HSL:n taloussuunnitelma 2016 - 2018

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Helsingin kaupunginhallitus torjuu Hsl:n esittämät jättikorotukset lippujen hintoihin. Päätös syntyi äänin 8-6. Enemmistön muodostivat Vihreiden, Sdp:n ja Vasemmistoliiton edustajat. Vähemmistöön jäivät Kokoomus, Rkp ja Keskusta jotka kannattivat suurempia korotuksia. Helsinki olisi valmis korottamaan hintoja keskimäärin 3%, eli yleisen kustannuskehityksen mukaisesti. Vantaa on esittänyt Hsl:lle saman 3% suuruisen korotuksen hyväksymistä. Espoo taas olisi ollut valmis suurempaan korotukseen.

Kutsuplus-palvelun jatkaminen nykyisillä kustannuksilla ja konseptilla ei ole kaupunginhallituksen mielestä mahdollista. Päätös oli yksimielinen.

Lähde: Metro.fi

Seuraavaksi Hsl:ssä varmaan aletaan miettimään leikkauslistoja, eli missä vuorovälejä voisi pidentää tai pahimmassa tapauksessa linjojen lakkautuksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Seuraavaksi Hsl:ssä varmaan aletaan miettimään leikkauslistoja, eli missä vuorovälejä voisi pidentää tai pahimmassa tapauksessa linjojen lakkautuksia.

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, karsintaa ei tehdä ainakaan metroliikenteestä. Kaikkein suosituimmat ratikka- ja bussilinjat, siis ne missä kulkijoita on kaikkein eniten ja vaunuissa kaikkein ahtainta, ovat yleensä leikkausten kohteena. Tyhjiä busseja sen sijaan ajellaan niin kuin ennenkin.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti se, että HSL ilmoittaisi, ettei sillä ole varaa avata Länsimetroa ja järjestää sinne liikennettä. :lol:
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Toinen vaihtoehto olisi tietysti se, että HSL ilmoittaisi, ettei sillä ole varaa avata Länsimetroa ja järjestää sinne liikennettä. :lol:
Se olisikin ovela veto, ottaen huomioon että Espoo on isoista kaupungeista ainoa joka olisi valmis suurempiin korotuksiin lipunhintoihin. :)
 
Lippujen hinnankorotusaikeisiin liittyen HS on kysynyt Aalto-yliopiston rahoituksen professorilta vaihtoehtoisia keinoja infrahankkeiden rahoittamiseen. Professori on sitten luetellut viisi erilaista rahoituskeinoa (kaupungin omistaman maan arvonnousu, kiinteistöveron tuottojen käyttö, kaikki maksamaan lippujen hintojen tai verojen kautta, matkustajamäärän kasvusta seuraava lipputulojen kasvu, ulkopuolinen rahoitus).

Professorin vastaus tosin vastaa probleemaan lippujen hintojen korottamisesta vain osittain, koska keinoista vain lippujen hintojen korotus ja matkustajamäärien kasvattaminen on HSL:n käytettävissä. Juttu taas ei mainitse lainkaan, että on puhtaan poliittinen päätös, halutaanko 25% infrahankkeiden pääomakustannuksista saada käyttäjiltä lipputuloina vai maksetaanko sekin osuus verorahoista.
 
Lippujen hinnankorotusaikeisiin liittyen HS on kysynyt Aalto-yliopiston rahoituksen professorilta vaihtoehtoisia keinoja infrahankkeiden rahoittamiseen. Professori on sitten luetellut viisi erilaista rahoituskeinoa (kaupungin omistaman maan arvonnousu, kiinteistöveron tuottojen käyttö, kaikki maksamaan lippujen hintojen tai verojen kautta, matkustajamäärän kasvusta seuraava lipputulojen kasvu, ulkopuolinen rahoitus).

Professorin vastaus tosin vastaa probleemaan lippujen hintojen korottamisesta vain osittain, koska keinoista vain lippujen hintojen korotus ja matkustajamäärien kasvattaminen on HSL:n käytettävissä. Juttu taas ei mainitse lainkaan, että on puhtaan poliittinen päätös, halutaanko 25% infrahankkeiden pääomakustannuksista saada käyttäjiltä lipputuloina vai maksetaanko sekin osuus verorahoista.

Professorin vastauksessa kohta ""Joukkoliikenteessä on nyt lähes aina tilaa eli lisämatkustajan aiheuttama kustannus jää liki nollaan" kertoo lumiukkomoodista. Hän ei huomaa, että joukkoliikenne joudutaan mitoittamaan huippukuorman mukaisesti. Esimerkiksi 20%:n matkustajamäärän lisäys työmatkaliikenteessä johtaa aika suoraan noin 20%:n kapasiteettitarpeen lisäykseen ja marginaalikustannus on kaikkea muuta kuin nolla.
 
Menee OT, mutta HSL kausilippujen hinnat ulkopaikkakuntalaisille (siis niille, jotka eivät asu edes seutukunnissa) ovat ihan poskettomia. Ymmärrän, että HSL-alueen joukkoliikenne on yleisesti ottaen hyvällä tasolla ja se maksaa alueen kunnille paljon.

Olen opiskelija. HSL-alueella asustaville 14 vrk kausilippu maksaisi 13.00 euroa. Nyt joudun maksamaan aikuisen (sillä, että kausilippu on haltijakohtainen, ei ole mitään väliä) 14 vrk kausilipusta 61.50 euroa ! Melkein viisi kertaa enemmän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Menee OT, mutta HSL kausilippujen hinnat ulkopaikkakuntalaisille (siis niille, jotka eivät asu edes seutukunnissa) ovat ihan poskettomia. Ymmärrän, että HSL-alueen joukkoliikenne on yleisesti ottaen hyvällä tasolla ja se maksaa alueen kunnille paljon.

Olen opiskelija. HSL-alueella asustaville 14 vrk kausilippu maksaisi 13.00 euroa. Nyt joudun maksamaan aikuisen (sillä, että kausilippu on haltijakohtainen, ei ole mitään väliä) 14 vrk kausilipusta 61.50 euroa ! Melkein viisi kertaa enemmän.

Sitä ihmetteli ja kyseli yksi vaihto-opiskelijakin kerran palvelupisteellä. Aivan naurettavaa touhua kyllä.
 
Eikö HSL-alueeseen kuuluminen maksa jotain kunnalle, joten miksi ihmeessä muut kunnat tukisivat ulkopuolisen kunnan ihmisen matkoja? Ymmärrän että hinnat kovia, Helsingin kaupungilla ainakin osalla virastoissa pääajatus että tuetaan vain omia kaupunkilaisia, muut maksavat aina todellisen hinnan.
 
Eikö HSL-alueeseen kuuluminen maksa jotain kunnalle, joten miksi ihmeessä muut kunnat tukisivat ulkopuolisen kunnan ihmisen matkoja? Ymmärrän että hinnat kovia, Helsingin kaupungilla ainakin osalla virastoissa pääajatus että tuetaan vain omia kaupunkilaisia, muut maksavat aina todellisen hinnan.

Maksaa, mutta esimerkiksi Tampereen ja Turun joukkoliikenteessä ei kotipaikkakunnalla ole väliä aikuisen kausilippua ostettaessa.
 
Takaisin
Ylös