Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/46

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

  1. #16
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ne nyt vaan on pakettiautoja, ja jonkinlainen joukkoliikenteen irvikuva kun vertaa siihen, miltä pikkubussi voi näyttää.

    Tuossa esimerkki Lontoosta: http://www.showbus.co.uk/p2006/s238ewu.JPG

    Tuossa Wienistä, huomatkaa myös latausvirroitin katolla: http://citytransport.info/NotMine/3A_Zelinkagassea.jpg

    Noita voi kutsua minibussiksi. Pakettiauto on pakettiauto.
    Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.

  2. #17

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    277

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.
    Siinä onkin hyvät määrittelyt. Joskus puhutaan myös pienoislinja-autoista, mutta ehkäpä minibussi on nykyaikaisempi termi.

    Ulkoisesti äkkivilkaisulla samalta näyttävä ajoneuvo voi olla paitsi em pakettiauto, myös minibussi, taksi, kuorma-auto, retkeilyauto tai viranomaiskäytössä oleva ajoneuvo.
    Tällä on merkitystä ajo-oikeuden, laillisen käyttötarkoituksen ja laillisen ajoreitin suhteen. Jos näiden ajoneuvojen eroja ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää, niin eipä voi mitään.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 02:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:32 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    En myöskään kyllä tiedä ketä tarkoitat joukkoliikenteen henkilökunnalla, etenkään minun viestiäni lainaten, kun kyseiseen kastiin en kuulu eikä ainakaan yksi toinen kommentoijista.
    Hyvä niin. Alkuperäinen ajatukseni oli kaino toivomus väärän termin tahallisen käyttämisen lopettamisesta.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    258

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    HSL:n 9.2. kokouksen esityslistan mukaan sopimukseen on tulossa 7 uutta A2:sta ja lisäksi pakettiautoja.
    Valitettavasti selvästi loukkasin viestilläni osaa foorumin jäseniä. Tämä ei missään nimessä ollut tarkoitus ja pahoittelen sitä. Voin jatkossa kutsua näitä pienenmpiä kuljettimia minibusseiksi, jotta voimme keskittyä olennaiseen. Minulle on sinänsä sama, mitä termiä käytetään, kunhan tiedetään mistä puhutaan.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.
    Midibussit on isompia. Sellaisia oli Helsingissäkin lyhyeksi kokeiluksi jääneellä keskustalinjalla nro 12. Saksalaiset kaikessa järjestelmällisyydessään ovat tämänkin määritelleet, ks. https://de.wikipedia.org/wiki/Midibus Esimerkkikuvien busseissa on keskiovetkin, mutta ne ovat silminnähden lyhyempiä kuin tavalliset bussit. Myös Trolleymotion.com kutsuu sitä Wienistä linkkaamaani kuvaa minibussiksi: http://www.trolleymotion.eu/www/inde...&L=3&n_ID=1601 Lontoon kuvalle en löytänyt pikaisella googlaamisella nimitystä.

    Olisin kovasti iloinen, jos HSL arvostaisi matkustajia niin paljon, että vaatisi näille "pikkubussireiteille" ihan oikeita minibusseja, ei pakettiautoja, kun sellaisia kerran on olemassa. Mutta ehkä se kertoo jotakin joukkoliikenteen arvostuksesta täällä, että se pakettiautokin kelpaa. Voihan sen rekisteröidä vaikka kuumailmapalloksi, mutta Sprinter se on silti edelleen. Melamies kirjoitti hyvin tavaroiden ja ihmisten kuljettamisesta. Minusta myös HSL-matkustaja ansaitsee olla ihminen, eikä ihmisiä pitäisi lastata pakettiautoon.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #20
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minusta myös HSL-matkustaja ansaitsee olla ihminen, eikä ihmisiä pitäisi lastata pakettiautoon.
    Samaa mieltä, pakettiautoja nuo Sprinterit ovat, oli niissä penkit tai ei.

  6. #21
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sellaisia oli Helsingissäkin lyhyeksi kokeiluksi jääneellä keskustalinjalla nro 12.
    Pakettiautot sielläkin oli: Niko Setälän ottama kuva yli 15 vuoden takaa. Tosin pakettiautojen ollessa rikki linjalla oli tuuraamassa ihan tavallisia matalalattiabusseja.

  7. #22
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Midibussit on isompia. Sellaisia oli Helsingissäkin lyhyeksi kokeiluksi jääneellä keskustalinjalla nro 12. Saksalaiset kaikessa järjestelmällisyydessään ovat tämänkin määritelleet, ks. https://de.wikipedia.org/wiki/Midibus Esimerkkikuvien busseissa on keskiovetkin, mutta ne ovat silminnähden lyhyempiä kuin tavalliset bussit. Myös Trolleymotion.com kutsuu sitä Wienistä linkkaamaani kuvaa minibussiksi: http://www.trolleymotion.eu/www/inde...&L=3&n_ID=1601 Lontoon kuvalle en löytänyt pikaisella googlaamisella nimitystä.
    Lontoon bussi on Optare Solo, jonka englanninkielinen Wikipedia määrittelee midibussiksi.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Optare_Solo

  8. #23

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    177

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ne nyt vaan on pakettiautoja, ja jonkinlainen joukkoliikenteen irvikuva kun vertaa siihen, miltä pikkubussi voi näyttää.

    Tuossa esimerkki Lontoosta: http://www.showbus.co.uk/p2006/s238ewu.JPG
    .
    No tuon linkin takaa paljastuva hökötys ei ole pelkästään joukkoliikenteen irvikuva vaan jopa auton irvikuva. Vanhalta Hiacelta se näyttää hieman mutta autolta ei ensinnäkään.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    304

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti

    Olisin kovasti iloinen, jos HSL arvostaisi matkustajia niin paljon, että vaatisi näille "pikkubussireiteille" ihan oikeita minibusseja, ei pakettiautoja, kun sellaisia kerran on olemassa. Mutta ehkä se kertoo jotakin joukkoliikenteen arvostuksesta täällä, että se pakettiautokin kelpaa.
    Mielestäni midibusseja ovat nämä pk-seudulla nähdyt tekeleet:
    http://www.mystinenportaali.com/buss...obus_hkl02.jpg

    http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=2769

    https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...30&oe=572C134E

    Ongelmana näissä "oikeissa" mini-/midibusseissa on hinta. Hankintahinta ja kulutus on hyvin lähellä 12-13m autoa, jolloin ei välttämättä ole järkeä hankkia ko. kalustoa.

    Sprinterin pakuaihioon tehdyt bussit ovat sellaisia joihin on väkisin sovitettu kaikki tilaajan kalustovaatimukset. Parasta Sprintereissä ( ja vastaavissa) on edullisempi hankintahinta, pienempi kulutus ja edullisemmat varaosat. Isona etuna toki on kääntyvyys umpikujien kääntöpaikoilla.

  10. #25

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    494

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Ongelmana näissä "oikeissa" mini-/midibusseissa on hinta. Hankintahinta ja kulutus on hyvin lähellä 12-13m autoa, jolloin ei välttämättä ole järkeä hankkia ko. kalustoa.
    Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...

  11. #26
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Komppaan nyt kyllä vahvasti nimimerkki "Zamboa", joka tietää mitä puhuu.

    Tuollainen Lontoon esimerkin midibussi on mitä huonoin vaihtoehto. Vaikka se onkin lyhyt, esimerkiksi sen akseliväli aivan hillittömän pitkä, mikä tekee bussista lähes yhtä kankean kuin täysikokoinen bussi.

    Mini-/midibussihan hankinnassa painavat asiat ovat hinta, käytännöllisyys, käsiteltävyys, polttoaineen kulutus. Yleisten pakettiautomerkkien pohjalta kehitellyt matalalattiaiset mini-/midibussit ovat juuri sitä. Ei liikennöitsijä hanki kalustoaan harrastelijoiden toiveiden mukaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:49 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...
    Zambo tarkoitti, että tuollaisilla "oikeiden", täysikokoisten bussien pohjalta kehiteyissä lyhennetyissä midibusseissa on usein isojen veljiensä ominaisuuksia ja rasitteita, eivätkä ne aja sitä tarkoitusta, joka mini-/midibussilla on: ketterä kääntyvyys, alhainen polttoaineen kulutus ja niin edelleen.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mini-/midibussihan hankinnassa painavat asiat ovat hinta, käytännöllisyys, käsiteltävyys, polttoaineen kulutus. Yleisten pakettiautomerkkien pohjalta kehitellyt matalalattiaiset mini-/midibussit ovat juuri sitä. Ei liikennöitsijä hanki kalustoaan harrastelijoiden toiveiden mukaan.
    Ollaanpa nyt rehellisiä. Kriteereitä on tasan kaksi: hankintahinta ja käyttöhinta. Noilla kriteereillä saadaan pakettiauto, kuten on todettu.

    Mikä on harrastelija? En ole tuollaista termiä ennen kuullutkaan. Tulee mieleen lähinnä MV-lehden tapa kutsua toimittajia toimittelijoiksi. Tehdäänpä nyt sellainen diili, että mä puhun pakettiautoista ja sä harrastelijoista, niin molemmilla on sitten hyvä olla, eiks je?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #28
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ollaanpa nyt rehellisiä. Kriteereitä on tasan kaksi: hankintahinta ja käyttöhinta. Noilla kriteereillä saadaan pakettiauto, kuten on todettu.
    Niin? Pakettiauton pohjalta kehitetty matalalattiabussi, joka palvelee esteettömästi kaikkia asiakasryhmiä niillä alueilla, joihin täysikokoinen bussi ei mahdu. Mitä muuta pitäisi olla? Mitä noissa on niin erityisen huonoa sinun mielestäsi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Mikä on harrastelija? En ole tuollaista termiä ennen kuullutkaan. Tulee mieleen lähinnä MV-lehden tapa kutsua toimittajia toimittelijoiksi. Tehdäänpä nyt sellainen diili, että mä puhun pakettiautoista ja sä harrastelijoista, niin molemmilla on sitten hyvä olla, eiks je?
    Äläs nyt ota tuota niin henkilökohtaisesti. Olen minäkin bussiharrastelija, vaikka olen toki myös ammattikuljettaja. Nimimerkki "Zambon" takana oleva todellinen henkilö ei ole harrastelija, vaan bussiöiikennetuotannon täysi ammattilainen ja luotan hänen näkemykseensä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 06.02.2016 kello 23:28.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    304

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...
    Tämä on juuri näin, maailmalla midilinjoja ajellaan usein kaupunkien keskustoissa, mutta Helsingissä sellaiselle ei ole tarvetta. Onko HSL-alueella sitten muita sellaisia linjoja joissa tarvittaisiin ja riittäisi n. 10 metrinen midibussi, johon menee esim. 25 matkustajaa istumaan? Tai onko sellaisia alueita joille tuollainen bussi tarvittaisiin liikennöimään?

    Nykyiset pienkalustolinjat ajelevat usein pienillä kaduilla ja tekevät pyörähdyksiä ahtailla kääntöpaikoilla. Sprinteriin pohjautuvat autot ovat näille reiteille omiaan. Isompi auto, jota pitäisi käännöksissä venkslata monta kertaa olisi liikenneturvallisuusriski ja kuljettajan työturvallisuuden kannalta myös jonkinmoinen riskitekijä. Jos jollain reitillä 16 paikkainen kalusto ei riitä, on toki syytä harkita isompaa kalustoa, koska toinen vastaava bussi lisäisi henkilöstökustannuksia merkittävästi.

    Ehkä näemme vielä tätä isompaa pienkalustoa jonakin päivänä pk-seudulla. Pienkalustolinjojen kehitys on mielestäni mennyt eteenpäin mm. lopettamalla monella reitillä sekavat eri viikonpäivien vaihtoehtoiset reitit. Matkustajamääristä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta esim. Espooseen perustetaan uusia reittejä, niin voisi olettaa tarvetta olevan.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mitä muuta pitäisi olla? Mitä noissa on niin erityisen huonoa sinun mielestäsi?
    Eiköhän se ole tullut jo tässä keskustelussa selväksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 137
    Viimeisin viesti: 19.10.2017, 17:54
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015
    kirjoittanut Rehtori foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 103
    Viimeisin viesti: 17.03.2017, 20:18
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 14:58
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 121
    Viimeisin viesti: 01.02.2013, 09:23
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 30.12.2012, 18:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •