Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/64

Viestiketju: Ikarus

  1. #1
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Ikarus

    Tietääkö kukaan onko maassamme mikään taho koskaan käyttänyt Ikarus 260 tai 280 malleja? Tampereellahan kai joskus kokeiltiin 280:ä, mikä lie syynä ettei SEV-aikoihin tehty ostoja tuolta sukulaiskansan autotehtaalta?

  2. #2
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus lisäkysymys

    Eikö kukaan tiedä asiasta mitään, vai oliko kysymykseni jotenkin sopimaton?
    Vauhtia vaunuun!

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Re: lisäkysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
    Eikö kukaan tiedä asiasta mitään, vai oliko kysymykseni jotenkin sopimaton?
    Ei kai kysymyksessä mitään asiatonta ole. Kyllä Helsingissäkin sellainen oli koeajossa. Oliko firma HML vai joku muu, en enää muista. HML = Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus

    Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut marX
    Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
    Olisi ollut.
    Tukholman läänin SL Bussillahan oli keikka-autoina sen ajan Ikaruksia, joissa oli Volvo B58-60 -alusta. Suomessa vieraillut katuri ei lukeutunut tähän kategoriaan.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut marX
    Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
    Ikarus teki oikeastaan minkälaisia busseja tahansa (länsi-)rahasta. Esimerkkeinä käyköön Hampuriin vuonna 1977 toimitetut hyvin saksalaismaiset katurit. No, olihan tuo 200 -sarja toki sekin saksalaisten suunnittelema.

    Samoin Ruotsiin vietiin hyvin ruåtsalaismaisia Ikarus -korisia busseja, jotka muistuttivat ulkonäöltään melko lailla Scania Cr112:ta. Yksi tällainen bussi on muuten rantautunut Vaasaan.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #7

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    80

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut marX
    Olikos noita Ikaruksia mahdollista saada länsimaisilla alustoilla?
    Nyt rallien aikaan Ruotsalaiset Rallifanit tulivat Jyväskylään Juuri tuollaisella Volvo-Ikaruksella. Tosin tämä on rakennettu asuntoautoksi jo. En tiedä olivatko auton värit alkuperäiset, mutta väritys muistutti itse tuntemistani ruotsalaisvärityksistä eniten Swebussia.

    Ja sen verran otsikkoa sivuten Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.

  8. #8
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus

    Tuli muuten mieleen, että tämä Ikarus 260/280 taitaa olla melkeinpä yleisin/levinnein bussimalli maailmassa (ellei joku tiedä paremmin?) - tai niitä taidettiin tehdä aikanaan sellainen määrä. Onhan ko. mallin autoja ollut liikenteessä aina Venäjän kaukoidässä sekä Amerikan mantereella asti.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  9. #9
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko121
    Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.
    Linjanumero viittaisi Länsilinjoihin, linja 86 voisi olla esimerkiksi Tampere-Ylöjärvi-Lakiala tai jotain sinne päin.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  10. #10

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    80

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko121
    Jyväskylän keskustassa on yöpynyt rallien ajan Asuntoautoksi tehty tosi vanha Ajokki joka lienee Paunun tai jonkun muun Tamperelaisyhtiön peruja koska Linjakilvessä on 86 Tampere-x-x, En nyt muista sattuneesta syystä.
    Linjanumero viittaisi Länsilinjoihin, linja 86 voisi olla esimerkiksi Tampere-Ylöjärvi-Lakiala tai jotain sinne päin.
    Kyllä näin.. Toveri Killerpop jo näin vihjaisi muilla viestinvälineillä tästä.

  11. #11
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Palatakseni itse otsikoimaan aiheeseen, mutu-tuntuman suomin tiedoin veikkaan minäkin Ikarus 260 ja 280 korimallien olevan maailman yleisin korimalli. Suunnitelmatalousmaiden lisäksi niitä löytyy ainakin Kreikasta Ateenasta, Turkista Konstantinopolista, samoin Strassenbahn Magazinin sivuilla vilahti joskus kuva Teheranista ja sinne viedyistä DüWageista ja eikös vain taustalla pilkottanut rivi IK 260 keuloja
    Mutta olisiko yhtenä syynä voinut olla ainakin alkuperäisen 200-sarjan meidän oloihin liki olematon talvivarustelu? Eihän yksinkertaisista ikkunoista, huonoine tiivisteineen ja erikoisesta vain ehjän seinän puolella sijaitsevasta pitkittäismallisesta puhalluslämmittimestä kovin isoa iloa Keski-Euroopan pakkasillakaan ole.... Tallinnassa autojen sisäikkunat ainakin ovat olleet paksussa jäässä sisäpuolelta, johtuen yllämainutuista seikoista. Tosin siellähän Skodan trollitkin ovat liikkuvia pakastimia.
    Vauhtia vaunuun!

  12. #12

  13. #13
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus

    Ilman minkäänlaista tietämystä heitän ilmoille kysymyksen, etta mitenkä mahtaa olla Intian tai Kiinan laita? Olisiko siellä ollut jotain tiettyä bussityypiä, jota mahdollisesti olisi valmistettu jopa 260/280 Ikaruksia enemmän...

  14. #14
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Käväistyäni eestin joukkoliikennesivuilla, löysin heidän linkkivihjeistään erimielenkiintoisen sivuston www.buszok.fw.hu josta löytyy sitten sivutolkulla kuvia ja tietoja unkarilaisten koritehtaitten tuotteista!!!! Kieli voi tuottaa ongelmia, mutta kuvat ovat hienoja. Ja pikaotannalla selvisi, että Ikaruksia on viety aina Argentiinaan, USA:han, Kanadaan ja Länsi-Saksaankin. Länteen viedyt mallit , varsinkin Amerikan autot, olivat ihan omia vientimalleja.Amerikkalaiset autot olivat kopioita sikäläisten koritehtaitten malleista ja Toronton autot taas muistuttavat erehdyttävän paljon meidän Wiima K-100 malleja! IK 280 pohjalta oli tehty myös takatuupparimalli, jota ainakaan BKV ei kuitenkaan ostanut koskaan. BKV sai sanella muutenkin omien autojensa varustelua, niin että sivustollakin verrataan muuta varustelua heidän tyyliinsä. Ja ainakin jenkkiautoissa on ollut kaksoislasi-ikkunoita saatavilla.
    Vauhtia vaunuun!

  15. #15
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Omaa kotikaupunkiaan Ikarus on suosinut sitenkin, että vanhatkin autot vaikuttaisivat olevan poikkeuksetta automaattivaihteisia, kun taas entisen Neuvostoliiton alueelta saa automaattivaihteista Ikarus 260/280:ta hakea kissojen ja koirien kanssa.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ikarus E94 -video
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 27.06.2010, 13:53
  2. Säffle vs Ikarus
    kirjoittanut JSL foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 17.04.2008, 01:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •