Bussi-Jokeri

Hyvä vaan saada vaihtelua kärsineisiin volvoihin, joita nobina raastaa niin paljon kuin niistä lähteekään irti. Eivät tule enään kauaan pörisemään tällä menolla, että scaniat toivottavasti ovat parempia ja jokeri sanakin saatais vaihdettua Runkolinja sanaksi. :)
 
Hyvä vaan saada vaihtelua kärsineisiin volvoihin, joita nobina raastaa niin paljon kuin niistä lähteekään irti. Eivät tule enään kauaan pörisemään tällä menolla, että scaniat toivottavasti ovat parempia ja jokeri sanakin saatais vaihdettua Runkolinja sanaksi. :)

Väittäisin kyllä, että HelBin aikana Jokerilla tullaan näkemään jos jonkin sorttista ruoskaa. Nythän noita uusia Scaloja ei ole pahemmin testattu. Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot.. Sitä paitsi, nythän ne jokerivolvot alkaa vasta volvoja olemaan kun muutama miljoona on mittarissa, pikkusen kaipaa vaan pientä pintaremonttia.. ;)
 
En valita, että Scaloja hankkivat, mutta olen myöskin ihmetellyt mikä välähdys se oli hankkia telejä jokerille.
Itse vältän jokeria etenkin ruuhka-aikoina.
Pieni testaus olisi varmaan ollut paikallaan suunnittelijoille eli lastataan bussi puolitäyteen ja arvon suunnittelijat laitetaan testaamaan avorahastusta matkustajan näkökulmasta. :D
Telit eivät kyllä ole se houkuttelevuutta lisäävä tekijä.
 
En valita, että Scaloja hankkivat, mutta olen myöskin ihmetellyt mikä välähdys se oli hankkia telejä jokerille.

liikenöitsijä tarjoaa tarjouspyynnön mukaista kalustoa ja hankkii sitten tarjoamansa kaluston, oli se järkevää tai ei. Niveltähän sai myös tarjota, mutta sillä ei saanut kokonaistaloudellisesti voittavaa tarjousta kasaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:36 ----------

Väittäisin kyllä, että HelBin aikana Jokerilla tullaan näkemään jos jonkin sorttista ruoskaa. Nythän noita uusia Scaloja ei ole pahemmin testattu. Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot.. Sitä paitsi, nythän ne jokerivolvot alkaa vasta volvoja olemaan kun muutama miljoona on mittarissa, pikkusen kaipaa vaan pientä pintaremonttia.. ;)
miksei Helb voisi onnistua yhtä hyvin jokerilla kuin Nobina. Kuluneella sopimuskaudella on omasta mielestäni nähty melko vähän ei-jokerikalustoa. Huolto ko. kaluston osalta on toiminut hyvin ja on edelleen siistiä verrattuna yhtiön muuhun samanikäiseen kalustoon. Helbillä on vielä Scanian korjaamo oman korjaamon vieressä mikä nopeuttaa Scalojen huoltokäyntejä ja on ehkäpä ollut osatekijä kalustovalinnassa.
 
Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot..

No vastahan niitä Scaloja on seisotettu puolisen vuotta, joten miksi niitä jatkossakaan näkyisi muilla linjoilla kuin 550:lla? Taloudellisestikaan se ei ole järkevää (varsinkin ottaen huomioon hinnan, jolla linja 550 on voitettu), sillä HSL tulee vähentämään maksettavaa liikennöintikorvausta jokaiselta sellaiselta ei-runkolinjan lähdöltä, joka on liikennöity runkolinjakalustolla.
 
No vastahan niitä Scaloja on seisotettu puolisen vuotta, joten miksi niitä jatkossakaan näkyisi muilla linjoilla kuin 550:lla? Taloudellisestikaan se ei ole järkevää (varsinkin ottaen huomioon hinnan, jolla linja 550 on voitettu), sillä HSL tulee vähentämään maksettavaa liikennöintikorvausta jokaiselta sellaiselta ei-runkolinjan lähdöltä, joka on liikennöity runkolinjakalustolla.
Ja kaiken lisäksi noita Jokeri Scaloja EI saa käyttää millään muulla linjalla. Siksi ne on nytkin seisonut Tammikuusta saakka, ajeltu vain testi ajoja Helsingin ja Lahden välillä...
 
Ja kaiken lisäksi noita Jokeri Scaloja EI saa käyttää millään muulla linjalla. Siksi ne on nytkin seisonut Tammikuusta saakka, ajeltu vain testi ajoja Helsingin ja Lahden välillä...

Näinhän se on, kuten ei nykyisilläkään jokeri-brändätyillä autoilla saa ajaa muita linjoja, niin sama sääntö pätee myös näihin uusiin scaloihin. Tietysti sitten kun suunniteltuja runkolinjoja perustetaan lisää, niin voi olla mahdollista että näitä scaloja nähtäisiin muillakin linjoilla. Eikös kaikille runkolinjoille ole tulossa tämä yhteinen oranssi väritys?
 
En valita, että Scaloja hankkivat, mutta olen myöskin ihmetellyt mikä välähdys se oli hankkia telejä jokerille.
Itse vältän jokeria etenkin ruuhka-aikoina.
Pieni testaus olisi varmaan ollut paikallaan suunnittelijoille eli lastataan bussi puolitäyteen ja arvon suunnittelijat laitetaan testaamaan avorahastusta matkustajan näkökulmasta. :D
Telit eivät kyllä ole se houkuttelevuutta lisäävä tekijä.

Tai sitten lastaamalla se täyteen tiiliskiviä ja siirtelemällä niitä edes takas siellä peräpään terraariossa. Mutta käytännön testaus olisi ollut paikallaan. Ei se muuta olisi vaatinut kuin bussi täyteen vaikka kadulta haalituilla ihmisillä ja sillä ympäri ruskeasuon varikkoa. Se että, miksi eivät seisottaisi niitä on siinä, kun HelBin linjoilla näkee muutenkin jos jonkinlaista romua. Sitten kun nämä romut leviävät (esimerkkinä surullisen kuuluisat lentokenttämannit) niin helppohan siitä on ottaa tuliterää Scalaa linjalle :D Se että jos otetaan muutama tonni pois liikennöintikorvauksista tuskin tuota taloa kaataa..
 
Mutta käytännön testaus olisi ollut paikallaan. Ei se muuta olisi vaatinut kuin bussi täyteen vaikka kadulta haalituilla ihmisillä ja sillä ympäri ruskeasuon varikkoa.

Kenen tämä testaus olisi pitänyt mielestäsi tehdä ja miksi?
Mitä siinä on testaamista kun auto on tarjouspyynnön mukainen?
 
Kenen tämä testaus olisi pitänyt mielestäsi tehdä ja miksi?

Tämä kiinnostaa minuakin. Mitäs sitä testaamaan, kun 7 vuotta sitten ensimmäiset samanlaiset KUB-kyttyrät rymisteli Helsinkiin ja siitä lähtien on tiedetty, että se liikkuu eteen ja taakse, päästelee välillä kunnon savupilviä ja matkustajat saavat keskisillan takapuolelle ahtautua kun sillit purkkiin ;)

Se on jotain harhaista utopiaa, että Jokerilla ei jatkossa nähtäisi muita kuin oransseja busseja. Neljä varabussia 33:lle on aika vähän. Vaihtoehto tietenkin maalata pari Ikarusta oranssiksi ja laittaa varan varoiksi ;)
 
Neljä varabussia 33:lle on aika vähän.

Kuinka moni näistä 33:sta on käytössä ainoastaan ruuhkissa? Aamuruuhkassa vuoroväli on lyhimmillään 3 minuuttia ja iltaruuhkassa 4 minuuttia. Tämä siis tarkoittaa sitä, että osaa busseista käytetään vain aamuruuhkissa. Eiköhän niitä jää seisomaan varikolle aivan tarpeeksi, varalle ja korjattavaksi.
 
Ja kaiken lisäksi noita Jokeri Scaloja EI saa käyttää millään muulla linjalla. Siksi ne on nytkin seisonut Tammikuusta saakka, ajeltu vain testi ajoja Helsingin ja Lahden välillä...

Toki tietyllä hetkellä jonkun HelB:n ajojärjestelijän mahdollinen 'tietämättömyys' tai 'osaamattomuus' voi johtaa siihen, että oranssi runkolinjabussi eksyykin aivan väärälle linjalle.
 
Sikäli kun olen oikein käsittänyt, linja-autojen nykyiset omistus- ja rahoitustekniset ratkaisut ohjaavat ottamaan ne käyttöön vasta kun sopimus alkaa, varaslähtöjen tuottaessa tarpeettomia ja hyödyttömiä kustannuksia. Voi tietysti tilaajakin olla tyytymätön, jos luvataan uutta kalustoa, mutta se onkin ensimmäisenä liikennöintipäivänä jo puoli vuotta ajettua.
 
Sikäli kun olen oikein käsittänyt, linja-autojen nykyiset omistus- ja rahoitustekniset ratkaisut ohjaavat ottamaan ne käyttöön vasta kun sopimus alkaa, varaslähtöjen tuottaessa tarpeettomia ja hyödyttömiä kustannuksia. Voi tietysti tilaajakin olla tyytymätön, jos luvataan uutta kalustoa, mutta se onkin ensimmäisenä liikennöintipäivänä jo puoli vuotta ajettua.
No, jos nyt yhtään olet esim. Helbin autojen käyttöön ottoa seurannut niin lähes poikkeuksetta kaikki autot ovat tulleet jo linjalle 2-6 kuukautta ennen sen sopimuksen alkua mihin ne autot oli tarjottu :lol: Jokeri on nyt se ainoa poikkeus edellä mainituista syistä... ;) Eikä niistä ylimääräisiä kustannuksia juuri tule jos ovat samaa vaatimustasoa jonkun muun linjan kaluston kanssa. Ja tulee testattua ainakin :)

---------- Viestit yhdistetty klo 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:55 ----------

Toki tietyllä hetkellä jonkun HelB:n ajojärjestelijän mahdollinen 'tietämättömyys' tai 'osaamattomuus' voi johtaa siihen, että oranssi runkolinjabussi eksyykin aivan väärälle linjalle.
Mikä ihmeen mollaaminen täällä nyt on käynnissä?:mad:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mua lähinnä huvittaa tämä HelBin mollaus, mitään ei mistään tiedetä mutta mollauspakko on kova. Jos etukäteen ( ! ) ollaan täysin varmoja että mönkään menee niin olkoon, pitäköön mielipiteensä ;)
 
Takaisin
Ylös