Ikarus

TEP70 sanoi:
Omaa kotikaupunkiaan Ikarus on suosinut sitenkin, että vanhatkin autot vaikuttaisivat olevan poikkeuksetta automaattivaihteisia, kun taas entisen Neuvostoliiton alueelta saa automaattivaihteista Ikarus 260/280:ta hakea kissojen ja koirien kanssa. :roll:
Myös tsekkiläinen Karosa teki kotikentälleen automaattivaihdebusseja. Ja loota taisi aikanaan olla Praga-merkkinen, kuten myös osassa Ikaruksista.
 
Budapestissä ei tosiaan ole vastaan huristellut kuunaan keppivaihteisia 260/280 autoja, poikkeuksena linjoilla 14, 140 ja muutama muu, käytettävät 260.5 autot. Tosin 200-sarjan perinteisen muotoilun mukaisia autoja valmistettiin vielä 1991, jo siis rinnan uuden 415 perheen kera. Eli ns. vanhat autot eivät sittenkään ole ihan kamalan vanhoja.Meille läheisessä Ikarus-kaupungissa Tallinnassa kaikki autot olivat keppivaihteisia ja haitariovin, joita niitäkään ei Budassa näy.
 
TEP70 sanoi:
Omaa kotikaupunkiaan Ikarus on suosinut sitenkin, että vanhatkin autot vaikuttaisivat olevan poikkeuksetta automaattivaihteisia
23Ají Anárjiri sanoi:
Budapestissä ei tosiaan ole vastaan huristellut kuunaan keppivaihteisia 260/280 autoja
Mikä on Ikaruksen kotikaupunki? Budapest vai Székesfehérvár?
 
Nem tudom biztosan...En tiedä varmasti... Useimmissa lähteissä mainitaan tehtaan kotipaikaksi Budapest, tuotantolaitokset sijaitsevat Mátyasföldi:ssä (Matiaksenpelto). Székesfehérvárissa on myös tuotantoa ollut.
 
vompatti sanoi:
Mikä on Ikaruksen kotikaupunki? Budapest vai Székesfehérvár?
Markkinoinnin kannalta olisi helpompi pitää kotikaupunkina Budapestia kuin Stsekesf...Szecesf....Székesfehérvária. :lol:

Vakavasti puhuen: Ainakin valmistajanlaatoissa on näkynyt voittopuolisesti Budapestin nimeä.
 
Pientä nippelitietoutta lisää Ikaruksista: Meillä hyvin yleisiä E94 ja 95 malleja ei Unkarissa käytetä kovinkaan paljoa kaupunkiliikenteessä. Budapestissä niitä ei ole ainuttakaan ja omakohtaisesti olen bongannut vain Siofokin kaupungissa niitä heidän liikennelaitoksen väreissä. Sen sijaan malli on yleinen Volánbuszin kauniin keltaisena lähiliikennelinjoilla, näin niitä siis näkee Budassakin. Samoin muut Volánit ovat hankkineet mallia. Ovijärjestys on yleisimmin 2-2-0.
 
260/280 mallin osalta ei kannata unohtaa Kuubaa. Muistan nähneeni joskus vuosia sitten jonkun tv-dokumentin, jossa Havannan kadulla huristeli kahtakymppiä vanha ja raihnainen 280, josta oli haitarin jälkeen pala lattiaa pois :)

Toisekseen eipä E94 mallia ole ainakaan minun tietääkseni eksynyt Länsi-Eurooppaan. Suomi on jostain kumman syystä tästä poikkeus - jota ei voi kuin ihmetellä!
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Budapestissä niitä ei ole ainuttakaan ja omakohtaisesti olen bongannut vain Siofokin kaupungissa niitä heidän liikennelaitoksen väreissä. Sen sijaan malli on yleinen Volánbuszin kauniin keltaisena lähiliikennelinjoilla, näin niitä siis näkee Budassakin. Samoin muut Volánit ovat hankkineet mallia. Ovijärjestys on yleisimmin 2-2-0.
Nippelitiedolle kuvia tueksi tässä.

Eppu sanoi:
Toisekseen eipä E94 mallia ole ainakaan minun tietääkseni eksynyt Länsi-Eurooppaan. Suomi on jostain kumman syystä tästä poikkeus - jota ei voi kuin ihmetellä!
www.svenskbusshistoria.se -> Chassi: Scania -> L94 ja tuloksia tulee:

Koodi:
1835886 L94UB6X2 JGA861 2000 1999-11-23  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Abramssons Buss Aktiebolag, Gräsmyr      
1835888 L94UB6X2 MWS658 2000 1999-11-23  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Abramssons Buss Aktiebolag, Gräsmyr      
1835893 L94UB6X2 JGA930 2000 1999-11-24  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Olofssons Last & Frakt, Lögdeå      
1835897 L94IB6X2 MWS630 2000 1999-12-02  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Sjöströms Bussar Vännäs, Vännäs      
1835902 L94UB6X2 JGB516 2000 1999-11-23  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Sjöströms Bussar Vännäs, Vännäs      
1835904 L94UB4X2 JGB538 2000 1999-11-25  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Artic Buss Sweden, Malå      
1835906 L94UB4X2 JFR797 2000 1999-12-16  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Bröderna Sjögrens Trafik, Tvärålund      
1835907 L94UB4X2 LEZ797 2000 1999-12-06  DSC 915 5 HP 600 N 4,22 IK E94 Bröderna Sjögrens Trafik, Tvärålund
Eli löytyy niin teliautoina kuin kaksiakselisina. Löytyypä jostain päin verkkoa kuva ilmastoidusta IK E94 / Scania L94UB 6x2 -bussista Ruotsissa
 
J_J sanoi:
Linjanumero viittaisi Länsilinjoihin, linja 86 voisi olla esimerkiksi Tampere-Ylöjärvi-Lakiala tai jotain sinne päin.
Hieman vanha, mutta sanotaan nyt vaikka, että viilataan pilkkua protokollan nimissä. ;)

Eli 86 on ns. Viljakkalantien reittinumero, kattaa kaikki vuorot maantie 2773:a esim. Lakialaan Puolustusvoimien tutkimuskeskukselle, Viljakkalaan ja pisimmillään Kyrösjärven itäistä reittiä Parkanoon. :)

86:n ohella sitten nimitykset Ylöjärven suuntaan ovat 80 Hämeenkyröntie ja 85 Kuruntie.
 
Svedujen E94:t

Ruåtsalaisten Kaania-Ikarus E94:t taitavat olla järjestään maaseutuautoja. Ainakin Sjögrenin veljesten firmassa on ilmeisen huomattava rahdinkuljetustarve hoidettu vetämällä bussilla tavaraperävaunua. :)
 
Ikaruksen matalat kaupunkimallit

Taannoin oudoksuin E94 mallin käyttöä meillä niin yleisesti, tehtaallahan on tarjota ainakin pikapuolisesti ajatellen parempiakin malleja. Varsinainen matalalattiainen kaupunkimalli on 412 ja siitä on ainakin kehitelty myös nivelmallia 417. Kyseistä mallia käytetään runsaasti Budassa ja sitä on viety Slovakiaan ja Puolaankin. Tallinnasta taas voi käydä katsastamassa tämän mallin trolliversiota 412T.
 
Vs: Kalustopoistot 2008

Lisää vauhtia kiitos! Valitettavasti viimeisen Ikarus-korisen auton poistumista ja tähän tapahtumaan liittyvää kalliin shamppanjapullon avaamista joutunee odottamaan vielä kauan.

..ja valitettavasti joutuu lukemaan tämänkaltaisia asiattomiakin kommenteja :eek:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kalustopoistot 2008

..ja valitettavasti joutuu lukemaan tämänkaltaisia asiattomiakin kommenteja :eek:
Nyt joutuu kullä ihmettelemään tätä kommenttia.

Itse en ammattilaisena löydä YTV-alueen eri liikennöitsijöiden Ikarus-armeijasta mitään hyvää. En myöskään matkustajana. Romuja halpisbusseja, sanon minä. Mitä pikemmin korvataan, sitä parempi.
 
Vs: Kalustopoistot 2008

Nyt joutuu kullä ihmettelemään tätä kommenttia.

Itse en ammattilaisena löydä YTV-alueen eri liikennöitsijöiden Ikarus-armeijasta mitään hyvää. En myöskään matkustajana. Romuja halpisbusseja, sanon minä. Mitä pikemmin korvataan, sitä parempi.
Mitä ihmettelemistä siinä on? Kyllä Ikarus hakkaa erään Villähteen nyrkkipajan viritykset mennen tullen! Varsinkin Volvo B10BLE/Ikarus E94 on erittäin miellyttävä automalli ajaa pehmeän jousituksensa ansiosta ja ohjaamossakin istuu miellyttävän korkealla, josta näkee hyvin joka suuntaan.
 
Vs: Kalustopoistot 2008

Varsinkin Volvo B10BLE/Ikarus E94 on erittäin miellyttävä automalli ajaa pehmeän jousituksensa ansiosta ja ohjaamossakin istuu miellyttävän korkealla, josta näkee hyvin joka suuntaan.
No jos asioita katsotaan pelkästään kuljettajanäkökulmasta, voi mainitulla alustalla varustetulla Ikaruksella nyt juuri ja juuri tehdä töitä, jos ei kiinnitä huomiota ohjaamon läpeensä puutteelliseen ergonomiaan. Mutta jos pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä halutaan markkinoida etenkin uusille, kriittisille käyttäjille, on matka vähänkin vanhemmalla Ikarus-rähjällä tehokasta antimarkkinointia. Ei aina tiedä edes, meneekö jalka lattiasta läpi.

Eli vauhtia poistoihin vaan.
 
Takaisin
Ylös