Onkohan Siuntio saamassa nyt mitään muuta kun Y-junan ja pari bussivuoroa Kirkkonummelta? Mitään suunnitelmia kun en ole nähnyt joten jos se tuohon jää niin aika kalliiksi tuo juna käy.
848:lla käy muut HSL:n liput, mutta kertalippu on Sipoon ja Helsingin alueilla 6€ Porvoon Liikenteen oman taksan mukaan.
”U-liikenteen busseissa ei kuitenkaan yleensä myydä HSL:n kertalippuja. Pohjolan Liikenteen, Korsisaaren ja Nurmijärven Linjan liikennöimillä linjoillla myydään HSL:n kertalippuja.” https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/u-liikenne
Onkohan Siuntio saamassa nyt mitään muuta kun Y-junan ja pari bussivuoroa Kirkkonummelta? Mitään suunnitelmia kun en ole nähnyt joten jos se tuohon jää niin aika kalliiksi tuo juna käy.
Eipä tuo nyt niin valtavan kalliilta näytä Siuntion suhteen, mutta kuten Siuntion HSL-selvityksessä[1] on todettu, mitään vaihtoehtoja junavuorojen järjestämiseksi ei ole, joten onhan tuo n.s. pakkorako.
Selvityksen mukaan ennen HSL:ää Siuntio käytti 282 000 € Y-junan ostoon ja 150 000 € joiden Kirkkonummen suuntaan menevien bussilinjojen kuntaosuuteen ja 24 000 € johonkin työmatkasubventioon, yhteensä 456 000 €. HSL-jäsenyys jotain 530 000 € (nykyiset junavuorot ja -5 % matkoja) ja 690 000 € (Y-junien lisävuorot + 10 % matkoja). Kuitenkin matkustajille liput halpenevat jonkun verran eli ihan kankkulankaivoon ei raha mene. Pohjalla toki on LVM:n vähennykset ostoliikenteessä, ja se joudutaan nyt kuntabudjetista korvaamaan.
Onkohan Siuntiolla millaista intressiä jatkaa tuota Karjaan myöhäisillan junan rahoitusta HSL:n liittymisen jälkeen?
Nyt Siuntiolle on myös oma tietopaketti osoitteessa hsl.fi/siuntio . Mitään sinällään erikoista tuonne ei ole vielä kasattu.
Ilmeisesti HSL'n liput käyvät myös busseissa Siuniton alueella.
'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
(Mahatma Gandhi)
Toki käyvät, ainakin linjoilla 181 ja 182 sekä Pikkalaan menevillä 900-sarjalaisilla. Saa nähdä miten 190 U-sopimuksen käy sitten vuodenvaihteessa. Nythän se tarjoaa Siuntion eteläpuolelle yhteyksiä jos ja metro nyt myöhästyisi niin pahasti lisää että ei tammikuussakaan aloittaisi niin sitten ehkä voisi ainakin hetken päästä myös sieltä suunnasta suoraan Kamppiin.
Järvenpään kaupungin tilanne on mielenkiintoinen tässä Tuusulan HSL-jäsenyydessä. Ensi vuodesta alkaenhan Järvenpään läpi kulkevissa junissa kelpaavat sekä HSL- että VR-liput. Tämä tietenkin siksi, että HSL ajaa liityntäliikennettä busseilla Järvenpäässä sijaitseville asemille. Se johtaa siihen, että melkeinpä kaikille järvenpääläisille, jotka tarvitsevat jatkoyhteyden pääkaupunkiseudulla, kannattaa ostaa HSL-lippu eikä VR-junalippuja. Ja taas niiden, jotka eivät tarvitse vaihtoa pääkaupunkiseudulla (työpaikka kävelyetäisyydellä asemista), ostavat edelleen halvemman VR-lipun.
Järvenpäässä ja ympäristössä ajettavien bussien osalta tämä kuitenkin johtaa siihen, että osassa busseista kelpaavat HSL-liput ja joissain eivät. Järvenpää kaupunginhallituksella on esityslistalla uusi kehyskuntasopimus HSL:n kanssa. Tuossa sopimuksessa ei vielä tarkkaan sovita missä busseissa mitkäkin liput kelpaavat, mutta mielenkiintoisin on linja 25, joka kulkee Järvenpäästä Kellokosken kautta Hyökännummelle asti. Kyseinen linja on kuitenkin ilmeisesti Järvenpään tilaamaa liikennettä kun taas muut Tuusula-Järvenpää-rajan ylittävät linjat (63, 65) ovat olleet Tuusulan tilaamaa liikennettä, ja siten sopimukset siirtyvät HSL:lle. (Näiden jälkimmäisten linjojen kilpailutustahan täällä foorumilla jo käsiteltiin.)
Toisaalta tuon päätösesityksen liitteiden mukaan Järvenpää-Tuusula-välillä jäisi käyttöön myös erillinen Järvenpää-Tuusula-lippu HSL-lipun rinnalle, joka ilmeisesti kelpaisi kuitenkin 63,65-linjoissa. Voikohan pitää paikkaansa?
---------- Viestit yhdistetty klo 14:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:12 ----------
itse itselleni vastataten, totta kai Järvenpää-Tuusula lippu lakkautetaan: Matkahuollon tiedote.
Kaiken tuon säätämisen Järvenpää olisi voinut välttää liittymällä HSL:n jäseneksi. Nyt vähän tuntuu että yritetään tehdä ns kevytjäsenyys jolla saataisiin HSL:n parhaimmat puolet niin että kirstua ei tarvitsisi kokonaan avata. Onhan se nyt sanomattakin selvää että HSL:n liput eivät kuulu käydä Järvenpään sisällä ja 1.1 lähtien järvenpääläinen arpoo meneekö asemalle hösselin lipulla vai mh:n lipulla. Tämän tosiasian Järvenpää on tiennyt siitä lähtien kun omat neuvottelut lopetettiin ja Tuusula päätti liittyä. Loppupeleissä tämä voi Jäkelle käydä kalliimmaksi kuin suoraan HSL jäsenyys.