Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Bussien ovitus

  1. #1
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Bussien ovitus

    Oon tässä miettiny että, millä perustein noi ovitusjutut päätetään? Kun esimerkiksi Tampereella (Tampereen kaupungin liikennelaitoksen) Scaloissa näitä 1+2+1, mutta sitten taas Helsingissä (esimerkiksi Helsingin bussiliikenteellä) suurin osa on 2+2+1..

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3538

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Tampereella oli 2+2+1 ovitus siihen asti (toki muitakin variaatioita oli jos kauas historiassa mennään), kunnes rahastusjärjestelmä uusittiin 1994. Tässä yhteydessä poistuivat näyttöliput (kuukausi- ja vuosilippu)

    Jakohan oli korkealattiabussien aikaan siten, että etuovelle muodostui kaksi väylää keskellä olevan tangon jakaessa kulkuväylät, näyttölippulaiset vasemmalta puolen ja muut oikealta puolen (varsinkin kun Almex-leimauslaitteetkin oltiin siirretty ajan myötä tuosta etusillan tolpasta toisaalle kuskin paremmin kontrolloitavaksi.

    Matalalattiabussien tulon myötä ei etusillallekaan asennettu enää mitään tankovirityksiä jakamaan matkustajavirtaa ja 1994 TKL siirtyi käyttämään yhtä isoa etuovilehteä aluksi lyhyessä kalustossa, mutta myöhemmin myös teliautoissa. Nivelautoista vain 1998 tulleet City U Carrukset on varustettu yhdellä etuovilehdellä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1363

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Omien matkustuskokemuksieni mukaan 1+1+1 -ovitus olisi kaikkein paras, mikäli kaikki ovet ovat vain yhtä leveitä kuin esimerkiksi muinaisen Espoon Auton hankkimissa vm.1992-93 laatikko-Wiimoissa. Näyttää siltä, että vaikka nykyisissä YTV -alueen busseissa on pariovet ainakin edessä ja keskellä, niin oviaukoista kulkee vain yksi matkustaja kerrallaan. Vielä 1980 -luvulla tulleissa HKL:n laatikko-Wiimoissa oli ovien välissä tukitangot, jotka ehkä tekivät oviaukon ahtaaksi, mutta ainakin silloin ovista pääsi kulkemaan kaksi ihmistä kerralla.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    403

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Omien matkustuskokemuksieni mukaan 1+1+1 -ovitus olisi kaikkein paras, mikäli kaikki ovet ovat vain yhtä leveitä kuin esimerkiksi muinaisen Espoon Auton hankkimissa vm.1992-93 laatikko-Wiimoissa. Näyttää siltä, että vaikka nykyisissä YTV -alueen busseissa on pariovet ainakin edessä ja keskellä, niin oviaukoista kulkee vain yksi matkustaja kerrallaan. Vielä 1980 -luvulla tulleissa HKL:n laatikko-Wiimoissa oli ovien välissä tukitangot, jotka ehkä tekivät oviaukon ahtaaksi, mutta ainakin silloin ovista pääsi kulkemaan kaksi ihmistä kerralla.
    Riippuu ehkä linjasta, mutta kyllä 2+2+x ovet on selkeästi nopeammat sellaisilla pysäkeillä mistä tulee tai missä jää pois suuria ihmismääriä, kuten esim. Tapiola. Matkakortin lukijan nykyinen paikka aiheuttaa tietysti ylimääräistä sekoilua siitä, että kuka menee mistäkin, mutta kyllä ruuhkaliikenteessä matkustajat osaavat suhteellisen sujuvasti ohittaa kertalipun ostajat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aleo1@luukku.com
    Oon tässä miettiny että, millä perustein noi ovitusjutut päätetään? Kun esimerkiksi Tampereella (Tampereen kaupungin liikennelaitoksen) Scaloissa näitä 1+2+1, mutta sitten taas Helsingissä (esimerkiksi Helsingin bussiliikenteellä) suurin osa on 2+2+1..
    Pääkaupunkiseudulla ovitus on määritelty liikenteen tilaajan toimesta, eli yksittäisillä liikennöitsijöillä ei siinä asiassa ole juurikaan päätösvalta. Ainoa liikennöitsijän päätöksen varassa oleva valinta on ottaako takaoven yksi- vai kaksilehtisenä. Yksilehtisen valinta johtuu sitten muista seikoista kuin vain omasta mielipiteestä.

    Korkealattiaisessa kalustossa, jota hyväskytään YTV alueella uutena ainostaan Nuuksioon on enemmän valinnan varaa.

