Ikarus

Liittynyt
3 Heinäkuu 2005
Viestit
184
Tietääkö kukaan onko maassamme mikään taho koskaan käyttänyt Ikarus 260 tai 280 malleja? Tampereellahan kai joskus kokeiltiin 280:ä, mikä lie syynä ettei SEV-aikoihin tehty ostoja tuolta sukulaiskansan autotehtaalta?
 
Re: lisäkysymys

23Ají Anárjiri sanoi:
Eikö kukaan tiedä asiasta mitään, vai oliko kysymykseni jotenkin sopimaton?
Ei kai kysymyksessä mitään asiatonta ole. Kyllä Helsingissäkin sellainen oli koeajossa. Oliko firma HML vai joku muu, en enää muista. HML = Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy.
 
Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
 
marX sanoi:
Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
Olisi ollut.
Tukholman läänin SL Bussillahan oli keikka-autoina sen ajan Ikaruksia, joissa oli Volvo B58-60 -alusta. Suomessa vieraillut katuri ei lukeutunut tähän kategoriaan.
 
marX sanoi:
Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
Ikarus teki oikeastaan minkälaisia busseja tahansa (länsi-)rahasta. Esimerkkeinä käyköön Hampuriin vuonna 1977 toimitetut hyvin saksalaismaiset katurit. No, olihan tuo 200 -sarja toki sekin saksalaisten suunnittelema.

Samoin Ruotsiin vietiin hyvin ruåtsalaismaisia Ikarus -korisia busseja, jotka muistuttivat ulkonäöltään melko lailla Scania Cr112:ta. Yksi tällainen bussi on muuten rantautunut Vaasaan.
 
marX sanoi:
Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
Nyt rallien aikaan Ruotsalaiset Rallifanit tulivat Jyväskylään Juuri tuollaisella Volvo-Ikaruksella. Tosin tämä on rakennettu asuntoautoksi jo. En tiedä olivatko auton värit alkuperäiset, mutta väritys muistutti itse tuntemistani ruotsalaisvärityksistä eniten Swebussia.

Ja sen verran otsikkoa sivuten Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.
 
Tuli muuten mieleen, että tämä Ikarus 260/280 taitaa olla melkeinpä yleisin/levinnein bussimalli maailmassa (ellei joku tiedä paremmin?) - tai niitä taidettiin tehdä aikanaan sellainen määrä. Onhan ko. mallin autoja ollut liikenteessä aina Venäjän kaukoidässä sekä Amerikan mantereella asti.
 
Mikko121 sanoi:
Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.
Linjanumero viittaisi Länsilinjoihin, linja 86 voisi olla esimerkiksi Tampere-Ylöjärvi-Lakiala tai jotain sinne päin.
 
J_J sanoi:
Mikko121 sanoi:
Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.
Linjanumero viittaisi Länsilinjoihin, linja 86 voisi olla esimerkiksi Tampere-Ylöjärvi-Lakiala tai jotain sinne päin.
Kyllä näin.. Toveri Killerpop jo näin vihjaisi muilla viestinvälineillä tästä. :)
 
Palatakseni itse otsikoimaan aiheeseen, mutu-tuntuman suomin tiedoin veikkaan minäkin Ikarus 260 ja 280 korimallien olevan maailman yleisin korimalli. Suunnitelmatalousmaiden lisäksi niitä löytyy ainakin Kreikasta Ateenasta, Turkista Konstantinopolista, samoin Strassenbahn Magazinin sivuilla vilahti joskus kuva Teheranista ja sinne viedyistä DüWageista ja eikös vain taustalla pilkottanut rivi IK 260 keuloja :lol:
Mutta olisiko yhtenä syynä voinut olla ainakin alkuperäisen 200-sarjan meidän oloihin liki olematon talvivarustelu? Eihän yksinkertaisista ikkunoista, huonoine tiivisteineen ja erikoisesta vain ehjän seinän puolella sijaitsevasta pitkittäismallisesta puhalluslämmittimestä kovin isoa iloa Keski-Euroopan pakkasillakaan ole.... Tallinnassa autojen sisäikkunat ainakin ovat olleet paksussa jäässä sisäpuolelta, johtuen yllämainutuista seikoista. Tosin siellähän Skodan trollitkin ovat liikkuvia pakastimia.
 
Ilman minkäänlaista tietämystä heitän ilmoille kysymyksen, etta mitenkä mahtaa olla Intian tai Kiinan laita? Olisiko siellä ollut jotain tiettyä bussityypiä, jota mahdollisesti olisi valmistettu jopa 260/280 Ikaruksia enemmän...
 
Käväistyäni eestin joukkoliikennesivuilla, löysin heidän linkkivihjeistään erimielenkiintoisen sivuston www.buszok.fw.hu josta löytyy sitten sivutolkulla kuvia ja tietoja unkarilaisten koritehtaitten tuotteista!!!! Kieli voi tuottaa ongelmia, mutta kuvat ovat hienoja. Ja pikaotannalla selvisi, että Ikaruksia on viety aina Argentiinaan, USA:han, Kanadaan ja Länsi-Saksaankin. Länteen viedyt mallit , varsinkin Amerikan autot, olivat ihan omia vientimalleja.Amerikkalaiset autot olivat kopioita sikäläisten koritehtaitten malleista ja Toronton autot taas muistuttavat erehdyttävän paljon meidän Wiima K-100 malleja! IK 280 pohjalta oli tehty myös takatuupparimalli, jota ainakaan BKV ei kuitenkaan ostanut koskaan. BKV sai sanella muutenkin omien autojensa varustelua, niin että sivustollakin verrataan muuta varustelua heidän tyyliinsä. Ja ainakin jenkkiautoissa on ollut kaksoislasi-ikkunoita saatavilla.
 
Omaa kotikaupunkiaan Ikarus on suosinut sitenkin, että vanhatkin autot vaikuttaisivat olevan poikkeuksetta automaattivaihteisia, kun taas entisen Neuvostoliiton alueelta saa automaattivaihteista Ikarus 260/280:ta hakea kissojen ja koirien kanssa. :roll:
 
Takaisin
Ylös