Omituista käyttäytymistä ihmisiltä

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Olen seurannut pidemmän aikaa sitä, miten ihmiset valitsevat bussilinjansa Hämeentiellä ja Kustaa Vaasan tiellä. Yksi asia pistää silmään. Se, että jos ollaan menossa Rautatientorin suuntaan ja on kaksi samaa reittiä ajavaa bussia, joista toinen on kaksinumeroinen kaupungin sisäinen bussi ja toinen kolminumeroinen seutubussi, niin ihmiset päästävät seutubussin ohitse ja astuvat kyytiin vasta myöhemmin tulevaan kaupungin sisäiseen bussiin. Mikä logiikka tässä on? Säästää niin, ettei HKL:n tarvitsisi maksaa YTV:lle niin paljon tariffikorvauksia? :p
 
Voihan olettaa, että kaikki ne ihmiset ovat menossa Kaisaniemeen, jossa seutulinjat eivät pysähdy ;) Tosin samaa esiintyy yhtä lailla myös Mannerheimintiellä, missä ainoa ero pysäkeissä on muutaman kymmenen metrin ero Kuusitien risteyksessä.

Olen joskus kysellyt asiaa ihmisiltä, jotka pysäyttävät sisäisen bussin samaa reittiä menevän seutubussin jo seistessä pysäkillä. Vastauksena on aina ollut, että he eivät tiedä tai ole varmoja siitä, mihin seutubussi menee.

Tästä päästäänkin toiseen omituisen käyttäytymisen muotoon, nimittäin aikuisten ihmisten lukutaidottomuuteen. Ei auta, vaikka bussissa olisi määränpääkilvet ja pysäkillä lukisi mihin se menee, silti ei tiedetä mihin se menee. Sitten taas jotkut viittoilevat kaikille mahdollisille ohimeneville busseille, olivat ne linjalla tai ei. Nimim. Rattivaunu kertoi jopa tapauksesta, jossa pysäkiltä olisi halunnut matkustajia romuttamolle hinattavan bussin kyytiin.
 
Tähän käyttäytymiseen on olemassa selitys:
Osa seutulinjojen espoolaisista ja vantaalaisista matkustajista kirjoittelevat lehtien yleisönosastoille että hesalaisten ei pitäisi antaa matkustaa Hesan sisällä seutulinjoilla.
Osa kuljettajistakin kysyy Hesan alueella keskustaan mennessä sisään pyrkiviltä matkustajilta että miksi HKL:n bussi ei kelpaa. Moista käytöstä ihmetellessä ei saa vastausta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hape sanoi:
Osa kuljettajistakin kysyy Hesan alueella keskustaan mennessä sisään pyrkiviltä matkustajilta että miksi HKL:n bussi ei kelpaa. Moista käytöstä ihmetellessä ei saa vastausta.

Tähän en ole itse törmännyt. Vaikuttaa aika omituiselta käytökseltä, kun kerran yleisellä tasolla on kuitenkin päätetty, että HKL:n liput käyvät seutulinjoilla kaupungin sisäisillä matkoilla. Jos Helsingin sisäisistä matkustajista olisi YTV:n mielestä haittaa, kaipa he kieltäisivät tällaisen toiminnan. YTV:lle ja U-linjojen liikennöitsijöille Helsingin sisäiset matkustajat ovat helppoa rahaa, sillä HKL maksaa tiettävästi aika mukavan korvauksen muilla kuin omilla busseillaan tehdyistä matkoista. Jos Helsingin sisäiset matkustajat hidastaisivat bussien kulkua oleellisesti, voitaisiin perustaa pikalinjoja pitkämatkalaisille. Näin ei kuitenkaan ole jostain syystä tehty, paitsi 738:n tapauksessa.
 
kuukanko sanoi:
Nimim. Rattivaunu kertoi jopa tapauksesta, jossa pysäkiltä olisi halunnut matkustajia romuttamolle hinattavan bussin kyytiin.
Kyllä vain! Veimme Varhan hinausautolla kesällä 1989 vuoden 1975 Deltaa Tikkurilan Romulle (Kuusakoski Vantaa oli nimittäin täpösen täynnä...) ja Itä-Helsingissä, olisiko ollut jossain Myllypuron - Kontulan alueella, pysäkillä seisovat matkustajat viittasivat kädellä päästäkseen "välittömästi hinausauton takana kulkeneeseen" linja-autoon. Linja-autosta puuttui suurin osa ikkunalaseista sekä monta muutakin osaa, kuten moottori, vaihdelaatikko jne. Mutta mitäs pienistä, kunhan bussi liikkuu jollain tavalla... :)
 
