Rautatientorin erityisongelmat

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Ruuhka-aikoina Rautatientorille (RT) saapuvien bussien ongelmana on usein, mihin fiksusti jättää matkustajat ja jäädä odottamaan seuraavaa lähtöaikaa sikäli kun aikaa jää. Seutulinjojen osalta on havaittu, että jotkin bussit tulevat RT:lle Kaisaniemenrannan kautta. Ongelmaksi muodostuu tuolloin se, miten matkustajat voi laillisesti/fiksusti jättää kyydistä.

Ja sitten lainaus toisesta ketjusta, joka alkoi alueella Muuta joukkoliikenteestä:

karihoo sanoi:
Menee jo ohi viestiketjun aiheesta, mutta kuitenkin: liikennemerkit on Läntiselle Teatterikujalle asennettu siten, että pysäköinti on kielletty kaikilta ja busseilta on kielletty jopa pysähtyminen. Läheskään kaikki eivät niitä noudata edelleenkään..

kemkim sanoi:
Voisivathan ne bussit ajaa Kaisaniemenrannan kautta ja jatkaa matkaansa normaaleille jättölaitureille ajan säästämiseksi? En minä näe mitään ongelmaa siinäkään, että ne pysäköisivät teatterin viereen.

Täällä näkyvästä kuvasta käy ilmi, että kun saavutaan Kaisaniemenrannan ja Läntisen Teatterikujan kautta (teatterin ja asemarakennuksen välistä) RT:lle, niin 600-sarjan seutulinjoille (poislukien lentokenttälinjat) on tarjolla ainoastaan asemarakennuksen luona oleva välikoroke ns. taksikaistan vieressä, jolloin seutulinjojen pääsy omiin lähtölaitureihinsa onnistuu ainoastaan kiertämällä kunniakierros torin ympäri Mikonkadun kautta. Toki jotkut peruuttavat tuostakin takaisin Läntiselle teatterikujalle ja ajavat sen jälkeen lähtölaituriinsa...

700-sarjan seutulinjat ja lentokenttälinjat voivat useimmiten jättää matkustajat laiturien 11 - 12 välimaastoon, jolloin kaistan vasemmassa reunassa useimmiten mahtuu odottamaan tarvittavan ajan ennen lähtölaituriin ajoa.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Samasta laiturista lähtevien linjojen 72, 75 autoja on usein neljä yht´aikaa torilla. Tuohon rautatientorin ruuhkaisuuteen voisi muutenkin vaikuttaa kiristämällä ajoaikoja keskustaan päin ja löysäämällä toiseen suuntaan. Suunnittelun lähtökohtana voisi pitää sitä, että auto saapuisi 5 min ennen lähtöä torille ja voisi ajaa suoraan lähtölaituriin. Kovan ruuhkan sattuessa ei maailma siihen kaadu, jos autot ovat joitain minuutteja myöhässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Suunnittelun lähtökohtana voisi pitää sitä, että auto saapuisi 5 min ennen lähtöä torille ja voisi ajaa suoraan lähtölaituriin. Kovan ruuhkan sattuessa ei maailma siihen kaadu, jos autot ovat joitain minuutteja myöhässä.

Tätä ehdotetaan aina aika-ajoin, mutta ongelmana on kuljettajien wc-tilat. Vain harvoilla linjoilla on vessa maaseudun päättärillä, joten keskustan päähän on jätettävä niin pitkät tauot, että kuljettaja ehtii käydä vessassa.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Tuohon rautatientorin ruuhkaisuuteen voisi muutenkin vaikuttaa kiristämällä ajoaikoja keskustaan päin ja löysäämällä toiseen suuntaan. Suunnittelun lähtökohtana voisi pitää sitä, että auto saapuisi 5 min ennen lähtöä torille ja voisi ajaa suoraan lähtölaituriin. Kovan ruuhkan sattuessa ei maailma siihen kaadu, jos autot ovat joitain minuutteja myöhässä.

Niin tai miksi kaikkien linja-autojen pitää ylipäätänsä päätyä ruuhkaiselle Rautatientorille. Joillekin linjoille esimerkiksi Hakaniemen torin ympäristö voisi olla ihan hyvä lähtö- ja päätepysäkki. Tosin siihen on varmasti ihan hyvä syy, miksi Rautatientorista on tehty tällainen sumppu, eikä tilanteeseen ole saatu korjausta, vaikka paikan ruuhkaisuus on ollut alan toimijoiden tiedossa vuosikausia.

Kai se vain niin on, että kaikkien samaan ja vähän eri suuntaan menevien bussilinjojen on aina lähdettävä samasta paikasta. :roll:
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Niin tai miksi kaikkien linja-autojen pitää ylipäätänsä päätyä ruuhkaiselle Rautatientorille. Joillekin linjoille esimerkiksi Hakaniemen torin ympäristö voisi olla ihan hyvä lähtö- ja päätepysäkki.

Milläs perusteella päätettäisiin sitten se, mistä lähiöstä ei enää pääsisi keskustaan vaihtamatta? Ei taitaisi mennä ihan purematta läpi tämä ajatus.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Milläs perusteella päätettäisiin sitten se, mistä lähiöstä ei enää pääsisi keskustaan vaihtamatta? Ei taitaisi mennä ihan purematta läpi tämä ajatus.

Päättyyhän linja 73:kin Hakaniemen torille.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Niin tai miksi kaikkien linja-autojen pitää ylipäätänsä päätyä ruuhkaiselle Rautatientorille. Joillekin linjoille esimerkiksi Hakaniemen torin ympäristö voisi olla ihan hyvä lähtö- ja päätepysäkki. :roll:

Kovin on tila vähissä Hakaniemessäkin, ainakin kun olen ajanut linjaa 73.
Mielestäni ruuhkaisuutta helpottaisi jos kuljettajat menisi ajoissa lähtölaituriin. Itse ainakin pyrin siihen, että olen n.5min ennen lähtöä laiturissa. Katson aikataulukirjasta milloin esim. linja 75 lähtee ja menen sen mukaan laituriin onko lähtö ennen minua vai jälkeen. Ja jos torille ei jää aikaa kuin vaikka 5min, ajan suoraan laituriin ja otan pokan sisään ja menen sitten tupakille.
Huonolla säällä jos ei muita autoja ole lähdössä, niin saatan mennä jo 10min ennen lähtöä laituriin ainakin seutulinjoilla joissa vuoroväli on 30-60min. Paljon olen kiitosta saanut kun tulen ajoissa laituriin eikä tarvitse sateessa seistä ja pääsee ajallaan lähtemään.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Päättyyhän linja 73:kin Hakaniemen torille.

Juu, ja keskustaan meneville on vaihtoehtona juna. Mutta mitäs sitten, kun sitä vaihtoehtoa ei ole?
 
Remonttiin pitäisi panna koko alue. Nykyinen tilanne ei ole kuskille tai kuljetettaville hyvä. Kuskit saavat koko ajan väistää milloin mistäkin päin juoksevia tai käveleviä ihmisiä. Tilanne pahenee pimeällä ja ennenkaikkea viikonloppuisin.

Ehkä pitäisi saada jokin Kampin tapainen ratkaisu, eli maanalainen laituristo?
 
Mitä jos palautettaisiin S-linjat jotka aikoinaan lopetettiin, eli ajettaisiin ruuhka-aikoina osa linjoista kasarmitorille. Esimerkiksi harvemmin kulkevien linjojen 62 ja 64 kaikki vuorot voitaisiin ruuhkissa ajaa S-tunnuksin, tiheämmin ajavien linjojen, kuten 67, 71, 72, 75 ja 77 vuoroista voitaisiin joka toinen ajaa kasarmitorille, linjojen reitti olisi muuten sama kuin peruslinjan mutta päätepiste olisi kasarmitorilla, tällainen järjestely keventäisi ainakin jonkin verran R-torin ruuhkaisuutta.
 
Mitä jos palautettaisiin S-linjat jotka aikoinaan lopetettiin, eli ajettaisiin ruuhka-aikoina osa linjoista kasarmitorille.

Kasarmitoria on muutettu niin S-linjojen lopettamisen jälkeen, ettei sinne mahtuisi enää montaa linjaa.

