Muuttuneet linjat

Liittynyt
10 Helmikuu 2017
Viestit
189
En löytänyt tällaista viestiketjua, joten päätin perustaa sen.



Minulla on ainakin yksi:

57 Latokartano-Munkkiniemi, nykyään Kontula-Munkkiniemi
 
En löytänyt tällaista viestiketjua, joten päätin perustaa sen.



Minulla on ainakin yksi:

57 Latokartano-Munkkiniemi, nykyään Kontula-Munkkiniemi

Tällainen ketju on hieman pulmallinen koska joillakin linjoilla on saattanut olla vuosien saatossa lukematon määrä reittimuutoksia. Esimerkiksi linjan h57 reitti oli alun perin Itäkeskus(M)-Munkkiniemi(Laajalahdenaukio), sitten oli Itäkeskus(M)-Munkkivuori(Tali) ja sitten Itäkeskus(M)-Munkkivuori(Ostoskeskus) ja Jokerin aloittamisen jälkeen reitti oli Viikki(Biokeskus)-Munkkivuori(Ostoskeskus)
 
Tällainen ketju on hieman pulmallinen koska joillakin linjoilla on saattanut olla vuosien saatossa lukematon määrä reittimuutoksia. Esimerkiksi linjan h57 reitti oli alun perin Itäkeskus(M)-Munkkiniemi(Laajalahdenaukio), sitten oli Itäkeskus(M)-Munkkivuori(Tali) ja sitten Itäkeskus(M)-Munkkivuori(Ostoskeskus) ja Jokerin aloittamisen jälkeen reitti oli Viikki(Biokeskus)-Munkkivuori(Ostoskeskus)

Ja joskus kauan, kauan sitten 57 läntinen päättäri oli jonkin aikaa Pitäjänmäen aseman länsipuolella missä myös silloinen 79V kääntyi.
 
Ja joskus kauan, kauan sitten 57 läntinen päättäri oli jonkin aikaa Pitäjänmäen aseman länsipuolella missä myös silloinen 79V kääntyi.
Sellaista linjaa mainostettiin tämän kuvan bussin takaikkunassa, joskin toisella kotimaisella kielellä. Suomeksi mainosteksti kuuluisi "Uusi poikittaislinja 57 Itäkeskus (M) - Käpylä - Pitäjänmäki". Kuva on syyskuulta 1988, jolloin linjalla 57 oli ikää noin yksi kuukausi. Luultavasti kuvan bussi ei sillä linjalla kulkenut, mutta ihan samanlainen puolisen vuotta nuorempi HKL #951 näkyi syksyllä 1988 joitakin kertoja 57:lläkin.
 
Ja joskus kauan, kauan sitten 57 läntinen päättäri oli jonkin aikaa Pitäjänmäen aseman länsipuolella missä myös silloinen 79V kääntyi.

Kaivelin vanhoja arkistoja ja näin todellakin oli. Talviaikataulukirjassa 90-91 päätepysäkki oli Takkakujalla. Aika hyvä tarjonta oli Takkatiellä aikoinaan kun sinne ajoivat 57, 59 ja 79V. Nyt ei mene enää yksikään linja. Vuonna -91 linjan 57 päättäri siirtyi sitten Munkkiniemeen. Muistaako joku minä vuonna 57 perustettiin? Itseltäni löytyy linjakartta vuodelta -86 ja tässä 57 ei vielä ole. Siitä kuitenkin löytyy linja 53 joka ajoi Munkkiniemen aukiolta Munkkivuoren, Ilmalan ja Käpylän kautta Arabiaan. Lieneekö tästä sitten kehitetty myöhemmin Itäkeskukseen jatkettu 57.
 
Muistaako joku minä vuonna 57 perustettiin? Itseltäni löytyy linjakartta vuodelta -86 ja tässä 57 ei vielä ole. Siitä kuitenkin löytyy linja 53 joka ajoi Munkkiniemen aukiolta Munkkivuoren, Ilmalan ja Käpylän kautta Arabiaan. Lieneekö tästä sitten kehitetty myöhemmin Itäkeskukseen jatkettu 57.
Ensimmäiseen kysymykseesi vastaus kyllä löytyy edellisestä viestistäni eli ketjun viestistä #4 eli poikittaislinja 57 perustettiin syysliikenteen alkaessa vuonna 1988. Linja 57 tuli kokonaan uutena linjana.
1980-luvun poikittaislinja 53 venytettiin seutulinjaksi 503 noina aikoina, ehkä vasta 1989. Sitä vastoin 34 ja 34A taisivat jäädä linjan 502 jalkoihin jo 1988. Kaikki Helsingin sisäiset liput alkoivat kelvata YTV-liikenteessä viimein 1988, jolloin Helsingin sisäisien linjojen ja seutulinjojen turhimpia päällekkäisyyksiä ryhdyttiin poistamaan.
Kannattaa muistaa, että numerolla 57 on Helsingissä kulkenut tavallaan "aika myöhdään" aivan toisenkinlainen linja, kuin mitä yllä on selostettu. Vanhan kirkkopuiston ja Kulosaaren välillä kulki sen numeroinen linja noin vuoteen 1975 asti. Se ja silloinen 16 yhdistettiin uudeksi 16:ksi, joka sekin on sen ajan muodossa historiaa. Ensin 16 ulotettiin Kulosaareen, sen jälkeen Herttoniemen metroasemalle. Nykyinen 16 on muodostunut paljon myöhemmin eri välivaiheiden jälkeen hyvin erilaiseksi linjaksi Herttoniemen 16 aikoihin nähden.

Ja jotta "turhan tiedon" levittäminen ei loppuisi heti alkuunsa, niin käydään läpi, mitä seurannaisvaikutuksia liikennöitsijöiden suhteen oli sisäisten linjojen muuttamisella seutulinjoiksi. 1980-luvun maailmassa HKL ei ollut "sopiva liikennöitsijä" ajamaan kunnanrajan ulkopuolelle. Niinpä 502:n helsinkiläisosapuoleksi tuli Suomen Turistiauto Oy. HKL sai sitten STA:n osuuksia linjalta 52*, jolla ei sitten taas muuten ollut kytköksiä näihin linjauudistuksiin. 503:n kohdalla kävi samalla tavoin, HKL ei ryhtynyt ajamaan 503:a lainkaan, vaan Helsingin kaupunkia edusti sillä linjalla jälleen STA. HKL sai hyvitykseksi liikennettä muualta, jollen väärin muista niin ainakin linjalta 46. Linjan 46 merkitys kyllä alkoi vähetä toisaalta lippujen kelpoisuusmuutoksien, toisaalta Martinlaaksonradan liikenteen tihentymisen seurauksena. Ei mennyt kauaa, kun 46:sta tuli ensin ruuhkalinja ja sitten se joskus lyheni junien syöttölinjaksi Kannelmäen ja Kaarelan alueelle.

*) 52:n pääliikennöitsijä oli kuitenkin Tammelundin Liikenne Oy.

Edit: Tarkennettu vanhan 57:n ja sen seuraajan 16:n vaiheita.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyi jonkun aikaa sitten, joko tältä foorumilta tai sitten muualta netistä (en muista mistä) google drive kansio, jossa on HKL:n linjakarttoja melko kattavasti vuosien varrelta. Ei ole tosiaan itse ladattuja, mutta veikkaisin että täällä tiedetään kuka on ollut asialla.

https://drive.google.com/drive/folders/0B-ZuUTyXq_7DLWI3Z1FqUFhmU0E?usp=sharing

Siitä voi tarkistella milloin on muuttunut tai vaikka joutekseen ruveta listailemaan muutoksia

Jos jollakulla löytyy vastaavia Vantaalta, Espoosta tai uudempia, kun nämä loppuvat 90-luvun alkuun, niin jakakaa mielellään.
 
Viimeksi muokattu:
Laitanpa tähän listauksen peruslinjojen eri kirjainvariaatioita joita oli käytössä Helsingin sisäisillä linjoilla 1.9.1986

21V Asema-aukio-Lauttasaari(Vattuniemi)
23V Rautatientori-Länsi-Pasila-Ruskeasuo(Invalidisäätiö)
34A Munkkiniemi-Lehtisaari
39A Simonkenttä-Konala(Teollisuusalue)
39X Simonkenttä-Konala(Teollisuusalue)
40V Linja-autoasema-Pohjois-Haaga(Ida Aalbergin tie)
42X Erottaja-Kannelmäki(Kanneltie 8)
55A Hietaniemi-Marian sairaala-Koskela
56A Itäkeskus(Visbynkatu)-Malmi(Markkinatie?)
58A Itäkeskus(M)-Meilahden klinikat
62S Kasarmitori-Pirkkola(Pirjontie)
63V Postitalo-Metsälä-Suursuo
64S Kasarmitori-Oulunkylä(Oulunkylän tori)
66X Rautatientori-Länsi-Pakila
69A Linja-autoasema-Patola(Mikkolantie)
70V Rautatientori-Suutarila(Lampputie)
71S Kasarmitori-Käpylä-Pihlajamäki(Rapakivenkuja)
71T Rautatientori-Pihlajisto(Tiirismaantie)
71V Rautatientori-Pihlajamäki(Rapakivenkuja)
72A Rautatientori-Pukinmäki(Leppätie)
75X Rautatientori-Puistola(Puistolan tori)
77S Kasarmitori-Jakomäki(Kalteentie)
77V Jakomäki-Malmi-Puistolan asema
78A Vuosaari(Kallahti)-Kontula(Ostostie)
79V Herttoniemi(M)-Oulunkylä-Pitäjänmäki
80A Roihuvuori(Pikkupurontie)-Herttoniemi(M)-Länsi-Herttoniemi
86S Kasarmitori-Santahamina
90A Vuosaari(Telakka)-Itäkeskus(M)-Kontula(Keinutie)
90S Kasarmitori-Itäkeskus(Visbynkatu)
92B Puotila(Rusthollarintie)-Itäkeskus(M)-Myllypuro(Myllypadontie)
94B Itäkeskus(M)-Kontula(Kotikonnuntie)
94B Rautatientori-Kontula(Kotikonnuntie) yölinja
96S Kasarmitori-Vuosaari(Telakka)

Lisäksi tietysti oli pitkät linjat 65A ja 66A jotka pysyivät lähes muuttumattomina koko olemassaolonsa ajan ja yöajan N-linjasto.
 
Kuinka paljon Kasarmitorin busseilla oikein oli käyttäjiä? Onhan tuo vähän syrjässä.
Mikä oli sieltä reitti esimerkiksi Itäväylälle?
 
Löytyi jonkun aikaa sitten, joko tältä foorumilta tai sitten muualta netistä (en muista mistä) google drive kansio, jossa on HKL:n linjakarttoja melko kattavasti vuosien varrelta. Ei ole tosiaan itse ladattuja, mutta veikkaisin että täällä tiedetään kuka on ollut asialla.

https://drive.google.com/drive/folders/0B-ZuUTyXq_7DLWI3Z1FqUFhmU0E?usp=sharing

Siitä voi tarkistella milloin on muuttunut tai vaikka joutekseen ruveta listailemaan muutoksia.

Hienoa että vanhoja karttoja on tallennettu nettiin! Noista saa hyvän käsityksen millainen linjasto aikanaan on ollut.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:05 ----------

Kuinka paljon Kasarmitorin busseilla oikein oli käyttäjiä? Onhan tuo vähän syrjässä.
Mikä oli sieltä reitti esimerkiksi Itäväylälle?

