Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/73

Viestiketju: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

  1. #46
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6365

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ensinnäkin ne ratikat on jo hankittu ja niillä on tuon vuorokauden aikana jo ajettu, joten ajopäivän pidentäminen muutamalla tunnilla ei maksa 2,5 kertaa sitä mitä bussilla, vaan vähemmän. Pääomakulut eivät yöliikenteen vuoksi kasva, vaikka kilometrejä ja tunteja tulee lisää.
    Kuitenkin jos liikennöintiaikaa laajennetaan nykyisten liikennöintiaikojen ulkopuolelle, tarvitaan paljon tukitoimintoja, joiden kokonaissumma suhteessa pieneen liikennevolyymiin on merkittävä.

    Aamuyön bussiliikenteessä ei välttämättä tarvita mitään tukitoimintoja: jos bussi hajoaa kesken kaiken, jää bussi vain tienposkeen ja kuljettaja tekee itse ratkaisun, jätetäänkö loput yön liikenteestä ajamatta vai lähteekö hän taksilla varikolle hakemaan korvaavaa bussia. Kuljettaja voi itse tehdä bussin vuorokausihuollon aamuyöliikenteen jälkeen, jos sitä ei ole tehty jo ennen bussin lähtöä aamuyöliikenteeseen. Lipuntarkastajia ei tarvita ja vartijoita ei ole kuin keskustan terminaaleissa.

    Raideliikenteessä ei voida toimia vastaavalla tavalla, vaan liikenteen ollessa päällä on pidettävä valmiutta liikennehäiriöiden hoitamiseen ym. Jos vaikka neljän vaunun liikennettä varten tarvitsee olla kaksi henkilöä töissä liikennehäiriöiden varalta, kolme lipuntarkastajaa ja kaksi vartijaa, ovat jo muuttuvat henkilöstökustannukset yli kaksinkertaiset bussiliikenteeseen nähden.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Näin mäkin ajattelin heti kun selvisi että linjat 14 ja 18 kilpailutetaan sähköbusseilla ajettaviksi. Tämä todellakin torpedoi Fredan puuttuvan pätkän, Munkkivuoren radan ja ehkä myös Topeliuksenkadun radan ainakin seuraaviksi 20 vuodeksi joka taitaa olla sähköbussien arvioitu käyttöikä.
    Ei niitä 14:lle ja 18:lle tulevia sähköbusseja tarvitse tietenkään ajaa loppuun asti noilla linjoilla, vaan ne voidaan siirtää muille linjoille, jos ratikka korvaa nuo.

    Tulevaisuudenkuva kuitenkin on, että kaikki kaupunkibussiliikenne muuttuu sähköiseksi.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    344

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Näin mäkin ajattelin heti kun selvisi että linjat 14 ja 18 kilpailutetaan sähköbusseilla ajettaviksi.
    Tämä ei taida olla selvää ennen kuin HSL:n hallitus nuijii pöytään päätöksen kilpailutuksen järjestämisestä.

  3. #48

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    On se Helsingissä suunnilleen noin. Löytyy jostain päin JLF:ääkin. Laskin sen itsekin joskus yksikkökustannuksista.

    Tuo on kuitenkin vain osittain relevanttia tässä kohtaa. Ensinnäkin ne ratikat on jo hankittu ja niillä on tuon vuorokauden aikana jo ajettu, joten ajopäivän pidentäminen muutamalla tunnilla ei maksa 2,5 kertaa sitä mitä bussilla, vaan vähemmän. Pääomakulut eivät yöliikenteen vuoksi kasva, vaikka kilometrejä ja tunteja tulee lisää.

    Toiseksi tuollainen vertailu on oleellista vain, jos kapasiteettia ei tarvitse ottaa huomioon eli ratikan suurempaa kapasiteettia ei voida hyödyntää eli matkustajia on niin vähän, että vuoroväli = tarjonta määräytyy yksinomaan palvelutason perusteella. Arkiöiden liikenteessä näin varmasti on, mutta viikonloppuöisin voidaan perustellusti kysyä, voisiko raitiovaunulla ajaa harvemmin kuin mitä nyt tehdään bussilla. (Tähän voi tietysti näppärästi vastata, että se tiheämpi (bussien) vuoroväli on parempaa palvelua, ja niin se onkin, mutta se ei ole kelvollinen perustelu, kun HSL toisaalta samaan aikaan käyttää tätä samaa argumenttia pidentääkseen vuorovälejä suuremman kaluston myötä, jopa kiireisimpinä ruuhka-aikoina).
    Jos katsotaan esimerkiksi Topeliuksenkatu - Runeberginkatu - Kamppi reittiä raitiovaunun marginaalikustannukset ovat kyllä aika taivaissa. Tuolla välillä näet kulkee niin paljon puolityhjiä busseja, ettei bussiliikenne tuolla välillä maksa paljon mitään.

    Tämä siis sillä oletuksella, että linjojen hännillä on kuitenkin jonkinlainen palvelutaso ja vuorotiheys, bussit ajetaan Kamppiin saakka eikä siirrytä liityntään.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kuitenkin jos liikennöintiaikaa laajennetaan nykyisten liikennöintiaikojen ulkopuolelle, tarvitaan paljon tukitoimintoja, joiden kokonaissumma suhteessa pieneen liikennevolyymiin on merkittävä.

    Aamuyön bussiliikenteessä ei välttämättä tarvita mitään tukitoimintoja: jos bussi hajoaa kesken kaiken, jää bussi vain tienposkeen ja kuljettaja tekee itse ratkaisun, jätetäänkö loput yön liikenteestä ajamatta vai lähteekö hän taksilla varikolle hakemaan korvaavaa bussia. Kuljettaja voi itse tehdä bussin vuorokausihuollon aamuyöliikenteen jälkeen, jos sitä ei ole tehty jo ennen bussin lähtöä aamuyöliikenteeseen. Lipuntarkastajia ei tarvita ja vartijoita ei ole kuin keskustan terminaaleissa.

    Raideliikenteessä ei voida toimia vastaavalla tavalla, vaan liikenteen ollessa päällä on pidettävä valmiutta liikennehäiriöiden hoitamiseen ym. Jos vaikka neljän vaunun liikennettä varten tarvitsee olla kaksi henkilöä töissä liikennehäiriöiden varalta, kolme lipuntarkastajaa ja kaksi vartijaa, ovat jo muuttuvat henkilöstökustannukset yli kaksinkertaiset bussiliikenteeseen nähden.
    Jos näin on, miksi ei sitten ajeta yöbussia kolmosen ja ysin reiteillä käyttäen ratikkapysäkkejä? Raitiolinjoista toki oikeastaan vain kolmonen ja ysi palvelevat alueita, joille ei muuten kulje paljon busseja. Mutta noilla linjoilla on kyllä jonkin verran yöliikenteen tarvetta.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  4. #49

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    481

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Tämä ei taida olla selvää ennen kuin HSL:n hallitus nuijii pöytään päätöksen kilpailutuksen järjestämisestä.
    Ei toki, mutta HSL:n tahtotila tässä asiassa tuntuu aika selkeältä:

    http://www.tekniikkatalous.fi/paivan...rralla-6614923

    Jos et pääse lukemaan tuolta, niin referaatti tuosta linjoja 14 ja 18 koskevasta kohdasta:

    "Linjat 14 ja 18 kilpailutetaan sähköbusseille. Yhteensä sähkökalustoa tulee näille linjoille kolmekymmentä bussia", HSL:n liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.

  5. #50
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7054

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Tämä ei taida olla selvää ennen kuin HSL:n hallitus nuijii pöytään päätöksen kilpailutuksen järjestämisestä.
    Tietysti teoriassa näin, mutta se hallitus on ihan vaan kumileimasin, joka ei puutu mihinkään.

