Talviaikataulut 2016 - 2017

Liikennöitsijämuutoksia Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa:

h21V: TDF+TLL (linjojen 20X ja 21BX liikennöitsijöistä ei ollut mainintaa)
102/103: PL+KS
111: ÅL
112: TDF
143-150: PL
154/156: NF
165: PL
 
Ilmestyykö aikataulukirja ja linjakartta syksyllä? Ilmeiseti tammikuun alussa kuitenkin linjat ja aikataulut muuttuvat laajalti eteläisessä Espoossa ja Lauttasaaressa. tuleeko silloin täydennysvihko vai joudummeko turvautumaan irtoaikatauluihin.
 
Viitosen ratikan iltapäivälähdöt ma-pe on merkitty korkealattiavuoroiksi. Tuossa ei ole mitään järkeä.

Kun 66 yö- ja sunnuntailähdöt ajetaan linjana 66K (eli silloin kun 51 ei kulje) sille tulee perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä Länsi-Pakilasta (!) kaksi lisälähtöä, toinen vasta kahden jälkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:11 ----------

Ilmestyykö aikataulukirja ja linjakartta syksyllä? Ilmeiseti tammikuun alussa kuitenkin linjat ja aikataulut muuttuvat laajalti eteläisessä Espoossa ja Lauttasaaressa. tuleeko silloin täydennysvihko vai joudummeko turvautumaan irtoaikatauluihin.

Olen kysynyt tätä HSL:tä jo n. kuukausi sitten saamatta vastausta. Olisi syytä ilmestyä tai sitten vain urakoimaan ja poimimaan toimistoista joka linjan aikataulut.
 
Viitosen ratikan iltapäivälähdöt ma-pe on merkitty korkealattiavuoroiksi. Tuossa ei ole mitään järkeä.

Kun 66 yö- ja sunnuntailähdöt ajetaan linjana 66K (eli silloin kun 51 ei kulje) sille tulee perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä Länsi-Pakilasta (!) kaksi lisälähtöä, toinen vasta kahden jälkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:11 ----------



Olen kysynyt tätä HSL:tä jo n. kuukausi sitten saamatta vastausta. Olisi syytä ilmestyä tai sitten vain urakoimaan ja poimimaan toimistoista joka linjan aikataulut.

66K:n viikonloppuöiden lähdöt ovat samassa autokierrossa kuin 65:n ja 67N:n aamuyölähdöt.

HSL ei painata aikataulukirjaa syksyksi, mutta irtoaikataulut lienevät parhaillaan painossa. Etelä-Espoon linjoilla ajetaan syksyllä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kevään 2016 aikatauluilla.
 
Viitosen ratikan iltapäivälähdöt ma-pe on merkitty korkealattiavuoroiksi. Tuossa ei ole mitään järkeä.

Vitoslinjan matkustajan näkökulmasta siinä ei ole kovin paljon järkeä. Mutta nuo vaunut ovat ulkona vain sen hetken, kun ajavat vitosta pari kierrosta. Kaikkien kaupunkilaisten kannalta on kai mukavampaa, että suuret ja matalalattiaiset vaunut ovat käytössä enemmänkin kuin vain parin tunnin ajan. Tuo on myös kustannuskysymys: HSL maksaa korkeista vaunuista pienempää vaunupäiväkustannusta, jolloin vitoselle kohdistuu vähemmän kustannuspaineita. Tämä on tietysti osin kosmetiikkaa – jos korkeat ajavat ykkösellä ja matalat femmalla, niin sama summa siellä viivan alla loppujen lopuksi on.

Nuo iltapäivälähdöt ovat onneksi Tukholman laivalle menijöitä varten, jolloin ainakaan tallinnamaisia juomalasteja ei tarvitse raijata ratikkaan ja väki jakautuukin tasaisemmin vuorojen välille kuin satamasta päin tullessa.
 
66K:n viikonloppuöiden lähdöt ovat samassa autokierrossa kuin 65:n ja 67N:n aamuyölähdöt.

HSL ei painata aikataulukirjaa syksyksi, mutta irtoaikataulut lienevät parhaillaan painossa. Etelä-Espoon linjoilla ajetaan syksyllä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kevään 2016 aikatauluilla.


