Vara-autojen ja -kuljettajien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,372
Tänään matkustin HELB:n linjalla 248 Helsinkiin, jolloin Ruskeasuolla ahtaassa tietyökohdassa bussin peräpää töytäisi liikennevaloissa ollutta moottoripyöräilijää. Tilannetta seurasi luonnollisesti välienselvittely, joten matkustajien kannatti jatkaa jollain toisella linjalla keskustaan. Elielinaukiolle päästyäni linjalla 231K katselin matkustajien odottavan 248:n laiturilla turhaan. Silloin oli jo linjan lähtöaika ja todennäköisesti bussi oli edelleen lähellä Ruskeasuota.
Eikö tälläisissä tilanteissa voisi lähettää varabussin & varakuljettajan tuuraamaan vaikka vain yhden kierroksen ajaksi? Nytkin tämä pieni tapaus sattui aivan Ruhan edessä, joten korvaavaa olisi ollut helppo järjestää. Vai onko Helbillä tosiaan niin suuri kalusto- ja kuljettajapula ettei tämä olisi mahdollista? Tämä tosin oli sen verran pieni tapaus, että vuoro lähti ehkä 10-15 min myöhässä, mutta jos tapahtuu semmoista, että vuoro jäisi muuten kokonaan ajamatta, niin onko liikennöitsijöillä resursseja lähettää muuta autoa tilalle?
 
Vs: Vara-autojen ja kuskien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa

Yleensä tuollaisissa tapauksissa tulee ajamattomia lähtöjä.

En tiedä, onko seudulla edes muilla liikennöitsijöillä kuin HelBillä suunnitellusti varamiehiä varikolla vain poikkeustilanteiden varalta. Kun vara-autoa pitäisi lähteä viemään jonnekin, tulee siis ongelmaksi kuljettajan löytyminen siihen. Jos kyseessä on pelkkä autorikko, voi joku korjaamoltakin käydä viemässä auton, mutta jos kuljettajakin tarvitaan (kuten esim. nyt, kun varsinaisen kuljettajan piti jäädä selvittelemään kolaria), on edessä äkkiä tilanne, jossa joku kuljettaja soitetaan kotoaan töihin ja vara-auton tuloon kuluu jopa yli tunti.

Isommat liikennöitsijät voivat pyöritellä isommissa terminaaleissa autoja aikaisempiin lähtöihin sen aikaa, että vara-auto saadaan paikalle. Liikenne menee sitten kuitenkin ihan sekaisin, kun iso määrä autoja ja kuljettajia joutuu vääriin vuoroihin. Edestakaisin pyörittely on sen verran työlästä, ettei monessakaan firmassa jakseta tehdä sitä vaan annetaan vain sen rikkoutuneen auton lähtöjen jäädä ajamatta.
 
Vs: Vara-autojen ja kuskien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa

Tuli tästä mieleen tapahtuma yli kymmenen vuoden takaa. Istuin 97:ssa Itäkeskuksessa odottelemassa lähtöä. Siihen aikaan kuskit tulivat jo bussiin hyvissä ajoin ennen lähtöä (nykyään viimeisellä tai seuraavalla minuutilla). Tällä kertaa kuskia ei kuulunut vaikka kello oli jo seitsemää yli. Noh... Sisään tuli kiireellä haalariasuinen herra, joka pahoitteli, ettei kuskia kuulunut. Tyyppi hyppäsi rattiin ja lähti ajamaan pokkana tätä vuoroa. Seuraavalla pysäkillä kyytiin tuleva rouva tarkisti linjan numeron ennen sisään astumista. Mahtoivat ihmetellä ihmiset...
 
Monilla huoltomiehillä on D-kortti ja he käyvät toisinaan myös ajamassa aamun yksittäisiä ruuhkalähtöjä.

Joskus olen itsekin ajanut joitakin lähtöjä hyvin pikaisesti hälytettynä, ilman työvaatetusta ja rahastusvälineitä. Matkustajien kannalta kuitenkin parempi, että auto liikkuu edes näin. Paras taisi olla kerran, kun edesmenneeltä h32:lta puuttui kuljettaja kahden kierroksen ajalta ja kun olin sopivasti keskustassa Kampin suunnalla, ajoin toisen kierroksen. Autona vaan sattui olemaan Citaro, jolla en ollut aikaisemmin ajanut. Vaikutti varmastikin tosi luotettavalta, kun tulin vaihtoon siviilivaatteissa ja heti aluksi piti kysellä nappien sijaintia ja toimintaa. :)

Toisen kerran puhelimessa kerrottiin, että h14:n kuljettaja oli joutunut lähtemään työterveyshuoltoon kesken päivän ja auto oli jäänyt seisomaan Pajamäkeen. Tuolla kerralla ehdin käydä kotona vaihtamassa vaatteet, mutta tuntui jälkeenpäin melko turhauttavalta räyhätä ympäri kaupunkia kauhealla kiireellä vain siksi, että voisi ajaa puoli sivua eli vaihto pois oli heti Kampissa. Rahallinen korvaus tuosta jalomielisyydestäni oli melko mitätön.
 
Viimeksi muokattu:
Monilla huoltomiehillä on D-kortti ja he käyvät toisinaan myös ajamassa aamun yksittäisiä ruuhkalähtöjä.

Joskus olen itsekin ajanut joitakin lähtöjä hyvin pikaisesti hälytettynä, ilman työvaatetusta ja rahastusvälineitä. Matkustajien kannalta kuitenkin parempi, että auto liikkuu edes näin.

Vieläkös on niin, että bussifirmat ottavat töihin ensimmäisen D-kortillisen jampan, joka ovesta sisään kävelee? Vai onko tällainen pelkästään HelBillä? Jostain luin, että HelB on eräänlainen sisääntulofirma, jossa käydään hakemassa kokemusta ja sen jälkeen vaihdetaan AKT:läisiin firmoihin, syystä tai toisesta.
 
Jostain luin, että HelB on eräänlainen sisääntulofirma, jossa käydään hakemassa kokemusta ja sen jälkeen vaihdetaan AKT:läisiin firmoihin, syystä tai toisesta.

Olet lukenut sen Helsingin Uutisista tämän vuoden kesäkuussa.
Juttu leikattuna alla.

Tj. Tero Anttila sanoo lehdessänne 6.6.07, että 2005 Helsingin bussiliikenne yhtiön aloittaessa toimintansa; (STA ja HKL-BL): ”myös työsopimusten ehtoja yhdistettiin. Siitä syntyi kompromissi, joka ei tyydyttänyt kaikkia, eikä ollut täysin onnistunut.”

Työntekijöiden kannalta tehty sopimus ei suinkaan ollut kompromissi, vaan selvästi heikompi kuin aikaisemmin erillisissä yksiköissä noudatetut työehtosopimukset. Vai mitä lukija sanoo kuullessaan, että Helsingin bussiliikenteen kuljettajat ovat jaettu vuohiin ja lampaisiin riippuen siitä olitko STA:n vai HKL-BL:n kuljettaja. Kuljettajat ovat eripalkkaisia HKL-BL:n kuljettajien ollessa kärsijöitä palkkauksellisesti ja työaikasidonnaisesti.

Alan ammatillista edustavuutta vailla olevien julkisten alojen hyvinvoivan liiton sekä jytyliiton solmima orjakontrahti itsessään sitoi kaikki Helsingin bussiliikenne oy:n työntekijät ikeen alle, mistä sopimalla ei ole ulospääsyä. Varsinkaan työtuomioistuimen tuoreen 31.5.07 antaman päätöksen, diaarinumero R 93/06, jälkeen. Työtuomioistuin veti ko. päätöksellä työehtosopimusten yleissitovuuden vessasta alas.

Helsingin bussiliikenne oy:n aloittaessa 2005 toimintansa, valmiina olisi ollut AKT:n ja ALT:n välillä solmittu yleissitova työehtosopimus, joka olisi sellaisenaan pitänyt heti ottaa käyttöön. Mutta ei, vastoin ALT:n sääntöjä Helsingin bussiliikenne oy ja nykyinen kaupunginvaltuutettu Tapio Havasto tahtoivat väkisin solmia takautuvasti henkilöstölle noudatettavaksi sopimuksen, joka palkkauksellisesti vuositasolla on, enemmän kuin 15 vuotta (joista 10 Helsingin bussiliikenteessä tai sen edeltäjissä) palvelleelle kuljettajalle, 4083,32 € ja ilman mainittua pitkää palvelua 4885,28 € heikompi kuin AKT/ALT yleissitova työehtosopimus vuositasolla olisi. Ei siis ihme, että kaikki kykenevät nostavat kytkintä Helsingin bussiliikenteessä, varsinkin kun edellä olevan lisäksi tj. Tero Anttila edellyttää työtä tehtävän vielä omalla ajalla vailla korvausta. Esim. mainitsen autojen vikaantumisen ja siitä tehtävän ilmoituksen laatimisen, jonka kuljettaja joutuu tekemään vapaa-ajallaan.

Menon jatkuessa samanlaisena tuleekin Helsingin bussiliikenne oy:stä alallaan suurin perehdyttäjä bussin ajamisen saloihin, sillä täällä käydään harjoittelemassa ja ajamassa ne silloin tällöin kohdalla sattuvat vahingot ja sitten ollaankin valmiita ja haluttuja kuljettajia muihin joukkoliikennettä harjoittaviin yrityksiin.

linja-autonkuljettaja
Arto Aijala
Helsinki
 
Takaisin
Ylös