Kalasataman metroasemalle tulee alueen rakentamisen yhteydessä terminaali, johon voidaan siirtää Rautatientorilta 5 - 6 linjaa.
 
Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Milläs perusteella päätettäisiin sitten se, mistä lähiöstä ei enää pääsisi keskustaan vaihtamatta? Ei taitaisi mennä ihan purematta läpi tämä ajatus.

Toki se on on niin, ettei linja-autonkäyttäjien matkantekoa pidä liiaksi vaikeuttaa. Mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että Rautatientorille ajavien linja-autojen määrää tulisi etenkin ruuhka-aikana jonkin verran rajoittaa. Hakaniemi oli alue, joka tuli ensinnä mieleen. Toki myös Hakaniemi on ruuhkainen alue, mutta esimerkiksi ympyrätalon alueelle sopisi hyvin muutaman linjan lähtöpysäkit.

Mitä linjoja sitten siirtäisin pois Rautatientorilta? Ensinnä tulee mieleen linja 23. Sen Rautatientorin lähtöpysäkin voisin sijoittaa ilomielin vaikkapa ympyrätalon liepeille. Rautatientorilta Hakaniemeen menijät voisivat hyvin käyttää muita linjoja. Rautatientorilta Invalidisäätiölle menijät käyttävät jo nyt Elielinaukion linjoja. Myös rautiovaunuyhteydet keskustasta Kallioon ovat hyvät. Varmasti täsäkin ratkaisussa olisi jonkin verran kärsijöitä.

Sitten siirtäisin linjat 18 ja 55 käyttämään samaa rautatientorin (Mikonkadun) pysäkkiä kuin 65A ja 66A käyttävät. Miksi ihmeessä noiden em. linjojen pitää ajaa rautatientorin läpi ja viedä yksi lähtöpysäkki (ja runsaasti tilaa) muilta linjoilta. Kaipa tähänkin löytyy ihan hyvä syy. Toki tuota Mikonkadun pysäkkiä pitäisi hieman modifioida (pidentää, ehkäistä väärin pysäköintiä), mutta siinä olisi ihan hyvä pysäkki ko. linjan matkustajille. Kävelymatka Rautatientoillekin säilyisi kohtuullisena.

Jo näillä muutoksilla. Rautatieaseman viereiselle alueelle tulisi jo ihan kivasti tilaa.

Olisi kiva kuulla lisää muita ehdotuksia foorumilaisilta, vai tarvinneeko rautatientorin tilanteelle tehdä ylipäätänsä mitään parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös jossain vaiheessa hiljattain ollut jotain Rautatientorin suunnittelusta, vai muistanko ihan väärin :?:
 
Mitäköhän linjoja Kalasatamaan siirretään ja mitä järkeä siinä oikeastaan on edes?Onko ideana siis osan linjoista ajattaminen Lahdenväylältä Kalasatamaan?

Onkohan matka-aikoja tms pohdittu ollenkaan ja sitä, että joiden yhteydet huononevat?

Ja entäs sitten ne ison liitynnän heilulinjat? Eikö siinä olisi jo järkeä, että esim se ehdotettu 24:n ja 55:n yhdistäminen tehtäisiin. Osa vuoroista ajaisi Hietaniemen kautta Seurasaareen ja Erottajalta saataisiin se 24 pois. Suuri osa vuoroista (talvisin) kääntyisi Mechelininkadulle ja näin ollen 55:n vuorovälillä Mechelininkadun ja Töölön (ja Seurasaarenkin) joukkoliikenne paranisi hyvin.

Samoin ehdotan, että kun Ilmalan rata valmistuu, tulee 23N-niminen auto, joka palvelee silloin kun ysi ei kulje. Eli esim aikaisin aamulla ja myöhään illalla Inval.säätiö-Pasila-Merikatu. Erottajalta vanha 17:n reitti.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan matka-aikoja tms pohdittu ollenkaan ja sitä, että joiden yhteydet huononevat?

Voivatko ne huonontua, kun Kalasatamastahan pääsee Metrolla(tm) keskustaan ihan yhtä nopeasti kuin kuuluisasta Kurvista, josta kuulemma pääsee todella nopeaan...
 
Takaisin
Ylös