Yksi syy siihen ettei pyritä seutubussin kyytiin on se, ettei seutubussi pysähdy. Ei, vaikka määräyksissä sanottaisiin ties mitä. Jouduin itse tämän uhriksi useamman kerran, kun armeija-aikoina odotin Munkkiniemessä Mechelininkatua kulkevia seutubusseja. Siinä ei edes ollut vaihtoehtona Hgin sisäinen bussi, koska sellaista ei sillä linjalla ollut. Mutta oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että ensimmäinen ja joskus toinenkin seutubussi ajoi viittilöinnistä huolimatta pysäkin ohi, jos ei ollut poisjäviä matkustajia.
 
Itse taas olen pistänyt merkille, että esim. Hämeentiellä keskustaan päin menevään ja pysäkillä olevaan bussiin juostaan, vaikka seuraavaa keskustaan päin menevää bussia ei tarvitsisi usein odottaa edes minuuttiakaan. No, ajansäästöä se on minuuttikin - niinpä kannattaa juosta...
 
Yksi syy käyttäytymiseen on, että kaikki eivät halua matkustaa Helsingin sisäisiä matkoja kolminumeroisilla maaseutubusseilla.
 
kuukanko sanoi:
Ei auta, vaikka bussissa olisi määränpääkilvet ja pysäkillä lukisi mihin se menee, silti ei tiedetä mihin se menee.
Mannerheimintien seutulinjoja ajaessa törmää usein tapaukseen, jossa matkustaja pysäyttää seutulinjan bussin kysyäkseen "meneekö tämä Elielinaukiolle vai Kamppiin". Kilpiin kun on ohjelmoitu mitäänsanomaton "Helsinki" josta tulee lähinnä mieleen vaikkapa joku Vihti-Helsinki vakiovuoro.
 
MCW sanoi:
Mannerheimintien seutulinjoja ajaessa törmää usein tapaukseen, jossa matkustaja pysäyttää seutulinjan bussin kysyäkseen "meneekö tämä Elielinaukiolle vai Kamppiin". Kilpiin kun on ohjelmoitu mitäänsanomaton "Helsinki" josta tulee lähinnä mieleen vaikkapa joku Vihti-Helsinki vakiovuoro.

Vieläkin näkee Connexilla käytettävän Rautatientori-kylttejä 600-alkuisilla linjoilla. YTV on tämän kuitenkin kieltänyt ja haluaisi, että seutubusseissa käytetään vain Helsinki-nimeä. Mikähän tässä on taustalla? Vantaalaiset ja espoolaiset eivät tietäisi, missä on Rautatientori tai Elielinaukio vaan pitää lukea selkeästi kaupungin nimi? Minusta se vanha käytäntö oli parempi. Seutubusseihin määränpääterminaalin nimi ja kaukobusseihin vain yleisluontoisesti Helsinki, eli Kamppi.
 
kemkim sanoi:
Vieläkin näkee Connexilla käytettävän Rautatientori-kylttejä 600-alkuisilla linjoilla. YTV on tämän kuitenkin kieltänyt ja haluaisi, että seutubusseissa käytetään vain Helsinki-nimeä. Mikähän tässä on taustalla? Vantaalaiset ja espoolaiset eivät tietäisi, missä on Rautatientori tai Elielinaukio vaan pitää lukea selkeästi kaupungin nimi? Minusta se vanha käytäntö oli parempi. Seutubusseihin määränpääterminaalin nimi ja kaukobusseihin vain yleisluontoisesti Helsinki, eli Kamppi.
Muistaakseni joku asioista hyvin perilla oleva kerran totesi, että määränpäänä pitää lukea paikka, joka näkyy linjankin nimessä. Rautatientorin, Elielinaukion sekä Kampin seutulinjojen nimissä esiintyy "Helsinki" ja siitä se "kirottu sana" perityy sitten määränpääkilpiinkin. Nyt joku voisi kysyä, olisikohan kenties aika päivittää linjojen nimiä välillä? Mikäli Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa joskus yhdistettäisiin yhdeksi kunnaksi, asia tulisi eteen viimeistään silloin. No onneksi Jokeri-linjan 550 nimi ei ole Helsinki - Espoo... ;) Toki tiedän, ettei Jokeri todellisuudessa mene kummankaan kunnan keskustaan eikä edes läheltä niitä keskustoja (Espoon keskustaa symboloikoon tässä vaikkapa Espoon keskus).
 
