Oho lapsilukko! mikä ihmeen lapsilukko :-( Tietääkseni busseissa ei ole lapsilukkoa ja mitä ihmettä sillä siellä tekisi. Henkilöautoissa sille on tarvetta, mutta busseissa ?.
Yritimme tänään nousta Sörnäisissä bussiin 71 keskustan suuntaan. Bussin edelle pysäkille pysähtyi 75. Yrittäessämme mennä sisään bussiin 71, kuljettaja viittoili vihaisesti edellä olevan bussin suuntaan. Kun 75 lähti pysäkiltä, niin 71:n kuljettaja vihdoin avasi ovet, että pääsimme sisään. Päätepysäkillä kysyimme syytä omituiseen käytökseen. Kuljettaja selitti suomea murtaen jotain lapsilukosta ja osoitti sinistä nappulaa kojetaulussa. Mitähän hän mahtoi tarkoittaa tuolla?
Yöbussissa on tunnelmaa
Oho lapsilukko! mikä ihmeen lapsilukko :-( Tietääkseni busseissa ei ole lapsilukkoa ja mitä ihmettä sillä siellä tekisi. Henkilöautoissa sille on tarvetta, mutta busseissa ?.
Sininen nappi kaupunkibussin kojelaudassa on tarkoitettu yleensä ns. lastenvaununapin kuittaukseen. Jos lastenvaununappia on matkustamossa painettu, keskiovet eivät sulkeudu ennen kuin kuljettaja on kuitannut asiakkaan pyynnön kuittausnappia painamalla. Lastenvaununapilla lastenvaunujen kanssa matkustava tai muuten vaan hitaasti liikkuva matkustaja voi pyytää kuljettajaa huomioimaan hitaammin liikkuvan ja pitämään ovia auki hieman pidempään.Alunperin kirjoittanut kemkim
Tämän järjestelmän tarkoituksena on lisätä erityisryhmien turvallisuutta autosta poistuttaessa, mutta yhteyttä kuvailemaasi tapaukseen on näillä tiedoilla hankala arvailla.
--
Lauri Räty
Tämä nappi on näppärä, jos kuljettaja päästää pysäkillä matkustajia vain sisään ja ei muista päästää ulos eikä kuule pyyntöä avata ovet. Ainakin joissain malleissa nappi avaa keskiovet suoraan, vai johtuneeko vain sen aiheuttamasta erilaisesta äänestä, että kuljettaja tajuaa avata keskiovetkin.Alunperin kirjoittanut Lauri Räty
Yöbussissa on tunnelmaa