Kai se on minunkin osallistuttava tähän viestiketjuun - matkustajan näkökulmasta. Jos mietitään Scania L94 -alustaa ja sen päällä olevia tyypillisimpiä koreja, niin tässäpä joitain näkökulmia.
Ikarus E94: sisätilojen muotoilu on hieman rujon oloista. Moottoritilan äänieristys surkea.
Ikarus E94F: moottoritilan äänieristys hieman parempi kuin edeltäjässään, mutta vastapainoksi nitisevämpi versio kuin edeltäjänsä.
Lahti 402: paras kori matkustajan kannalta. Äänieristys on hyvä - penkitkään eivät vietä eteen päin. Tätä korimallia ei ole tullut YTV -alueelle seitsemään vuoteen, mutta uusimmatkin Lahti 402:t ovat erittäin hyvässä kunnossa. Ei ylimääräisiä nitinöitä ja räminöitä. Ja tällaiselle vanhanaikaiselle harrastajalle miellyttävin muotoilu ulkopuolelta.
Scala: eteen päin viettävät penkit tekevät istumisesta epämukavaa. Nitinää ja räminää enemmän kuin tämän korimallin edeltäjässä.
Scala, malli "Terraario": takaosan muotoilu hakee vertaistaan - korkeusero etuosaan huomattava. Jos tällainenkin normaalimittainen (öpaut 180 cm) matkustaja menee istumaan ikkunapaikalle parille viimeiselle penkkiriville, niin bussimatkan suurimmat nähtävyydet ovat viereinen kaista. Penkit mukavammat kuin edeltäjässä.
We komen aan in Erps-Kwerps.
Carrus-korisia L94-Scanioita on hyvin vähän ja nekin vähät taitavat olla peltikuppipenkeillä. City-tuoteperheen lähisukulainen Kiitokori CityStar eli Westendin Linja 8 sen sijaan on varustettu perinteisillä Wiiman pehmustetuilla katuripenkeillä, jotka imevät hieman melua. Muutenkin tuo CityStar tuntuisi tarjoavan nitinätöntä kyytiä. Tosin ne harvat kerrat kun olen Westendin Linjan L94/E94F:illä mennyt ovat nekin olleet varsin nitinättömiä
Enemmän minulla on Äffä-Ikaruksista kokemuksia Veolian vuoden 2005 suuren hankintaerän autoista sekä vastaavista vuoden 2004 Scaloista. Ikaruksista moni nitisee todella häiritsevästi, mutta Scaloissa kori tuntuisi olevan lähes äänetön. Sen sijaan Veolian lentokenttä-Scalat 188 - 193 ovat todellisiä rämisijöitä. Nämä autot ovatkin ensimmäinen sarja Scaloja, näitä ennen oli tehty vain muutama proto.
Lienee niin, että sekä Scalat että Ikarukset saa pidettyä nitinättöminä ja räminättöminä, mutta olisiko kenties niin, että Ikarusten kohdalla se vaatii ruuvien kiristelyä useammin kuin Scalojen kohdalla?
Ettei ainakin tuoreimmissa KUB-Scaloissa olisi vähän paksumpi istuinosa kuin vanhemmissa Scaloissa?
Olen itsekin joitakin kertoja kolautellut päätäni tuohon kattokonsoliin, pituutta allekirjoittaneelta löytyy 184 cm ja olen myös pitkäjalkainen joka lienee lähes "tuhoisin" yhdistelmä tuohon ohjaamoon. Todennäköisin vaaranpaikka syntynee siitä, että istuin ja ratti ovat lähellä toisiaan jolloin ajoon tuleva kuljettaja joutuu "taittumaan" tullessaan työpaikalleen.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Lisää vettä myllyyn: toisten iloksi ja toisten suruksi pustanpojat puhaltaa uutta henkeä Ikarukseen. Lopetetun tehtaan vuosi sitten kadulle laitetut työntekijät ostivat Iris bussilta oikeuden käyttää Ikarus nimeä ja suunnittelivat uuden city-midibussin. Ainakin Budapestin (BKV) ja Miskolcin (MKV) kaupunkien liikennelaitokset ovat jo testanneet uutuutta.. Huhujen mukaan Ateenasta ja Riiastakin tullut kyselyjä. Ehkä Ikaruksen taru ei sittenkään ole loppunut vielähttp://www.phototrans.eu/14,257843,0.html http://www.phototrans.eu/14,257861,0.html http://www.phototrans.eu/14,240189,0.html http://www.phototrans.eu/14,240188,0.html http://www.phototrans.eu/14,240187,0.html http://www.phototrans.eu/14,240186,0.html http://www.phototrans.eu/14,239041,0.html
Onko vaihtoehtoisia URLeja? phototrans.eu-domain ei selkiydy minulle tällä hetkellä.
