Vinkkejä kuinka matkustaa halvemmalla HSL-liikenteessä?

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
943
Yksi keino, jolla usein säästyy rahaa junaliikenteessä, on seutu- tai Lähiseutu 3 -lipun ostaminen vasta Pitäjänmäen, Malminkartanon tai Puistolan aseman kohdalla, jos on Helsingin sisäistä kautta ja vain käväisee nopeasti Helsingin kunnan ulkopuolella. Tällöin takaisin palatessa vaihtoaikaa on jopa 19 minuuttia enemmän.

Bussiliikenteessä tämän keinon käyttäminen on vaikeampaa, mutta esimerkiksi tänään käyttämäni bussi menosuunnassa ohitti Ruskeasuon 16.50 jälkeen, ja nousin paluubussiin 18.05, eli jos olisin ensin mennyt kympillä Ruskeasuolle, olisin säästänyt yhden lipun hinnan.

Jos ei omista kausilippua, osan yötaksan voimassaoloajasta voi kiertää ostamalla lipun kello 1.59. Arvolipun ostaminen kello 1.59 on mahdollista vain kulkuvälineistä sekä Helsingin asemalta.

Jos on alle 17-vuotias, ei omista kautta, ja tekee kaksi matkaa, joista toisen kello 02 jälkeen, kannattaa ostaa vuorokausilippu. Jos ei omista ollenkaan matkakorttia, lapsen vuorokausilippu on aina halvempi kuin yökertalippu.
 
Espoosta voi matkustaa laadukkaalla ja tyhjällä IC-junalla Helsinkiin usein HSL-lippua edullisemmin. Etukäteen ostettava lippu kaukojunaan maksaa parhaimmillaan alle 3€, kun seutuarvo on 3,88€. Hassua kyllä, joskus kaikkein halvimmaksi Pasilaan tulee Espoo–Pasila–Tikkurila kaukojunalippuna niin, että jättää sen jatkoyhteyden käyttämättä.
 
Espoosta voi matkustaa laadukkaalla ja tyhjällä IC-junalla Helsinkiin usein HSL-lippua edullisemmin. Etukäteen ostettava lippu kaukojunaan maksaa parhaimmillaan alle 3€, kun seutuarvo on 3,88€. Hassua kyllä, joskus kaikkein halvimmaksi Pasilaan tulee Espoo–Pasila–Tikkurila kaukojunalippuna niin, että jättää sen jatkoyhteyden käyttämättä.

Näin todella näyttää olevan. Vielä ylihuomenna kaukojuna on kalliimpi kuin 3.88 €, mutta jo kahden viikon kuluttua juna on kalliimpi kuin 3.88 € vain suosituilla vuoroilla, ja 20.02 vuoro on vain 2.70 €. Enpä muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän HSL-alueen sisäistä matkaa kaukojunalla.
 
Enpä muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän HSL-alueen sisäistä matkaa kaukojunalla.

Tervetuloa katselemaan, olen tehnyt monta kertaa, kunhan vaan etukäteen tiedän, milloin pitää olla perillä. Joskus olen maksanut ihan tyytyväisenä enemmänkin kuin sen seutulipun hinnan. Tyhjä juna, kunnon jalkatila, kallistuva penkki ja ennen kaikkea se, etteivät polvet osu vastapäisen matkustajan polviin, on ihan hintansa arvoinen. Aikasäästö ei ole kummoinen, mutta onhan se silti kivaa, kun ei pysähdellä turhaan.

VR olisi myynyt jopa sarjalipun HSL-alueen sisälle, mutta se on jo suht kallis näihin ennakkolippuihin verrattuna.
 
Onko ketjuun tarkoitus kerätä sekä sallittuja että (ainakin teoriassa) kiellettyjä vinkkejä halvempiin matkoihin? Nythän ketjussa on ehtinyt olla jo molempia. Ja mikäli tarkoitus on sallia kaikenlaiset vinkit, pitäisikö velvoittaa kertomaan, mikäli vinkki on (ainakin teoriassa) kielletty?
 
