Omituista käyttäytymistä ihmisiltä

Tässä olen pohdiskellut, että miksei seutu- ja sisäiset linjat voi pysähtyä samoilla pysäkeillä Helsingissä. Kyllä ne Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa hyvin sopii samoille pysäkeille.

Tässä on tietenkin syynä yksinkertaisesti liikenteen sujuvuus.

Linja-autohan tunnetusti on laite, josta näkyy melko kehnosti läpi. Voit kuvitella vaikkapa Manskulla iltaruuhkassa, jos jokainen peräkkäin ajava bussi joutuisi odottamaan ajokaistalla edellis(t)en bussien pysäkiltä lähtöä nähdäkseen onko kyytiin pyrkimässä matkustajia.

Jakamalla linjoja eri pysäkeillä pysäkkien kuormitus keventyy ja niin kaiken liikenteen sujuvuus parantuu, kun bussit eivät seiso ketjussa peräkkäin tukkimassa tietä. Jakoperuste voisi olla tietenkin muukin kuin jako sisäisten ja seutulinjojen pysäkkeihin, mutta se lienee luontevin jako.

Espoossa bussiliikenteen volyymi on varmasti sinunkin mielestäsi pienempi kuin Helsingin sisäänmenoväylillä. Niinpä ne bussit mahtuvat samoille pysäkeille.
 
Vs: Bussinkuljettajan vapaamatkustusoikeus

Eikös YTV-kuljettajilla ole joka tapauksessa ilmainen, tai ainakin puoli-ilmainen matkakortti seudulliseen liikenteeseen? Näin Concordia Busin kotisivuilla joskus kuljettajanhakuilmoituksessa, että seudullisen lipun saisi maksamalla vain tuon vero-osuuden.

Ei välttämättä enää, aiemmin HKL-Bussiliikenteen aikana Helsingin sisäisen vapaalipun sai ilmaiseksi, muttei enää HELBissä. Toisin sanoen vapaalippu on vapaaehtoinen juuri sen perittävän 8% arvonlisäveron vuoksi. Useat kuljettajat eivät ole sitä vapaalippua hankkineet, koska se ei ole ilmainen.
 
Koiviston auto yhtiössä työskentelevät sekä heidän perheenjäsenensä saavat vapaalipun, lippu on ilmainen
 
Espoossa bussiliikenteen volyymi on varmasti sinunkin mielestäsi pienempi kuin Helsingin sisäänmenoväylillä. Niinpä ne bussit mahtuvat samoille pysäkeille.

No on ja ei. Kun Leppävaarasta lähtee parhammillaan 5 bussia lähes yhtä aikaa Vanhalle Maantielle, niin on siinä aika tungos, jos kaikkiin on tulossa matkustajia. Tai Tunnelitiellä Kauniaisissa ei tarvitse olla kuin kolme yhtä aikaa niin on jo tungosta niin, että voisi kyllä kahteen pysäkkiin jakaa.
 
Millä vuoroilla voi matkustaa tuolla? Koiviston Auton kaikilla linjoilla koko Suomessa?

Koiviston lippu kelpaa koiviston vuoroissa, jyväskylän lippu kelpaa jyväskylän vuoroissa jne....konsernin sisällä toisen yrityksen vuoroon saa 50% alennusta kun ostaa etukäteen lipun. Tämä siis ohjeiden mukaan teoriassa.
 
Kun Leppävaarasta lähtee parhammillaan 5 bussia lähes yhtä aikaa Vanhalle Maantielle, niin on siinä aika tungos [...] Tai Tunnelitiellä Kauniaisissa ei tarvitse olla kuin kolme yhtä aikaa niin on jo tungosta niin, että voisi kyllä kahteen pysäkkiin jakaa.

Niinpä.

Pidemmät pysäkitkin auttaisivat, mutta kaava-arkkitehdeillä taitaa olla eri prioriteetit kaupunkitilan käyttämisestä kuin meillä. Ja pysäkillä juoksemista oman bussin luokse se tietenkin lisäisi. On Espoossa ihan hyvin suunniteltuja pysäkkejäkin, kuten Karhusaarensolmun ja Tapiolansolmun pysäkit Länsiväylällä tai Merivalkaman pysäkki kaupunkiin päin Kivenlahdessa.
 
Niinpä.

Pidemmät pysäkitkin auttaisivat, mutta kaava-arkkitehdeillä taitaa olla eri prioriteetit kaupunkitilan käyttämisestä kuin meillä.

Ratsukatu on lähes kokonaan huonosti suunniteltu, ja rakennettu. Olisi jo alunperin pitänyt rakentaa kumpaankin suuntaan bussikaistat. Tai sitten koko Ratsukatu linikoille, ja autot eri reittiä. Nyt tätä ei ole, ja ruuhkassa tulee helposti neljä, viisi minuuttiakin Steissiltä Paloasemalle. Lisäksi valot on tehty niin, että autot pääsevät paremmin pois sellosta. Hankala yhtälö joukkoliikenteen kannalta.
 
Ratsukatu on lähes kokonaan huonosti suunniteltu, ja rakennettu.

Paras olisi ollut alunperin rakentaa ramppi Turuntielle länteen päin. Nyt sitä ei siihen enää millään saakaan. Todennäköisesti kyllä ryhmittymiskaistat olisivat jääneet liian lyhyiksi siinäkin tapauksessa, ja sama ruuhka olisi seurannut. Liikaa autoja, liian vähän tilaa.

Tällä hetkellä nähdäkseni paras ratkaisu olisi korvata Vanhan Maantien ja Ratsukadun liikennevalot (valottomalla) liikenneympyrällä. Vähän kun lohkaisisi huoltsikan tontilta, niin tila riittäisi aivan mainiosti. Juuri tuollaisissa paikoissa ja tuollaisilla liikennemäärillä ympyrät toimivat oikein hyvin.

Rahastahan toki tälläiset uudet ratkaisut jäävät viime kädessä kiinni. Ja siitä, että liikennesuunnittelijoille on tunnetusti vaikea myöntää olleensa väärässä! Rahanpuute niin valtion kuin kaupungin tierahojen osalta näkyy Espoossakin eri monessa paikassa - yhtenä räikeimpänä esimerkkinä Länsiväylän ylittävät vanhat sillat, joiden pieni kapasiteetti tukkii ruuhka-aikaan niin julkisen kuin henkilöautoliikenteenkin.
 
Tällä hetkellä nähdäkseni paras ratkaisu olisi korvata Vanhan Maantien ja Ratsukadun liikennevalot (valottomalla) liikenneympyrällä.

Rahanpuute niin valtion kuin kaupungin tierahojen osalta näkyy Espoossakin eri monessa paikassa

Ei yhtään hullumpi idea, itse asiassa olisi varmasti erittäinkin toimiva. Liikenneympyrä toisi ainakin parempaa sujuvuutta, ruuhkia se ei kylläkään poistaisi. Ruuhkat poistuvat vasta silloin, kun koko Ratsukatu kielletään autoilijoilta.

Espoossa kyllä on rahaa, mutta se käytetään aivan idiootteihin asioihin.
 
Joo, kerran itsekin ihmettelin kovasti, kun 70V joka on Tuusulanväyläön suunnan bussi, pysähtyikin Lahdenväylän seutulinjojen pysäkille Kurvissa. Ei sen epäloogisempaa voi olla, vieläpä kun samainen 70V käyttää Tuusulanväylän suunnan bussien pysäkkejä Hakaniemessä sekä Haapaniemessä.

Tässä tapahtuu monesti kuljettajillekin erehdyksiä, ei ole kerta eikä kaksi kun 70V on kaartanut Mäkelänkadun linjojen pysäkille vaikka ihmiset ovat huiskuttaneet edessä olevalta pysäkiltä.

Olipa tuossa kerran muutama vuosi sitten semmoinenkin tapaus, että kuljettajalta lensivät ärräpäät kun joutui pysähtymään toiseen otteeseen Sörnäisissä ja vielä valitteli siinä kun ihmiset eivät osaa lukea tms. Oli hiukan naurussa pitelemistä, mutta toki ymmärrettävääkin, kun näin erikoinen ratkaisu on tehty.
 
Senkin epäloogisuuden voisi joskus korjata, että 68 on ainoa Rautatientorilta lähtevä 6-alkuinen linja, joka ei kulje Mäkelänkatua. Vastaavasti 70V ja 72 sotkevat logiikkaa toiseen suuntaan. Itsekin Mäkelänkadun varrella asuvana joudun jokaikinen kerta selittämään vieraille tuon 68-jutun. Muuten vieras nousee takuuvarmasti torilta 68:aan ja päätyy täysin vikasuuntaan.
 
Olipa tuossa kerran muutama vuosi sitten semmoinenkin tapaus, että kuljettajalta lensivät ärräpäät kun joutui pysähtymään toiseen otteeseen Sörnäisissä ja vielä valitteli siinä kun ihmiset eivät osaa lukea tms.

No siinä oli tämä työläinen kyllä noussut väärällä jalalla. Sillä ei sitä puuta saa haukkua, joka leivän tuo. Olisi pikemminkin voinut tuo kuljettaja osoittaa ärräpäänsä HKL:lle, kun insinöörit ovat tehneet arkisen logiikan vastaisen ratkaisun pysäkkisijoittelussa, joka aiheuttaa harmaita hiuksia matkustajille ja kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin Mäkelänkadun varrella asuvana joudun jokaikinen kerta selittämään vieraille tuon 68-jutun. Muuten vieras nousee takuuvarmasti torilta 68:aan ja päätyy täysin vikasuuntaan.

Onkin aika monimutkaista neuvoa jolle kulle vieraalle, miten tulla bussilla Mäkelänkadun tai Hämeentien suunnalle.
-68 ei kulje Mäkelänkatua tai edes Hämeentietä, vaan satama-alueen läpi
-72 menee samaa reittiä kuin 6-sarjalaiset
-70V kulkee ihan eri reittiä kuin 70 tai 70T ja samaa reittiä kuin 6-sarjalaiset
-615 ei saa mennä, koska se on pikalinja
-55 voi mennä, mutta ei 51, koska se menee Kallion keskustan kautta
-7 ratikka käy, mutta se lähtee Stockan edestä ja kulkee 6-sarjalaisten bussien reittiä
-6 ratikka kulkee samaa reittiä kuin 7-sarjan bussit
 
Tänään kun ajoin h70 illalla, oli taas joku matkustaja väärällä pysäkillä sörnäisissä kun ajoin suutarilaan päin, eli siinä missä pysähtyy 700 sarjan bussit h55 ja 70v. no siinä sitten odottelin ja kerroin että tässä se oikea pysäkki on. Lisää kummallisuuksia löytyy esim. h63 ei aja mäkelän katua. h14b päättyy meilahden klinikoille, moni on istumassa klinikoiden pihassa, luulevat että bussi jatkaa pajamäkeen, h14 ajaa sinne. s518 ei ole myöskään poikittaislinja vaikka linjanumero siihen viitta
 
Takaisin
Ylös