Bussi-Jokeri

Tuli mieleen, että mitä järkeä koko bussi-Jokerissa on jos ainoastaan 4-5 vuodessa matkustajamäärät ovat jo niin korkeat, ettei mitkään apulinjatkaan riitä.

Bussirunkolinjalla onkin aina rajoituksena kapasiteetti. Hyvin menestyvä linja tukehtuu nopeasti eikä asialle voi tehdä paljoakaan. Busseja siis välttämättä kannata edes harkita, jos on syytä kuvitella kysynnän ylittävän bussien kapasiteetin.

Tietysti Jokerille voidaan lisätä nivelbusseja, mutta sopimus menee silloinkin poikki. Voidaan myös tihentää vuoroväliä ja heikentää luotettavuutta. Varmasti kaikki mahtuvat sitten kyytiin, kun matkustajamäärän kasvu pysähtyy epäluotettavuuteen. Itse asiassa jo nyt matkustajamääriä saattaa rajoittaa kapasiteetin puute.

Todennäköisesti paras pikaratkaisu tässä tilanteessa on nyt valittu tukilinja. Vaikka yhden linjan vuoroväliä on hankalaa lyhentää nykyisestään, useampaa linjaa ei mielletä samalla tavalla toisistaan riippuviksi ja sopivin järjestelyin voidaan siksi ajaa tiheämpää yhdistettyä vuoroväliä. Edellytyksenä tietysti se, että linjoissa on sen verran eroa, että matkustajat eivät valitse ensimmäistä kohdalle tulevaa autoa, vaan sen sopivan auton. En kyllä osaa arvata missä raja lopulta tulee vastaan Jokerin tapauksessa. Länsiväylällä ajetaan toki erittäin tiheästi, mutta busseilla onkin siellä täysin oma infra.
 
Todennäköisesti paras pikaratkaisu tässä tilanteessa on nyt valittu tukilinja. Vaikka yhden linjan vuoroväliä on hankalaa lyhentää nykyisestään, useampaa linjaa ei mielletä samalla tavalla toisistaan riippuviksi ja sopivin järjestelyin voidaan siksi ajaa tiheämpää yhdistettyä vuoroväliä.

Linjan 52V lisäksi kannattaisi mielestäni harkita muutamien muidenkin poikittaislinjojen vahvistamista. Esimerkiksi Itä-Helsingistä Pitäjänmäen suuntaan matkustajia on varmasti siirtynyt paljon linjalta 54 Jokerille. Linjaa 54 hidastettiin Jokeri-liikenteen alkaessa Malmin koukkauksella. Ehkäpä olisi paikallaan jakaa linja 54 ruuhka-aikoina kahdeksi linjaksi, jolloin noin puolet vuoroista voisi ajaa suoraan Kehä I:stä poikkeamatta Malmilla. Linjalle voitaisiin samalla lisätä 1-2 autoa, jolloin ruuhkahuipussa kummallakin linjalla voisi olla 10-12 minuutin vuoroväli (yhteisellä osuudella siis noin 5-6 min vuoroväli).

Aikatauluja, vuoromääriä ja kuormittuneisuutta kannattaisi tarkastella myös linjoilla 52, 52A ja 512(A). Tärkeää olisi saada kaikille näille linjoille Helmi-järjestelmä, jolloin linjojen eteneminen olisi mahdollisimman tasaista ja hyvin ennustettavissa. Helmin saisi näille linjoille kohtuullisin kustannuksin, koska valtaosa reittien liikennevaloristeyksistä on jo Helmi-etuuksien piirissä. Lisäksi tarvittaessa voidaan kikkailla myös linjanumeroilla (esimerkiksi Jokeria tukevien linjojen numeroiminen 550-sarjaan), kaluston teippauksilla sekä pysäkki-informaatiolla ja miksei Jokeria tukevia linjoja voisi mainostaa myös samantapaisin esittein kuin Jokeriakin esiteltiin.
 
Linjan 52V lisäksi kannattaisi mielestäni harkita muutamien muidenkin poikittaislinjojen vahvistamista.

Mutta eikös niitä muita poikittaislinjoja heikennetty juuri ajatuksena keskittää matkustus Jokeriin? Hölmöläisen touhua, jos ensin keskitetään väkeä Jokeriin ja sitten hajautetaan taas eri linjoille. Ei tehdä montaa Jokeria hieman toisistaan poikkeavilla reiteillä. Ihmiset haluavat selkeyttä ja sitä tarjoaa se, kun on nyt vain yksi selkeä linja. On käytetty suuri rahamäärä Jokerin brändäykseen ikään kuin se olisi kiskoliikennettä ja sillä on vain yksi reitti. Äitini esimerkiksi osaa käyttää Jokeria sen selvyyden vuoksi, mutta jättää muutoin poikittaislinjat käyttämättä ja menee ennemmin keskustan kautta. Voidaan perustaa niitä rinnakkaislinjoja, mutta ne saavat luvan olla tavallisia bussilinjoja. Minusta olisi kyllä järkevämpää lisätä Jokerin kapasiteettia niin suureksi kuin mahdollista ja totuttaa ihmiset sille reitille, jolloin kun pikaraitiotie tulee, on suuri massa jo tottunut linjaan.
 
Voidaan myös tihentää vuoroväliä ja heikentää luotettavuutta. Varmasti kaikki mahtuvat sitten kyytiin, kun matkustajamäärän kasvu pysähtyy epäluotettavuuteen.
Vaikea uskoa, että vuorovälin tihentäminen (vaikka jopa puolittaminen 2,5 minuuttiin) vaikuttaisi vielä mitenkään ratkaisevasti luotettavuuteen. Liikennöintitalouden kannalta raitiovaunu olisi sitten jo parempi ratkaisu, mutta ratikkaa odotellessa vuoroväliä nyt kai kuitenkin kannattaa tihentää.
 
Mutta eikös niitä muita poikittaislinjoja heikennetty juuri ajatuksena keskittää matkustus Jokeriin? Hölmöläisen touhua, jos ensin keskitetään väkeä Jokeriin ja sitten hajautetaan taas eri linjoille. Ei tehdä montaa Jokeria hieman toisistaan poikkeavilla reiteillä. Ihmiset haluavat selkeyttä ja sitä tarjoaa se, kun on nyt vain yksi selkeä linja.

Muita linjoja todellakin karsittiin ja vuorovälejä harvennettiin Jokerin tullessa. Mutta jos Jokeri ei 5 minuutin vuorovälillä pysty kuljettamaan kaikkia matkustajia, voi hyvinkin olla järkevintä tarjota vaihtoehtoisia yhteyksiä, jotka keventäisivät Jokerin kuormitusta. Jokerilla siis voisi edelleenkin matkustaa 5 min välein, mutta päivittäin matkustavia koululaisia ja työmatkalaisia voitaisiin vinkata näille korvaaville linjoille. Erityisesti silloin Jokeria tukevista linjoista olisi hyötyä, jos ne veisivät vaihdotta perille kohteeseen, idässä Malmille ja Latokartanoon, lännessä vaikkapa Munkkiniemeen tai Valimoon.
 
Mutta eikös niitä muita poikittaislinjoja heikennetty juuri ajatuksena keskittää matkustus Jokeriin? Hölmöläisen touhua, jos ensin keskitetään väkeä Jokeriin ja sitten hajautetaan taas eri linjoille.

Tässä voi olla uskalluksen puutettakin takana. Ei ehkä uskottu matkustajia löytyvän kaikille linjoille ja siksi kompensoitiin Jokerin kustannuksia kovilla karsoinnoilla. Nyt on sitten käynyt ilmi, että matkustajia kyllä riittää, kun tarjontaakin on.
 
Itse satunnaisena matkustajana pääkaupunkiseudulla käytän Jokeria esim Järvenpää - Itäkeskus matkoilla.. Mitäs sitä turhaan keskustaan menemään, kun mukavasti kulkee 5 min välein ruuhkassa. 10 min vuorovälilläkin minut saa vielä Jokerin kyytiin, mutta 15 min vuorovälillä menen kyllä jo keskustan kautta, jos en ole junaan lähtiessäni katsonut tärppääkö aikataulu.. Kun tässä eräänä päivänä menin Jokerilla, havaitsin autojen olevan ihmeen siitejä muihin isojen firmojen autoihin verrattuna.
 
Itse satunnaisena matkustajana pääkaupunkiseudulla käytän Jokeria esim Järvenpää - Itäkeskus matkoilla.. Mitäs sitä turhaan keskustaan menemään, kun mukavasti kulkee 5 min välein ruuhkassa. 10 min vuorovälilläkin minut saa vielä Jokerin kyytiin, mutta 15 min vuorovälillä menen kyllä jo keskustan kautta, jos en ole junaan lähtiessäni katsonut tärppääkö aikataulu.. Kun tässä eräänä päivänä menin Jokerilla, havaitsin autojen olevan ihmeen siitejä muihin isojen firmojen autoihin verrattuna.

Hyvä että miellyttää, me kuljettajatkin yritetään parhaamme ruuhkassa tehdä, että olisi turvallista mutta ripeää matkan tekoa. Onneksi matkustajat ovat ymmärtäväisiä, siihen on kuitenkin syy, jos ruuhka-aikana olet reilusti myöhässä.

Tosta autojen siisteydestä, hienoa että se on huomattu. Kyllä siihen itsekin yrittää vaikuttaa, sen mitä pystyy.
 
Viimeisimmän Vartti-lehden sivulla 5 kerrotaan, että h52V ei ole kyennyt houkkuttelemaan Jokerin matkustajia Helsingissä. Nyt HKL esittää YTV:lle, että 550 jaettaisiin kahtia niin, että nykyinen 550 harvennettaisiin ruuhka-aikoina 8 minuutin vuorovälille ja uusi linja 550B Itäkeskus - Leppävaara aloittaisi 8 minuutin vuorovälillä. Helsingin puolelle tulisi silloin 4 minuutin vuoroväli.

Tämä suunnitelma kuulostaa rinnakkaiselta tuplanivelbussien käytölle, eli jos tuplaniveliä ei oteta käyttöön, niin sitten tihennetään vuoroväliä Helsingin puolella.

Minä pelkään, että tuo Jokerin jakaminen ruuhka-aikoina kahtia ei välttämättä toimi hyvin. 550B:n lähtöjä Leppävaarasta ei saa tahdistettua täysin 550:n kanssa, koska 550:n ajoajat Westendinasemalta Leppävaaraan vaihtelevat sen verran. Jos Helsingin puolelle pistetään tasainen 4 minuutin vuoroväli, on vaarana, että 550:t ovat edelleen täysiä. 550B:n sijasta 550:n vuoroväliä voisi tihentää koko matkalta, jos Espoossa karsittaisiin päällekkäisiä yhteyksiä (esim. e52:n lopettaminen ja 510:n ja 512A:n katkaisu Leppävaaraan ruuhka-aikoina. Kumpihan olisi ikävämpi ratkaisu, rinnakkaislinjojen poisto vai 550:n vuorovälin harventaminen?)

Mikähän logiikka tuossa on, että HKL:n suunnittelujohtajan mukaan h52V:n päättäriä ei voinut laittaa Pitäjänmäelle? Osaako joku tulkita, mikä liikennöintisopimusten pykälä kieltäisi sen?
 
Viimeisimmän Vartti-lehden sivulla 5 kerrotaan, että h52V ei ole kyennyt houkkuttelemaan Jokerin matkustajia Helsingissä.

Ei yllätä. Ei ollenkaan. En enää muista kirjoitinko tuosta silloin kun päätös 52V:stä tuli, mutta ei kai kukaan kuvitellut, että onnistuneesti brändätty jokeribussi ja "sattumalta" samaa reittiä kulkeva kulahtanut kaksinumeroinen ruuhkakirjaimella varustettu HKL-linja voisivat kilpailla samoista matkustajista?