Jäin pohtimaan tuota Minä vain vinkkiä aiemmin tänään, kun mietin, onko se kielletty vai ei. Tilanne olisi selkeä, jos matkustaisi rajalle Helsingin kausilipulla ja ostaisi sitten rajan takana Vantaan sisäisen arvolipun. Se olisi kiellettyä, sillä rajan ylitykseen kelpaavaa lippua ei olisi. Mutta jos matkustaa voimassaolevalla Helsingin kausilipulla ja kesken matkan päättää jatkaa kuntarajan yli ja ostaa ennen ylitystä sen seutulipun, niin ei siitä kyllä saa kiellettyä mitenkään. Ei taida tariffiohjekaan osata ottaa tuollaista huomioon. Matkustajahan ei missään vaiheessa ole liputta.
 
Jäin pohtimaan tuota Minä vain vinkkiä aiemmin tänään, kun mietin, onko se kielletty vai ei.

HSL:n sivuilla sanotaan: "Koko matkalle on aina oltava yksi lippu, joka oikeuttaa matkustamaan koko reitin."

Nyt sitten pitääkin tulkita, tarkoitetaanko tuossa että koko matkalle on oltava yksi lippu, joka oikeuttaa matkustamaan koko reitin lipun voimassaoloaikana. Mielestäni tarkoitetaan, muunlainen tulkinta lienee mahdotonta. Avauspostauksen esimerkissähän seutulippu ei ole voimassa vielä matkan alkuosalla.

(Ja kyllä, tuon lainatun tekstin jälkeen puhutaan vain esimerkinomaisesti tilanteesta, jossa kahdella sisäisellä lipulla yritettäisiin matkustaa kuntarajan yli. Kyseessä on kuitenkin se yleisin esimerkki, jota matkustajat kyselevät, eikä se sulje pois muita "väärinkäyttötapoja".)

Ja kyllä, mielestäni noiden molempien pitäisi olla sallittua, jopa tuon erikseen kielletyn esimerkin.
 
HSL:n myynti- ja palveluohjeessa oli juurikin sama maininta että tulee olla koko matkalle sama lippu, joka tulee hankkia joko ennen matkan alkua automaatista tai viimeistään kulkuvälineeseen noustessa. Mutta tässä tullaakin siihen että Jarmo soittaa mulle ja sanoo et nähdäänkö Pitskun sijaan Leppävaarassa. No suunnitelmat muuttu ja jatkankin pitemmälle, joten pakko se uusi lippu ostaa ja ei sitä toisaalta voi kukaan kieltää tai vaatia jäämään Pitskussa pois, koska olin alunperin sinne menossa ja jatkaa matkaa seuraavalla junalla ja ostaa siitä sitten seutulippu. Kovin on siis ristiriitaista, mutta tuskin tarkastajaltakaan sakkoja saat, jos ostat seutulipun vaikka viimeisellä pysäkillä ennen tariffin vaihtumista.
 
Aika vaikeaa nähdä, että oikeus vahvistaisi tarkastusmaksun, jos ei HSL pysty osoittamaan yhtäkään sellaista hetkeä, jossa matkustajalla ei olisi ollut voimassa olevaa lippua.

Myynti- ja palveluohje tuskin on osannut ottaa tällaista Minä vain kuvaamaa tilannetta edes huomioon.
 
Mitkään ohjeet tuskin pystyvät kattamaan kaikkia eri kikkailutilanteita. Eilen tutkin lippuja Seinäjoen ja Vaasan välille. Meno-paluulippu Vaasasta Seinäjoelle ja takaisin oli hiukan kalliimpi kuin kaksi erillistä menolippua (Vaasa-Laihia Seinäjoen kautta kiertäen + Laihia-Vaasa). :) Tuo nyt toki jo kuulostaakin sen verran höhlältä, ettei tuollaisia lippuja osta kukaan muu kuin harrastaja, joka yrittää maksimoida sinisissä vaunuissa vietettyä aikaa samalla kustannukset minimoiden. (En ostanut edes itse.)
 
Näin todella näyttää olevan. Vielä ylihuomenna kaukojuna on kalliimpi kuin 3.88 €, mutta jo kahden viikon kuluttua juna on kalliimpi kuin 3.88 € vain suosituilla vuoroilla, ja 20.02 vuoro on vain 2.70 €. Enpä muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän HSL-alueen sisäistä matkaa kaukojunalla.

