Uudet bussit, syksy 2017

Vs: Kalustopoistoja 2017

Ei mutta ennen HelB:llä numeroitiin autot järjestyksessä erikoiset -> telit -> 2-akseliset.

Lisätään tuohon loppuun vielä, että joka vuoden suurimmat numerot menivät palveluautoille. Enemmän pidän sitä kuitenkin HKL-bussiliikenteen tapana, ja HelBin aikana siitä on lipsuttu.

On tästä numeroinnista varmasti kirjoiteltu jo aikaisemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti. :)

HKL numeroi bussinsa käyttöönottovuoden mukaan 1970-luvulta lähtien, tosin poikkeuksiakin on. Siihen aikaan pelattiin vain kolmella numerolla, eli esimerkiksi vuoden 1980 bussit olivat 900-numerosarjassa. 80-luvun alussa oli hieman pitempi tauko bussihankinnoissa, ja vuoden 1985 autoista alkoi periaatteessa vielä nykyisinkin HelBillä käytössä oleva nelinumeroinen numerointijärjestelmä.

Numerointi oli aikoinaan nimenomaan käyttöönoton mukaan. Vuoden 1983 koenivelbussi sai numeron 8500, ja vuoden 1991 koenestekaasubussi sai numeron 9401. HelBillä sitten jo numeroitiin busseja valmistusvuoden mukaan. Esimerkiksi 619 ja 620 tulivat taloon vasta vuonna 2014.

EDIT: lisätään vielä kooen202-sivuilta erinomainen teksti HKL:n bussien numeroinnista: https://www.kooen202.com/49
 
Noista vuoden 1980 alkupuolen Deltoista olen kyllä ollut sellaisessa käsityksessä, että ne olivat vuoden 1979 hankintaa, mutta toimitukset venyivät seuraavan vuoden puolelle. Numerot oli varattu hyvissä ajoin 1979, jolloin autojen uskottiin tulevan vielä tilausvuoden aikana ajoon.

Jos aiempaa 1970-luvulla vakiintunutta käytäntöä olisi haluttu jatkaa, Deltat olisivat saaneet numerot 900 - 925 ja vastaavan numeroiset vanhat Scania BR110:t olisi numeroitu uudelleen 9000, 9010, 9020 jne. aina 9250:aan saakka. Tällaiseen sirkukseen ei kuitenkaan lähdetty, vaan 900-sarjan numeroita otettiin käyttöön sellaiselta alueelta, jossa tilaa oli. Ja Scanioille liikeni oma kymmenlukunsa, Sisuille sitten kaksikin omaa kymmenlukua.

Myöhästyneitä toimituksia oli 1970-luvulla muitakin, kuten 368 - 374 (ajoon vasta 1974) ja 650 - 659 (ajoon 1977). Muistaakseni 750 - 754:kin saatiin liikenteeseen vasta 1978.
 
Kuulin, että 553:lle tulee Iveco Crossway LE:tä.

Mä jo vähän toivoin että näitä Crossareita ei seudulle enää hankittaisi. On kyllä yksi karmeimmista autoista mitä löytyy, varsinkin jos joutuu matkustamaan pidemmän matkan. Nobinan viimeaikaisista hankinnoista omasta mielestäni parhaita ovat MB citarot. Ovat hiljaisia, kyyti on tasaista, avara matkustamo ja mukavat penkit.
 
Mä jo vähän toivoin että näitä Crossareita ei seudulle enää hankittaisi. On kyllä yksi karmeimmista autoista mitä löytyy, varsinkin jos joutuu matkustamaan pidemmän matkan. Nobinan viimeaikaisista hankinnoista omasta mielestäni parhaita ovat MB citarot. Ovat hiljaisia, kyyti on tasaista, avara matkustamo ja mukavat penkit.

Ajan melkein päivittäin 51:llä ja nykyään tulee useimmiten Iveco. Minusta ne ovat ihan mukavia, mutta jokaisellahan on oma mielipiteensä.
Mersut ovat kyllä kaikin puolin parhaita. Mm. mainio ilmastointi, sitä ei edes huomaa verrattuna (etenkin Nobinan 8700-) Volvoihin.
 
Mm. mainio ilmastointi, sitä ei edes huomaa verrattuna (etenkin Nobinan 8700-) Volvoihin.

Nobinan 8700-Volvot ovatkin 10-8 vuotta vanhoja ja suurimmassa osassa ilmastointi on asennettu jälkikäteen verrattuna 1-2 vuotta vanhoihin Mersuihin. Olen itse silti samaa mieltä, Citarot ovat mainoita autoja matkustusmukavuudeltaan. Ilmastointi ei myöskään puhise kuin viimeistä päivää kuten samanikäisissä Crossareissa tai Omneissa.
 
Eikös tuossa sanottu autojen arvoksi 9 miljoonaa euroa. Saako sillä 45 Volvoa, siis 200000 kpl? Luulisi kaupan arvon olevan enemmän.
 
Takaisin
Ylös