Uusi ongelma taitaa olla vaunupula. Eilen 5.11, sunnuntaina tulin linjalla 741 Hesasta kotiin Vantaalle. Auto oli STA:n teli-ikarus, jossa lämmitystä ei ollut kipakahkosta pakkasesta huolimatte. Stop-napitkaan eivät toimineen. Tämä siis pyhäiltana, jolloin kalustontarve on kokolailla pienimmillään. Tänään 5.11. tulin puolestani linjalla 742. Autona STA:n Fifty; niin loistava keksintö kaupunkibussiksi, että mielestäni se saisi olla aina näillä linjoilla. Kuitenkin autosta oli rahastuslaite, linjakilvet ja merkinantosysteemi poistettu. Kuljettaja ei osannut hyvin reittiä, mutta ymmärrän kyllä sen, että poikkeustilanteessa on pääasia se, että linjalla on auto ja kuski. Muu on toisarvoista.
Pääongelmat ovat siis:
Ennen HKL:n korjaamotoiminta tuntui olevan huippuluokkaa. Autot tosin olivat vähän karuja ja siisteydessäkin oli toivomisen varaa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että niitä huollettiin täysillä aina poistoon saakka. Muut firmat korjasivat pikkujuttuja (vaikka takalinjakiven kirjainnauha) aika laiskasti, mutta HKL:llä oli aina kunnossa tuollaiset.
Ei pelkästään HelB:in ongelma, mutta tuntuu tyhmältä pitää pihalla autoja, jotka on jo riisuttu. Esim. Concordialla oli busseja, joissa oli lippukone, mutta muutama istuin puuttui. Jotenkin keinotekoinen kalustopula syntyy myös siinä, kun niitä vanhoja Wiimoja myydään väkisin pois. Ei isossa firmassa paljon tuntuisi kymmenen sellaisen pitäminen varalla. Jos HelB:lläkin jää vuoroja ajamatta siksi, että autoja ei ole, olisi jotain kannattanut ehkä tehdä toisin.
Saa nähdä, paheneeko tilanne, kun autoja on nyt alettu vuokrata rahoittajilta. Jos vuokraa 10 scalan liikenteeseen 11 scalaa, voipi jäädä jonkun verran ajamatta.