Tj. Tero Anttila sanoo lehdessänne 6.6.07, että 2005 Helsingin bussiliikenne yhtiön aloittaessa toimintansa; (STA ja
HKL-BL): ”myös työsopimusten ehtoja yhdistettiin. Siitä syntyi kompromissi, joka ei tyydyttänyt kaikkia, eikä ollut täysin onnistunut.”
Työntekijöiden kannalta tehty sopimus ei suinkaan ollut kompromissi, vaan selvästi heikompi kuin aikaisemmin erillisissä yksiköissä noudatetut työehtosopimukset. Vai mitä lukija sanoo kuullessaan, että Helsingin bussiliikenteen kuljettajat ovat jaettu vuohiin ja lampaisiin riippuen siitä olitko STA:n vai
HKL-BL:n kuljettaja. Kuljettajat ovat eripalkkaisia
HKL-BL:n kuljettajien ollessa kärsijöitä palkkauksellisesti ja työaikasidonnaisesti.
Alan ammatillista edustavuutta vailla olevien julkisten alojen hyvinvoivan liiton sekä jytyliiton solmima orjakontrahti itsessään sitoi kaikki Helsingin bussiliikenne oy:n työntekijät ikeen alle, mistä sopimalla ei ole ulospääsyä. Varsinkaan työtuomioistuimen tuoreen 31.5.07 antaman päätöksen, diaarinumero R 93/06, jälkeen. Työtuomioistuin veti ko. päätöksellä työehtosopimusten yleissitovuuden vessasta alas.
Helsingin bussiliikenne oy:n aloittaessa 2005 toimintansa, valmiina olisi ollut AKT:n ja ALT:n välillä solmittu yleissitova työehtosopimus, joka olisi sellaisenaan pitänyt heti ottaa käyttöön. Mutta ei, vastoin ALT:n sääntöjä Helsingin bussiliikenne oy ja nykyinen kaupunginvaltuutettu Tapio Havasto tahtoivat väkisin solmia takautuvasti henkilöstölle noudatettavaksi sopimuksen, joka palkkauksellisesti vuositasolla on, enemmän kuin 15 vuotta (joista 10 Helsingin bussiliikenteessä tai sen edeltäjissä) palvelleelle kuljettajalle, 4083,32 € ja ilman mainittua pitkää palvelua 4885,28 € heikompi kuin AKT/ALT yleissitova työehtosopimus vuositasolla olisi. Ei siis ihme, että kaikki kykenevät nostavat kytkintä Helsingin bussiliikenteessä, varsinkin kun edellä olevan lisäksi tj. Tero Anttila edellyttää työtä tehtävän vielä omalla ajalla vailla korvausta. Esim. mainitsen autojen vikaantumisen ja siitä tehtävän ilmoituksen laatimisen, jonka kuljettaja joutuu tekemään vapaa-ajallaan.
Menon jatkuessa samanlaisena tuleekin Helsingin bussiliikenne oy:stä alallaan suurin perehdyttäjä bussin ajamisen saloihin, sillä täällä käydään harjoittelemassa ja ajamassa ne silloin tällöin kohdalla sattuvat vahingot ja sitten ollaankin valmiita ja haluttuja kuljettajia muihin joukkoliikennettä harjoittaviin yrityksiin.
linja-autonkuljettaja
Arto Aijala
Helsinki