Bussi-Jokeri

Silloin ei ole ongelmaa, kun 550 lähtee Leppävaarasta välipisteajan mukaan. Tahdistus varmaan suunniteltaisiinkin sen mukaan. Ongelmana on, että kaikki vuorot eivät ehdi Leppävaaraan välipisteajan mukaan. Jos vuoro saapuu Leppävaaraan vaikka 2 minuuttia välipisteajan jälkeen, niin sitten 550B lähtee jo 2 minuutin päästä perään ja saa todennäköisesti 550:n kiinni jo Pitäjänmäellä. Ratkaisuna voisi tietysti olla ajoajan pidentäminen välillä Westendinasema - Leppävaara, mutta sitten 550:lle pitäisi laittaa yksi auto lisää ja Leppävaaran ohi matkustavista useammat joutuisivat odottamaan ajantasausta.


Olisiko HELMIstä mitään apua tähän tuplausauton väliiniskemiselle? Sanotaan nyt että 550B käyttäisi päätepysäkkinään Takkatietä. Menisi Pitäjänmäentien risteykseen rakennettavaan HELMIn näyttötaululla varustettuun syvennykseen "kytikselle" ja kun taulu näyttää esim. 3 min (eli noin 5 min edellisen vuoron menosta), lähtisi vuorolle. Sama sitten Viikissä, jollei haluta pidentää näitä vuoroja Itäkeskukseen asti.
Taitaa olla kylläkin kuljettajalle liikaa kun ei voi seurata Buscomin piipauksia vaan täytyisi ihan itse päättää milloin lähteä baanalle. Ainakin koulutusta tarvittaisiin...
 
Espoon puolella yhtenä ongelmana ovat Jokerin kanssa päällekkäiset linjat. Esimerkiksi Otaniemi-Leppävaara-väli on hyvin suosittu. Jos vaikkapa Jokeria ennen menee toinen linja, kerää se isomman kuorman ja Jokeri pääsee nopeammin.

Tuskin päällekkäiset linjat kuitenkaan Jokerille kovin suurta epäsäännöllisyyttä aiheuttavat. Leppävaaran ja Otaniemen välillä ajetaan Kehä I:stä bussikaistaa muutamassa minuutissa ja Leppävaaran väliaikojakin löysättiin jonkin verran täksi talveksi.

Espoon puolella päällekkäistä liikennettä karsittaisiin. Ensimmäisenä ratkaisuna voisi olla 512A:n katkaisu Leppävaaraan, koska 52:n lopettaminen siirtäisi vain matkustajia 510:lle. Tietysti nuo 52:n ja 510:n katkaisukin parantaisivat säännöllisyyttä.

512A:n lisäksi E57 voisi olla ensimmäisenä lakkautuslistalla. Kalevalantien ja Tapiolan keskustan välille pitäisi tosin tällöin löytyä korvaava yhteys.

E52:n lopettaminen tosiaan aiheuttaisi vain matkustajien siirtymisen 510:lle.
Lintuvaarantien varrelta matkustajat valitsevat Otaniemeen ja Tapiolaan suoran linjan niin kauan kuin sellainen on tarjolla eikä esim. yhdistelmän e22+550, varsinkin kun vaihto Leppävaarassa ei onnistu yhteisellä pysäkillä.
Asian voisi toki kääntää niinkin päin että 510 katkaistaisiin Leppävaaraan ja e52 muutettaisiin ajamaan Keilaniemen kautta. Leppävaara-Keilaniemi -yhteys muuttuisi ruuhka-aikaan luotettavammaksi, mutta tällöin olisi ongelmana päiväliikenteen järjestäminen. Espoohan alunperin halusi Jokerin kulkevan Keilaniemen kautta, joten nyt 550:aa Keilaniemessä korvaavien linjojen supistukset varmasti kohtaisivat vastustusta. Säterinmetsän pysäkkien kohdalla on myös melkoinen työpaikkakeskittymä, jolloin Leppävaaraan katkaistessa työmatkalaisten linjat jäisivät harmillisesti yhden pysäkinvälin päähän.
Sinänsä kyllä linjojen 510 ja 512A matkustajamäärät lienevät ainakin Vantaankosken radan vaikutusalueelta Otaniemeen vähentyneet. Jokerin tiheän vuorovälin ja ruuhkattomamman reitin ansiosta nopeampi reitti on usein Huopalahden kautta M-juna + 550.


Vaikea sanoa. Olisikohan tarkoitettu linjan jatkamista Leppävaaraan? Tällöin olisi pitänyt lisätä yksi auto liikenteeseen. Pitäjänmäellä ehkä linjan 79V entinen päättäri olisi voinut olla hyvä 52V:lle. Tuo Haagan liikenneympyrä-Munkkiniemi -osuus on usein hyvin ruuhkainen. Lisäksi 52V:n jatkaiminen Latokartanoon 57:n tavoin olisi tuonut linjalle enemmän vakiokäyttäjiä.

Jos apulinja ajaisi ruuhka-aikaan väliä Itäkeskus-Takkatie 5-10 minuutin välein, siitä olisi jo kunnolla apua Jokerin kapasiteettiongelmiin. Pysäkitkin voisivat olla samat kuin Jokerilla.
Kyllä 52V:kin saa jo jonkinverran matkustajia kyytiin, jos se sattuu kulkemaan sopivasti Jokerin edellä. Välillä kuitenkin käy niin että 52V lähtee Viikistä tyhjänä heti Jokerin perään ja saa kiinni myös edellisen 52A:n, johon teoriassa pitäisi olla viiden minuutin rako.
Aamuruuhkassa jokerit ovat jo melkein täydessä istumalastissa Itäkeskuksesta lähtiessä. Apulinja ottaisi osan tästä kuormasta ja toiseen suuntaan olisi matkustajalle yhdentekevää millä linjalla menee, kun molemmilla pääsisi Itikseen. Pitäjänmäentiellä taas Valimotien pysäkki, jonne 52V ei nyt aja, on varsin suosittu.
Toki Latokartanoonkin menevä apulinja houkuttelisi enemmän matkustajia kuin 52V, jonka lähtöpaikka on kaukana asutuksesta. Tällöin h57 voisi palauttaa Itäkeskukseen.
Osan linjan h54 vuorojen palauttaminen vanhalle reitille Kehä I:stä Malmin ohi voisi myös auttaa Itäkseskus-Pitäjänmäki välillä. Tosin Malmin kautta kiertämisen lisäksi myös Kehä I:n ja Kaupintien yhä pahemmat ruuhkat lienevät houkuttaneet h54:n matkustajia Jokerin kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
E52:n lopettaminen tosiaan aiheuttaisi vain matkustajien siirtymisen 510:lle.

..sekä henkilöautoihin, ainakin Lintuvaaran kohdalla. Lintuvaarantien linjat on osattu bussinkäyttäjän näkökulmasta sössiä aika hyvin, ainakin viikonloppuliikenteen osalta. Se on mahdoton ytv:n päässä saada liikenne tasaiseksi. Lauantaina homma on sellainen että on 10 ja 20 minuutin vuoroväli Leppävaarasta. Sunnuntaina e23N ja 510B menee toiseen suuntaan peräkkäin. e23N olisi voitu muuttaa Kirkkonummen junien kanssa yhteydeksi.
 
Se on mahdoton ytv:n päässä saada liikenne tasaiseksi. Lauantaina homma on sellainen että on 10 ja 20 minuutin vuoroväli Leppävaarasta. Sunnuntaina e23N ja 510B menee toiseen suuntaan peräkkäin. e23N olisi voitu muuttaa Kirkkonummen junien kanssa yhteydeksi.

No eipä Leppävaarasta Lintuvaarantielle lauantaisin päiväliikenteessä juuri 20 minuutin välejä ole, kun huomioidaan myös linja 231. Täysin tasaiseksi bussien vuoroväliä ei saada niin kauan kun junillakin on poikkeavia minuutteja.

Jos e23N sunnuntaisin syötettäisiin Kirkkonummen junilta se menisi sitten taas peräkkäin Leppävaaran suunnasta 510B:n kanssa ja kerran tunnissa heti 231:n perään.
 
