Liityntäliikennealueella asuminen

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Te, jotka asutte liityntäliikennealueella, millaista on käyttää siellä joukkoliikennettä? Minusta ainakin tuntuisi aika hankalalta sellainen järjestely, kun olen tottunut, että asuinalueiltani on päässyt suorilla bussilinjoilla keskustaan junaliikenteen lisäksi ja poikittaisyhteyksiäkin on löytynyt.

Kun verrataan vaikka Puistolan ja Vuosaaren liikennetarjontaa, jotka molemmat ovat suuria kerrostaloalueita, jostain syystä Puistolan tarjonta hakkaa Vuosaaren moninkertaisesti. Vielä jos sattuu asumaan kauempana metroasemasta, ei kiitos.
 
Leppävaaran alueella pääasiassa tuo on toiminut hyvin, ainut mikä hieman otti pannuun oli se, ettei vaihtoyhteys Lintuvaarasta juuri ikänä ollut nopeaan junaan, toisaalta taas välillä oli hankalaa löytää liityntäyhteys Kirkkonummen suuntaan.

Suuri floppi taas oli se, että liityntäbussi Lintuvaaraan lopetti kulun joskus kymmenen-yhdentoista tienoilla, joten Stadista kotiin kannatti tulla kuitenkin bussilla, jotta ei tuu yllätystä Leppävaarassa. Mielestäni ilta-yhteyksissä tiputus oli suuri, bussilla pääsi puolen tunnin välein kotiovelle, kaupunkiradan myötä kerran tunnissa. Myös Turun moottoritien bussilinjat 202 ja 204 olivat loistava yhteys. Mutta kokonaisuutena liityntäliikenteestä mielestäni päästään plussalle.
 
Hujis sanoi:
Suuri floppi taas oli se, että liityntäbussi Lintuvaaraan lopetti kulun joskus kymmenen-yhdentoista tienoilla, joten Stadista kotiin kannatti tulla kuitenkin bussilla, jotta ei tuu yllätystä Leppävaarassa. Mielestäni ilta-yhteyksissä tiputus oli suuri, bussilla pääsi puolen tunnin välein kotiovelle, kaupunkiradan myötä kerran tunnissa.

Leppävaaran liityntäliikenne toimii hyvin ruuhka-aikaan. Silloin voi vapaasti stadissa hypätä junaan tietäen, että Leppävaarasta pääsee bussilla heti jatkamaan matkaa Karakallioon.

Iltaisin ja viikonloppuisin valinta kohdistuu ilman muuta bussiin, jollei etukäteen ole tiedossa jatkoyhteyden lähtöaika. Hiljaiseen aikaan bussi on mukavampi ja usein nopeampi vaihtoehto. Oma oletukseni liityntäliikenteelle on se, että jatkoyhteys lähtee viimeistään 10 minuutin päästä junan saapumisesta. Se taas perustuu siihen, että jos asuu 5 minuutin bussimatkan päässä, niin onko siinä järkeä odottaa jatkoyhteyttä 15 minuuttia jossakin juna-asemalla kun voisi olla jo kotona. Matkustamisen helppous katoaa myös siinä, jos joutuu selailemaan aikatauluja, että milloin sitä lähti kohti kotia.

Tosin em. asiassa olen tottunut ehkä liian hyvää, kun aina on asunut alueella jossa on vain voinut mennä pysäkille odottelemaan bussia tietäen, että odotusaika ei ole montaa minuuttia.

Nyt kun olen muuttanut Gumböleen en edes harkitse käyttäväni julkista liikennettä. Tunnin välein kulkeva bussi ei oikein sovellu sellaiseen elämään, että kulkee ilman aikatauluja.
 
Hujis sanoi:
Mutta kokonaisuutena liityntäliikenteestä mielestäni päästään plussalle.

Tästä asiasta olen samaa mieltä.

Itse asun Leppäsillassa, joten valinnanvaraa löytyy minulle mainosti, koska Karakallioon sekä Rastaalaan suuntautuvat linjat kulkevat lähipysäkin ohi. Myös suoraan Turuntietä kulkevat linjat palvelevat "hätätapauksessa". Liityntäliikennejärjestelmä on luonut myös uusia yhteyksiä muualle Espooseen, mutta myös aiheuttanut linjan 17 lakkautuksen, josta nousi suuri meteli meilläpäin - toisaalta Tapiolaan matkatessa ei nykyään paljon häviä matka-ajassa, kun Leppävaara - Tapiola -välin vuorotarjonta on lähes kaksinkertaistunut.

