vain ma-pe. Yleisellä tessillä on kuitenkin pekkasvapaat, eli työajanlyhennys vapaat joita kertyy vuodesta riippuen 18-19, mutta joita ei lasketa lomaksi vaan ovat "työpäiviä" kuitenkin palkka tulee ja saat olla kotona. Lomaoikeus + pekkaset onkin yhtäkkiä enemmän, kuin hebulin kuljettajan nykyinen loma.
En tiedä vieläkö siellä pitää olla talossa se 15 vuotta, joka kv-tesin aikaan piti olla, ennenkuin saa edes täyden lomaoikeuden, joka on 39 päivää. Yleis tessillä saat vuoden työssä olon jälkeen täyden lomaoikeuden, eli 30 päivää + 18-19 pekkasta.
Niinkuin kirjoitit, lomissa on eroa. Oikeasti se ero vaan on niin että AKT:n 30 lomapäivää on 5 viikkoa, Helbin 38 lomapäivää on 7 viikkoa 3 päivää. Ja esim. arkivuoroa(allekirjoittanut) ajavalla lisäksi arkipyhät aina palkalliset vapaat, AKT:llä niihin tulee pääsääntöisesti pekkanen. Viikonloppu vuoroja ajavilla asia tietty hiukan eri.

Voiko siis sanoa, että työehtosopimuksen muutos muita vastaavaksi on HelB:in kuljettajille pääsääntöisesti positiivinen asia? Vai negatiivinen?
Alle 10 vuotta olleille ehkä hyvä, meille vanhemmille ehdottomasti negatiivinen asia, minä ainakin tulen häviämään niin palkassa kuin lomissakin, ja vuosityöajassa n. 100 tuntia. Vuosipalkka pitäisi siis nousta 100 tunnin edestä, niin ei kuitenkaan todellisuudessa käy.. :mad:
 
HelB:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori selventää asiaa tämän päivän Hesarissa.

Hesarin uutisessa kerrotaan myös, että maakasubussit vaihdetaan joko diesel- tai hybridibusseihin. Liittyvätköhän viimeaikaiset havainnot HelB 1201:stä muilta linjoilta kuin h24:ltä, testaukseen miten hybridibussit soveltuvat linjoille, joilla nyt ajetaan maakaasubusseilla. 1201:hän on nähty ainakin linjoilla h51 ja 360-364, ja kyseisillä linjoilla liikkuu melko paljon maakaasubusseja.
 
Alle 10 vuotta olleille ehkä hyvä, meille vanhemmille ehdottomasti negatiivinen asia, minä ainakin tulen häviämään niin palkassa kuin lomissakin, ja vuosityöajassa n. 100 tuntia. Vuosipalkka pitäisi siis nousta 100 tunnin edestä, niin ei kuitenkaan todellisuudessa käy.. :mad:


Lasketko tämän auki kiitos?

1.3.2013 tai lähinnä sitä alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (€)

Linja-autonkuljettaja
tunti2-viikko
alle 4 vuotta14,691175,20
4-8 vuotta15,301224,00
8-12 vuotta15,931274,40
yli 12 vuotta16,331306,40

Kun taas Jytyn sivuilta löytyy seuraavaa

Kuljettajien peruspalkat, kahden viikon palkat ja tuntipalkat 1.6.2013 alkaen

Kokemuslisä %Kuukausipalkka €2 viikon palkka €Tuntipalkka €
02351,021082,1014,42
52468,571136,2115,14
 
Lasketko tämän auki kiitos?

1.3.2013 tai lähinnä sitä alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (€)

Linja-autonkuljettaja
tunti2-viikko
alle 4 vuotta14,691175,20
4-8 vuotta15,301224,00
8-12 vuotta15,931274,40
yli 12 vuotta16,331306,40

Kun taas Jytyn sivuilta löytyy seuraavaa

Kuljettajien peruspalkat, kahden viikon palkat ja tuntipalkat 1.6.2013 alkaen

Kokemuslisä %Kuukausipalkka €2 viikon palkka €Tuntipalkka €
02351,021082,1014,42
52468,571136,2115,14
Niin? Mikä tässä ongelma sinulle? Meinaatko että tuossa on kaikki fakta palkka-ja loma kertymistä yms. yms.?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siinä duracellille mitään ongelmaa ole. :D
Ehkä hänkään ei ymmärrä sitä, että selvästi huonompi tuntipalkka voisi olla mitenkään parempi kuin parempi tuntipalkka? Vaikka siihen tulisi mitä lisää päälle. Ei yleiselläkään puolella oikein ole päiviä jolloin ei mitään lisää makseta?