Länsiväylän seutulinjoilla huomasi, että jos Helsinkiin päin meni peräkkäin kahden eri linjan auto ja toisessa oli joku kirjain, suurin osa matkustajista meni siihen autoon, missä kirjainta ei ollut. Ettei vaan joutuisi menemään Lauttasaaren kautta. Kun ei oteta selvää, että mikä kirjain tarkoittaa Lauttasaaren kautta menevää vuoroa.
 
Helsingin sisäiset matkat seutubuseilla

Tässä lainaus toisesta ketjusta:

Katsos kun bussiliikenteessä yksi perustavaa laatua oleva tekijä on, että bussit pysähtyvät pysäkeillä, eivät missä tahansa missä joku sattuu heiluttelemaan kättään. 700-sarjan linjoilla ei ole pysäkkiä Paavalin kirkolla.

Enpä edes katsonut, kuuluisiko niiden pysähtyä tuossa, kun ajattelin, että tässä toistuisi lukemattomia kertoja aikaisemmin havaitsemani ilmiö, että Helsingin keskustan suuntaan seutulinjojen kuljettajat jättävät pysähtymättä, vaikka olisi ko. linjan pysäkkikin ja jättävät odottamaan seuraavaa sisäistä linjaa. Ehkäpä ovat parantaneet tapansa nykyään, tiedä sitten?

Toisaalta joskus käy niinkin, että seutulinjan kuljettaja huomaamattaan tai huomaavaisuuttaan :smile: pysähtyy sellaiselle pysäkille, johon ei kuuluisi. Itsellä on kokemuksia Kaisaniemen pysäkistä keskustaan päin mennessä; silloin tällöin seutulinjakin jättää siinä matkustajia kyydistä.

Tuollainen tietysti aiheuttaa joissakin kanssamatkustajissa hämmennystä kun käytäntö ei ole sama kaikilla kuljettajilla.
 
Ihmiset on kyllä välistä ällistyttävän tietämättomiä bussien linjoista ja reiteistä.

Itse ajoin aikanaan linjaa h66A Lauttasaaressa (suuntaan Vattuniemi) ja olin juuri ketjuuntunut edellisen h65A:n kanssa. Särkiniementiellä ajoimme peräkanaa ja sen liikennepuiston pysäkillä ajattelin tempaista tuon h65A:n ohi, kun ei ollut poistuvia matkustajia. Eiko mitä; siellä eräs rouvashenkilo viittoili minun kyytiini, vaikka h65A oli vielä pysäkillä. Toki pysähdyin ja noukin matkustajan kyytiin, mutta en malttanut olla kysymättä, että: "Tiedätteko, että nämä kaksi bussia menevät aivan samaa reittiä, samalle päätepysäkille?". Hän sanoi, että "Ei hänen mielestaan mene." Ja tokihan asiakas on aina oikeassa...

Lisäksi ihmiset saattavat mennä vaikkapa kyläilemään tai muuten vain jonnekin ennestään tuntemattomalle alueelle ja heille sanotaan vaikkapa, että: "Tuu sillä kuuskutosella." Ja sitten he odottavat sitä kuuskutosta vaikka loppuelämänsä.

Aikanaan pelastin erään naismatkustajan Postitalon pysäkiltä, joka odotti siinä keskellä päivää linjaa h20N (itse olin h42:lla). Onneksi kukaan ei odottanut linjaa h63V Tilkan kohdalla Mannerheimintiellä tai linjaa h14V Pasilassa, jossa ko. linjan aikataulu oli vielä vuosikymmenet itse linjan lopettamisen jälkeen (vuonna 1985).

Niin, me harrastajat ja ammattilaiset tunnemme nämä linjakuviot jotenkin, mutta täytyy ymmärtää, ettei kaikkien elämäntehtävänä suinkaan ole opetella joukkoliikennevälineiden reittejä, aikatauluja ja kalustoa ulkoa. Riittää, että me ammattilaiset ainakin ne osaamme ja osaamme myos ymmärtää, etteivät kaikki osaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olen pohdiskellut, että miksei seutu- ja sisäiset linjat voi pysähtyä samoilla pysäkeillä Helsingissä. Kyllä ne Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa hyvin sopii samoille pysäkeille. Tai jos ne on ihan pakko laittaa erikseen, niin sitten niin lähelle toisiaan, että kuljettajat tajuavat pysähtyä vaikka olisinkin ns. väärä pysäkki. Tolloa kyllä, että kun seutubussi ja sisäinen bussi menevät vaikkapa Elielinaukiolle, niin sitten pysäkkien välille laitetaan kymmeniä metrejä tyhjää..
 
Takaisin
Ylös