Helsinkiin päin matkatessa ennen kaupunkiradan käyttöönottoa käytin linjoja 204 sekä 246. Junaa tuli käytettyä todella vähän, sillä ainoat junan liityntälinjat olivat siihen aikaan 24 ja 25, jotka kulkivat harvoin ja pahimmassa tapauksessa Leppävaarassa jatkoyhteyttä sai odotella jopa 10-15 minuuttia. Ruuhkalinja 204 oli siihen aikaan erittäin hyödyllinen, koska se tarjosi tietenkin nopean yhteyden Helsingin keskustaan, mutta myös vaihdottoman yhteyden Munkkiniemeen, Meilahteen ja Mechelininkadun varrelle työpaikka-alueille. Tätäkin linjaa ovat monet työssä käyvät jääneet kaipaamaan, koska nykyinen liityntäbussi+205 on lähes kaksikertaa hitaampi. Tätä voi pitää suurena miinuksena kaupunkiradan tultua. Hyvä vaihtoehto voisi olla vaihtaa 205:n sekä 231-270 päitä, että 205 Elielille ja toiset Kamppiin.

Nykyään kannattaa käyttää junaa muina aikoina kuin illalla ja ihan aamulla, jolloin liityntäyhteyksiä on vähemmän linja 248 kulkee matkan yhtä nopeasti. Päivällä linjan ajoaika (Rastaskukkulan pysäkiltä keskustaan) on n. 27-35 min ja ruuhkassa 35 - 40+ minuuttia. Talvella matkaan voi kulua vielä enemmän.
Helsingistä tultaessa E, S, U, Y + liityntäbussin matka-aika on noin 22min ja A+liityntäbussi n. 26 minuuttia. Helsinkiin päin mentäessä voi parhaassa tapauksessa ehtiä hypätä edeltävään junaan jolloin matka-aika voi olla alle 20 minuuttia. Matka-aika Helsingin keskustaan on tietysti plussaa.

Meilläpäin liityntäliikenne toimii hyvin arkisin sekä lauantaina mutta viime vuosina sunnuntain liikenne on heikentynyt kun linjat 261T ja 26N lopetettiin. En ole itse asiassa kovinkaan tyytyväinen sunnuntain liikenteeseen, sillä ensin samaan aikaan tulevat 24 sekä 27N sitten puolen tunnin päästä peräkanaa tulevat 25 ja 27N. Sunnuntaisin junia kulkee neljä kertaa tunnissa, joten ei pitäisi olla vaikeaa porrastaa nämä linjat sunnuntain osalta. Aikataulusuunnitteluun en ole tyytyväinen iltojen ja sunnuntain osalta, koska huonoimmillaan tulee puolen tunnin väli ilman mitään linjaa. Junien aikataulut pitäisi saada mainitsemina aikoina tasavälistettyä Leppävaaran kohdalla niin, että myös liityntäbussit samoille alueille saataisiin porrastettua niin, ettei synny peräkkäinajoa.

Muistuu viime talvikaudella mieleen eräs arkipäivän aika, jolloin neljä bussia ajoi peräkkäin: 14.10/20 14.10/35(ei tosin liityntälinja) 14.12/26 14.12/27 :mad:
 
kemkim sanoi:
Te, jotka asutte liityntäliikennealueella, millaista on käyttää siellä joukkoliikennettä? Minusta ainakin tuntuisi aika hankalalta sellainen järjestely, kun olen tottunut, että asuinalueiltani on päässyt suorilla bussilinjoilla keskustaan junaliikenteen lisäksi ja poikittaisyhteyksiäkin on löytynyt.
En osaa sanoa asunko varsinaisella liityntäliikennealueella, mutta asun joka tapauksessa Espoon keskuksen lähellä olevassa Muuralassa, ja kodin vierestä kulkee bussit 18 ja 213 Esbo cityyn, jälkimmäinen jatkaa motaria pitkin Elielinaukiolle. Bussilinjan 18 synkronointi junan kanssa ei mene ihan nappiin koska bussi kulkee 20 minuutin välein ja juna 15. Bussi 213 kulkee aika harvoin. Useimmiten kävelen tai kuljen pyörällä tai autolla asemalle, koska olen laiska muistamaan sen aikatauluja. Matkaa on 1.5 km, joten käy hyötyliikunasta.

Toki kylässämme on heitä joille bussilinja 18 on välttämättömyys, koska sen varrella on niin asutusta, kouluja ja työpaikkojakin, ja omien havaintojeni mukaan se ei ole mitenkään vajaakuormitettu kylädösä, mutta jostain syystä se aiotaan lakkauttaa, kun Espoon keskukseen aiotaan rakentaa uusi matkakeskus/linja-autoterminaali radan toiselle puolelle. Toivottavasti kaupungin herrat ja rouvat tajuavat että kaikilla ei ole kahta autoa vaikka Espoossa ollaan. Ei hjuva.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
...mutta jostain syystä se aiotaan lakkauttaa, kun Espoon keskukseen aiotaan rakentaa uusi matkakeskus/linja-autoterminaali radan toiselle puolelle. Toivottavasti kaupungin herrat ja rouvat tajuavat että kaikilla ei ole kahta autoa vaikka Espoossa ollaan. Ei hjuva.

Niin, 18, 213 ja 270 aiotaan katkaista uuteen Espoon Keskuksen terminaaliin. Tilalle tulee linja 84 Kuurinniitty - Tuomarila - Espoon Keskus - Muurala - Kauklahti. Tällä tavoin saadaan juuri esim. Muuralasta liityntäyhteyksiä junaan/sta, mutta tarkoittaa myös sitä, että Muuralasta ja Kauklahdesta muuttuu yhteydet Tapiolaan vaihdollisiksi.

213:n katkaisemisen syynä on Mikkelän päättäri, joka ei täytä kääntöpaikalle asetettuja vaatimuksia ja muka sen takia linja täytyy katkaista Espoon keskukseen kun korvaavaa päättäriä ei löydy. Tämä on tietysti joku YTV:n säästökohde, jolla saadaan linjan autokierrosta yksi auto napata pois, sillä miten voi olla mahdollista, että Mikkelässä ei ole tilaa päättärille, vaikka sieltä on peltoa aina Kauklahteen asti.:roll:
 
JT sanoi:
Niin, 18, 213 ja 270 aiotaan katkaista uuteen Espoon Keskuksen terminaaliin. Tilalle tulee linja 84 Kuurinniitty - Tuomarila - Espoon Keskus - Muurala - Kauklahti. Tällä tavoin saadaan juuri esim. Muuralasta liityntäyhteyksiä junaan/sta, mutta tarkoittaa myös sitä, että Muuralasta ja Kauklahdesta muuttuu yhteydet Tapiolaan vaihdollisiksi.

213:n katkaisemisen syynä on Mikkelän päättäri, joka ei täytä kääntöpaikalle asetettuja vaatimuksia ja muka sen takia linja täytyy katkaista Espoon keskukseen kun korvaavaa päättäriä ei löydy. Tämä on tietysti joku YTV:n säästökohde, jolla saadaan linjan autokierrosta yksi auto napata pois, sillä miten voi olla mahdollista, että Mikkelässä ei ole tilaa päättärille, vaikka sieltä on peltoa aina Kauklahteen asti.:roll:

Se oli rauhoittavaa tietää että dösät eivät kokonaisuudessaan katoa. Mikkeläläisille kuitenkin varmaan huono homma. Eikö ole tutkittu sitä ideaa että Mikkelä saisi oman rautatieseisakkeen, matkaa asutuksesta radallehan ei ole kuin pari sataa metriä?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Eikö ole tutkittu sitä ideaa että Mikkelä saisi oman rautatieseisakkeen, matkaa asutuksesta radallehan ei ole kuin pari sataa metriä?

