Sivu 7 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345678910111727 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/452

Viestiketju: HelBin ongelmia

  1. #91

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Iästä riippumatta välillä on vaikea käsittää, miksi Suomessa on kuntatalous niin ahtaalla. Tulojen ja kustannusten jako valtion ja kuntien/kaupunkien välillä on usein tapetilla, joten tämän aiheen tiimoilta kannattaa seurata mediaa erityisen tarkasti.
    Toisaalta ihmetyttää miten yksityisillä bussifirmoilla on varaa maksaa suurempaa palkkaa kuin kunnallisella. Käsittääkseni HelBin työntekijät ovat kunta-alan työehtosopimuksen alaisuudessa kun taas yksityiset (Concordia, Veolia jne.) noudattavat kuljetusalan työehtosopimusta.

    Miten vaikuttaisi HelBin ongelmiin, jos hekin alkaisivat noudattaa kuljetusalan sopimusta. Vaikeutuisiko rekrytointi entisestään vai helpottuisiko, ja mikä olisi vaikutus yhtiön kuluihin?

  2. #92
    MCW
    MCW ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    130

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Mikähän siinä on niin vaikeaa nostaa palkkoja? Vai onkos tuo Helsingin kaupungin palkoilla, jolloin ne luonnollisesti ovat pienemmät.
    Työehtosopimuksissa on eroja. Vaikka tuntipalkka on pienempi, ero tasaantuu mm. yö- ja pyhälisissä. Samoin CBF:llä oleva kollega ihmettelee työpäivään kuuluvia kahvitaukoja. Käytännössä mennään tasaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.09.2007 kello 13:33. Syy: ay-politiikka pois

  3. #93
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Miten vaikuttaisi HelBin ongelmiin, jos hekin alkaisivat noudattaa kuljetusalan sopimusta.
    Käsittääkseni HelBin kuljettajien enemmistö haluaa kuitenkin jatkaa kunnallisella sopimuksella. Vaikka peruspalkka onkin siinä kuljetusalan sopimusta pienempi, niin kuten täällä on muissa viesteissä kerrottu, on siinä sitten kuitenkin muita etuja.

  4. #94
    ARTAI avatar
    Liittynyt
    16.12.2006
    Viestejä
    70

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MCW Näytä viesti
    Työehtosopimuksissa on eroja. Vaikka tuntipalkka on pienempi, ero tasaantuu mm. yö- ja pyhälisissä. Samoin CBF:llä oleva kollega ihmettelee työpäivään kuuluvia kahvitaukoja. Käytännössä mennään tasaan ja jossain vaiheessa kuvioon voisi astua kaikkea hkl/ytv-liikennettä kattava sopimus johon saadaan kerättyä molempien nykyisten sopimusten hyvät puolet: akt:n tuntipalkka ja pekkaset sekä kvtes:n hyvät yö- ja pyhäprosentit. Luonnollisesti 2.5-3 tunnin ajorupeaman jälkeen olisi 15-20 minuutin tauko.
    Niin se on vaikka rautalangasta vääntäisi, niin moni tuijottaa pyhä - ja yötyökorvauksen palkkoja tasaavaan vaikutukseen. Mikä se Helbillä tämä kahvitauko oikein on; aloitat ruokatunnin tai lopetat sen kahvitauolla (10 min) tai sitten päiväsi päättyy kahvitaukoon.

    Helbillä kuljettaja tekee vuodessa 9 päivää enemmän työtä kuin yksityisellä puolella oleva kollega vuosilomalla ja täysillä pekkaspäivillä. Meillä vrk:n työajan pitäisi tasoittuu keskimäärin 7 h 39 min 3-viikkojakso, kun yksityisellä se tasoittuu keskimäärin 8 h 2:ssa viikossa. Yötyölisä Helbillä 40% klo 22.00 - 07.00 lähtötuntipalkasta, kun yksityisellä 30 % loppupalkasta 22.00 - 06.00.
    Helbillä pyhälisä lähtöpalkasta 100% alkaa lauantaina tai pyhien aattona18.00 ja lopuu 24.00 sunnuntaina ta pyhänä, kun yksityisellä lauantai tai pyhän aatto klo 18.00 - 24.00 50% loppupalkasta ja 100% 00.00 - 24.00 pyhä tai sunnuntai. Muut lisät (ilta lauantai) ovatkin samanarvoisia.

    Yksityisellä työ alkaa ja loppuu samaan paikkaan, kun Helbillä aloitus ja lopetus ovat usein eri paikoissa. Tätä moni ei tunnu tajuavan työnsidonnaisuutta laskiessaan. Väännän rautalangasta: aloita hallista ja lopeta kaupungilla. Kuinka paljon tulee minuutteja per päivä joista et saa kuin kuluneet patiinit, kun haet oman autosi, pyöräsi, moposi hallilta.

    Samaa työtä tekevien palkkaero per/h Helpillä kontra yksityinen 13% nivellisän haltijalla 8%. Tässä onkin paradoksin ainekset, kun työnantaja esitti sopimusta jolla kuljettajan ansiot olisivat tippuneet prosenttiyksikön verran ja yleiseen hyväksyttävänä olevaan kv-tessiin eroa olisi tullut 6%:a.

    Kun Helbin kuljettajat antavat työnantajalle hiukan päälle 3 milj euroa kilpailuetua vuodessa (lukuun ei ole laskettu ruuhkapäivistä tulevaa säästöä), niin on merkillistä ettei tämäkään riitä vaan vielä pitäisi saada riistettyä enemmän. Nivellisä vek, yötyölisä 30% ja kaksiosaisen päivän tauon pituus 5 tuntiin ja korvaus siitä 1,44 tehdyiltä tunneilta, niin jopa oli ihmeellistä ettei näin hyvä työnantajan tarjous kelvannut enää kellokkaille, kun he aiemmin ovat pitäneet ihan kunnia asianaan saada ja voida sopia yleissitovaa ja jopa kuntasopimusta huonommista työehdoista

  5. #95
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ARTAI Näytä viesti
    Yksityisellä työ alkaa ja loppuu samaan paikkaan, kun Helbillä aloitus ja lopetus ovat usein eri paikoissa.

    Itse asiassa yksityiselläkin työpäivä voi alkaa ja loppua eri paikoissa. Matka-aika tallille korvataan mutta sitä ei lueta työaikaan.

  6. #96
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä. Ajattelin mennä Seurasaareen, mutta bussilla jäi vuoro ajamatta, joka johti matkustajilla 40 min odotukseen, koska vuoroväli on normaalistikin harva. Ainakin tuli auto kerrankin melkein täyteen. Kun auto oli keskustassa, taisi selvitä syykin kuljettajapulaan. Autosta ulos tullut kuljettaja ei päästänyt matkustajia sisään, vaan totesi "kumma on jos ei kusellakaan ehdi käydä". No ei ihme, jos on kuljettajapula, saa olla aika fakiiri jos ilman vessataukoja jaksaa ajaa. Luulisi, että nämä asiat olisivat hoidossa, kun jo vuosia sitten näistä kuljettajien työolosuhteista oli kohua. Ruokatunteja oli laitettu keskellä metsää oleville päätepysäkeille, joilla ei ollut vessoja ja muuta mukavaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #97
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä.
    Onhan noita ajamattomia vuoroja ilmoitettu HelBin nettisivuillakin. Tilanne tuskin paranee ratkaisevasti ennen vuodenvaihdetta. Sen sijaan merkittävä huononnus saattaa tulla, sillä ainakin toinen HelBin kuljettajajärjestöistä uhkaa aloittaa ensi viikolla ylityökiellon vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvotteluja.

  8. #98
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Ruokatunteja oli laitettu keskellä metsää oleville päätepysäkeille, joilla ei ollut vessoja ja muuta mukavaa.
    Helbillä sekä sen edeltäjällä HKL-Bussiliikenteellä on tauot olleet aina sellaisessa paikassa, jossa on jonkinlainen sosiaalitila vessoineen sekä ruokailumahdollisuuksineen. Nuo "keskellä metsää" olevat tauot ovat olleet lähinnä ns. yksityisen puolen ongelmia. Nekin ovat pikkuhiljaa parantuneet ja ainakin edustamallani CBF:llä vähintään isommat tauot, kuten ruoka-tauot osuvat usein terminaalialueilla, kuten Leppävaaraan, Tapiolaan, Espoon keskuskseen tai Elielinaukiolle. Hyvä niin, sillä jossain Iivisniemessä (e42 päättäri) on vähän tuhauttavaa yrittää etsiä jotain evästä; vessa siellä toki on .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #99
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    ainakin toinen HelBin kuljettajajärjestöistä uhkaa aloittaa ensi viikolla ylityökiellon vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvotteluja.
    Kumpi AKT vai JHL

  10. #100
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Kumpi AKT vai JHL
    JHL. Tuo tietäisi toteutuessaan kyllä tosiaan melkoista kaaosta ja vuorojen puuttumista.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #101
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    JHL. Tuo tietäisi toteutuessaan kyllä tosiaan melkoista kaaosta ja vuorojen puuttumista.
    Myös toinen kuljettajajärjestöistä eli JYLY aloittaa ylityökiellon maanantaina, mikäli neuvotteluissa ei edistytä.

  12. #102
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Myös toinen kuljettajajärjestöistä eli JYLY aloittaa ylityökiellon maanantaina, mikäli neuvotteluissa ei edistytä.
    Itseasiassa 90-luvun lopulla oli HKL-Bussiliikenteessä samankaltainen työtaistelu ja ainakin Varhassa, jossa itse olin, se lamautti eteenkin ilta- ja yöliikennettä, kun ei saanut porukkaa jäämään ylitöihin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #103
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Onhan noita ajamattomia vuoroja ilmoitettu HelBin nettisivuillakin. Tilanne tuskin paranee ratkaisevasti ennen vuodenvaihdetta. Sen sijaan merkittävä huononnus saattaa tulla, sillä ainakin toinen HelBin kuljettajajärjestöistä uhkaa aloittaa ensi viikolla ylityökiellon vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvotteluja.
    Pelkäänpä, että kuljettajapula jatkuu ensi vuonnakin. Niin moni tiettävästi on lähdössä Concordialle töihin. Ja jos tulee huono uusi työehtosopimus, vieläkin useampi lähtee pois. Uusien suomea puhumattomien ja kaupunkia tuntemattomien kuljettajien haaliminen itä-Euroopasta ei ole ratkaisu tähän.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  14. #104
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    JHL. Tuo tietäisi toteutuessaan kyllä tosiaan melkoista kaaosta ja vuorojen puuttumista.
    Jos kyseinen ylityökielto alkaa, niin ajamattomia vuoroja jää ajamatta todella paljon kun nykyäänkin ajamattomuus johtuu kuljettajapulasta. Suurin osa ylitöistä tehdään tällä hetkellä ruskeasuon varikolla. Tilannetta kuvaa se että muiden varikoiden kuljettajat käyvät ajamassa ruskeasuolla aamu ja iltaruuhkien vuoroja

  15. #105
    TKK
    TKK ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    31

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Taitaa olla kova pula kuljettajista vieläkin HelBillä. Ajattelin mennä Seurasaareen, mutta bussilla jäi vuoro ajamatta, joka johti matkustajilla 40 min odotukseen, koska vuoroväli on normaalistikin harva. Ainakin tuli auto kerrankin melkein täyteen.
    Katselin ajamattomaksi linjalla 24 kirjattuja lähtöjä ajalta 1.7.-25.11.2007. Ajamattomia lähtöjä on yhteen 4 kpl ja kaikkien syy on tekninen vika. Ajamattomia on tullut 29.9. ja 8.10. kaksi lähtöä molempina päivinä. Henkilökunnan puutteen vuoksi ei siis linjaa 24 ole jätetty kertaakaan ajamatta. Matkustajan näkökulmasta katsottuna autot ovat kyllä usein olleet myöhässä linjan 24 reitin ruuhkaisuuden vuoksi. Reitti kulkee Seurasaarentietä lukuunottamatta katuosuuksilla, jotka ruuhkautuvat pahasti usein.

    Ratkaisu luotettavuuden parantamiseksi olisi se, että reitille järjestettäisiin enemmän bussikaistoja ja poliisi oikeasti pitäisi bussikaista valvontaa niin tärkeänä tehtävänä, että hoitaisi sen nykyistä paremmin.

    Neljä ajamatonta lähtöä viidessä kuukaudessa ei mielestäni ole niin paljon, että liikennöitsijää pitäisi nostaa ristille. Joukkoliikenteen sujuvuudesta vastaavat sen sijaan nostaisin ristille.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordian ongelmia
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 07.08.2009, 17:57
  2. Matkakorttien ongelmia
    kirjoittanut salama foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 25.02.2009, 18:44
  3. HelBin autokierrot
    kirjoittanut TSH foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 20.08.2008, 21:23
  4. HelBin nettisivut
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 27.05.2007, 19:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •