Muistaako joku minä vuonna 57 perustettiin? Itseltäni löytyy linjakartta vuodelta -86 ja tässä 57 ei vielä ole. Siitä kuitenkin löytyy linja 53 joka ajoi Munkkiniemen aukiolta Munkkivuoren, Ilmalan ja Käpylän kautta Arabiaan. Lieneekö tästä sitten kehitetty myöhemmin Itäkeskukseen jatkettu 57.
Ensimmäiseen kysymykseesi vastaus kyllä löytyy edellisestä viestistäni eli ketjun viestistä #4 eli poikittaislinja 57 perustettiin syysliikenteen alkaessa vuonna 1988. Linja 57 tuli kokonaan uutena linjana.
1980-luvun poikittaislinja 53 venytettiin seutulinjaksi 503 noina aikoina, ehkä vasta 1989. Sitä vastoin 34 ja 34A taisivat jäädä linjan 502 jalkoihin jo 1988. Kaikki Helsingin sisäiset liput alkoivat kelvata YTV-liikenteessä viimein 1988, jolloin Helsingin sisäisien linjojen ja seutulinjojen turhimpia päällekkäisyyksiä ryhdyttiin poistamaan.
Kannattaa muistaa, että numerolla 57 on Helsingissä kulkenut tavallaan "aika myöhdään" aivan toisenkinlainen linja, kuin mitä yllä on selostettu. Vanhan kirkkopuiston ja Kulosaaren välillä kulki sen numeroinen linja noin vuoteen 1975 asti. Se ja silloinen 16 yhdistettiin uudeksi 16:ksi, joka sekin on sen ajan muodossa historiaa. Ensin 16 ulotettiin Kulosaareen, sen jälkeen Herttoniemen metroasemalle. Nykyinen 16 on muodostunut paljon myöhemmin eri välivaiheiden jälkeen hyvin erilaiseksi linjaksi Herttoniemen 16 aikoihin nähden.
Ja jotta "turhan tiedon" levittäminen ei loppuisi heti alkuunsa, niin käydään läpi, mitä seurannaisvaikutuksia liikennöitsijöiden suhteen oli sisäisten linjojen muuttamisella seutulinjoiksi. 1980-luvun maailmassa HKL ei ollut "sopiva liikennöitsijä" ajamaan kunnanrajan ulkopuolelle. Niinpä 502:n helsinkiläisosapuoleksi tuli Suomen Turistiauto Oy. HKL sai sitten STA:n osuuksia linjalta 52*, jolla ei sitten taas muuten ollut kytköksiä näihin linjauudistuksiin. 503:n kohdalla kävi samalla tavoin, HKL ei ryhtynyt ajamaan 503:a lainkaan, vaan Helsingin kaupunkia edusti sillä linjalla jälleen STA. HKL sai hyvitykseksi liikennettä muualta, jollen väärin muista niin ainakin linjalta 46. Linjan 46 merkitys kyllä alkoi vähetä toisaalta lippujen kelpoisuusmuutoksien, toisaalta Martinlaaksonradan liikenteen tihentymisen seurauksena. Ei mennyt kauaa, kun 46:sta tuli ensin ruuhkalinja ja sitten se joskus lyheni junien syöttölinjaksi Kannelmäen ja Kaarelan alueelle.
*) 52:n pääliikennöitsijä oli kuitenkin Tammelundin Liikenne Oy.
Edit: Tarkennettu vanhan 57:n ja sen seuraajan 16:n vaiheita.