Tosin jollain laskukaavalla helb on laskenut akt:n tulevan halvemmaksi maksajalle

Mutta jos jätetään nämä ay-kinastelut muille foorumeille :)
 
Ei kai siinä duracellille mitään ongelmaa ole. :D
Ehkä hänkään ei ymmärrä sitä, että selvästi huonompi tuntipalkka voisi olla mitenkään parempi kuin parempi tuntipalkka? Vaikka siihen tulisi mitä lisää päälle. Ei yleiselläkään puolella oikein ole päiviä jolloin ei mitään lisää makseta?

Tosin jollain laskukaavalla helb on laskenut akt:n tulevan halvemmaksi maksajalle

Mutta jos jätetään nämä ay-kinastelut muille foorumeille :)
Ai hänkään? Kerron nopeasti. Helbin vanhoilla kuljettajilla (yli 15v. kokemusta) tuohon taulokkopalkkaan lisää n. 41 senttiä/tunti (yhtiölisä). Päiväpalkka AKT:llä kaikilla ikälisillä 130,64, Helb 118,96. Helbillä 21 min lyhyempi työaika, rahassa n. 5,18€. Kärryillä? Esim. aamun yölisätunnin poistuminen (klo.6-7), palkassa 6,22€. Vähennäpä nuo molemmat Akt:n päiväpalkasta? Paljonko jää eroksi? 28 senttiä/päivä! Vain ja ainoastaan tuon yhden yölisätunnin poistumisen jälkeen? Lisäksi yölisä % putoaisi 40>30, lauantai illat 100>50%, lomat 7vk.3pv.>5 viikkoa jne. jne. Eli sanomattakin selvää että on talolle edullisempaa... Tämä esimerkki siis vain arkiaamua ajavana (allekirjoittanut). Ja anteeksi tämä, en jatka aiheesta enempää, jos tuosta ei joku ymmärtänyt miksi minä :mad: niin voi voi..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ai hänkään? Kerron nopeasti. Helbin vanhoilla kuljettajilla (yli 15v. kokemusta) tuohon taulokkopalkkaan lisää n. 41 senttiä/tunti (yhtiölisä). Päiväpalkka AKT:llä kaikilla ikälisillä 130,64, Helb 118,96. Helbillä 21 min lyhyempi työaika, rahassa n. 5,18€. Kärryillä? Esim. aamun yölisätunnin poistuminen (klo.6-7), palkassa 6,22€. Vähennäpä nuo molemmat Akt:n päiväpalkasta? Paljonko jää eroksi? 28 senttiä/päivä! Vain ja ainoastaan tuon yhden yölisätunnin poistumisen jälkeen? Lisäksi yölisä % putoaisi 40>30, lauantai illat 100>50%, lomat 7vk.3pv.>5 viikkoa jne. jne. Eli sanomattakin selvää että on talolle edullisempaa... Tämä esimerkki siis vain arkiaamua ajavana (allekirjoittanut). Ja anteeksi tämä, en jatka aiheesta enempää, jos tuosta ei joku ymmärtänyt miksi minä :mad: niin voi voi..

Teitä jotka nauttivat kaikista edellä mainituista eduista taitaa olla Helbillä nykyään vähemmistö. Esimerkissäsi vähennät 21 minuuttia työpäivästäsi, mutta et huomioi Akt:n pekkasia ollenkaan. Lisäksi lisien eroa pienentää jonkin verran Akt:n korkeampi tuntipalkka. Otetaan toisenlainen esimerkki. Kuorma-autoa 15 vuotta ajanut siirtyy ajamaan bussia. Hän saa heti kaikki ikälisät eli tuntipalkka on heti 16,33 euroa. Lisäksi hänellä on lomaa heti 5 viikkoa ja pekkasia 18-19 päivää riippuen onko loppiainen arkena vai viikonloppuna. Helbillä tämän päivän tilanteen mukaan hänen tuntipalkkansa olisi 15,14 ja lomapäiviä 5 viikkoa ja 3 päivää. Toki hänellä olisi lyhennetty työviikko, mutta palkassa eroa olisi 1,19 euroa tunti ja vapaapäiviä olisi noin 15 vähemmän. Tämä kertoo sen, että työehtosopimusten vertailu ei ole niin yksioikoista, riippuu millaista esimerkkiä käyttää.
 