Ainakin osa oli aikoinaan hyvin suosittuja. 86S oli usein jopa seisomalastissa. Itse matkustin joskus nuorena poikana linjalla 62S Maunulaan joka oli itseasiassa kokopäivän peruslinja, Suoraan Rautatientorille/lta pääsi vasta illalla kuuden maissa jolloin alkoi kulkea perus 62. Itäväylälle mentiin reittiä Fabianinkatu-Kirkkokatu-Unioninkatu-Liisankatu-Sörnäisten rantatie ja toiseen suuntaan Liisankatu-Snelmaninkatu-Kirkkokatu-Unioninkatu-Pohj.Makasiinikatu.
 
Laitanpa tähän listauksen peruslinjojen eri kirjainvariaatioita joita oli käytössä Helsingin sisäisillä linjoilla 1.9.1986

Noistakin näkee, että linjasto elää loppujen lopuksi niin paljon, että "muuttuneiden linjojen" listalle kuuluu melkein kaikki linjat. Jo 10 vuotta on aika pitkä aika linjalle täsmälleen samaa reittiä, jos otetaan huomioon pienetkin reittimuutokset. Esim. tuon listan 21V on edelleen nimeltään Asema-aukio - Lauttasaari (Vattuniemi), mutta keskustan päässä reitti on ihan eri kuin 1986 (ja muuttunut moneen kertaan tässä välissä).
 
Noistakin näkee, että linjasto elää loppujen lopuksi niin paljon, että "muuttuneiden linjojen" listalle kuuluu melkein kaikki linjat.
Jo lähes 12 vuotta sitten lakkautuneella Bussit Forum -palstalla oli muistaakseni ketju, jossa lähestyttiinkin asiaa niin päin, mikä tai mitkä Helsingin bussilinjoista oli tai olivat säilyneet mahdollisimman pitkään täsmälleen samanlaisena tarkasteluhetkeen (ehkä 2003 - 2004) saakka. Ei siitä listasta tainnut silloinkaan kovin pitkää tulla... :cool:
 
Äkkiä kun miettii linjoja joiden reitit eivät ole 30 vuoden aikana muuttuneet lainkaan, niin mieleen tulee ainakin 75, 77, 83 ja 88. Hyvin pienillä muutoksilla ovat selvinneet linjat 40 (linja-autoasemalta elielille) 63(postitalolta elielille) 67 (Torpparinmäessä reitin jatke) ja 70 (valokaaren kierros Lampputieltä lähdettäessä)
 
Kuinka paljon Kasarmitorin busseilla oikein oli käyttäjiä? Onhan tuo vähän syrjässä.
Mikä oli sieltä reitti esimerkiksi Itäväylälle?
Ainakin osa oli aikoinaan hyvin suosittuja. 86S oli usein jopa seisomalastissa. Itse matkustin joskus nuorena poikana linjalla 62S Maunulaan joka oli itseasiassa kokopäivän peruslinja, Suoraan Rautatientorille/lta pääsi vasta illalla kuuden maissa jolloin alkoi kulkea perus 62. Itäväylälle mentiin reittiä Fabianinkatu-Kirkkokatu-Unioninkatu-Liisankatu-Sörnäisten rantatie ja toiseen suuntaan Liisankatu-Snelmaninkatu-Kirkkokatu-Unioninkatu-Pohj.Makasiinikatu.
Mutta mahtoiko sitä väkeä olla Kasarmitorilta lähtiessä tai sinne tultaessa noin 1,5 km säteellä? Ne harvat kerrat kun h77S tuli käytettyä, taisin olls yksi kahdesta Kasarmitorin seutuvilla.
 
Mutta mahtoiko sitä väkeä olla Kasarmitorilta lähtiessä tai sinne tultaessa noin 1,5 km säteellä? Ne harvat kerrat kun h77S tuli käytettyä, taisin olls yksi kahdesta Kasarmitorin seutuvilla.

On hyvä muistaa mitä toimintoja Kasarmintorin ympäristössä oli ennen ns. nettikautta. Postipankin päätoimisto, virastoja, yliopisto, Pääesikunta yms. ei ollut metroa ja kaupunkirataa.
 
Takaisin
Ylös