    Yksi poikkeus on, ja se sopiikin hyvin juuri tähän keskusteluun. Linjan 4 yöliikenteen lakkautusta HSL:n hallitus ei hyväksynyt tuossa pari vuotta sitten.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kuitenkin jos liikennöintiaikaa laajennetaan nykyisten liikennöintiaikojen ulkopuolelle, tarvitaan paljon tukitoimintoja, joiden kokonaissumma suhteessa pieneen liikennevolyymiin on merkittävä.
    Tuo on sellainen sanoisinko vastahankais-virkamiesmäinen tapa vastata asiaan

    En väitä, että olet väärässä. Mutta väitän, että jos tahtoa olisi, ratkaisut löytyisivät keveämminkin kuin mitä esimerkinomaisesti luettelit. Jos esimerkiksi bussi ei tarvitse lipuntarkastajia, miksi ratikka tarvitsisi viiden hengen tarkastusmiehityksen? Yöbussissa voi olla avorahastus, tai yöratikassa suljettu rahastus. Ratikkakuski osaa kyllä siivota siinä missä bussikuskikin jos niin sovitaan. Ja niin edelleen.

    Sinänsä tätä ei ole kovin tarpeellista pohtia, koska aamuyöratikkaa ei ole tulossa. En minäkään sitä ihan varauksetta kannattaisi. Ajatuksen tasolla se olisi harrastajalle kiva, mutta eiköhän tuo liikenne busseillakin hoidu. Säilyvätpähän vaunut paremmassa kunnossa
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #51

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    831

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    23N:n uusi reitti vaatii liikennemerkkiin lisäkilven Bulevardin ja Fredan kulmassa. Bulevardia Erottajalle päin mentäessä on kääntyminen ko. risteyksessä kielletty vasemmalle, 23N aikoo siinä kääntyä.
    Toinen tapaus on Meritullintorin ja Aleksin kulmassa koskien linjaa 17. Aikanaan 16 sai luvan kääntyä siinä.

  7. #52

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5764

    oletus Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Se on vähän epäselvä ratikoiden osalta, mutta mun käsittääkseni myös linjojen 1 ja 3 reitit muuttuvat samalla. Ykköstä ei ole eritelty siinä.
    Eikö uusi suunnitelma tarkoita että sama vaunu ajaa kolmen eri linjan osuutta peräkkäin ennen kuin se kääntyy. Eli 7: Jätkäsaari-Länsi-Pasila, sitten 2: Länsi-Pasila-Töölö-keskusta-Kaivopuisto, sitten 3: Kaivopuisto-keskusta-Kallio-Meilahti, sitten sama lenkki takaisinpäin?
    https://www.hsl.fi/sites/default/fil...okset_2017.pdf

    Jännää tässä on vain se että ratikan täytyy lentää koska Reijolankadun pätkä puuttuu yhä.

    t. Rainer

  8. #53
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7054

    oletus Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Juuri näin. 3 kääntyy Töölön hallilla kunnes Reijolankatu saadaan auki. Rakentaminen alkaa kesällä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #54
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3857

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Aviapoliksen uusi "sukkulalinja" 601 tulee olemaan yhtä tuhoon tuomittu kuin nyt lakkautettava 612. Nyt kun linjaa 561 jatketaan Lentoasemalle, niin se on lähes päällekkäinen tämän "sukkulalinjan" kanssa. 561:n voi aivan hyvin laittaa kulkemaan Äyritien ja Robert Huberintien tien kautta jolloin uusi 601 on täysin tarpeeton. Vuorovälikin 561:llä on sama kuin 601:llä ja ruuhka-aikaan jopa tiheämpi. Varmaan tuohon "sukkulaturhakkeeseen" käytetyn miljoonan voisi käyttää johonkin hyödyllisempään kohteeseen.

  10. #55
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1111

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    45 muutettiin linjaksi 37 ja linjalla 38 korvattiin entinen 360. 63:n muuttaminen 40-sarjaan olisi kyllä typerää kun eihän sillä ole kuin pari yhteistä pysäkkiä E-Haagassa linjojen 40 ja 41 kanssa. Tärkeämpää on mielestäni se mihin linja päättyy. Samoille seuduille päättyy linjat 66 ja 67, joten on perusteltua säilyttää 63 nykyisellään. Olisihan aika hullua jos Pakilantiellä ajaisi linjat 45, 66 ja 67 jotka kaikki päätyvät keskustaan.
    37, toden totta. Muisti näkyy jo pätkivän.

    63:sta olen edelleen eri mieltä. Elielinaukiolta Etelä-Haagaan se ajaa koko ajan 4-sarjalaisten kanssa samoja jälkiä, kun taas kuutonen linjanumeron alussa viittaa Mäkelänkadun kautta kulkevaan reittiin. Siksihän 72 kai muutetaan 61:ksi, vaikka se meneekin Helsinki 72-alueelle. Pakilantielläkin heti tiedettäisiin, että 45 ei mene Mäkelänkadulle, kuten nuo muut bussit, vaan Manskulle.

  11. #56
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    108

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Länsi-Pakilasta Mannerheimintietä keskustaan ajava 46 (nyk. 63) voisi olla looginen pari Länsi-Pakilasta Mäkelänkatua keskustaan ajavalle linjalle 66. (Tai 47 ja 67, kuinka vaan.)
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  12. #57
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3113

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    63:sta olen edelleen eri mieltä. Elielinaukiolta Etelä-Haagaan se ajaa koko ajan 4-sarjalaisten kanssa samoja jälkiä, kun taas kuutonen linjanumeron alussa viittaa Mäkelänkadun kautta kulkevaan reittiin. Siksihän 72 kai muutetaan 61:ksi, vaikka se meneekin Helsinki 72-alueelle. Pakilantielläkin heti tiedettäisiin, että 45 ei mene Mäkelänkadulle, kuten nuo muut bussit, vaan Manskulle.
    Juurikin näin, harva oikeasti on minnekään päätepysäkille kulkemassa, vaan numerosarja tässä tapauksessa saisi ilmaista reitin päätietä.
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  13. #58

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    831

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Juurikin näin, harva oikeasti on minnekään päätepysäkille kulkemassa, vaan numerosarja tässä tapauksessa saisi ilmaista reitin päätietä.
    Eikös 55 ole myös väärässä sarjassa? Muut 5:llä alkavat ovat poikittaislinjoja.

  14. #59

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    71

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sitten on vielä sekin, että meidän liikenneympäristömme on niin raitiovaunuepäystävällinen, että vaikka aikataulusuunnittelu yrittäisi kaikkensa ja saisi homman toimimaan paperilla näppärästi, niin totuus "tuolla ulkona" voi silti olla ihan toisenlainen, ja siihen on HSL:n koko lailla mahdotonta puuttua järkevällä tavalla.
    Täytyy toivoa, ettei asiaa ratkaista hidastamalla aikatauluja entisestään. Kaupunki- ja liikennesuunnittelussa on tapahtunut ilahduttava sukupolvenvaihdos, kuten esim. viimein tehty Jokeri-päätös osoittaa. Samaa muutosta kaipaisi ratikkapuolen liikenteenohjaukseen.

    Sivuhuomiona pitkästä aikaa aamulla Manskua nelosella matkustaessa 4 ja 10 kulkivat molempiin suuntiin pareittain, toista nippua täydensi vielä 7B.
    Heka

  15. #60

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1021

    oletus Vs: HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

    Vähän vaikea ymmärtää tuota vitosta, että miksi se pitää tuoda keskustaan pyörimään, eikä sitä voi vetää heilurina esim. kasin vanhalle kääntöpaikalle? Tai Länsisatamaan ja joku muu Simonkadun linjoista Kaapelille.

    Nythän Kampin länsiosasta ei metron käynnistyttyä ole suoraa joukkoliikenneyhteyttä Ruoholahteen, vaan ainoa yhteys on kiertää Kampin metroaseman kautta. Se taas on aika vaivalloista ja varsinkin, jos on menossa Salmisaareen. Yksi asemaväli ja kaksi vaihtoa. Salmisaareen on menossa nykyään aika moni, kun uuden toimistokompleksin kerrosneliöistä alkaa olla 3/4 rakennettu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Muutoksia HSL:n linjojen reiteissä ja aikatauluissa 2.1.2017 ja 9.1.2017
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.12.2016, 14:50
  2. HSL:n taloussuunnitelma 2016 - 2018
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 27.10.2015, 10:39
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.01.2014, 13:10
  4. HSL: HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2012-2013 pidentää talviaikataulukautta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 28.01.2012, 18:57
  5. Liikennöintisuunnitelma 2011-2012
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 23.05.2011, 22:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •