Kuka osaa selittää, että mikä tämä h63 sopimus oikein on? Sanotaan, että HelB voitti linjan lisäautot. Eihän reittimuutos pidennä linjaa paljonkaan vai onko vuorovälejä tarkoitus tihentää?
HelB:llä tosin ollut tähän kohteeseen juuri sopivaa käytettyä kalustoa tarjottavana (esimerkiksi 2008-2010 -mallisia Volvoja ja Scaloja) ja varikkokin optimaalisessa paikassa. Liekö sitten ajatuksena siirtää noita autoja konsernin sisällä maakuntiin sen sijaan, että niitä tarjottaisiin HSL-liikenteeseen.
Tuleekohan Transdeville taas uudet yt neuvottelut?
Mitkä autot mahtavat olla linjalle 562 tarjotut teli-Scaniat K280UB, jossa on Euro4?
Ei välttämättä mitään. Kuten monen muunkin HSL:n kilpailun yhdessä on todettu, sitovaa tarjousten kalustossa on kalustopisteet. Oikeasti liikenteeseen tuleva kalusto voi olla ihan muun merkkistä ja -mallista kuin mitä tarjouksessa lukee, kunhan se on kalustopisteiltään yhtä hyvää.
Monesti firmoissa kalustoluetteloita täyttävät eivät ole perillä kaluston mallimerkintöjen yksityiskohdista ihan sillä tasolla mitä harrastajat ovat. Vaikkapa Scania K270UB ja K280UB voivat hyvin mennä sekaisin. Onpa sitäkin nähty, että kalustoluetteloita on selvästikin tahallaan tehty hämääviksi, ettei kilpailijat näe siitä tarjottua kalustoa. Siinä on tosin haittapuolena, että jos tiedoissa onkin jotain epäselvyyttä tms., niin keksityn kaluston kanssa on mahdotonta osoittaa, millaiset kaluston ominaisuudet oikeasti ovat.
Kilpailutuloksesta on eilen jätetty valitus Markkinaoikeuteen.
Lähde: markkinaoikeus.fi
Olisikohan valitus tehty kohteesta 221 (73, 74, 611)? Sen kustannukset kun on merkitty tuoreimpaan liikennöintisuunnitelmaan pelkin kysymysmerkein.
https://www.hsl.fi/sites/default/fil...017-2018_3.pdf (liiteluettelosta liite 4)