HelBin ongelmia

Iästä riippumatta välillä on vaikea käsittää, miksi Suomessa on kuntatalous niin ahtaalla. Tulojen ja kustannusten jako valtion ja kuntien/kaupunkien välillä on usein tapetilla, joten tämän aiheen tiimoilta kannattaa seurata mediaa erityisen tarkasti.
Toisaalta ihmetyttää miten yksityisillä bussifirmoilla on varaa maksaa suurempaa palkkaa kuin kunnallisella. Käsittääkseni HelBin työntekijät ovat kunta-alan työehtosopimuksen alaisuudessa kun taas yksityiset (Concordia, Veolia jne.) noudattavat kuljetusalan työehtosopimusta.

Miten vaikuttaisi HelBin ongelmiin, jos hekin alkaisivat noudattaa kuljetusalan sopimusta. Vaikeutuisiko rekrytointi entisestään vai helpottuisiko, ja mikä olisi vaikutus yhtiön kuluihin?
 
Mikähän siinä on niin vaikeaa nostaa palkkoja? Vai onkos tuo Helsingin kaupungin palkoilla, jolloin ne luonnollisesti ovat pienemmät.

Työehtosopimuksissa on eroja. Vaikka tuntipalkka on pienempi, ero tasaantuu mm. yö- ja pyhälisissä. Samoin CBF:llä oleva kollega ihmettelee työpäivään kuuluvia kahvitaukoja. Käytännössä mennään tasaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten vaikuttaisi HelBin ongelmiin, jos hekin alkaisivat noudattaa kuljetusalan sopimusta.

Käsittääkseni HelBin kuljettajien enemmistö haluaa kuitenkin jatkaa kunnallisella sopimuksella. Vaikka peruspalkka onkin siinä kuljetusalan sopimusta pienempi, niin kuten täällä on muissa viesteissä kerrottu, on siinä sitten kuitenkin muita etuja.
 
Työehtosopimuksissa on eroja. Vaikka tuntipalkka on pienempi, ero tasaantuu mm. yö- ja pyhälisissä. Samoin CBF:llä oleva kollega ihmettelee työpäivään kuuluvia kahvitaukoja. Käytännössä mennään tasaan ja jossain vaiheessa kuvioon voisi astua kaikkea hkl/ytv-liikennettä kattava sopimus johon saadaan kerättyä molempien nykyisten sopimusten hyvät puolet: akt:n tuntipalkka ja pekkaset sekä kvtes:n hyvät yö- ja pyhäprosentit. Luonnollisesti 2.5-3 tunnin ajorupeaman jälkeen olisi 15-20 minuutin tauko.

Niin se on vaikka rautalangasta vääntäisi, niin moni tuijottaa pyhä - ja yötyökorvauksen palkkoja tasaavaan vaikutukseen. Mikä se Helbillä tämä kahvitauko oikein on; aloitat ruokatunnin tai lopetat sen kahvitauolla (10 min) tai sitten päiväsi päättyy kahvitaukoon.

Helbillä kuljettaja tekee vuodessa 9 päivää enemmän työtä kuin yksityisellä puolella oleva kollega vuosilomalla ja täysillä pekkaspäivillä. Meillä vrk:n työajan pitäisi tasoittuu keskimäärin 7 h 39 min 3-viikkojakso, kun yksityisellä se tasoittuu keskimäärin 8 h 2:ssa viikossa. Yötyölisä Helbillä 40% klo 22.00 - 07.00 lähtötuntipalkasta, kun yksityisellä 30 % loppupalkasta 22.00 - 06.00.
Helbillä pyhälisä lähtöpalkasta 100% alkaa lauantaina tai pyhien aattona18.00 ja lopuu 24.00 sunnuntaina ta pyhänä, kun yksityisellä lauantai tai pyhän aatto klo 18.00 - 24.00 50% loppupalkasta ja 100% 00.00 - 24.00 pyhä tai sunnuntai. Muut lisät (ilta lauantai) ovatkin samanarvoisia.

Yksityisellä työ alkaa ja loppuu samaan paikkaan, kun Helbillä aloitus ja lopetus ovat usein eri paikoissa. Tätä moni ei tunnu tajuavan työnsidonnaisuutta laskiessaan. Väännän rautalangasta: aloita hallista ja lopeta kaupungilla. Kuinka paljon tulee minuutteja per päivä joista et saa kuin kuluneet patiinit, kun haet oman autosi, pyöräsi, moposi hallilta.

Samaa työtä tekevien palkkaero per/h Helpillä kontra yksityinen 13% nivellisän haltijalla 8%. Tässä onkin paradoksin ainekset, kun työnantaja esitti sopimusta jolla kuljettajan ansiot olisivat tippuneet prosenttiyksikön verran ja yleiseen hyväksyttävänä olevaan kv-tessiin eroa olisi tullut 6%:a.

Kun Helbin kuljettajat antavat työnantajalle hiukan päälle 3 milj euroa kilpailuetua vuodessa (lukuun ei ole laskettu ruuhkapäivistä tulevaa säästöä), niin on merkillistä ettei tämäkään riitä vaan vielä pitäisi saada riistettyä enemmän. Nivellisä vek, yötyölisä 30% ja kaksiosaisen päivän tauon pituus 5 tuntiin ja korvaus siitä 1,44 tehdyiltä tunneilta, niin jopa oli ihmeellistä ettei näin hyvä työnantajan tarjous kelvannut enää kellokkaille, kun he aiemmin ovat pitäneet ihan kunnia asianaan saada ja voida sopia yleissitovaa ja jopa kuntasopimusta huonommista työehdoista
 
Yksityisellä työ alkaa ja loppuu samaan paikkaan, kun Helbillä aloitus ja lopetus ovat usein eri paikoissa.


Itse asiassa yksityiselläkin työpäivä voi alkaa ja loppua eri paikoissa. Matka-aika tallille korvataan mutta sitä ei lueta työaikaan.
 
Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä. Ajattelin mennä Seurasaareen, mutta bussilla jäi vuoro ajamatta, joka johti matkustajilla 40 min odotukseen, koska vuoroväli on normaalistikin harva. Ainakin tuli auto kerrankin melkein täyteen. Kun auto oli keskustassa, taisi selvitä syykin kuljettajapulaan. Autosta ulos tullut kuljettaja ei päästänyt matkustajia sisään, vaan totesi "kumma on jos ei kusellakaan ehdi käydä". No ei ihme, jos on kuljettajapula, saa olla aika fakiiri jos ilman vessataukoja jaksaa ajaa. Luulisi, että nämä asiat olisivat hoidossa, kun jo vuosia sitten näistä kuljettajien työolosuhteista oli kohua. Ruokatunteja oli laitettu keskellä metsää oleville päätepysäkeille, joilla ei ollut vessoja ja muuta mukavaa.
 
Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä.

Onhan noita ajamattomia vuoroja ilmoitettu HelBin nettisivuillakin. Tilanne tuskin paranee ratkaisevasti ennen vuodenvaihdetta. Sen sijaan merkittävä huononnus saattaa tulla, sillä ainakin toinen HelBin kuljettajajärjestöistä uhkaa aloittaa ensi viikolla ylityökiellon vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvotteluja.
 
