YTV-alueen kalustosta

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Mitä mieltä olette nykyisestä kunnosta ja tasosta? Omasta mielestäni nykyisin hinta on oikestaan liikennöitsijöille se ainoa ratkaiseva asia, tämä näkyy esimerkiksi runsaana Ikaruksen määränä joita saa 3 kun volvoja vain 2.. Mutta sitten se näkyy laadussa, volvot on paljon kestävempiä ja kun täällä tehty (yleensä) niin osataan myös ottaa olosuhteet huomioon.. Minusta nuo Scalat on jotenki omituisia, ne penkit on outoja, perustelen niin että meinaan aina "liusua" kun istun tuulihousut päällä niissä.. Ja ne on kauheen pimeitä, jos verrataan vaikka Volvo Carrukseen, jotka on sitten todella hyviä ja itse tykkään niissä aina mennä. Se jos WL alkaisi näillä Carruksilla liikennöidä alihankintana 248:sia niin olisi mainio asia.

Sitten U-linjojen kalustosta.. Joka on mielestäni todella hyvää ja laadukasta (omien kokemuksieni mukaan, lähinnä PL:llän liikennöimänä) kun vertaa esimerkiksi näihin surullisen kuuluisiin Ikaruksiin.. On mukava aloittaa etelän loma U540:ssä kun pääsee kunnollisella kalustolla jo lentoasemalle.. :)
 
Kalustokeskustelua on käyty ahkerasti, mutta aiheestakin. En parjaisi Ikaruksia ihan mahdottomasti, ne ovat hinta-laatusuhteessa varmasti aika hyviä, eli sitä saa mistä maksaa. Ikarukset tuovat kotoisaa Itä-Eurooppalaista arkista nuhjuisuutta ja räminää katukuvaan, kaupunkiliikenne on perin kuluttavaa ja se näkyy ja kuuluu. Meillä vaan nykyään haluttaisiin matkustaa liki Ruotsinlaivan tasoisissa menopeleissä. En itsekään ole Scalojen ylin ystävä, nuo penkit ja hämäryys ja ihmeellinen sokkeloisuus ainakin Scanian takatuupparimallissa häiritsevät suuresti. Carrukset ovat minukin mielestä liki autojen aatelia, niissä on hyvä matkustaa vaikka auto olisi iäkkäämpikin. Jos vain sisustusvärit ovat miellyttävät, on matkustamo silmääkin miellyttävä. YTV saisi kyllä tiukentaa kalustovaatimuksissaan nimenomaan puhtaanapitoa ja autojen huoltoa ylipäänsä, suurin osa kilinöistä ja kolinoista saataisiin pois jos alituisessa kilpailutusvimmassa ja halvimman vaihtoehdon etsinnässä pidettäisiin mielessä myös autojen huoltokustannukset. Hyvää on se, että YTV on kieltänyt yksiovisten ja muuten liian turistimaisten autojen käytön.
 
Ikarukset ovat kyllä sellaista kalustoa, jolla ei kovin mielellään matkusta. Scalat sen sijaan vielä menee joten kuten. Autojen aatelia ovat edelleen Carruksen tuotteet Volvon alustalla, siitä ei mihinkään pääse. Myös uudet täysmatalat telit miellyttävät.

Suurimmat ongelmat kaluston suhteen ovat ne, että autojen siisteydestä ei välitetä tarpeeksi. Kalustoa myös käytetään suurin piirtein linjalla kuin linjalla, välittämättä siitä mihin tarkoitukseen mikäkin auto soveltuu parhaiten. (Esim. uukkareitakin näkee seutulinjoilla.) Sekin on omituista ettei tilaaja ole halunnut hankittavaksi nivelautoja, vaan sen sijaan joillakin linjoilla (esim. 150) ajellaan ruuhkissa lyhyillä autoilla 5 minuutin välein ja samalla valitetaan että raha loppuu kesken. Tällaista ei voi ymmärtää.
 