Tämä esimerkki siis vain arkiaamua ajavana (allekirjoittanut).

Teitä jotka nauttivat kaikista edellä mainituista eduista taitaa olla Helbillä nykyään vähemmistö. Esimerkissäsi vähennät 21 minuuttia työpäivästäsi, mutta et huomioi Akt:n pekkasia ollenkaan. Lisäksi lisien eroa pienentää jonkin verran Akt:n korkeampi tuntipalkka. Tämä kertoo sen, että työehtosopimusten vertailu ei ole niin yksioikoista, riippuu millaista esimerkkiä käyttää.
Mielestäni nimenomaan painotin esimerkkilaskelmani perusteet? Ja pekkaset olen kyllä siinä huomioinut; Akt, 5 viikkoa lomaa(25arkipäivää)+ 18-19 pekkasta, joista 6-10 menee ESIMERKKITAPAUKSESSANI arkipyhiin, minulla ne myös nyt palkallisia vapaita. Eli jatkossa minulla olisi MAKSIMISSAAN sama 38 vapaata(loma+pekkaset)arkipyhien lisäksi, ja silti vielä 21 min. pidemmät päivät. Ja nimenomaan tuo akt:n suurempi tuntipalkka tasoittuu niillä lisien eroilla :D Tottakai vertaan asiaa omalta kohdaltani, miten se minun työhöni/palkkaani vaikuttaa... :icon_frown:
 
Vuosilomalain mukaan lomapäiviä kertyy 30 joista 6 on talvilomaa ja loput 24 kesälomaa. Meillä lauantai vie yhden lomapäivän
 
Vuosilomalain mukaan lomapäiviä kertyy 30 joista 6 on talvilomaa ja loput 24 kesälomaa. Meillä lauantai vie yhden lomapäivän

Helbin ay-aktiivithan voisi seuraavaan tessiin ajaa lomapäiviin tuon muutoksen että vain ma-pe polttavat lomia, sen sijaan että yrittävät väkisin pitää kiinni sopimuksesta, jolla yli puolet henkilöstöstä ei haluaisi työskennellä :)
Minua ei henk.koht haittaa tuo 21min pidempi päivä, kun se tulee pekkasina kuitenkin takaisin ja oikeasti tämän päiväisen työpäivän pituus oli vain 6.22h :D
 
Helbin ay-aktiivithan voisi seuraavaan tessiin ajaa lomapäiviin tuon muutoksen että vain ma-pe polttavat lomia, sen sijaan että yrittävät väkisin pitää kiinni sopimuksesta, jolla yli puolet henkilöstöstä ei haluaisi työskennellä :)
Minua ei henk.koht haittaa tuo 21min pidempi päivä, kun se tulee pekkasina kuitenkin takaisin ja oikeasti tämän päiväisen työpäivän pituus oli vain 6.22h :D
Mikäs siinä jos se ei haittaa :lol: Mutta ymmärrät varmaan että tämä toinen puoli henkilöstöstä ei voi suostua sopimus heikennykseen? Et sinäkään suostuisi palkkaasi tiputtamaan...?
 
Mutta ymmärrät varmaan että tämä toinen puoli henkilöstöstä ei voi suostua sopimus heikennykseen? Et sinäkään suostuisi palkkaasi tiputtamaan...?
Eli, lakkoiluako tiedossa? Vai, mitkä ovat keinonne? Kysymyshän on HelBin olemassaolosta; yksi vaihtoehto on sen myynti, jolloin TES-kysmys ratkeaa kertaheitolla.
 
Takaisin
Ylös