On tosiaan huonoa palvelua jos kaikki aikataulut pitää poimia toimistoista. Pienemmillä kaupunkiseuduilla tehdään kirjat kaksi kertaa vuodessa ja posti jakaa ne koteihin.
 
Raitioliikenteessä tapahtuu taas pientä supistusta.Esim. nelonen ja kymppi ovat pitkään ajaneet kuuden minuutin vuoroväliä ma - pe n. klo 7-11.30 ja n.14.30 - 19. Nyt tämä tihein aika tulee olemaan n.7 -9, n.15 - 18.30. Pientä parannustakin on tiedossa. Ensimmäinen kymppi arkena P.Huopalahdesta jo 5.34 ja useimmilla linjoilla sunnuntaisin samat lähtöminuutit läpi päivän.
 
Metron aikatauluissa tällaisia pikkujuttuja, kuten e-merkki jokaisen lähdön jälkeen "ei matalalattia-ajoneuvo". :D
Lisäksi näköjään ovat päätyneet siihen, että Mellunmäestä keskustaan saapuvat junat käännetään jo Kampissa ainoastaan ruuhkassa, eikä koko päivän ajan, kuten oletin. Koko viikonlopun ajan molemmat osuudet ajavat Ruoholahteen.
 
Raitioliikenteessä tapahtuu taas pientä supistusta.Esim. nelonen ja kymppi ovat pitkään ajaneet kuuden minuutin vuoroväliä ma - pe n. klo 7-11.30 ja n.14.30 - 19. Nyt tämä tihein aika tulee olemaan n.7 -9, n.15 - 18.30. Pientä parannustakin on tiedossa. Ensimmäinen kymppi arkena P.Huopalahdesta jo 5.34 ja useimmilla linjoilla sunnuntaisin samat lähtöminuutit läpi päivän.


Lisäänpä omaan viestiini: 1A jatkaa illalla vajaa puoli tuntia pitempään.
 
HSL:n sivuilla on julkaistu tulevan syysliikenteen aikataulut. Näiden yhteydessä on mahdollista havainnoida myös tulevat lähtölaiturit Rautatientorilla. Varsinaista, HSL:n julkaisemaa, virallista terminaalikarttaa Rautatientorin pysäkkijärjestelyistä ei vielä ole, mutta tein sellaisen, josta Rautatientorin bussiterminaalista lähtevät bussilinjat sekä niiden lähtölaiturit 15.8 alkaen.

IMG_20160715_154736.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 16:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:32 ----------

Laiturista 10 puuttuu näköjään linja 66K, joka toki lähtee myös siitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:34 ----------

Lisää oikaisuja:
Pari virhettä piirroksessani: 66K lähtee toki myös laiturista 10. 97N lähtee laiturista 8 (eikä 9). Seutulinjat 632 ja 635 on jääneet puuttumaan kokonaan ja lähtevät laiturista 8.
 
HSL:n sivuilla on julkaistu tulevan syysliikenteen aikataulut. Näiden yhteydessä on mahdollista havainnoida myös tulevat lähtölaiturit Rautatientorilla. Varsinaista, HSL:n julkaisemaa, virallista terminaalikarttaa Rautatientorin pysäkkijärjestelyistä ei vielä ole, mutta tein sellaisen, josta Rautatientorin bussiterminaalista lähtevät bussilinjat sekä niiden lähtölaiturit 15.8 alkaen.

Näytä liitetiedosto 2570

---------- Viestit yhdistetty klo 16:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:32 ----------

Laiturista 10 puuttuu näköjään linja 66K, joka toki lähtee myös siitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:34 ----------

Lisää oikaisuja:
Pari virhettä piirroksessani: 66K lähtee toki myös laiturista 10. 97N lähtee laiturista 8 (eikä 9). Seutulinjat 632 ja 635 on jääneet puuttumaan kokonaan ja lähtevät laiturista 8.



Ihmetyttää, että miksi taas pitää vaihtaa lähtölaitureita? Varmaan jossain nurkassa on joku HSL:n työntekijä kyttäämässä ja nauramassa kun ihmiset poukkoilevat pysäkiltä toiselle?
 
Takaisin
Ylös