Scalojen penkeistä olen kuullut semmoista, että YTV-alueella olisi jostain (YTV:n haluamasta) syystä erilaiset penkit kuin vaikkapa Tampereella. Nämä YTV-penkit tosiaankin viettävät eteenpäin. Ainoastaan Connexin lentokenttä-Scaloissa (188-193) on vähän turistimaisemmat penkit, joissa on jopa mukava istua.
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Mitä mieltä olette nykyisestä kunnosta ja tasosta? Omasta mielestäni nykyisin hinta on oikestaan liikennöitsijöille se ainoa ratkaiseva asia, tämä näkyy esimerkiksi runsaana Ikaruksen määränä joita saa 3 kun volvoja vain 2.. Mutta sitten se näkyy laadussa, volvot on paljon kestävempiä ja kun täällä tehty (yleensä) niin osataan myös ottaa olosuhteet huomioon.
Oletko huomannut, että Ikaruksen alustana saattaa hyvinkin olla Volvo. :) Oma vankka mielikuvani on, että Scanian alusta, johon on unohdettu laittaa tehtaalla jouset, tuhoaa Ikaruksen korit paljon nopeammin kuin Volvon pehmeäkulkuinen alusta. Volvo-Ikarukset ovat lähes järjestään paremmassa kunnossa kuin Scania-Ikarukset. Omasta puolestani Ikaruksia ei tarvitsisi tulla enää yhtään uusia ja vanhatkin voisi myydä kiireen vilkkaa pois. Ergonomiassa on pahoja puutteita sekä kuljettajan osastossa että matkustamossa.
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Mitä mieltä olette nykyisestä kunnosta ja tasosta?

Uudet bussit ovat mukavia Connexilla ja Pohjolan Liikenteellä. En tiedä tarkkoja malleja, mutta Connexilla ainakin 650-linjalla Ylästöön on ollut miellyttävää kalustoa pehmeillä penkeillä kuten myös 615-lentokenttälinjalla, Pohjolalla taas 58-linjalla. U-linjat ovat varsinaista luksusta näihin muihin verrattuna, tulee matkusteltua oikeastaan huvikseenkin 400-sarjalaisilla korkealattiaisilla Korsisaarilla. Kunpa U-linjoja menisi enemmänkin tai paikkurien joukosta häviäisivät nämä räminäromut :)
 
Eppu sanoi:
alustoa myös käytetään suurin piirtein linjalla kuin linjalla, välittämättä siitä mihin tarkoitukseen mikäkin auto soveltuu parhaiten.

Joskus kuulin, että seutulinjoilla käytettäisiin paremmin moottoritieajoon soveltuvilla vaihteistovälityksillä olevia busseja, kun taas kaupunkilinjoilla välityksen kulutusoptimointi olisi tehty kaupunkiajoon. Onko näin nykyäänkin? Miten hyvin bussit sitten käytännössä pidetään linjoilla, joille ne soveltuvat?
 
Tämä aihe saa näköjään aina kynät sauhuamaan! :) No, eilen matkustin HelBin autossa 993?, Scania-Ikarus E94. Kolinoita ei ollut, mutta yksi höyrystynyt ikkuna ja yksi jonka sisällä lainehti puoleen väliin asti vettä.... Miten se on mahdollista? Siis kinnostaisi tietää ihan ilmiön tekninen syy , samoin se, miksi hitossa sitä ei ole korjattu?! JA Ikarusten laadusta ja kestävyydestä sanoisin vielä sen tosiseikan, että miksi pitää ostaa ahdasta ja sokkeloista E94 korin matalaversiota, kun tuo korimalli on korkealattiaisena tai puolimatalana tarkoitettu pidemmille seutulinjoille tai kyläliikenteeseen, ei keskustan mukulakiville jne. Ikaruksella olisi ollut samaan aikaan myös 412 matalalattiakorimalli. Ja kuten sanottu, jos hankitaan halpaa ( sana siis tällä kohtaa merkinnee suomeksikin huonoa ) niin sitten pitää hiukan tinkiä vaatimuksista tason suhteen. Scala on levinnyt käsittämättömän nopeasti maahamme, mihin ovat joutuneet siis Carrukset? Onko heillä edes tarjolla uutta korimallia? Westendillähän on Kiitokorin tekemä versio jonakin uusista autoistaan. Millaisia uudet MAN autot ovat matkustaa? En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun en erikseen ole lähtenyt odottamaan kohdalle saapuvaksi... Kaluston ihmeellinen sijoittelu linjoille on kirvoittanut kielenkantoja täällä ennekin, ihmettelen edelleenkin HKL:n / HelBin tapaa laittaa MB O405 autoja seutulinjoille yms. omituisuuksia.
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Scala on levinnyt käsittämättömän nopeasti maahamme, mihin ovat joutuneet siis Carrukset? Onko heillä edes tarjolla uutta korimallia? Westendillähän on Kiitokorin tekemä versio jonakin uusista autoistaan.
Carrus tunnetaan nykyisin Volvon nimellä. Hieman kaupan jälkeen ajettiin Wiiman koritehdas Vantaalta alas, joka nämä kaupunki-Carrukset on pääasiassa tehnyt.