Kyllähän niitä tehdään mutta yritetään päästä pummilla. Joka aamu näkee Espoon asemalla yrittäjiä.

Mutta viime viikolla näin rehellisen rouvasihmisen joka ensin meni portaita alas laiturille odottamaan vakio-E-junaa jolla minäkin matkustin, mutta tuli takaisin ylös kun kuulutettiin että IC-juna Turusta on myöhässä ja saapuu vasta n 5 minuutin kuluttua. Sehän tarkoittaa sitä että E-junakin myöhästyy vähintään saman verran. Hän osti VR:n automaatista lipun ja juoksi alas portaita ja ilmeisesti lähti IC-junalla Helsinkiin.

t. Rainer
 
HSL:n sivuilla sanotaan: "Koko matkalle on aina oltava yksi lippu, joka oikeuttaa matkustamaan koko reitin."

Nyt sitten pitääkin tulkita, tarkoitetaanko tuossa että koko matkalle on oltava yksi lippu, joka oikeuttaa matkustamaan koko reitin lipun voimassaoloaikana. Mielestäni tarkoitetaan, muunlainen tulkinta lienee mahdotonta. Avauspostauksen esimerkissähän seutulippu ei ole voimassa vielä matkan alkuosalla.

Tuollainen maininta on jokseenkin absurdi kaikissa muissa tilanteissa, kuin siinä, että maksetaan kahden eri kaupungin sisäisillä lipuilla kummankin osuus. Periaatteessahan tässäkään ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos on olemassa asemia, joilla käy molempien alueiden liput ja jos välillä poistuu (tai ainakin "poistuu") kulkuvälineestä. Muutehan tarkastajalle on pakko riittää se, että matkustajalla on tarkastushetkellä olemassa siinä paikassa käypäinen matkalippu. Matkustajalla ei ole mitään velvollisuutta selvittää tarkastajalle sitä, mistä hän on tulossa ja minne hän on menossa. (vai pitäisikö tämä kääntää niin päin, ettei tarkastajalla ole oikeutta kysyä moista?)
 
Monesti kun olen k junaa korsosta hypännyt nii kerava/saviolaiset leimaavat lippunsa vasta korsossa lipun hintojen takiako?
 
Monesti kun olen k junaa korsosta hypännyt nii kerava/saviolaiset leimaavat lippunsa vasta korsossa lipun hintojen takiako?

Seutulippu on yli kaksi euroa Lähiseutu 3 -lippua halvempi ja Vantaan sisäinen hieman vaille kaksi euroa Lähiseutu 2 -lippua halvempi, joten kyllä noin toimimalla aika mukavasti säästää. Toinen ryhmä, joka harrastaa tuota paljon, on Tikkurilasta etelään matkustavat. Siinä säästää taas lähes kaksi euroa, kun ostaa arvolipun vasta Puistolan kohdilla.
 
Jos Helsingissä kohteeseen menee useampi bussilinja niin kannattaa valita sellainen, jolla saa 20 min ylimääräistä vaihtoaikaa. Mikäli sekä meno- että paluumatka sattuvat tällaiselle linjalle niin vaihto-aikaa saa peräti 100 minuuttia (20 + 20 min ekstraa).

Muistan kun pari vuotta sitten kävin Paloheinässä hiihtämässä matkustaen linjalla 66A niin yllätyin kun 45 min hiihtolenkin + suihkun + vaatteiden vaihdon jälkeen paluumatkalla menomatkan vaihto-oikeus oli vielä voimassa.

Toinen vinkki: Useilla matkapuhelinoperaattoreilla (Saunalahti, DNA jne) on toisinaan prepaid-tarjouksia, jossa esimerkiksi 5€ hintaiseen R-kioskilta ostettavaan prepaid-liittymään saa 10€ alkusaldoa. Alkuvuodesta testasin tällaista liittymää ja sillä pystyi maksamaan kännykkälipun, joten prepaid-tarjouksia käyttämällä kännykkälipulla voi matkustaa jopa puoleen hintaan normaalista.

Tällä hetkellä näyttäisi esim. olevan Tele Finland prepaid tarjous, hinta 5,90€ saldoa 11€:
http://www.r-kioski.fi/tuotteet/prepaid-liittymat/prepaid-tarjoukset/#super-prepaid
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös