HelBin ongelmia

Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Uutisissa kerrottiin, että erityisesti Helsingin Bussiliikenteellä on kova kuljettajapula, jonka takia esimerkiksi eilen jäi ajamatta peräti 20 seutuvuoroa. Epäsuorakysymyslause kuuluu, miksi HelB yritti voittaa liikennettä, kun se tiesi mahdollisesta kuljettajapulasta.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Ei se helb sitä liikennettä nyt niin paljon lisää saanut, voitti espoossa e22 ja e23 mutta hävisi e20 ja e26. voitti linjat 360-364 ja 539 mutta hävisi linjat 248, 324, 501T, 518 ja 740-742, eli melkeinpä taisi hävitä enemmän kuin voittaa. Olisiko syyt enemmänkin rekrytoinnissa ja siinä millä ehdoilla ihmisiä palkataan, tälläkin hetkellä helb palkkaa kuskeja 6-12kk vuorotteluvapaan sijaisuuksiin joka ei varmasti kaikkia houkuttele, entäpä kun kontulan liityntälinjat siirtyvät kohta concordialle niin helbin kuskit tuskin siirtyvät mukana sillä cbf hakee sivuillaan uusia kuljettajia vuodenvaihteessa alkavaan liikenteeseen. Olisi henkilöstösuunnittelun kannalta varmasti helpompaa kun HKL ja YTV kilpailuttaisivat liikenteensä samanaikaisesti eli aina syysliikenteen alkaessa.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

HelB:llä oli ongelmia saada vuorojaan ajettua myös vuosi sitten. Silloin yhtenä merkittävänä syynä oli tiettävästi lomasuunnittelun mokaaminen (alkukesästä porukkaa oli varalla vaikka kuinka, mutta loppukesästä oli liikaa porukkaa lomalla). Ettei vain olisi taas kyse samasta asiasta...
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Luulisi, että lomien ajoitusmoka on sen verran hallittavissa, ettei sitä vuodesta toiseen tapahtuisi. Näin ollen kuvittelisi ongelman olevan jossakin muualla.

Ei se helb sitä liikennettä nyt niin paljon lisää saanut, voitti espoossa e22 ja e23 mutta hävisi e20 ja e26. voitti linjat 360-364 ja 539 mutta hävisi linjat 248, 324, 501T, 518 ja 740-742, eli melkeinpä taisi hävitä enemmän kuin voittaa.
entäpä kun kontulan liityntälinjat siirtyvät kohta concordialle niin helbin kuskit tuskin siirtyvät mukana sillä cbf hakee sivuillaan uusia kuljettajia vuodenvaihteessa alkavaan liikenteeseen. Olisi henkilöstösuunnittelun kannalta varmasti helpompaa kun HKL ja YTV kilpailuttaisivat liikenteensä samanaikaisesti eli aina syysliikenteen alkaessa.

Voitettuja ja hävittyjä linjoja tarkastellessa näyttäisi siltä, että painopiste siirtyisi enemmän länteen päin. Näin ollen Concordian varikko tuntuisi houkuttelevalta, jos sattuisi Itä-Helsingissä asumaan. Kun Helb hakee myös kuljettajia, ei varmaan kuitenkaan irtisanota kokonaan talosta.

Käsittääkseni toive kilpailuttamisen tahdistamisesta on enemmänkin liikennöitsijöiltä lähtöisin. YTV:n kilpailutettu liikenne alkaa syysliikenteen alusta ja HKL:n vuodenvaihteesa. Hyöty tulee kai sitä kautta, että liikennettä on mahdollista yrittää voittaa puolen vuoden välein. Kalustoa voi kohtuudella seisottaa puoli vuotta, jos on varmaa, että liikennettä on puolen vuoden päästä. Samoin loma- yms. järjestelyjä voi yrittää painottaa puolen vuoden jaksolle, vaikka se ei henkilöstön kannalta ole niin mukavaa. Jos liikennettä kilpailutettaisiin vuoden välein, johtaisi se arvioni mukaan isompiin irtisanomisiin ja työnantajan vaihtoihin.
 
Vaikka HELB onkin hävinnyt linjoja, on moniin linjoihin tullut paljon lisälähtöjä ruuhkiin joka selittää että liikenne ei ole vähentynyt juuri viime vuodesta vaikka linjoja on vähentynyt. Myös myöhäisillä kesälomilla on vaikutusta kuljettajapulaan.
Ehkä tilanne paranee vuoden vaihteessa kun HELB:in linjoja siirtyy concordialle:biggrin:
 
Ytv/HelB oli eilisistä ajamattomista vuoroista tehnyt oikein tiedotteen, toivottavasti myös samanlainen tulee muina päivinä, jos niitä jää ajamatta. Tässä Ytv-Liikenteessä ei oikein yhteistyö toimi. Mielestäni bussifirmojen pitäisi tehdä yhteistyötä, vaikkapa tälläisessä tilanteessa kun kuljettajapulaa on. Jos oikea yhtiö ei pysty ajamaan, ja se tiedetään ajoissa, joku toinen yhtiö voisi silloin korvata. En tiedä, että miten se käytännössä toimisi, mutta yhteistyö ei liikenteen hoidossa olisi pahaksi. Tämä nostaisi aina myös koko järjestelmän imagoa ihmisten silmissä, ja samalla yhtiöiden imagoa myös. Se tiedote löytyy tuosta muuten: http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/ajankohtaista_liikenteesta/lo_2007_08_24.htm
 
Miten voi olla mahdollista, että jää noin paljon ajamatta?? Käsittämätöntä! Jos yritys ei kykene hoitamaan linjojaan, annettakoon ne sellaisille, jotka kykenevät. Turun seudulla vuorot tulee ajettua, vaikka kieltämättä eräät talot hoitavat palkka-yms.asiat hieman omalla tavallaan...ja silti lakonkin aikana kaverit ajavat - tyhmyyttään! Asiansa hoitava yritys harvemmin kärsii työvoimapulasta - vanha totuus.
 
Miten voi olla mahdollista, että jää noin paljon ajamatta?? Käsittämätöntä!

Asiansa hoitava yritys harvemmin kärsii työvoimapulasta - vanha totuus.

Mukana on niitä uusia uusia linjoja, mitä HelB juuri voitti itselleen. Suorastaan noloa, ettei niitä edes pystytä hoitamaan. Ja kyllä sopii olettaa, että liikennöitsijät huolehtivat asiansa niin hyvin, ettei tulisi tuollaisia, vaan kaikki ajettaisiin niin kuin pitäisi.

Eikös HelBiltä ole juuri ainakin Concordian suuntaan kuljettajia lähtenyt? Kyllä se vähän kertoo kovaa totuuttaan, jos työntekijät lähtevät kilpaileviin firmoihin.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

HelB:llä oli ongelmia saada vuorojaan ajettua myös vuosi sitten. Silloin yhtenä merkittävänä syynä oli tiettävästi lomasuunnittelun mokaaminen (alkukesästä porukkaa oli varalla vaikka kuinka, mutta loppukesästä oli liikaa porukkaa lomalla). Ettei vain olisi taas kyse samasta asiasta...
Tämä elokuinen ongelma toistuu jokaikinen vuosi yhtä varmasti kuin joulu ja juhannus. Ei mitään uutta auringon alla.
 
En tiedä olisikos kaluston ja kuljettajien määrä pienempi jos poistettaisiin työvuorojärjestelmästä ns ruuhkavuorot. Tuntuu kummalliselta ajaa tiettyä ruuhkavuoroa niin että otetaan aamulla auto varikolta, ajetaan 3-4 tuntia ja iltapäivällä samoin. Päivällä seisoo sitten varikolla jopa parempaa kalustoa kuin mitä on ns kokopäivävuoroilla.:icon_frown:
 
YTV:n sivuilla lukee HelBin ajamien vuorojen hoituvan tänään täysin normaalisti.

Ainakin aamu lähti mukavasti käyntiin, kun linjan 70V vuoro 7.15 Lampputieltä jäi ajamatta ja seuraava keräsi totutusti 2-akselisen täyteen väkeä muutamien jäädessä rannalle.

Tiedä sitten, oliko huonoa tuuria vai jäikö näitä vuoroja oikeasti ajamatta rutkasti enemmän, sillä riskillä että ei jää kiinni näistä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka HELB:llä on kuljettaja pulaa. On sitä myös muilla yhtiöillä. Tästä seuraa paljon ylitöitä, josta olen myös huollissani. Yrityksissä on semmoisia kuljettajia jotka ovat ajaneet monta viikkoa yhteen kyytiin semmoisia 12-jopa 15 tunnin päiviä. Itselläni on ennätys kuukausi putkeen töitä, pisin työpäivä taisi olla aamu viidestä seuraavan päivän aamu neljään, toki välissä oli muutaman tunnin tauko päivällä:mad: . En ole ottanut enään juuri ylitöitä moneen vuoteen. Liikenteen tilaajan eli ytv ja hkl pitäisi myös jotenkin valvoa kuljettajien ajo ja lepoaikoja. Kilpailutuksessa pitäisi todella ottaa huomioon että voitetut linjat myös voidaan hoitaa ajo ja lepoaikojen puitteissa.
 
Jos nyt ryhtyisin kuljettajaksi, ei tulisi mieleenkään hakeutua Helbille. Syy on linjavaalijärjestelmä, joka suorastaan houkuttelee uudet kuljettajat muihin yrityksiin.

Miksi menisin Helbille kärkkymään vuositolkulla kelvollisia työvuoroja, kun sellaisiin pääsee muissa yrityksissä kiinni heti? Helbillä uudet työntekijät saavat vain murusia, jotka jäävät vanhoilta kuljettajilta yli, eikä hyvin työnsä hoitavaa uutta kuljettajaa voida palkita hyvillä työvuoroilla, kun ne jaetaan tällaisella aikansa eläneellä ikäsyrjintäjärjestelmällä.

Helbin ongelmat jatkuvat niin kauan kun tätä älytöntä systeemiä ei saada purettua.
 
Tietääkö joku onko turussa tai tampereella liikennelaitoksilla samankaltaiset tyävuorojärjestelmät kuin HELB:llä. Ei minuakaan kiinnostaisi ajaa ns ruuhkaa jossa ajetaan aamulla pari kierrosta jotain linjaa ja päivällä olisi 4-5 tunnin tauko ennen iltapäivällä alkavaa paria kierrosta
 
Jos nyt ryhtyisin kuljettajaksi, ei tulisi mieleenkään hakeutua Helbille. Syy on linjavaalijärjestelmä, joka suorastaan houkuttelee uudet kuljettajat muihin yrityksiin.

Miksi menisin Helbille kärkkymään vuositolkulla kelvollisia työvuoroja, kun sellaisiin pääsee muissa yrityksissä kiinni heti? Helbillä uudet työntekijät saavat vain murusia, jotka jäävät vanhoilta kuljettajilta yli, eikä hyvin työnsä hoitavaa uutta kuljettajaa voida palkita hyvillä työvuoroilla, kun ne jaetaan tällaisella aikansa eläneellä ikäsyrjintäjärjestelmällä.

Helbin ongelmat jatkuvat niin kauan kun tätä älytöntä systeemiä ei saada purettua.
Naulan kantaan, Kani!
 
Takaisin
Ylös