Talviaikataulut 2016 - 2017

Ihmetyttää, että miksi taas pitää vaihtaa lähtölaitureita? Varmaan jossain nurkassa on joku HSL:n työntekijä kyttäämässä ja nauramassa kun ihmiset poukkoilevat pysäkiltä toiselle?
Yksi syy on se, että kohta suuri osa RT:ltä lähteistä linjoista ajetaan telibusseilla ja varsin tiheällä vuorovälillä. Esimerkiksi laiturista 10 voi olla ruuhka-aikaan jopa 21 lähtöä tunnissa. Tämä tarkoittaa busseja muutaman minuutin välein. Lisäksi tarvitaan pikapysäköintipaikkoja vuoroaan odottaville autoille. Tarvitaan koko pieni tori mahdollisimman tarkkaan käyttöön. Lisäksi monia linjoja ajetaan jatkossa ns. kierrätettynä ja keskenään kierrätyksessä olevat linjat on sijoitettu samoille pysäkeille.
 
Viikonvaihteen aamuyölinjan 23N ensimmäinen lähtö Ilmalasta tullaan ajamaan myös arkiöinä. Mistä johtunee? Sunnuntain jälkeisenä yönä ei kuitenkaan ajeta.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:58 ----------

90A ei aja yöllä kuin kaksi lähtöä ja vain Vuosaaren satamasta; 97 ei kulje sunnuntaisin vain 97V; 76B:n ja 77A:n sunnuntailiikenteen alkaminen aikaistuu mutta ei 76A:lla.
 
Linja 105 siirretään Kampissa laituriin 54 eli samaan kuin 165. Laituriin 43 tulee puolestaan linjat 20X ja 21BX.

Espoossa linjat 12, 14, 31, 42 ja 46 siirtyvät Pohjolan Liikenteelle.
 
Epäilenpä että on Fazerilla toivottu lisälähtöä, jos sieltä ei kulje mikään hyvin kun iltavuoro päättyy. ;)

Tuolla 572K:lla kyllä pääsee Fazerille sopivasti klo 23 alkavaan yövuoroon, mutta käsittääkseni enemmän toiveita myöhäisvuorosta on tullut Kehä III:n varren työpaikka-alueilta.
 
Lähijunaliikenteesä tapahtuu joitakin muutoksia. Y-juna saa uudet lähdöt 13.07 ja 19.37 ja vastaavat lähdöt Siuntiosta, jolloin arkipäivien osalta palataan ennen 27.3. käytössä olleeseen aikataulurakenteeseen.

D-junan Tikkurilan pysähdys siirretään Keravalle.

K-junat muuttuvat N-juniksi silloin kun vuoroväli on 15 minuuttia, mikä sekin tavallaan merkitsee paluuta aikaisempaan aikataulurakenteeseen, mutta nyt Käpylään, Pukinmäkeen ja Tapanilaan tulee 7.5 min vuoroväli silloin kun I/P-juna ja N-junat kulkevat 15 min välein. Arkiaamuisin viimeinen N-juna saapuu Helsinkiin vasta 7.06, tuleekohan tuo liian täyteen? 27.3. alkaen ollut 1 1/2 h aukko pääradalla paikataan siten huonosti, että arkiöisin lähtee nyt N-juna 23.18, 0.18 ja 1.18 sekä T-juna 1.48, sen sijaan että N-juna lähtisi 23.18, 23.48 ja 0.48.

Metron ensimmäinen vuoro arkiaamuisin lähtee Vuosaaresta 5.05 ja Mellunmäestä 5.20. Linjoille 92, 94 ja 97V on lisätty lähdöt, joilla pääsee Itäkeskukseen 5.11.

Kun 66 yö- ja sunnuntailähdöt ajetaan linjana 66K

Miksi tuo on 66K eikä 66N?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmestyykö aikataulukirja ja linjakartta syksyllä? Ilmeiseti tammikuun alussa kuitenkin linjat ja aikataulut muuttuvat laajalti eteläisessä Espoossa ja Lauttasaaressa. tuleeko silloin täydennysvihko vai joudummeko turvautumaan irtoaikatauluihin.

Mahtaneekohan näin tapahtua.
 
Mahtaneekohan näin tapahtua.

Hösselin oman keskustelun mukaan aikataulukirja julkaistaan vasta sitten kun länsimetro aloittaa. Olisi voinut ajatella, että oltaisiin voitu julkaista Helsingin ja Vantaan aikataulukirja, joka olisi voimassa 15.8. alkaen, mutta näin ei sitten tehty.
 
Hösselin oman keskustelun mukaan aikataulukirja julkaistaan vasta sitten kun länsimetro aloittaa.

:D Tekevät sitten aikataulukirjan yhtä kuukautta varten, vai?

Luoja tietää, milloin se länsimetro on sellaisessa kunnossa, että sinne voi matkustajajunia päästää.
 
Enpä muista ihan äskettäin olleen niin lyhyttä linjaa kuin syksyllä alkava 434 Kivistön asema-Keimola. Arvioitu ajoaika 2 minuuttia, linjalla on vain kaksi pysäkkiä, lähtö- ja päätepysäkki.
 
Enpä muista ihan äskettäin olleen niin lyhyttä linjaa kuin syksyllä alkava 434 Kivistön asema-Keimola. Arvioitu ajoaika 2 minuuttia, linjalla on vain kaksi pysäkkiä, lähtö- ja päätepysäkki.

Eli vuoroväli on 30-kertainen matka-aikaan verrattuna. Jonkinlainen ennätys tuokin varmaan HSL-alueella.
 
Enpä muista ihan äskettäin olleen niin lyhyttä linjaa kuin syksyllä alkava 434 Kivistön asema-Keimola. Arvioitu ajoaika 2 minuuttia, linjalla on vain kaksi pysäkkiä, lähtö- ja päätepysäkki.

Mahtaako tämä olla joku kuskittoman ajoneuvon pilottikokeilu? Näinkin lyhyellä linjalla varmaan saisi jotain kokemuksia moisesta.

Eipä kyllä Suomenlinnan lautallakaan ole montaa pysäkkiä reitillä, mutta olkoot se oma poikkeuksensa.
 
Mahtaako tämä olla joku kuskittoman ajoneuvon pilottikokeilu? Näinkin lyhyellä linjalla varmaan saisi jotain kokemuksia moisesta.

Eipä kyllä Suomenlinnan lautallakaan ole montaa pysäkkiä reitillä, mutta olkoot se oma poikkeuksensa.

Tätä linjaa ajetaan samoilla busseilla kuin muitakin Kivistön linjoja. Keimolaan on jo muuttaneet ensimmäiset asukkaat ja alueelle rakentuu ihan mittava asuinalue.
 
Tätä linjaa ajetaan samoilla busseilla kuin muitakin Kivistön linjoja. Keimolaan on jo muuttaneet ensimmäiset asukkaat ja alueelle rakentuu ihan mittava asuinalue.

Miksiköhän se ei voi mennä jatkuvalla syötöllä edes takaisin, miksi noin pitkä vuoroväli?
 
Miksiköhän se ei voi mennä jatkuvalla syötöllä edes takaisin, miksi noin pitkä vuoroväli?

Villi veikkaus: linjaa ajetaan niillä autoilla, jotka muuten seisoisivat tyhjän panttina Kivistön asemalla.

Keimolassa ei ole kuin muutama talo tällä hetkellä ja matkalla sinne pelkkää metsää.

Tässä pari veikkausta pitkälle vuorovälille. Turha sitä bussia on tyhjillään ajaa.
 
Takaisin
Ylös