Homma voisi olla niinkin yksinkertainen että 52V korvattaisiin samaa reittiä samalla aikataululla ajavalla, 550V-tunnuksella varustetulla jokeri-kalustoon kuuluvalla autolla. Löytäisivät matkustajat kyytiin.


Minä pelkään, että tuo Jokerin jakaminen ruuhka-aikoina kahtia ei välttämättä toimi hyvin. 550B:n lähtöjä Leppävaarasta ei saa tahdistettua täysin 550:n kanssa, koska 550:n ajoajat Westendinasemalta Leppävaaraan vaihtelevat sen verran.

Mun mielestä 550 seisoo Turuntien yläpuolella Kehä I:llä tasaamassa aikaa suurin piirtein joka toinen aamu, kun ajan siitä ohi. Siinä se bussi ainakin seisoo ties kuinka pitkään, tuskin matkustajien lastaaminen niin kauan kestää. Eli jos se tasaa siinä aikaa joka tapauksessa, niin eikös tuo tahdistuskin mene samalla vaivalla?


Mikähän logiikka tuossa on, että HKL:n suunnittelujohtajan mukaan h52V:n päättäriä ei voinut laittaa Pitäjänmäelle? Osaako joku tulkita, mikä liikennöintisopimusten pykälä kieltäisi sen?

Ei siinä välttämättä tarvita mitään sen kummempaa logiikkaa kuin että miksi ykkösen päättäriä ei voi siirtää Kauppatorilta tai muuta vastaavaa. Liian usein on valitettavasti niin, että kun sanotaan että ei voi niin sitten ei voi siksi että ei voi.
 
550B:n sijasta 550:n vuoroväliä voisi tihentää koko matkalta, jos Espoossa karsittaisiin päällekkäisiä yhteyksiä (esim. e52:n lopettaminen ja 510:n ja 512A:n katkaisu Leppävaaraan ruuhka-aikoina. Kumpihan olisi ikävämpi ratkaisu, rinnakkaislinjojen poisto vai 550:n vuorovälin harventaminen?)

510 ja 512A tarjoavat yhteydet Keilaniemeen Leppävaarasta. e52 voitaisiin kyllä katkaista Leppävaaraan, ja tulisi siten e22:sen rinnalle. Toinen, mikä niin lopettaa koko e52 ja tehdä e22:selle 10 minuutin vuoroväli, siten että joka toinen on B-vuoro ruuhkassa. e23:sta ei voi sen takia lopettaa, koska se tarjoaa yhteyksiä muualle Lintuvaaraan ja Uusmäkeen.
 
Viimeisimmän Vartti-lehden sivulla 5 kerrotaan, että h52V ei ole kyennyt houkkuttelemaan Jokerin matkustajia Helsingissä. Nyt HKL esittää YTV:lle, että 550 jaettaisiin kahtia niin, että nykyinen 550 harvennettaisiin ruuhka-aikoina 8 minuutin vuorovälille ja uusi linja 550B Itäkeskus - Leppävaara aloittaisi 8 minuutin vuorovälillä. Helsingin puolelle tulisi silloin 4 minuutin vuoroväli.

52V:n epäsuosio ei ole yllätys. Linjaa on vähemmän markkinoitu ja harvalla liikenteellä ei voi osua kuormittuneimpiin kohtiin. Lisäksi kirjaimissa voi mennä sekaisin: vuosi sitten nykyinen 52V taisi olla 52A.

550 ja 550B liikennöisivät varmastikin yhtä epäsäännöllisesti Leppävaarasta Itäkeskukseen kuin 58 ja 58B Meilahdesta Itäkeskukseen.

Espoon puolella yhtenä ongelmana ovat Jokerin kanssa päällekkäiset linjat. Esimerkiksi Otaniemi-Leppävaara-väli on hyvin suosittu. Jos vaikkapa Jokeria ennen menee toinen linja, kerää se isomman kuorman ja Jokeri pääsee nopeammin.

Hyvänä vaihtoehtona olisi, että Jokeria ajettaisiin esimerkiksi aamuhuipputunnin aikana 4 minuutin välein ruuhkaisempaan suuntaan ja muuna aikana ruuhkassa 5 min välein. Espoon puolella päällekkäistä liikennettä karsittaisiin. Ensimmäisenä ratkaisuna voisi olla 512A:n katkaisu Leppävaaraan, koska 52:n lopettaminen siirtäisi vain matkustajia 510:lle. Tietysti nuo 52:n ja 510:n katkaisukin parantaisivat säännöllisyyttä. Seurauksena olisi tilanne, jossa Jokerille ei aiheuttaisi epäsäännöllisyyttä muut linjat. Muu liikenne aiheuttaa edelleen epäsäännöllisyyttä, mutta olettaisin sen olevan systemaattisempaa saman linjan lähdöille.

Mikähän logiikka tuossa on, että HKL:n suunnittelujohtajan mukaan h52V:n päättäriä ei voinut laittaa Pitäjänmäelle? Osaako joku tulkita, mikä liikennöintisopimusten pykälä kieltäisi sen?

Vaikea sanoa. Olisikohan tarkoitettu linjan jatkamista Leppävaaraan? Tällöin olisi pitänyt lisätä yksi auto liikenteeseen. Pitäjänmäellä ehkä linjan 79V entinen päättäri olisi voinut olla hyvä 52V:lle. Tuo Haagan liikenneympyrä-Munkkiniemi -osuus on usein hyvin ruuhkainen. Lisäksi 52V:n jatkaiminen Latokartanoon 57:n tavoin olisi tuonut linjalle enemmän vakiokäyttäjiä.
 
Mun mielestä 550 seisoo Turuntien yläpuolella Kehä I:llä tasaamassa aikaa suurin piirtein joka toinen aamu, kun ajan siitä ohi. Siinä se bussi ainakin seisoo ties kuinka pitkään, tuskin matkustajien lastaaminen niin kauan kestää. Eli jos se tasaa siinä aikaa joka tapauksessa, niin eikös tuo tahdistuskin mene samalla vaivalla?

Silloin ei ole ongelmaa, kun 550 lähtee Leppävaarasta välipisteajan mukaan. Tahdistus varmaan suunniteltaisiinkin sen mukaan. Ongelmana on, että kaikki vuorot eivät ehdi Leppävaaraan välipisteajan mukaan. Jos vuoro saapuu Leppävaaraan vaikka 2 minuuttia välipisteajan jälkeen, niin sitten 550B lähtee jo 2 minuutin päästä perään ja saa todennäköisesti 550:n kiinni jo Pitäjänmäellä. Ratkaisuna voisi tietysti olla ajoajan pidentäminen välillä Westendinasema - Leppävaara, mutta sitten 550:lle pitäisi laittaa yksi auto lisää ja Leppävaaran ohi matkustavista useammat joutuisivat odottamaan ajantasausta.
 
52V:n epäsuosio ei ole yllätys. Linjaa on vähemmän markkinoitu ja harvalla liikenteellä ei voi osua kuormittuneimpiin kohtiin. Lisäksi kirjaimissa voi mennä sekaisin: vuosi sitten nykyinen 52V taisi olla 52A.

Minusta 52V ja 52A ovat vielä kyllä molemmat olemassa. 52V Viikkiin ja 52A Malmille. Vai?
 
Minusta 52V ja 52A ovat vielä kyllä molemmat olemassa. 52V Viikkiin ja 52A Malmille. Vai?

Kyllä. Eihän simsonin kommentti väittänytkään, että ne eivät olisi, vaan viittasi siihen, että 52A kulki aikaisemmin nykyistä 52V:n reittiä.

Koska 52V ei ole helpottanut Jokerin ruuhkaa, on HKL nyt kuitenkin lopettamassa sitä.
 
Takaisin
Ylös