Innostuin vähän Googlettaa : http://www.mvkzrt.hu/upload/articles/2/article185.jpg http://www.youtube.com/watch?v=Tp-1Z45J7HI http://video.aol.com/video-detail/s9...tion/204714297 http://img0.tar.hu/inpius/img/35513819.jpg#3 http://img0.tar.hu/inpius/img/35513858.jpg#3 http://img0.tar.hu/inpius/img/35513839.jpg#3
Prototyyppi taitaa olla Raba alustalla rakennettu alukori, Daimler- Chrysler OM 904LA euro4 moottorilla ja Allison S 2100 GEN 4 vaihdelaatikolla varustettuna.
Nooh, eiköhän tässä maassa kaikilla suurilla liikennöitsijöillä ole sen verran kokemuksia Ikaruksista, ettei niitä tänne enää tule.Pienet taas saavat kalustonsa paremmin pysymään kunnossa ja niitä on helpompi vältellä.
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Tässä kohdassa peesaan Rasbelinia 100-prosenttisesti!
Mitä Ikarukseen tulee, mielestäni heidän loppuaikojen E94-paikkurikorit olivat jo ihan passeleita. Alkuaikojen laatuongelmat oli selvitetty, ja sekä kuskin ergonomia että matkustusmukavuus olivat jo ihan hyvällä tolalla. Sääli, että juuri kun tuote saatiin kondikseen tuli koko hommalle loppu.
Kori on kyllä ihan ryhdikkään ja napakan oloinen, mutta nuo nitinät ja natinat ovat aika pitkälle huollosta ja ylläpitokorjauksista (tai niiden puutteesta) kiinni.
Viimeisin muokkaaja QS6; 30.12.2008 kello 23:54.
Tämä keskustelu on oikein eloisaa, se osoittaa ainakin Ikarusten herättävän mielipiteitäEmilille köszi tuosta kuvalinkistä ja tiedosta että pikkuserkut yrittävät sisukkaasti jatkaa tuotantoa, tuo tekele vaikutti ainakin kuvien perusteella ihan passelilta pikkupuikkelehtijalta.
Ja mitä tulee tähän Scalojen ja Ikarusten vertailuun, niin ahkerana matkustajana totean ettei minun mielestäni nitinässä ja räminässä ja muussakaan epäasiallisuudessa juuri eroja ole. oli sitten alla "laadukas kotimainen" tai " kammottava itäblokki tekele".
Korostan Ikarusten kohdalla edelleenkin sitä seikkaa, että Budapestissä on käytössä jo liki 20 vuotiaita autoja jotka ovat aivan säällisessä kunnossa.
Vauhtia vaunuun!
Todellakin kiinnostaisi tietää mitä kotimaiset ja ulkomaiset liikennöitsijät miettivät Ikaruksista..
Ikarushan on vuosien saatossa hyvin laajalti saanut markkinaosuuksia ympäri maailmaa. Ikaruksia löytyy niinkin odottamattomista paikoista kuin Hawaiji, Kolumbia http://upload.wikimedia.org/wikipedi.../Ikaruscng.JPG tai Islanti http://v2.nepal.is/images/Mynd_0031978.jpg. Kuinka se on pystynyt pysymään suurten autoteollisuusmaiden markkinoilla kuin Usa (ennen http://www.autowp.ru/pictures/ikarus...rown_286_2.jpg http://farm3.static.flickr.com/2404/...1d2fa2.jpg?v=0 ja nyt http://lh6.ggpht.com/_rA3dO4kAJMQ/R3...g/IMG_0022.JPG), Ruotsi (ennen http://www.savenfjord.nu/3.sko/296.JPG ja nyt http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/...on_030520.html ), Italia http://fotoalbum.alice.it/gbautobus/...i-in/2512.html, Brittien saaret (ennen http://www.photo-transport.co.uk/bus...rus/ikarus.htm ja nyt http://kuszok.bus.photos.fotopic.net/p46356520.html ) tai Saksa? Vaikea löytää maata jossa ei olisi Ikaruksia päivittäisessä linjaliikenteessä http://www.leoforeia.gr/photos2/albu...6/HPIM1527.JPG .
Mikä siis ajaa ostajia hankkimaan Ikaruksia? Hinta voi olla yksi tärkeä osatekijä, muttei se selitä kaikkea. Halpoja vaunujahan saa ihan mistä vain. Saatavuus? Tai tehokas markkinointityö??
Luulisi, että liikennöitsijöillä olisi runsaasti ollut aikaa luopua Ikaruksistaan, niin ei kuitenkaan ole käynyt. Onko Suomessa halvempaa pitää kalustoa kuin myydä vanhat autot vaikka varaosiksi esim. itänaapurin pohjattomille markkinoille?
Ikaruksella taitaa olla paljon ystäviä ja myös paljon vastustajia. Se herättää ajatuksia ja mielikuvia ihmisissä niin kuin tälläkin foorumilla tullut ilmi.
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto...ce,search.htmlAlunperin kirjoittanut Tonttu18
Liekö noilla uusilla korvattu nämä kaksi
Myös pari erikoisempaa Ikarusta samalta suunnalta
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto...ce,search.html
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta