Bussi-Jokeri

Göteborgissa keskustabussiliikenteessä busseihin voi nousta kaikista ovista, myös takaovesta, oli sitten kyse mistä bussityypistä tahansa. Itse testasin, kuinka sujuvasti päästään kyytiin LE-tyyppiseen telibussiin ja voin vakuuttaa, ettei siinä ole mitään ongelmaa.

Omasta mielestäni Bussi-Jokerillakin tulisi sallia myös takaoven käyttö, kumpaankin suuntaan. Kuljettaja kyllä pystyy valvomaan kaikkia ovia ovikameroillaan.

Katsotaan, miten kokeilu sujuu. Jos sujuu hyvin, mielestäni ko. käytäntö tulisi ulottaa myös muuhun bussiliikenteeseen, kuten Göteborgissa.
 
Göteborgissa keskustabussiliikenteessä busseihin voi nousta kaikista ovista, myös takaovesta, ...

Omasta mielestäni Bussi-Jokerillakin tulisi sallia myös takaoven käyttö, kumpaankin suuntaan.
Olen aivan samaa mieltä. Ja tämä mielipide on sentään kuljettajalta, joka on ajanut myös 550:ä ja ihan varmasti tietää, miten se toimii.

Sillä mikähän tässä nyt on oleellista, sujuva liikenne vain pummien pongailu? Tietenkin on pidettävä pummilla matkustamiseen tiukkaa linjaa, mutta ihan taatusti rahassa laskettuna on parempi pitää linjan kiertonopeus kunnossa. Saadaan enemmän niitä maksaviakin asiakkaita eikä jouduta maksamaan lisävuoroista, jotka maksavat enemmän kuin muutaman pummin sakottaminen tuottaa.

Antero
 
Nykyäänkin ihmisiä livahtaa ruuhkassa pummilla bussiin keski- ja takaovista. Tämän nyt tulevan muutokset ansioista heidän ei tarvitse edes livahtaa vaan voivat astua sisään bussiin ihan rennosti koska ihmiset olettavat tyypillä olevan kausikortti kun ei mitään leimaa.


Täh? :lol:

Siinä lukee että bussiin voit nousta etu- ja keskiovesta koska siellä on nyt matkakortinlukija ja kertalippuja saa normaalisti kuljettajalta jos tarvis. Sitten on maininta että kausikorttia ei enää tarvitse leimata (12.8.2013 alkaen).

Eli bussiin voi nyt jo nousta myös keskeltä mutta kausikortti tulee leimata 12.8.2013 asti silti, niin sen voisi joku käsittää.


Ainakin maanantaina ajellessani Jokerilla iltavuoroa, tuli matkustajia jo uusien opasteiden innoittamina ties mistä ovesta sisään ja osa vain käveli etuovestakin sisälle näyttämättä lippua. En jaksanut alkaa rähjäämään, vaan ajattelin että menköön ns."siirtymäajan" piikkiin, kun oletettavasti julisteista ei oltu bongattu siihen painettua päivämäärää.

Toivottavasti HSL aloittaa tehotarkastukset heti uuden Jokeriajan alusta, jotta pummilla matkustaminen ei lisäänny. Tähänkin saakka on ko.linjalla ollut noita liputta yrittäviä vaikka kuinka paljon.

Muuten, puhutaanko jatkossa Jokerista vai runkolinjasta?
 
Tiedoitteen otsikossa pitäisi lukea "12.8.2013 alkaen linjalla 550 on voimassa seuraavat muutokset". HSL yliarvoi rajusti matkustajat ja heidän tiedon sisäistämis kykynsä. Se että päivämäärä muutoksille on ihan lopussa ja vielä suluissa on minusta vähän omituista, kun sen pitäisi olla otsikossa isolla ja selkeästi jotta se tulee varmasti luetuksi.
 
Omasta mielestäni ensisijaisia keinoja HSL-bussiliikenteen sujuvoittamiseksi:

-Avorahastus ja kaikista ovista sisään ja ulos
-Tekstiviestilipput käyttöön koko HSL-liikenteessä
-Vahvat etuudet (liikennevalot ja joukkoliikennekaistat), joilla vähennetään muun liikenteen aiheuttamia hidastumia
 
-Tekstiviestilipput käyttöön koko HSL-liikenteessä

Olen sitä mieltä että tämä koko huijaus voitaisiin poistaa, olen kuullut ja eräässä facebook-ryhmässä nähnyt miten paljon tätä väärinkäytetään, joko poistaa koko systeemi tai sitten parantaa sitä siten, ettei sitä voi huijata. :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Omasta mielestäni ensisijaisia keinoja HSL-bussiliikenteen sujuvoittamiseksi:

-Tekstiviestilipput käyttöön koko HSL-liikenteessä

Onhan tuo perin kummallista, että sinänsä hyvä idea on pilattu sillä, että se kelpaa vain osalla linjoista. Matkustajalle ei esimerkiksi "metron liityntälinja" sano juuri yhtään mitään, vaan kuvitellaan että kaikki metroaseman/asemien ohi kulkevat linjat ovat sellaisia. Kyllähän tuo lippu kannattaa ehdottomasti laajentaa koskemaan kaikkia liikennevälineitä ja linjoja, sekä mahdollisuus ostaa lippu myös eri vyöhykkeille.

Tällä hetkellähän tilanne on vähän sama, kuin että kaupassa saisit maksaa maitopurkin pankkikortilla, mutta piimäpurkin ostamiseen tarvitsisit käteistä rahaa.
 
Olen sitä mieltä että tämä koko huijaus voitaisiin poistaa

"Huijausta" on tapahtunut myös toiseen suuntaan. Tiedän tapauksen, jossa matkustaja tilasi tekstiviestilipun hyvissä ajoin. Tämän jälkeen pysäkillä seistessä vieläpä vastasi tulleeseen puheluun, puhui koko ajan puhelimessa, nousi puhelimessa puhuen raitiovaunuun, kunnes jo valmiiksi vaunun sisällä olleet tarkastajat tulivat tarkistamaan lippua, jolloin lopetti puhelun ja kaivoi kännykän näytölle saapuneen tekstiviestilipun. Tarkastajat väittivät, että matkustaja tilasi lipun siinä puhelun lopettamisen jälkeen. Vastalauseet eivät auttaneet, vaan sakkolappu kirjoitettiin. Matkustaja teki valituksen HSL:lle, mutta valitus ei mennyt läpi.

Matkustaja joutui maksamaan sakkomaksun. Systeemissä vaikuttaisi olevan jonkinlainen matkustajan oikeusturvan romuttava aukko. Tämä matkustaja on sittemmin siirtynyt pääasiassa yksityisauton käyttöön, joskaan en tiedä onko tapauksella ollut vaikutusta päätökseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen sitä mieltä että tämä koko huijaus voitaisiin poistaa, olen kuullut ja eräässä facebook-ryhmässä nähnyt miten paljon tätä väärinkäytetään, joko poistaa koko systeemi tai sitten parantaa sitä siten, ettei sitä voi huijata. :lol:

En ole tekstiviestilippua käyttänyt tai muutenkaan nähnyt, mutta tietääkseni tekstiviestilipussa on tarkistekoodi, jonka perusteella tarkastajat voivat nähdä lipun todellisen voimassaoloajan tai ainakin katsoa, vastaavatko lipussa lukevat selkokieliset voimassaolotiedot lipulla lukevaa tarkistetta.

Käyttäjän nähtäväksi tarkoitettujen voimassaolotietojen muokkaaminen ei siis saa lippua menemään tarkistuksesta läpi, ja uuden kelvollisen tarkisteen laskeminen taas on matkustajan kannalta käytännössä mahdotonta. Tekstiviestilipun muokkaaminen ennen tarkastusta onkin ajanhukkaa, vaikka urbaanilegendat kertoisivat mitä tahansa.

Bussien kuljettajat eivät toki voi tarkistetta tutkia, mutta eipä paperilippujakaan kovin tarkasti tutkita bussiin noustessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kerrohan tästä tarkemmin. Pysytäänkö siis huijaamaan lipuntarkastajiakin? Ja miten?

Noniin, lipuntarkastajia. Jos tuo otetaan käyttöön, niin sitten varmaan pitää palkata lisää lipuntarkastajiakin? Epäilen, että kyydissäsi ei ole ollut kovinkaan moneen kertaan tarkastajia, verrattuna siihen kuinka moni ehtisi siinä välillä mennä yhdellä maksetulla tekstiviesti lipulla.

Aika helppoa tuo viestin edelleen lähettäminen, ja lähettäjän nimen muokkaaminen on.
 
Noniin, lipuntarkastajia. Jos tuo otetaan käyttöön, niin sitten varmaan pitää palkata lisää lipuntarkastajiakin? Epäilen, että kyydissäsi ei ole ollut kovinkaan moneen kertaan tarkastajia, verrattuna siihen kuinka moni ehtisi siinä välillä mennä yhdellä maksetulla tekstiviesti lipulla.
Ilman muuta; lipuntarkastajia lisää. Ja aktiivisemmin busseihin (kuten nyt Bussi-Jokerilla tapahtuukin).

Teesini olivat lähinnä keinoja bussien pysäkkiaikojen lyhentämiseksi ja siten osaltaan sujuvoittamaan bussien liikennöintiä.

karosa sanoi:
Aika helppoa tuo viestin edelleen lähettäminen, ja lähettäjän nimen muokkaaminen on.
Lipuntarkastajilla on keinonsa tekstiviestilipun aitouden tarkastamiseksi.

Kuskina mä en katso muutakuin, että jokin sellainen on (sellaisella linjalla, jossa tekstiviestiliput kelpaavat) tai valistan matkustajaa sen kelpoisuudesta (jos pyrkii kyytiin sellaisella linjalla, jossa tekstiviestiliput eivät kelpaa).

Matkustajahan vastaa itse siitä, että hänellä on matkaansa oikeuttava, voimassaoleva lippu.
 
Muuten, puhutaanko jatkossa Jokerista vai runkolinjasta?

Allaoleva tiedote Hsl:n sivuilta, eli Jokeri-brändi siis poistuu 12.8.2013 alkaen.

Hsl.fi sanoi:
Linjan 550 jokeribussit vaihtuvat oransseiksi runkolinjabusseiksi. Busseissa on matkakortinlukija myös keskiosassa, ja matkakortin käyttäjät voivat nousta bussiin sekä etu- että keskiovista. Kertalippuja saa edelleen kuljettajalta.
 
Takaisin
Ylös