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktpro...kno=24&elin=KUJA&lis=0&pvm=20.8.2008 17:00:00

Mielenkiintoista tietoa jokerin tulevaisuudesta. Tämä kaikki jo yksistään paljastaa, miten valtavaa on ollut ja on edelleenkin joukkoliikenteen laiminlyönti riitaisella pk-seudulla. Liikennepaine on valtava ja parannustoimenpiteet sen mukaisia. Busseihin perustuvassa joukkoliikennejärjestelmässä kaikki on niin alkeellista, kun vertaa sitä vaikka Hampurin tai 580.000 asukkaan Frankfurtin ratikka-metroon. O tempore o mores.
 
Se on Vantaan kaupungin sivuilta, toivottavasti kaikki saavat sen auki. Itse en osaa tehdä sille sen enempää.
 
Tässä on kyseinen teksti
Vantaa sanoi:
Jokerin tilannekatsaus

UV/EK

Jokeri-linjan matkustajamäärien kasvu on jatkunut voimakkaana linjan perustamisesta vuodesta 2006 saakka. Vuorot ovat erittäin kuormittuneita arkisin ruuhka-aikoina. Tarjonnan lisääminen on osaltaan luonut uutta matkustuskysyntää. Linjan menestyskonsepti on herättänyt myös kansainvälistä huomiota ja linjaan on käynyt perehtymässä ulkomaisia vieraita. YTV on kehittänyt määrätietoisesti Jokeri-linjaa parantamalla palvelutasoa arkisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Tavoitteena on jatkaa kehittämistä myös vuonna 2009.

Jokeri-linjaa käyttää arkisin noin 24 000 matkustajaa vuorokaudessa, lauantaisin noin 9 000 ja sunnuntaisin noin 7 000 matkustajaa. Matkustajamäärät ovat kasvaneet vuoden 2006 syksyyn verrattuna arkisin 24 %, lauantaisin 41 % ja sunnuntaisin 45 %.

Jokeri-linjan kuormitetuin osuus on Helsingissä Itäkeskuksen ja Pitäjänmäen välillä, Espoossa linjalla ei ole kapasiteettiongelmia. HKL perusti sisäisen linjan 52V (Viikki–Munkkiniemi) keventämään Jokeri-linjan kuormitusta, mutta kokeilu epäonnistui sillä vuoroväli oli liian harva ja reitti epätarkoituksenmukainen toimiakseen Jokerin apulinjana. Linjan 52V liikennöinti lakkaa vuoden 2009 alusta.

Jokeri-linjan vuorot ovat arkisin aamuruuhkassa klo 7 - 8 Itäkeskuksen suunnasta erittäin voimakkaasti kuormitettuja. Vaikka linjaa liikennöidään ruuhka-aikaan viiden minuutin välein, joudutaan aamuruuhkassa arkisin ajamaan kolme lisälähtöä Viikistä Itäkeskukseen.

Ratkaisuna kapasiteettiongelmaan YTV kokeili Jokeri-linjalla kaksoisnivelbussia helmikuussa 2008. Kokeilun tulokset olivat myönteisiä. YTV pyysi Concordia Bus Finland Oy Ab:lta tarjouksen neljän kaksoisnivelbussin käyttöönotosta linjalle, mutta yhtiön tarjous osoittautui liian kalliiksi nykyisiin telibusseihin nähden, joten Jokeri-linjalla ei ole taloudellisesti perusteltua ottaa käyttöön kaksoisnivelbusseja vielä tässä vaiheessa.

Jokeri-linjan varhaisaamun ja myöhäisillan tarjontaa on lisätty arkisin ja viikonloppuisin tihentämällä vuoroväli 30 minuutista 20 minuuttiin koko linjan liikennöintiaikana. Tulevana syksynä on tavoitteena ajaa arkisin iltaruuhkassa lisälähtöjä myös Leppävaarasta Itäkeskukseen klo 10.00 -15.30. Nykyisin osa matkustajista ei sovi aamu- ja iltapäiväruuhkassa kyytiin, koska bussit ovat aivan täynnä.

Matkustuskysynnän ennakoidaan kasvavan Jokeri-linjalla yhä voimakkaasti, joten tarjontaa lisätään aamuruuhkassa viimeistään vuoden 2009 alussa. Tällöin ajetaan kaikkiaan neljä lisälähtöä Viikistä Westendinasemalle arkisin klo 7 - 7.30, jolloin kuormitus on suurimmillaan. Jokeri-linjalle hankitaan lisää telibusseja, jotka saadaan käyttöön viimeistään tammikuussa 2009.

Kesällä 2009 on Jokeri-linjaa suunniteltu ajettavan samalla aikataululla läpi kesän. Nykyisin vuoroväli harvenee juhannuksen jälkeen ruuhka-aikana viidestä minuutista kymmeneen minuuttiin viideksi viikoksi. Arkisin aamuruuhkassa joudutaan kuitenkin ajamaan lisälähtöjä, koska muuten matkustajat eivät mahtuisi kyytiin.

Syksyllä 2009 on tarkoitus laajentaa viiden minuutin vuoroväli arkisin klo 5.30 - 9.30 ja klo 13 - 18 väliseksi ajaksi. Tavoitteena on linjan houkuttelevuuden lisääminen myös ruuhka-ajan ulkopuolella ja samalla matkustuskysynnän tasoittaminen terävimpinä ruuhkahuippuina.

YTV:n nettisivujen yhteyteen on tarkoitus avata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sivut, joille kootaan Jokerin historia, keskeiset tunnusluvut ja tulevat kehittämistoimet.

Kuntatekniikan ja joukkoliikenne-
asioiden jaosto 20.8.2008

Kaupungininsinöörin
esitys: Merkitään tiedoksi Jokerin tilannekatsaus.

Päätös: Merkittiin tiedoksi Jokerin tilannekatsaus.

(liikenneinsinööri Emmi Koskinen 839 22643).
 
Minusta olennaisinta antamassani jokeri-tekstissä on, että liikenteeseen tehdään selkeitä parannuksia, jotka ovat todella huomattavia.
Jokeri-ratikka on kait suunnitteilla, mutta siitä missä vaiheessa se on, minulla ei ole mitään tietoa. Ehkä joku muu tietää?
 
Noniin tässä sitä nyt ollaan!
Eli jokerin historia tiivistettynä:

Aluksi ryhdytään selvittämään kehämäistä raitioitielinjaa. Joka kulkee pääpiirteittäin kehä 1:n suuntaisesti. (JOukkoliikenteen KEhämäinen Raide Investointi). Kuitenkaan raitiotietä ei uskalleta, eikä haluta ottaa käyttöön vaan siirrytään bussivaihtoehtoon ja päätetään, että raitiovaunut tulevat "sitten joskus, kun on käyttäjiä".

Bussijokeria valmistellaan sekä joukkoliikennekadut rakennetaan. Vihdoin aloitetaan "esijokeri" joka kulkee vain arkisin ruuhkissa. Ennen lopullisen jokerin aloitusta päätetään viisaasti ja kaukonäköisesti lopettaa "päällekkäistä tarjontaa" kuten linjat h79V ja 522 sekä katkaista linja h57, jolloin sen poikittaishyöty päättyi kerrasta.

Lopulta aloitetaan ihan oikea "jokeri", [oikeasti linjan tyyliin sopivana se pitäisi olla JOukkoliikenteen KEhämäinen Linja-auto Investointi siis paremmin lapsenkin suuhun sopiva JOKELI]. Kuitenkin alusta alkaen huomataan, että matkustajia on "liikaa" ja siksi vuoroväliä tihennetään useaan otteeseen. Tämä ei tunnu riittävän, joten suunnitellaan apulinjaa 550B. Se ei kuitenkaan toteutunut. Perustetaan väkinäinen "ei mistään - ei mihinkään", jopa 20 minuutin välein kulkeva linja, jota yritetään brändätä. 52V ei kuitenkaan huonon vuorovälinsäkään vuoksi houkuttele matkustajia, eikä ihmiset oppineet sitä käyttämään, joten se päätetään lopettaa.

Jotain on kuitenkin tehtävä ja siten päätetään kokeilla tuplanivelbussia. Sen käyttökustannukset eivät kuitenkaan käy YTV:n kukkarolle, joten tuplaniveliä "ei toistaiseksi oteta käyttöön". Vitsit alkaa olla vähissä, kun 5 minuutin vuorovälin (+paikkausvuorot) eivät enää riitä, ja autot pullistelevat, kun kapasiteetti on lopussa. Lisäksi liikenteen pyörittäminen on muodostunut jo todella kalliiksi.

Nyt on pakko myöntää, että linja on muutettava pikaraitiotieksi, niin kuin alussa suunniteltiin. Koska tämä ei käy kädenkäänteessä, niin kuin joukkoliikenteen kehittäminen Suomessa yleensäkään, on jotain tehtävä sitä ennen. Ruuhkien vuoroväli päätetään puolittaa 2,5:een minuuttiin, ja keskipäiväksi suunnitellaan viittä minuuttia. Tämä ei onnistu kuitenkaan taikomalla, joten on hankittava lisää telejä. Koska ne tulevat kesken sopimuskauden, saatiin sentään matkustajia ilahduttamaan kaksi sisustuksestaan räjähtänyttä Scaniateli-ikarusta. Ja kuten mainoslausekin sanoo "kaikki jokeribussit täyttävät EU:n raskaille ajoneuvoille asettaman pakokaasupäästöjen tavoitetason." (joka siis ei ole ikaruksien Euro 3). Kerrotaan myös, että: kaikki linjan vuorot ajetaan uusilla busseilla. YTV kertoo tässä: http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/tietoa_liikenteesta/jokeri/tietoa_jokerista/Jokeri-bussit.htm Sentään kuva ikaruksesta.:biggrin:

Virheitä:
1) alusta alkaen olisi pitänyt suoraan tehdä pikaraitiotie. Bussijokerin kapasiteetti on yksinkertaisesti liian pieni.
2) lakkautettiin samansuuntaisia kuormitusta jakavia linjoja
3) luodaan epäkäytännöllisiä apulinjoja, joista ei ole mihinkään

Ongelmia:
1) tiheällä vuorovälillä bussit ketjuuntuvat helposti, joten täsmällisyys kärsii.
2) vuorovälejä on jatkuvasti pitänyt lyhentää, mikä kasvattaa kustannuksia. (tosin myös parantaa palvelutasoa.)
Etuja:
1) saatiin ensimmäinen kunnon poikittaislinja, jolle on kysyntää.

Vielä lopuksi ote tästä päivästä:
Otin tietoisen riskin ja menin tänään lumipyryisenä iltana odottamaan (ihan koemielessä) Viikinmäen pysäkille 550:aa Itäkkeskukseen. Tulin pysäkille 18.17. Aikataulun mukaan seuraavat lähdöt itään olivat 18.25, 18.39 ja 18.54. Kuitenkin yllättäen liikenne takkuili. Aluksi meni yksi auto Oulunkylään päin. Pidemmän odotuksen jälkeen meni kaksi autoa peräkkäin Oulunkylän suuntaan. Myöhemmin tuli yksi auto Oulunkylän suuntaan. Mutta koko aikana ei mennyt yhtään autoa itään. Lopulta tuli 550 Itäkeskukseen, siinä vaiheessa kello näytti 18.52. Eli ei tarvinnut odotella lumimyrskyssä kuin 35 minuuttia. No mikäs oli pysäkillä palellessa. Mieltähän lämmitti tieto, että ehkä kahdeksan vuoden päästä pitäisi tulla ratikka. Viikin tiedepuiston pysäkillä näyttö väitti seuraavan tulevan 11:a minuutin päästä. Melko luotettava linja, eikö? Ei taida pikaratikka lumisateessa noin paljon myöhästellä.
Saarna loppu.
 
Näin eilen, että Tapiolan keskukseen rakennetaan Jokeri-katosta Stockmannin alle! Luulisi, että pysäkkibrändäyksen voisi hoitaa jotenkin tyylikkäämminkin, esim. isolla sinisellä Jokeri-tolpalla. Tuo pysäkki katon alla vaikuttaa jotenkin tyhmän näköiseltä.
 
Näin eilen, että Tapiolan keskukseen rakennetaan Jokeri-katosta Stockmannin alle! Luulisi, että pysäkkibrändäyksen voisi hoitaa jotenkin tyylikkäämminkin, esim. isolla sinisellä Jokeri-tolpalla. Tuo pysäkki katon alla vaikuttaa jotenkin tyhmän näköiseltä.

Katokset ovat läpivetoa vastaan suojaamassa. Kokonainen katos on perusteltu, koska näkyvyyttä estämättömät irralliset väliseinät, siis lasipaneelit, eivät ole standardisoitu (hinta ja kestävyys epävarmaa) sekä alttiita kiireisten ja huononäköisten kanssa törmäilylle.
 
Takaisin
Ylös