Kerranhan se on otettu jo pois. Joku kymmenisen vuotta sitten siinä nykyisen linjan 213 päättärin tuntumassa oli Pelto-niminen seisake.;)
 
JT sanoi:
Kerranhan se on otettu jo pois. Joku kymmenisen vuotta sitten siinä nykyisen linjan 213 päättärin tuntumassa oli Pelto-niminen seisake.;)
Pelto ei ollut Mikkelän asutuksen kohdalla vaan keskellä peltoa.

t. Rainer
 
Aiemmin Puotilassa 7,5 vuotta asuneena ei voinut kuin olla tyytyväinen. Talon vieressä linjan 91 pysäkki, jolla pääsi Itäkeskukseen jos ei huvittanut metroasemalle kävellä eikä metroa tarvinnut siellä montaa minuuttia odotella. Useimmiten kuitenkin käveli sen 6 minuuttia ja kiitos metron hyvän täsmällisyyden, pystyi oman asemalle saapumisen ajoittamaan muutamaan sekuntiin ennen metron saapumista.

Vaikka nykyisin pääseekin esim. keskustaan reilussa viidessä minuutissa keskimäärin noin minuutin välein kulkevilla busseilla (+ ratikat), sitä on jäänyt kaipaamaan mm. metrojen edellä mainittua täsmällisyyttä sekä myös niiden tasaista sisälämpötilaa ja varsinkin kesähelteillä tunneliasemien vilpoisuutta. :)
 
vko sanoi:
Vaikka nykyisin pääseekin esim. keskustaan reilussa viidessä minuutissa keskimäärin noin minuutin välein kulkevilla busseilla (+ ratikat), sitä on jäänyt kaipaamaan mm. metrojen edellä mainittua täsmällisyyttä sekä myös niiden tasaista sisälämpötilaa ja varsinkin kesähelteillä tunneliasemien vilpoisuutta. :)

Minulla on sama tilanne bussien ja ratikoiden suhteen, mutta myös metro löytyy repertuaarista :) Käytän silti metroa todella harvoin. Kun busseja ja ratikoita menee käytännössä jatkuvasti kotioven edestä, niin en viitsi kävellä 100 metrin päähän metroasemalle ja siellä kävellä ensin liukuportaille, sitten liukuportaita alas ja odotella 4-5 minuuttia metroa. Matka-aika menee kokonaisudessaan tasoihin bussien kanssa. Ratikat ovat liian hitaita, että niitä viitsisin käyttää, ellei ole muuta vaihtoehtoa.
 
Edellä esitetyt mielipiteet näyttivät olevan melko positiivisia ketjun aloittajaa lukuun ottamatta. Muissa viestiketjuissa foorumin asiantuntijat Antero A ja Mikko L ovat kuitenkin antaneet melko lohduttoman kuvan liityntäliikenteestä ja sen varrella asumisesta.
Itse olen asunut Itä-Helsingissä ennen metroa ja sen aikana yhteensä 37 vuotta ja ajanut liityntäliikenteen busseja kohta 18 vuotta. Se mitä esimerkiksi Antero ja Mikko ovat jo useasti epäkohdista kirjoittaneet pitää periaatteessa paikkansa. Käytännössä tilanne ei kuitenkaan ole aivan niin lohduton.
Vaihtoasemathan ovat yleensä aluekeskuksissa kauppakeskuksen liepeillä. Ollaan kauppakeskuksista mitä mieltä tahansa niin ne ovat nyt tosiasia ja monet metromatkustajatkin käyvät siellä asioilla. Monet asiat hoituvat vaihdon yhteydessä ja vaihdosta on tullut ikään kuin "luonnollinen" osa matkaa. Vähän kärjistetysti voisi sanoa, että vaikka lähiöön olisi edelleen suora bussiyhteys, moni jäisi silti pois aluekeskuksessa asioilleen ja jatkaisi sitten myöhemmällä bussilla eteenpäin.

Toinen juttu on sitten tämän kesän metron poikkeusliikenne 10 minuutin vuoroväleineen. Liityntäbussit ja metro kulkevat aivan omissa maailmoissaan. Jos normaalisti tahdistuksen puutetta yritetään korvata tiheällä vuorovälillä niin nyt ei ole sitäkään. Siinä toteutuvat kauhukuvat täydellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Asun nm. JT:n kanssa samalla alueella, ja olen myös viestiketjun aloittajan kanssa samaa mieltä että kokonaisuudessaan ihan plussalla. Mutta ytv:llä on nykyisin selvästi trendinä että pitää vaihtaa.. Esimerkiksi matka-aika tapiolasta karakallioon on espoon sisäisellä 57:lla + espoon sisäisellä 27:lla vähintään 5 minuutttia hitaampi kun espoon sisäisellä 17:sta. Ja kun seutulinja 261 lopetettiin niin nykysin pitää 51:seenkin vaihtaa, mutta tähän ei ole laitettu aikatauluun näitä junia jotka ovat linjan kanssa sovitettuja, joten tässä on kehityksen paikka. Helsinkiin on mielestäni mukava mennä seutulinjoilla, kun ei ole mihinkään kiire. Illalla/yöllä varsinkin on ihan mukava tulla 270N:llä ja kävellä sitten siitä kotia.. :)
 
Mitä oli ennen metroa? Tungosaikana Itäväylällä kahdella kaistalla seisovat henkilöautojonot ja kolmannella hitaasti liikkuva bussijono. Bussit kun koukkivat kukin vuorollaan pysäkeillä (ns. pysäkkipujottelu). Kulosaaren sillalta sitten matelua Sörnäisten rantatie - Hakaniemi - Rautatientori (jossa jatkuva "hallittu kaaos"). Entä kun tuli pari tippaa vettä tai oli liukkaat kelit. En edes halua muistella. No itään päin meni vähän sujuvammin mutta pysäkkipujottelu kyllä hillitsi bussien vauhtia tehokkaasti silloinkin. Mitenkähän tämä tänä päivänä hoituisikaan ilman metroa? On väkimääräkin jonkinverran lisääntynyt.
Nyt kun käytän liityntäbussia ja metroa, tiedän minuutilleen saapumisaikani esimerkiksi Rautatientorille. Vaihto siinä välissä ei haittaa ollenkaan. Voin vaikka muistella, että ennen metroa eivät minun suorat bussini kulkeneet läheskään niin tiuhaan kuin liityntäbussit nykyään.
Entä kotiopäin sitten? Jos olisi työmatka kyseessä, tietäisin mihin junaan kannattaa ehtiä, että vaihto on mahdollisimman sujuva. Senkin muuten oppii jos haluaa. Jos ei ole sellainen "periaatteen ihminen" siis.
Tungosajan ulkopuolella paluu itään metrojunalla on vaivatonta (siltamottiaikoja lukuunottamatta.). Junia kulkee tiuhaan. Voin siis muistella odottaessani liityntäbussin lähtöä Itäkeskuksesta, että ennen odottelin suoraa bussia Rautatientorilla, Hakaniemessä, Sörnäisten rantatiellä... Talven pakkasviimoilla ja räntäkeleillä ja melkein aina muulloinkin odottelen bussia mieluummin Itäkeskuksessa sisällä. Ja tosiaan ajan salliessa voin vaikka piipahtaa Alkossa. Ja taasen, liityntäbussit kulkevat minulla kuitenkin tiuhempaan kuin suorat bussit ennen metroa. En kaipaa suoria linjoja todellakaan. En, vaikka tuleva liityntälinjauudistus on selvä heikennys minulle.
Totuuden nimessä on myönnettävä, etä nykyisin kuljen työmatkani omalla autolla. Mutta enpä ole työssäkään metron vaikutusalueella vaan olen niinsanotun poikittaisliikenteen armoilla. Odoteellaan tässä Jokerin aikatauluja nähtäväksi.
En malta tässä olla mainitsematta, että vielä oppii tuntemaan persoonia. Esim. se persoona, joka jättää IK:ssa hyytävässä pakkastuulessa bussinsa seisomaan 20 minuutiksi kaikki viisi ovea auki. Ja se "voitonriemuinen" katse, jonka hän luo asiakkaisiinsa, kun hän tulee takaisin työpaikallen. Tai sitten helteellä pitää ehdottomasti olla kaikki luukut kiinni paitsi pakollinen etummainen ovi.
 
Vaikka Lauttasaaresta on suorat bussilinjat keskustaan, niin osa matkustaajista vaihtaa Ruoholahdessa metroon, koska se on nopeampi. Usein, varsinkin ruuhka-aikoina jumittuvat bussit Ruoholahden villojen luona ruuhkaan.
 
Takaisin
Ylös