Ruokatunteja oli laitettu keskellä metsää oleville päätepysäkeille, joilla ei ollut vessoja ja muuta mukavaa.
Helbillä sekä sen edeltäjällä HKL-Bussiliikenteellä on tauot olleet aina sellaisessa paikassa, jossa on jonkinlainen sosiaalitila vessoineen sekä ruokailumahdollisuuksineen. Nuo "keskellä metsää" olevat tauot ovat olleet lähinnä ns. yksityisen puolen ongelmia. Nekin ovat pikkuhiljaa parantuneet ja ainakin edustamallani CBF:llä vähintään isommat tauot, kuten ruoka-tauot osuvat usein terminaalialueilla, kuten Leppävaaraan, Tapiolaan, Espoon keskuskseen tai Elielinaukiolle. Hyvä niin, sillä jossain Iivisniemessä (e42 päättäri) on vähän tuhauttavaa yrittää etsiä jotain evästä; vessa siellä toki on :).
 
Myös toinen kuljettajajärjestöistä eli JYLY aloittaa ylityökiellon maanantaina, mikäli neuvotteluissa ei edistytä.
Itseasiassa 90-luvun lopulla oli HKL-Bussiliikenteessä samankaltainen työtaistelu ja ainakin Varhassa, jossa itse olin, se lamautti eteenkin ilta- ja yöliikennettä, kun ei saanut porukkaa jäämään ylitöihin.
 
Onhan noita ajamattomia vuoroja ilmoitettu HelBin nettisivuillakin. Tilanne tuskin paranee ratkaisevasti ennen vuodenvaihdetta. Sen sijaan merkittävä huononnus saattaa tulla, sillä ainakin toinen HelBin kuljettajajärjestöistä uhkaa aloittaa ensi viikolla ylityökiellon vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvotteluja.
Pelkäänpä, että kuljettajapula jatkuu ensi vuonnakin. Niin moni tiettävästi on lähdössä Concordialle töihin. Ja jos tulee huono uusi työehtosopimus, vieläkin useampi lähtee pois. Uusien suomea puhumattomien ja kaupunkia tuntemattomien kuljettajien haaliminen itä-Euroopasta ei ole ratkaisu tähän.
 
JHL. Tuo tietäisi toteutuessaan kyllä tosiaan melkoista kaaosta ja vuorojen puuttumista.

Jos kyseinen ylityökielto alkaa, niin ajamattomia vuoroja jää ajamatta todella paljon kun nykyäänkin ajamattomuus johtuu kuljettajapulasta. Suurin osa ylitöistä tehdään tällä hetkellä ruskeasuon varikolla. Tilannetta kuvaa se että muiden varikoiden kuljettajat käyvät ajamassa ruskeasuolla aamu ja iltaruuhkien vuoroja
 
Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä. Ajattelin mennä Seurasaareen, mutta bussilla jäi vuoro ajamatta, joka johti matkustajilla 40 min odotukseen, koska vuoroväli on normaalistikin harva. Ainakin tuli auto kerrankin melkein täyteen.

Katselin ajamattomaksi linjalla 24 kirjattuja lähtöjä ajalta 1.7.-25.11.2007. Ajamattomia lähtöjä on yhteen 4 kpl ja kaikkien syy on tekninen vika. Ajamattomia on tullut 29.9. ja 8.10. kaksi lähtöä molempina päivinä. Henkilökunnan puutteen vuoksi ei siis linjaa 24 ole jätetty kertaakaan ajamatta. Matkustajan näkökulmasta katsottuna autot ovat kyllä usein olleet myöhässä linjan 24 reitin ruuhkaisuuden vuoksi. Reitti kulkee Seurasaarentietä lukuunottamatta katuosuuksilla, jotka ruuhkautuvat pahasti usein.

Ratkaisu luotettavuuden parantamiseksi olisi se, että reitille järjestettäisiin enemmän bussikaistoja ja poliisi oikeasti pitäisi bussikaista valvontaa niin tärkeänä tehtävänä, että hoitaisi sen nykyistä paremmin.

Neljä ajamatonta lähtöä viidessä kuukaudessa ei mielestäni ole niin paljon, että liikennöitsijää pitäisi nostaa ristille. Joukkoliikenteen sujuvuudesta vastaavat sen sijaan nostaisin ristille.
 
Takaisin
Ylös