Carruksen Tampereen tehdas (entinen Ajokki) tekee pääasiassa autojaan vientiin, mutta Suomeenkin on saatu myytyä jokusia Volvo 8700 -autoja (oikeastaan niiden matalalattiaversiota). Lisäksi turistibusseja.

Carruksen Turun tehdas (entinen Delta-plan, Lieto) tekee vain turistiautoja.

Volvolla on myös Carrus-sukuinen tehdas Puolan Wroclaw:ssa. Tuotteina paikallisliikenteeseen muun muassa 8700 ja 7700.
 
kemkim sanoi:
Kunpa U-linjoja menisi enemmänkin tai paikkurien joukosta häviäisivät nämä räminäromut :)

Yhdyn kommenttiin täydellisesti, en laittaisi pahaksi vaikka esimerkiksi linjan U290 liikennettä lisättäisiin.. Niissä on todella mukava istua ja esimerkiksi lomareissu saa hyvän alun kun liikkuu u-linjalla.. Lentokentällekkin menen mieluiten 540:sellä taikka sitten finnairin bussilla keskustasta, joka on muuten PL:llän liikennöimä..
 
Täällä on kehuskeltu U-linjojen, erityisesti 540:n kalustoa. Itse olen kyllä useimmiten sattunut 540:llä jonkun parhaat päivänsä nähneen pikavuorobussin kyytiin ja muillakin U-linjoilla näkee hyvin kirjavaa kalustoa.
 
Miska sanoi:
Täällä on kehuskeltu U-linjojen, erityisesti 540:n kalustoa. Itse olen kyllä useimmiten sattunut 540:llä jonkun parhaat päivänsä nähneen pikavuorobussin kyytiin ja muillakin U-linjoilla näkee hyvin kirjavaa kalustoa.

Ehkäpä se vanha pikavuorobussi tarjoaa edelleen laadukkaampaa kyytiä kun rämisevä ja koliseva Ikarus....
 
Miksi kaupungissa lyhyillä matkoilla tulisi voida matkustaa plyyshisohvilla makoillen?! Kokekaa Belgradin Ikarbus autot, joissa on kolme porrasta kavuttavaa ja vaneriset kanti x kantti istuimet , tai uudemmissa muovikupit... Olen vuosia matkustanut Thessalonikissa vanerituoleilla ja ne toimivat oikein hyvin, ei kaupunkiauto mikään liikkuva nojatuoli ole!!! Suomalaisnuorten viiltelyvimman tuntien on ihme ettei penkkejä enempää rikota, tai sitten kun tietää kansamme mieltymyksen juomiseen ja sen jatkojalosteen päästämiseen joka paikkaan, voi vain arvata kuinka mukavaa on puhdistaa ureoitua plyyshiä... JA miten ne loistoautot kustannettaisiin? Korottamalla entisestään jo sietämättömän kalliita matkalippujen hintojako?Ja kun autojen kunnossapito ontuu jo nyt, niin kuinka kauan ne superhyperdeluxeluxus autot pysyisivät hienoina?
 
tkp sanoi:
Ehkäpä se vanha pikavuorobussi tarjoaa edelleen laadukkaampaa kyytiä kun rämisevä ja koliseva Ikarus....

..Tarjoaa, ja paljonkin, se että on värit hieman haalistuneet kankaissa jne, iän takiaon pieni asia kun vertaa siihen että ikaruksen uudetkin penkit jo on ihan suoraan sanoen syvältä sieltä...
 
Nostan nyt tämän keskustelun taas "ylös"..

Jokeri-linjan kalusto on mielestäni erittäin laadusta, tosin niissä voisi peltikuppien sijasta olla "lentokenttäpenkit", elikkä samanlaiset mitkä on lentokenttä scaloissa. Tämä tosin kyllä veisi sitä "metromaisuutta" mikä koko konseptiin on pyritty luomaan.

Aloin tuossa miettimään myös että onko Lähilinjojen turistikalusto ytv-vaatimusten vastaista? Millään muilla firmoilla ei ole linjoilla kauko-kalustoa kun lähilinjoilla. Mikäli sellaisen käyttö ei ole sallittua niin mikäli sitä kuitenki on.. Toisaalta, jos se on sallittua niin miksei muilla linjoilla sitten näy Star 502:sia..
 
Takaisin
Ylös