Lähibussit

Liittynyt
9 Elokuu 2005
Viestit
213
Asun Espoon Matinkylässä missä elokuun puolivälistä lähtien uudet lähibussilinjat 137 ja 138 ovat liikkuneet, toinen Matinkylässä ja toinen Matinkylän/Olarin alueella. Itse liikun yleensä Matinkyläntien ja Ison Omenan välillä. Mutta joka kerta kun jompikumpi lähibussi tulee vastaan niin siinä on vain kuljettaja. Siis ei ensimmäistäkään matkustaja ! En tiedä mikä tilanne on muilla alueilla mutta epäilen että tilanne siellä voi olla aivan sama. Nämä pikkubussilinjat on käsittääkseni luotu ensisijaisesti vanhemmille ja liikuntaesteisille ihmisille joilla on vaikeuksia liikkua tavallisella bussilla. Miksi siis matkustajat puuttuvat vaikka niitä ihmisiä taatusti on tällä alueella ? Veikkaan ettei sanoma ole mennyt perille, siis ihmiset eivät tiedä näistä linjoista mitään. Ison Omenan laajentumisen yhteydessä jaettiin HSL:n infopisteessä pieni esite toisesta linjasta, muuten on paperisanomalehdissä ollut vain lyhyitä uutisia Espoon uudesta linjasysteemistä elokuun puolivälistä lähtien, muuten täytyy hakea tiedot netistä. Mutta juuri vanhemmat ihmiset eivät aina surffaile netissä, monet eivät edes muista mitä lukivat sanomalehdestä. HSL olisi mielestäni pitänyt jakaa kaikille kotitalouksille suuren, selkeän mainoslehden missä nämä linjat esitetään kaikkine yksityiskohtineen, linjanumerot, aikataulut, pysäkit jne., mielellään myös valokuvalla minibusseista. Noin 10-15 vuotta sitten pyöri Matinkylän alueella "palvelulinja", myös minibussi, mutta matkustajamäärä oli varsin alhainen kunnes linja lopetettiin. Muistissa on myös surullinen "kutsuplus", joka kuulemma maksoi veronmaksajille n.40e/matkustaja. Pelkään että myös y.m. linjat pian lopetetaan taloudellisista syistä. Lähibussipalvelu on hyvä ja kannatettava asia ja epäonnistumiseen ei olisi enää varaa. HSL:llä olisi varmasti aihetta katsoa peiliin ja harkita kuinka lähibussien asiakaskuntaan saa yhteyttä. Ellei päteviä mainosammattilaisia löydy omista piireistä, ulkopuolisia tekijöitä varmasti on saatavissa. Onko foorumilaisia kokemuksia tai mielipiteitä tästä ongelmasta ?
 
Ainakin Helsingin linjan 36 Konala - Pitäjänmäki - Pirkkola ovat ihmiset runsaan vuoden sisällä löytäneet ja sitä osaavat käyttää myös "tavalliset" matkustajat.
 
Ainakin Helsingin linjan 36 Konala - Pitäjänmäki - Pirkkola ovat ihmiset runsaan vuoden sisällä löytäneet ja sitä osaavat käyttää myös "tavalliset" matkustajat.

Aikaa se tuntuu vaativan mutta ainakin meillä päin tärkeä väline juuri vanhemmille ihmisille.
 
Mahtaisiko yhtenä syynä olla liian harva vuoroväli? Jos bussi tulee kerran tunnissa tai jopa harvemmin voi sen käyttö muodostua aika hankalaksi.
Esimerkki: Henkilöllä X on lääkäriaika terveysasemalla klo 10:00. Lähibussin aikataulu on sellainen että se on terveysaseman pihalla aina viittä minuuttia yli tasatunnin. Eli ehtiäkseen lääkäriin henkilön X pitäisi lähteä sellaisella bussilla että odotusaikaa perillä kertyy melkein tunti (tai enemmänkin koska lääkärit ovat aina myöhässä paitsi silloin kun itse olet).
Itse ainakin valitsisin esimerkkitapauksessa suosiolla muun kulkupelin ellei lähibussin käyttäminen olisi välttämätön pakko.
 
Juurikin se tiedoitus / markkinointi on ongelmana. Ei ihmiset oikein tiedä lähibusseista.
Kovasti kysellään että millaiset liput kelpaa / saako tällä "tavallisetkin ihmistet" kulkea / mistä voi tilata(?)