  5. #5

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Bussien ovitus

    1-lehtinen etuovi on sikäli kätevämpi, että siinä kulkuaukko on riittävän leveä - talvella kuljettajat (ymmärrettävistä syistä) avaavat usein vain toisen puoliskon pariovista, ja siitä aukosta on jo pientenkin kantamusten kanssa ahdasta mennä. Pääsee siitä toki, mutta hitaammin, jolloin oven aukioloaika on pitempi, ja sisään tulee enemmän pakkasta - siis suo siellä, vetelä täällä. Vai pitäisikö sanoa kylmä siellä, pakkanen täällä

    Harmi vain, että nykymuoti suosii leveälehtisiä kääntö- ja vippiovia, joista varsinkin viimeksimainitut ovat usein hyvin hitaita avautumaan ja sulkeutumaan. Vanha kunnon taitto-ovi oli nopea.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1662

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Omien matkustuskokemuksieni mukaan 1+1+1 -ovitus olisi kaikkein paras, mikäli kaikki ovet ovat vain yhtä leveitä kuin esimerkiksi muinaisen Espoon Auton hankkimissa vm.1992-93 laatikko-Wiimoissa.
    Tuo 1+1+1-ovitus on varmasti passeli silloin, kun matkustetaan hieman pidempiä matkoja eikä matkustajia ole seisomapaikoilla. Oman kokemukseni mukaan nämä Espoon Auton hankkimat Wiimat olivat kuitenkin hieman kömpelöitä esimerkiksi edesmenneellä Vantaan sisäisellä linjalla 84. Ruuhka-aikaan keskioven edusta meni helposti tukkoon seisovista matkustajista ja ulos oli vaikea päästä (tai ulosmenijöitä vaikea väistää). 1-lehtinen ovi on myös ahdas pyörätuoleille ja lastenvaunuille. Takaoveksi 1-lehtinen ovi riittääkin hyvin, koska ovea käytetään vain poistumiseen eikä low entry -autoissa takaosassa kuljeteta pyörätuoleja ja lastenvaunuja. Ja muutenkin takaosaan yleensä kiipeää vain paremmin liikkuvaa väkeä, joka kyllä selvittää ovella olevat portaat pahemmin kompuroimatta.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1363

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska
    Tuo 1+1+1-ovitus on varmasti passeli silloin, kun matkustetaan hieman pidempiä matkoja eikä matkustajia ole seisomapaikoilla.
    Itse koinkin nämä laatikko-Wiimat käteviksi juuri niillä päivittäin käyttämilläni ruuhkalinjoilla, joiden matkustajat olivat lähes poikkeuksetta tervejalkaisia. Valitettavasti matkustusmukavuus huononi vuoden 2005 alussa, kun laatikko-Wiimojen tilalle tuli liikennöitsijävaihdoksen myötä mm. "Tanskandoggeja". Istumapaikkojen vähenemisen huomasi turhankin selvästi.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  8. #8

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Bussien ovitus

    Alkuperäinen kysymys taisi olla että
    Lainaus Alunperin kirjoittanut aleo1@luukku.com
    Oon tässä miettiny että, millä perustein noi ovitusjutut päätetään? Kun esimerkiksi Tampereella (Tampereen kaupungin liikennelaitoksen) Scaloissa näitä 1+2+1, mutta sitten taas Helsingissä (esimerkiksi Helsingin bussiliikenteellä) suurin osa on 2+2+1..
    joten kai siihen on oikea vastaus se että päivystävä linja-autoliikenteen virkamies tietää parhaiten kuten kerrottiin, että joukkoliikennettä tappiolla veronmaksajalle järjestävä tilaaja ja sen edustaja määrittelee miten linja-autoon mennään. Nyt päivystää Tampereelle 1+2+1-henkilö ja Helsingissä 2+2+1-henkilö.
    Eli kun liikennöitsijällä ei ole vastuuta kalustohankinnan tehokkuudesta vaan ainoastaan edullisuudesta eikä myöskään liikennöinnin kannattavuudesta, niin tilanne on tuo. Joku ässä siellä kunnalla /YTV:llä tietää kaiken. Nyt se tietää noin. Jatkossa se voi tietää jotain muuta. Vaikkapa että ajetaan sinisellä junalla Lauttasaareen ja tarjoillaan kermakahvit Ruoholahdessa.

    Lisäksi on muissa viesteissä kerrottu omat mieltymykset ovien lukumäärään. Kerronpa siis minäkin. Minusta paras on 1+1+2. Rahastajan rahastaessa matkustajia ja kuljettajan kuljettaessa autoa pysäkkiajat ovat lyhyitä ja kansa nousee kahdesta ovesta takasillalle odottamaan rahastusvuoroaan. Poistuvat sitten etu- ja keskiovista. Näitä on ollut nappulatiikereiden päällä Helkoja yms. koreja ja mahurivolvon sekä rautakankiscanian päällä wiimoja.

    Nostalgy isn't what it used to be.

  9. #9

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    HSL-alueellekkin toivoisin liikenteen jakamista kaupunki- ja seutulinjoihin, joissa on kummassakin tarkoituksenmukainen kalusto. Kaupunkilinja tarvitsee paljon ovia ja pienissä nopeuksissa kevytkalusto loistaa, seutulinja tarvitsee moottoritienopeuksissa matkustusmukavuutta mutta ovia tarvitaan vain 1-2. Molemmissa tarvitaan kuitenkin esteettömyyttä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.05.2013 kello 18:23. Syy: jaettu viesti kahtia

  10. #10

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    474

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    HSL-alueellekkin toivoisin liikenteen jakamista kaupunki- ja seutulinjoihin, joissa on kummassakin tarkoituksenmukainen kalusto. Kaupunkilinja tarvitsee paljon ovia ja pienissä nopeuksissa kevytkalusto loistaa, seutulinja tarvitsee moottoritienopeuksissa matkustusmukavuutta mutta ovia tarvitaan vain 1-2. Molemmissa tarvitaan kuitenkin esteettömyyttä.
    Ja mitä suuremmaksi HSL alue kasvaa, sitä tärkeämmäksi tämä pointti muuttuu. Toivon suuresti ettei Kirkkonummelle ja Sipooseen liikennöidä 2-2-1 ovisilla peltikuppi-katureilla, vaan liikenteeseen oikeasti soveltuvalla 1-1-0 ovisella maaseutumaisella LE-kalustolla.

  11. #11
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    vaan liikenteeseen oikeasti soveltuvalla 1-1-0 ovisella maaseutumaisella LE-kalustolla.
    Mun mielestä 1+2+0 toimisi paremmin, lastenvaunut mahtuisivat paremmin sisään. Tuohon nykyiseen 320:aankin saa jo 2 keskiovea, miksei sitten LE-malliinkin?

  12. #12

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    HSL-alueellekkin toivoisin liikenteen jakamista kaupunki- ja seutulinjoihin, joissa on kummassakin tarkoituksenmukainen kalusto. Kaupunkilinja tarvitsee paljon ovia ja pienissä nopeuksissa kevytkalusto loistaa, seutulinja tarvitsee moottoritienopeuksissa matkustusmukavuutta mutta ovia tarvitaan vain 1-2.
    Sitten pitäisi varmaan kieltää kaupunkien sisäisten matkojen tekeminen seutubusseilla, ettei ovien vähyys tuota ongelmia.

  13. #13
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Sitten pitäisi varmaan kieltää kaupunkien sisäisten matkojen tekeminen seutubusseilla, ettei ovien vähyys tuota ongelmia.
    Niin, tästähän kuljettajatkin olisivat varmasti tyytyväisiä, 615 taitaa olla ainut jossa tämä kielto on.

  14. #14

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Sitten pitäisi varmaan kieltää kaupunkien sisäisten matkojen tekeminen seutubusseilla, ettei ovien vähyys tuota ongelmia.
    Ei tarvitse, riittää saada suurin osa lyhyen matkalaisista houkuteltua kaupunkibussiin paremmalla palvelulla. Seutulinjoissa voisi vaatia pitkän matkan lippua vasta, kun kaupunkilinjojen palvelu on näin saatu kuntoon. Vähemmästä jäisi paha maku suuhun.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Scalan tuotannon lopettaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Sitten pitäisi varmaan kieltää kaupunkien sisäisten matkojen tekeminen seutubusseilla, ettei ovien vähyys tuota ongelmia.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Niin, tästähän kuljettajatkin olisivat varmasti tyytyväisiä, 615 taitaa olla ainut jossa tämä kielto on.
    No kun ei ole tuollaista kieltoa linjalla 615.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 566
    Viimeisin viesti: 25.09.2023, 20:55
  2. Bussien päällipesu
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.01.2009, 11:50
  3. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14
  4. Bussien tunnistamista
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.12.2007, 16:11
  5. HKL:n bussien verhot
    kirjoittanut otto s foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 30.11.2007, 12:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •