Tuusulan ja Siuntion HSL-liikenne

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
943
Siuntio ja eilen myös Tuusula ovat päättäneet HSL-alueeseen liittymisestä.

Siuntio on hyvin pieni kunta, jota palvelee Y-juna, kantatien 51 bussit, yksittäisiä koululaisvuoroja mm. Lohjalle ja Kirkkonummelle ja yksittäisiä palvelubussin tyyppisiä vuoroja.

Y-juna palvelee suurinta asutuskeskittymää. Viimeinen juna Helsingistä lähtee 19.37 ja viikonloppuisin ei ole lainkaan tarjoilua. Kunnanjohtaja on puhunut viikonloppuvuoroista ja jopa kahdesta uudesta iltajunasta, jotka jatkuvat samalla Raaseporin kunnan alueelle. Viimeinen juna Karjaalle lähtee päivittäin 20.37 ja junaliikennettä on myös viikonloppuisin. Karjaalle menee tällä hetkellä vain kaukojunia.

Kantatien 51 kautta menee suuntaansa arkipäivisin 8, la 3 ja su 2 vuoroa, jotka palvelee lähinnä haja-asutusaluetta ja jäänee nykyiselleen. HSL-alueella ne tunnetaan U-linjana 190, jonka U-sopimus oli tarkoitus irtisanoa länsimetron aloittaessa, mutta nyt sitä ei varmaankaan sitten irtisanota. Palvelubussi palvelee mm. kirkonkylää.

Tuusulan joukkoliikenteen rungon muodostaa keskustasta Hyrylän ja Järvenpään kautta Kellokoskelle ajavat bussit. Ne ajavat siis Järvenpään kaupungin kautta. Jokelaa palvelee R- ja T-junat, jotka nekin ajavat Järvenpään kaupungin kautta. Tuusulan erikoinen muoto johtuu siitä, että Järvenpää erosi siitä vasta 1950-luvulla ja siihen otettiin mukaan muutamia päärataan kytkeytyviä asuinalueita muun jäädessä Tuusulalle. Kunnanvaltuuston pöytäkirjan mukaan ongelma on alustavasti tarkoitus ratkaista siten, että Ainolaan, Järvenpäähän ja Saunakallioon saa matkustaa jatkossa HSL-lipulla, ja sillä saa matkustaa tällä joukkoliikenteen rungon muodostavalla linjalla Tuusulan ja Järvenpään välillä, esimerkiksi nousten kyytiin Järvenpään asemalta.

Joitakin vuoroja ajaa Hyrylästä Aviapolikseen, Keravalle, Nurmijärven kirkonkylälle, Hyvinkäälle ja Halkian kautta Mäntsälään, ja Keravan ja Järvenpään välistä kaistaletta palvelee pari Vanhaa Lahdentietä Mäntsälään kulkevaa vuoroa.

Tuusulassa liikennettä on tarkoitus uudistaa rajusti siten että vuorot ajaa pääasiassa jollekin rautatieasemalle. Sekä paikallistuntemuksen että esityslistojen perusteella ei ole selvää, mille asemalle. Tikkurilan asemalta kulkee nopea lähijuna 3 kertaa tunnissa ja Aviapoliksen asemalle ajettaessa on enemmän muitakin päämääriä kuin itse asema. Leinelän asema on puolestaan lähimpänä Tuusulanväylää ja sieltä puuttuu molemmat. Itse ajaisin mieluiten Tikkurilaan bussit.
 
Ovatkohan nämä kunnat todella ymmärtäneet, millaiset kustannukset niitä odottavat ja millaisen palvelutason ne sillä rahalla saavat? Varsinkin Tuusulan suunnalta saadaan vielä lukea katkeria otsikoita paikallislehdestä.
 
Ovatkohan nämä kunnat todella ymmärtäneet, millaiset kustannukset niitä odottavat ja millaisen palvelutason ne sillä rahalla saavat? Varsinkin Tuusulan suunnalta saadaan vielä lukea katkeria otsikoita paikallislehdestä.

Tuusulassa taitaa käydä samalla tavalla kuin Sipoossa, eli lippujärjestelmä ja viestintä on suuria parannuksia, ja itse liikenne huononee. Kehyskunnissa keskustaajamien ulkopuolella joukkoliikennettähän käyttää vain pakkokäyttäjät, joten mikään ei jarruta HSL:n vaihtoideologian toteuttamista. Sipoon eteläosissa joutuu nyt menemään muualle kuin maantielle 170 kaksi kertaa vaihtaen, ja pakkomielteitä korostaakseen HSL irtisanoi Itäkeskuksen kautta kulkevien U-linjojen sopimukset ja ajattaa niiden kanssa päällekkäin linjaa 841 samaa reittiä. Etelä-Sipoosta menee nyt sitten linja, jossa kelpaa Matkahuollon liput, linja, jossa kelpaa vain HSL:n liput ja linja, jossa kelpaa molemmat. Myös kalusto huononi Sipoossa ja Kirkkonummella. HSL:n jäsenyys olisi siis hyvä asia, jos linjastoon ja kalustoon ei puututtaisi.

Siuntiossa taas oli sellainen, että HSL ei suostu jatkamaan sopimusta Y-junasta ilman että Siuntio liittyy siihen. Sen tapauksessa kyse on siis tarjouksesta, josta voi kieltäytyä, ja liikenne ei tule juurikaan muuttumaan Siuntiossa.
 
Tuusulassa liikennettä on tarkoitus uudistaa rajusti siten että vuorot ajaa pääasiassa jollekin rautatieasemalle. Sekä paikallistuntemuksen että esityslistojen perusteella ei ole selvää, mille asemalle. Tikkurilan asemalta kulkee nopea lähijuna 3 kertaa tunnissa ja Aviapoliksen asemalle ajettaessa on enemmän muitakin päämääriä kuin itse asema. Leinelän asema on puolestaan lähimpänä Tuusulanväylää ja sieltä puuttuu molemmat. Itse ajaisin mieluiten Tikkurilaan bussit.

Eiköhän Keravan asema ole luontevin liityntäpaikka. Samalla Kerava - Hyrylä - Järvenpää linjalle voisi ehkä sitten saada runkolinjamaista palvelua. Toki se että Järvenpää ei kuulu HSL:ään vaikeuttaa liikenteen järjestämistä varsinkin hiljaiseen aikaan, muutenhan Hyrylään saisi sekä nopeamman vaihtoyhteyden Keravalta että hitaamman Järvenpäästä vuorotellen jopa ajattamalla vain yhtä autoa, niin että vuoroväli Helsinkiin ei ole sietämättömän pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän Keravan asema ole luontevin liityntäpaikka juniin.
Nykyisellään Kerava on varmasti tärkeä junaliityntäpaikka. Sitten kun Kehärata saa Ruskeasannan asemansa, on siitä tuusulalaisillekin varmasti huomattava hyöty.
 
Nykyisellään Kerava on varmasti tärkeä junaliityntäpaikka. Sitten kun Kehärata saa Ruskeasannan asemansa, on siitä tuusulalaisillekin varmasti huomattava hyöty.

Ruskeasannan asema olisi kyllä hyvä saada rakennettua, jos Tuusulaan halutaan paremmat yhteydet. Sen jälkeen Kerava - Hyrylä - Ruskeasanta, Järvenpää - Hyrylä - Ruskeasanta ja Kerava - Hyrylä - Järvenpää busseilla voisi saada jo ihan kohtuullista liityntäpalvelua.

Toki heti HSL:ään liittymisen jälkeen Tikkurila - Hyrylä - Kerava voisi olla paras liityntälinja. Siinähän saadaan tuplattua liityntä molempiin päihin ja käytännön vuoroväli alemmas.
 
Viimeksi muokattu:
Tuusulassa taitaa käydä samalla tavalla kuin Sipoossa, eli lippujärjestelmä ja viestintä on suuria parannuksia, ja itse liikenne huononee.

Olisikohan noin? Tuusulan asukastiheys on kuitenkin kolminkertainen verrattuna Sipooseen. Ainakin mitä itse olen keskustelua seurannut ja Tuusulan&HSL:n selvityksiä jäsenyydestä, niin melko kohtuulliset nuo kustannukset ovat. Se on toki selvää, että useampi bussilinja onkin liityntäyhteys junalle.

Järvenpää kiittää joka tapauksessa Tuusulan päätöksestä. Katsotaan nyt sitten mitä HSL tarjoaa Järvenpäälle kun kaupunginjohtaja Kukkonen jo paikallislehdessä kertoi pyytäneensä selvityksiä. Joka tapauksessa ainakin vuoden 2018 ajaksi Järvenpäästä (+Ainolasta+Saunakalliosta) tulee käytöön rinnalle HSL-liput, joka voi kertalippuina ainakin olla oikein kiva vaihtoehto.
 
Siuntiossa taas oli sellainen, että HSL ei suostu jatkamaan sopimusta Y-junasta ilman että Siuntio liittyy siihen. Sen tapauksessa kyse on siis tarjouksesta, josta voi kieltäytyä, ja liikenne ei tule juurikaan muuttumaan Siuntiossa.
Vaikuttaa kovasti siltä, että tämä kyseinen seikka menee "kiristys" -nimisen käsitteen alle.

Mitä tulee Tuusulan liikenteeseen, niin luulisi että KA ja Ventoniemi haluaisivat edelleenkin liikennöidä vuoroja Tuusulan alueelta suoraan Helsinkiin. Monet kun edelleenkin arvostaisivat vaihdottomia yhteyksiä vaikkapa Käpylän, Vallilan ja kisahallin kulmille. HSL:n tulevilla yhteyksillä tällaisia kun ei varmaankaan enää tarjota joten matka-ajat pitenevät tietyille alueille.

Mitä tulee Järvenpään tilanteeseen, niin siellä HSL-liikenteestä voisi olla se hyöty, että esim. Kellokosken suunnasta olisi helppoa järjestää junan kanssa synkattu linja. Myös tarjontaa olisi näin ollen edullista lisätä. Muutenkin ko. kunta on maantieteellisesti pieni ja lähijunaliikenteeseen jo valmiiksi tukeutuva.

Tuusulan osalta en näe kovinkaan kummoisia hyötyjä liittymisestä HSL:ään. Kunnan näkökulmasta halvemmalla voisi saada parempaa. Matkustajan näkökulmasta puolestaan mielipiteissä lienee suurempaa hajontaa.
 
Toivottavasti Tuusulan liittyminen HSL'n saa Järvenpään kaupungin ja Nurmijärven kunnan päättäjät neuvottelemaan liitymisestä. Silloin kaikkien kuntien asukkaat saisivat kunnollisen hyödyn, jos näiden kuntien tuleva kilpailutettu liikenne saadaan synkronoitua yhteen.
 
Tuusulan osalta en näe kovinkaan kummoisia hyötyjä liittymisestä HSL:ään. Kunnan näkökulmasta halvemmalla voisi saada parempaa. Matkustajan näkökulmasta puolestaan mielipiteissä lienee suurempaa hajontaa.

Onhan se itse lippu suuri parannus. Tällä hetkellä lippujärjestelmä on sillisalaatti siten, että joutuu valitsemaan joko Tuusula-lipun, jolla pääsee Helsinkiin, tai Järvenpää–Tuusula-lipun / Tuusulan sisäisen Tuusula-lipun ja VR:n kausilipun, jos kulkee esimerkiksi keskustaan. Ongelma vaan on se, että linjasto ja kalusto huononee.
 
Viimeksi muokattu:
Ovatkohan nämä kunnat todella ymmärtäneet, millaiset kustannukset niitä odottavat ja millaisen palvelutason ne sillä rahalla saavat? Varsinkin Tuusulan suunnalta saadaan vielä lukea katkeria otsikoita paikallislehdestä.

Tuusulassa varmasti saadaan lukea katkeria otsikoita, koska HSL:ään liittymistä vastusti valtuustostakin aika iso osa.

Kyse on paljon isommasta asiasta kuin itse joukkoliikenteestä: Nurmijärvi-ilmiön hiivuttua kehyskuntien kasvu ei enää vedä, paitsi Järvenpäässä, Kirkkonummella ja Sipoossa. Järvenpää on kompakti kaupunki, jossa iso osa maankäytöstä on kävelymatkan päässä asemista, joten se houkuttelee ilmankin pääkaupunkiseudun kanssa yhteistä joukkoliikenteen lippujärjestelmää. Muut tarvitsevat ihmisten nykyisillä asumispreferensseillä HSL-liput, jos haluavat houkutella asukkaita. Harvakseen kulkeva liityntäyhteys juna-asemalle ja kalliit liput ovat tietysti jotain ihan muuta kuin pääkaupunkiseudulla oleva joukkoliikenne, mutta kuitenkin ihan erilainen vaihtoehto kuin kahden auton pakko-omistus, joka ei nyt tunnu olevan suosiossa. Tuusula haluaa nyt palata kasvun tielle satsaamalla joukkoliikenteeseen.

Kun kuntaan tulee joukkoliikennettä oikeasti käyttäviä uusia asukkaita, niin se kyllä kasvattaa selvästi joukkoliikenteen käyttäjämääriä ja sitä kautta kustannuksia. Se hinta kunnan on oltava valmis maksamaan, jos haluaa houkutella asukkaita mahdollisuudella käyttää joukkoliikennettä.
 
Olisiko heillä mahdollisuutta kun uusi kehätie Keravalle paranee linkittää paremmin junaan koko järjestelmäänsä, joskus kun sinne päin eksynyt ollu kyllä sellainen kylät koluava matka että....
 
Toivottavasti Tuusulan liittyminen HSL'n saa Järvenpään kaupungin ja Nurmijärven kunnan päättäjät neuvottelemaan liitymisestä. Silloin kaikkien kuntien asukkaat saisivat kunnollisen hyödyn, jos näiden kuntien tuleva kilpailutettu liikenne saadaan synkronoitua yhteen.

Nurmijärvi aloittaakin neuvottelut maalis-huhtikuussa ja jos menee läpi, niin Nurmijärvi liittyy HSL:lään luultavasti vuoden 2019 alussa. Järvenpäästä ei tietoa...
 
Mitä tulee Tuusulan liikenteeseen, niin luulisi että KA ja Ventoniemi haluaisivat edelleenkin liikennöidä vuoroja Tuusulan alueelta suoraan Helsinkiin. Monet kun edelleenkin arvostaisivat vaihdottomia yhteyksiä vaikkapa Käpylän, Vallilan ja kisahallin kulmille. HSL:n tulevilla yhteyksillä tällaisia kun ei varmaankaan enää tarjota joten matka-ajat pitenevät tietyille alueille.
Matka-ajan piteneminen koskee ehkä Hyrylää tässä tapauksessa. Itse asuin aikanaan Jokelassa, ja sieltä juna ajaa Helsinkiin alle 40 minuutissa, kun taas ainakin sen aikainen "suora" bussilinja kesti 1,5 h eikä toki ajanutkaan kuin muutaman kerran päivässä. Sieltä ainakin oli aina nopeampaa mennä junalla ja vaihtaa Helsingin alueella, mikä HSL:ään liittymisen myötä tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse ostaa uutta lippua.
 
Eiköhän Keravan asema ole luontevin liityntäpaikka. Samalla Kerava - Hyrylä - Järvenpää linjalle voisi ehkä sitten saada runkolinjamaista palvelua. Toki se että Järvenpää ei kuulu HSL:ään vaikeuttaa liikenteen järjestämistä varsinkin hiljaiseen aikaan, muutenhan Hyrylään saisi sekä nopeamman vaihtoyhteyden Keravalta että hitaamman Järvenpäästä vuorotellen jopa ajattamalla vain yhtä autoa, niin että vuoroväli Helsinkiin ei ole sietämättömän pitkä.

Keravan asema on jo valmiiksi aivan tukossa, siellä on tilaa kolmelle-neljälle lähtöään odottavalle bussille (teli vs ei teli) ja tuurilla parille, jos siinä sivussa olevalle "pikavuoropysäkillä" sattuu olemaan jokin tilausauto jätetty päin *ittua parkkiin tai jos emäntiään hakevat pölvästit seisovat pikkuautoillaan pitkänä letkana asemarakennuksen edessä. Tämä siis varmaa tietoa, ajoin vuoden päivät linjaa 962 Keravan asema - Jumbo.

Mielenkiinnolla odottelen sinne jotain 3-5 uutta liityntälinjaa :lol: Toki tämä ei ole mikään mahdottomuus kun todellisuudesta irrallaan olevat HSL:n insinöörisidiootit pääsevät taulukkolaskentaohjelmiensa kanssa vauhtiin. Kun jokin asia näyttää laskukaavassa toimivalta, sen on myös pakko toimia käytännössä - eiku...
 
Takaisin
Ylös