Aina alkuun uusilla linjoilla on hiljaista ennenkuin ihmiset äkkäävät mimmoisesta linjasta on kyse ja uskaltautuvat kokeilemaan. :D
 
Minä kutsun noita johdonmukaisesti pakettiautoiksi, vaikka tiedän kyllä, minkälaisia tunteita se joissain herättää. Pakuja ne silti on. Genevessä katselin viime viikolla ihan oikeaa pikkubussia, tuossa näkyy olevan siitä kuva: http://www.ville-geneve.ch/fileadmi...ualites/2014/bus-electriques-ville-geneve.jpg

Pointti on, että niin kauan kun nuo vehkeet näyttävät pakettiautolta eli invataksilta, kansa pitää niitä sellaisina. Jos ei panna rahaa niiden upgreidaukseen, niin ne kulkevat sitten tyhjinä, on niiden nimi sitten palvelulinja, jouko, lähibussi tai joku muu keksintö – sillä kyllä niille kohta taas uusi nimi keksitään ja joku kiva aurinkotarra jonnekin lykätään. Samoja tyhjiä pakettiautoja ne on silti, vaikka konsultille maksetaan niistä aurinkotarroista pari kymppitonnia.

Jos noille oikeasti halutaan joku järkevä rooli, niin Höselissä pitäisi pistää enemmän tikkuja ristiin kuin maksaa konsultille uudesta nimestä ja hauskoista tarroista. Koska olette viimeksi nähneet sellaisen ihan oikean kunnollisen tiedotuskampanjan, joka ei perustu ilmaisiin ämpäreihin tai vaaleanpunaisiin runoihin jossain ratikan kattopaneelissa? Ihan oikea tiedotuskampanja, jossa kerrotaan, mitä kaikkia mahdollisuuksia HSL ihan oikeasti tarjoaa. Sellainen kampanja, jota ei tehty kun kaikki kantakaupungin bussilinjat muuttuivat, kukaan ei tiennyt niistä mitään ja kansa pihisi kiukusta?

Ainoa kerta, kun jotain tosissaan on yritetty, oli Länsimetro. Ja siinähän kävi sitten miten kävi. Ensi syksyä ja raitiolinjojen uusia reittejä odotan sekä innolla että kauhulla – selviävätkö ne matkustajille vasta sitten, kun vaunu kääntyykin kadunkulmasta väärään suuntaan?

Mummot kun on kohderyhmä niin ei kun mainosta telkkariin vaan ja kirjeitä kotiin.
 
Minä kutsun noita johdonmukaisesti pakettiautoiksi, vaikka tiedän kyllä, minkälaisia tunteita se joissain herättää. Pakuja ne silti on. Genevessä katselin viime viikolla ihan oikeaa pikkubussia, tuossa näkyy olevan siitä kuva: http://www.ville-geneve.ch/fileadmi...ualites/2014/bus-electriques-ville-geneve.jpg

Oli niin sitten Kutsenits, SKD, Avestark, Kare, Altas-Auto vai minkä muunkaan tekemä Sprintteri tahi Daily, niin kuvanmukaisella oikealla pikkubussilla ei välttämättä Lähibussien linjoja kykenisi välttämättä ajamaan. Mutta totta tuo on että lähibusseja on paikallislehdissä ollut pienen pieni artikkeli joskus, mainokset eetteriin ja vaikka teippauttaisi lähibusseihin myös jotain sopivaa. :smile:
 
HSL:n tiedotukselle lähibussit ovat ajoittain esiin nouseva päänvaiva, uskokaa pois. Yritetty on kyllä. Esimerkiksi Espoon tapauksessa olemme tehneet kustakin uudesta linjasta esitteen, ja niitä on toimitettu yhteispalvelupisteisiin, palvelutaloihin ja muihin alueen keskeisiin paikkoihin (kuten kirjastoihin tai terveyskeskuksiin). HSL:n matkakummi on käynyt vetämässä yleisötilaisuuksia - joissa on valitettavasti ollut paikalla kuulemani mukaan noin nollasta kolmeen ihmistä. Totta kai tieto lähibusseista on myös olemassa internetissä, mutta ensisijaisesti on tietysti pyritty muihin keinoihin, koska kohderyhmä. Tämän kohderyhmän ulkopuolella lähibussit eivät valitettavasti palvele kovin useita, koska useimmille käveleminen on realistinen vaihtoehto, jos puhutaan puolentoista kilometrin matkasta puolentoista tunnin vuorovälillä arkisin päiväsaikaan.

Aina voisi tietysti tehdä lisää esitteitä (tämä toive toistuu usein), mutta niistä saatava hyöty ei kokemusten mukaan ole vaikuttanut kovin suurelta. Voimakkaampi yleinen tiedottaminen/markkinointi taas on lähibussien tapauksessa vaikeaa siksi, että on paljon muita suurempaan ihmisjoukkoon vaikuttavia muutoksia, joista on syytä kertoa vielä voimakkaammin. Siksi lähibussit tarvitsevat juuri kohdennettua markkinointia, ja siinä ei ehkä ole onnistuttu niin hyvin kuin olisi mahdollista. Lähibussien tapauksessa tv-kampanjat ovat valitettavasti utopiaa. Ne ovat kalliita, ja jos sellaisia toteutettaisiin liikennemuutoksista, niiden todella pitäisi (ainakin minun mielestäni) a) vaikuttaa suuren ihmisjoukon kulkemiseen tai b) nostaa esiin piilossa oleva palvelu, joka tarjoaa merkittävää yhteyksien parantumista monelle.

Koska olette viimeksi nähneet sellaisen ihan oikean kunnollisen tiedotuskampanjan, joka ei perustu ilmaisiin ämpäreihin tai vaaleanpunaisiin runoihin jossain ratikan kattopaneelissa? Ihan oikea tiedotuskampanja, jossa kerrotaan, mitä kaikkia mahdollisuuksia HSL ihan oikeasti tarjoaa. Sellainen kampanja, jota ei tehty kun kaikki kantakaupungin bussilinjat muuttuivat, kukaan ei tiennyt niistä mitään ja kansa pihisi kiukusta?

Ainoa kerta, kun jotain tosissaan on yritetty, oli Länsimetro. Ja siinähän kävi sitten miten kävi. Ensi syksyä ja raitiolinjojen uusia reittejä odotan sekä innolla että kauhulla – selviävätkö ne matkustajille vasta sitten, kun vaunu kääntyykin kadunkulmasta väärään suuntaan?

Tämä väite on minusta vähän kohtuuton. Vantaan linjastouudistuksesta ja Kehäradasta tiedotettiin suurin kampanjoin ja kaikkiin vantaalaisiin talouksiin jaetulla infolehdellä toukokuussa 2015, ja vuotta myöhemmin tehtiin sama Espooseen, Lauttasaareen, Kuusisaareen, Lehtisaareen ja Kirkkonummen eteläosiin länsimetrosta ja liityntälinjastosta. Tässä jälkimmäisessä nyt vain valitettavasti kävi kuten kävi. Vielä sen jälkeen olemme tehneet mm. Pohjois-Espoon linjanumerouudistusta ja Lauttasaaren uusia linjoja tutuiksi niin hyvin kuin mahdollista: pysäkkijulistein ja Espoon linjanumeroita myös taskukokoisin, busseissa jaossa ollein esittein. Elokuussa oli myös pieni kampanja siitä, mikä nyt muuttuu ja mikä ei, kun metro oli ehtinyt sekoittaa päitä.

Yksittäisten linjojen muutokset olemme hoitaneet pysäkki- ja mahdollisuuksien mukaan bussitiedottein (sekä tietysti internetissä, kuten kaiken muunkin). Silti tieto ei aina tavoita kaikkia.

Hyvä kuitenkin, että tuo raitiovaunu-uudistus tuli mainittua, ettei unohdu. Se vaatii ilman muuta pysäkkitiedotetasoa suuremman ja näkyvämmän panostuksen, mutta sitä ei ole vielä täällä ehditty sen tarkemmin miettiä. Toinen sellainen juttu lähitulevaisuudessa on Koillis-Helsingin linjastouudistus.
 
Vs: Lähibussi 168

168-lähibussiin ei luottamista. liikkuu vain kolmesti päivässä, joten kahden päivinä en ehdi asemalle. voisi hsl vähintäänkin lisätä yhden vuoron, ellei sitten ota linjalle kahta bussia. myös, niin vs-bussipalvelut oy ei korjaa buscomeja tai asenna uutta mallia. :mad:
 
Käytän itse usein lähibussia 36. Jokin aika sitten vielä puhuttiin palvelulinjoista. Olen niin hölmö joukkoliikennemies että en tiedä tällä hetkellä kuinka lähibussisa oikeoppisesti annetaan tieto poistumistahdosta kuljettajalle.

Hölmöyteni johtuu siitä, että äsken linjalla 36 kuljettaja sanoi että kelloa käyteään silloin kun halutaan poistua seuraavalla pysäkillä. Kerran painoin kelloa Kaaresta lähdettäessä ja silloin kuljettaja ajoi pysäkin ohi, koska "ei näe poistumismerkkiä kojelaudassa"

No mikä sitten on pysäkki ? Linjalla 36 on linjakartassa ja aikatauluissa pysäkit 1820(Kolsarintien 8:n kohdalla) 1819(Kolsarintien 11:n kohdalla), mutta ei niitä maastoon ole merkitty mitenkään.

Eihän käytännöt voi vaihdella sen mukaan kuka on puikoissa. Ei tämä suuri kysymys silloin ole kun autossa on muutama matkustaja, mutta sillon merkityksellisempi kun auto on täynnä.

Selvää on se että muut kuin pysäkeille tapahtuvat pysähtymiset ilmaistaan suullisesti kuljettajalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös